Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

De 2 en de 3 zitten naast elkaar zal ik maar zeggen ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Direct antwoorden: heb je dat bericht vanuit de computer of de telefoon geschreven? :') :6
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het jaarlijkse dreigement in het lijnennet te gaan snijden is weer geuit. We weten allemaal wat de volgende stappen gaan zijn:

https://www.parool.nl/amsterdam/ov-kaar ... ~b72b0d6e/
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Sensoren in tramdeur detecteerden jas van meegesleurde reiziger niet
De punt van de jas van de reiziger die maandag een stuk werd meegesleurd door een tram, werd niet gezien door de sensoren in de deuren. Hierdoor kreeg de chauffeur groen licht om te rijden en moest de vrouw mee rennen met de tram tot ze ten val kwam. Volgens het GVB is het een 'ongelukkige samenloop van omstandigheden.'

Bron en meer:

AT5
Beul van de blindegeleidelijn
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

TffpaA schreef: zo 16 feb 2025, 10:39 Het jaarlijkse dreigement in het lijnennet te gaan snijden is weer geuit. We weten allemaal wat de volgende stappen gaan zijn:

https://www.parool.nl/amsterdam/ov-kaar ... ~b72b0d6e/
Dit is niet het gebruikelijke dreigement. Hier zit een bezuiniging op de gelden van het Rijk naar de Vervoerregio's achter. Hier wordt al maanden tegen geprotesteerd door ov-autoriteiten en vervoerders. Het was een foutje bij de bezuinigingen richting gemeenten vanuit het Rijk. Alleen is het nog niet gelukt deze bijkomende schade te herstellen.
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik zat in de 360 17:26 Bijlmer ArenA -> "IJburg Strandeilan" (de d past er op deze gelede citