Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BasGeluk

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BasGeluk »

Snellere bussen tussen Amsterdam en Haarlem

https://haarlem.nieuws.nl/gemeente/snel ... h37mu378zg
Gr BasG
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Helaas nog niks over de verbinding Haarlem - Surinameplein :/
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Verbinding Haarlem-Lelylaan (helaas geen Surinameplein want dat wordt geblokkeerd door GVB en Gemeente Amsterdam) lijkt op korte termijn nog niet te gaan gebeuren vanwege personeelstekorten binnen Haarlem-IJmond (eigenlijk is dit dus verkeerde topic ;) ). Daarmee gaat die lijn dus in de toekomst waarschijnlijk vanuit NoordWest Noord-Holland gereden worden.

Er lopen wel met Connexxion gesprekken om nog vóór het einde van de concessie te proberen een lijn te laten rijden tussen Haarlem en Lelylaan. Wellicht eerst als spitslijn. Dus fingers crossed.

In het nieuwe PvE voor concessie Amsterdam is in ieder geval - mede dankzij de Adviescommissie OV Amstelland-Meerlanden - opgenomen dat GVB "...actief zijn medewerking dient te verlenen bij de ontwikkeling en dienstuitvoering van grensoverschrijdende oftewel te gedogen HOV- en BRT-projecten, ook als die al dan niet gedeeltelijk worden geëxploiteerd door andere concessiehouders"

Alleen dat het niet Surinameplein wordt heeft een andere grondslag; in de jaren '10 van de 21e eeuw heeft de gemeente Amsterdam beleid geïmplementeerd dat 'vreemde lijnen' aan de 'ring' moeten worden afgekapt zodat daar overgestapt kan worden op het GVB-netwerk (om concurrentie met GVB te voorkomen binnen Amsterdam). Dat is ook een van de redenen waarom de meeste lijnen vanuit ZaWa tegenwoordig op metrostation Noord eindigen. Specifiek voor Surinameplein is er de angst dat de R-net Metrobus met minder stops aantrekkelijker wordt dan de lijnen 1, 17 of 63 (afhankelijk van de route in Nieuw-West).
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Als het GVB daar bang voor is, kunnen ze toch beter zelf een sneldienst inleggen op dat traject?
Gr BasG
Styyx

Bericht door Styyx »

Ja maar mag het GVB dan weer in Haarlem rijden en concurreren met CXX? Zo kan je het "spelletje" weer opnieuw spelen.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Je zou ook geen lokaal vervoer bij "de concurrent" toe ku nen staan. Dat was ook zo op de Daalwijkdreef (Van Stammerkamp t/m Bijlmer ArenA) op lijnen 327/328, toen die nog van Cxx Almere waren (en ook alle spits- en scholierenlijnen die hier reden). Keolis Almere heeft dat gek genoeg los gelaten. Wellicht nog een historie van de uitruil van het oosten van Amsterdam met Amstelveen tussen CXX en GVB.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Lijn 327 heeft nooit naar Zuidoost gereden en op de lijnen naar Amstelstation is altijd al lokaal vervoer toegestaan geweest. Uitgezonderd waren vroeger de lijnen 260 t/m 264 die zowel binnen Amsterdam als grotendeels binnen Almere geen lokaal vervoer hadden, om de lijnen beschikbaar te houden voor reizigers die de bussen echt nodig hadden voor woon-werkverkeer.

Keolis is ook nog begonnen met het lokaal vervoerverbod binnen Zuidoost op toen nog lijn 323 en 328, maar heeft dat later losgelaten toen GVB lijn 45 ging opheffen en enkele haltes juist alleen nog met de streeklijnen bereikbaar werden. Bizzliner 276 van EBS was toen minder geschikt voor stadsvervoer vanwege het hoogvloers materieel en dus heeft men in overleg met o.a. GVB dus gekozen voor de bussen van Keolis.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Frank93

Bericht door Frank93 »

Een manier om bussen over de vluchtstrook te laten rijden bij afritten/tankstations bestaat ook al. Op de A1 bij de parkeerplaatsen Bastion en Ronduit bij Naarden krijgt de bus voorrang op de vluchtstrook door middel van een negenoog op de vluchtstrook en verkeerslichten op de afrit van de parkeerplaats. Zoiets zou bij een tankstation ook prima werken lijkt me.
BusOV40

Bericht door BusOV40 »

OV-Ambtenaar schreef: ma 17 feb 2025, 18:22 Verbinding Haarlem-Lelylaan (helaas geen Surinameplein want dat wordt geblokkeerd door GVB en Gemeente Amsterdam) lijkt op korte termijn nog niet te gaan gebeuren vanwege personeelstekorten binnen Haarlem-IJmond (eigenlijk is dit dus verkeerde topic ;) ). Daarmee gaat die lijn dus in de toekomst waarschijnlijk vanuit NoordWest Noord-Holland gereden worden.

Er lopen wel met Connexxion gesprekken om nog vóór het einde van de concessie te proberen een lijn te laten rijden tussen Haarlem en Lelylaan. Wellicht eerst als spitslijn. Dus fingers crossed.

In het nieuwe PvE voor concessie Amsterdam is in ieder geval - mede dankzij de Adviescommissie OV Amstelland-Meerlanden - opgenomen dat GVB "...actief zijn medewerking dient te verlenen bij de ontwikkeling en dienstuitvoering van grensoverschrijdende oftewel te gedogen HOV- en BRT-projecten, ook als die al dan niet gedeeltelijk worden geëxploiteerd door andere concessiehouders"

Alleen dat het niet Surinameplein wordt heeft een andere grondslag; in de jaren '10 van de 21e eeuw heeft de gemeente Amsterdam beleid geïmplementeerd dat 'vreemde lijnen' aan de 'ring' moeten worden afgekapt zodat daar overgestapt kan worden op het GVB-netwerk (om concurrentie met GVB te voorkomen binnen Amsterdam). Dat is ook een van de redenen waarom de meeste lijnen vanuit ZaWa tegenwoordig op metrostation Noord eindigen. Specifiek voor Surinameplein is er de angst dat de R-net Metrobus met minder stops aantrekkelijker wordt dan de lijnen 1, 17 of 63 (afhankelijk van de route in Nieuw-West).
Dat klinkt mij niet slecht, als inwoner van Haarlem werk ik in de buurt van Lelylaan en zou ik er gebruik van maken.
Wat ik me afvraag is dat ik niets meer hoor over lijn 244. Is het niet beter deze eerste weer te herintroduceren?
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Frank93 schreef: ma 17 feb 2025, 22:03 Een manier om bussen over de vluchtstrook te laten rijden bij afritten/tankstations bestaat ook al. Op de A1 bij de parkeerplaatsen Bastion en Ronduit bij Naarden krijgt de bus voorrang op de vluchtstrook door middel van een negenoog op de vluchtstrook en verkeerslichten op de afrit van de parkeerplaats. Zoiets zou bij een tankstation ook prima werken lijkt me.
Hoe werkt dat dan? Moeten auto's midden op de snelweg stilstaan voor een stoplicht?
Ik heb geen onderschrift
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Alleen op de afrit, de snelweg opkomend. Aangezien de bus alleen over de vluchtstrook rijdt als er file is gaat dat prima, de auto's die vanaf de afrit komen hoeven immers toch geen vaart te maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: di 18 feb 2025, 10:31 Alleen op de afrit, de snelweg opkomend.
:|
Via een afrit ga je de snelweg af en via een oprit ga je de snelweg op. Dus wat bedoel je nu?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De oprit dan. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tgv22

Bericht door tgv22 »

BasGeluk schreef: zo 16 feb 2025, 21:22 Snellere bussen tussen Amsterdam en Haarlem

Hoeveel tankstations zijn er dan waarvan gebruik gemaakt kan worden? Op de A9 tussen Rottepolderplein en Amsterdam ZO ken ik geen één meer. De tankstations bij Amstelveen zijn verdwenen.
TLP

Bericht door TLP »

Al is die op de N205 de enige, zou het ideaal zijn als daar de vluchtstrook gebruikt kan worden omdat de bus daar gemakkelijk 20 minuten vertraging oploopt als de weg muurvast staat, wat voora richting Haarlem kan gebeuren.
diederickx

Bericht door diederickx »

BusOV40 schreef: di 18 feb 2025, 08:08Wat ik me afvraag is dat ik niets meer hoor over lijn 244. Is het niet beter deze eerste weer te herintroduceren?
Is daar behoefte aan dan? Zolang lijn 346 het vervoer aankan zie ik geen dwingende noodzaak.
Durashift

Bericht door Durashift »

tgv22 schreef: di 18 feb 2025, 12:00
BasGeluk schreef: zo 16 feb 2025, 21:22 Snellere bussen tussen Amsterdam en Haarlem

Hoeveel tankstations zijn er dan waarvan gebruik gemaakt kan worden? Op de A9 tussen Rottepolderplein en Amsterdam ZO ken ik geen één meer. De tankstations bij Amstelveen zijn verdwenen.
De kavel (verzorgingsplaats(je)) aan de noordzijde van de A9 komt wel weer terug in de nieuwe situatie.
(..)Ten westen van Amstelveen in het Amsterdamse Bos bevonden zich altijd twee tankstations aan de A9. Het tankstation aan de zuidzijde was al eerder gesloopt en komt niet meer terug. Door de uitbreiding van de A9 is hier geen plek meer voor. Het tankstation aan de noordzijde wordt verplaatst om meer ruimte te maken voor in- en uitvoegend verkeer. Het perceel zal worden geveild, waardoor de kans bestaat dat er een ander tankstation voor in de plaats komt. Het Shell tankstation zoals we dat nu kennen behoort straks hoe dan ook tot het verleden.(..)
https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... de-deuren/
TLP

Bericht door TLP »

HWGO Citea 5874 is vanuit stalling Rozenburg naar Amstelveen gegaan en rijdt nu op lijn 174.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Dat viel me al op de laatste dagen dat er een CXX bus met groen dak halteerde op de Groenelaan. Ook al een paar keer een R-net bus gezien op lijn 199 overigens…….
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De Iveco 2722 die voorheen in deze concessie reed, verzorgt nu het vervoer tussen de schepen en de ferryterminal in Gedser, Denemarken.

Ik kreeg foto’s toegestuurd van een kennis :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

fred1954 schreef: za 22 feb 2025, 09:34 Dat viel me al op de laatste dagen dat er een CXX bus met groen dak halteerde op de Groenelaan. Ook al een paar keer een R-net bus gezien op lijn 199 overigens…….
Dan verwacht ik hier een R•NET-bus.
omaylie

Bericht door omaylie »

Die gelede Citea's die eerst in Waterland reden, gaan zoals ik het nu zie ineens naar Connexxion AML. Scheelt laatstgenoemde weer werk, want als ze op de R-net lijnen worden ingezet, hoeven ze alleen de logo's van de vervoerder te vervangen (en misschien ook boordcomputer en incheckapparatuur). Het interieur kunnen ze dan laten zoals het is.

De Schipholnet Citea's die nu een R-net uiterlijk hebben, kunnen dan weer terug naar het Schipholnet uiterlijk..
fred1954

Bericht door fred1954 »

Gebruikt EBS die R-net bussen dan niet meer in ZaWa?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nee, de bussen staan bij hen buiten dienst nadat ze in de huidige concessie nog een tijdje op de lijnen 315 en 316 hebben gereden. Vermoedelijk zijn de bussen van de Vervoerregio Amsterdam en worden ze daarom doorgeschoven naar een naburige concessie.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Er waren eerst vanuit EBS plannen om ze in Zwolle te gaan inzetten; dit is uiteindelijk na testritten niet doorgegaan. Dit klopt voor mijn gevoel niet met 'ze zijn vermoedelijk van de vervoerregio Amsterdam.'
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Plaats reactie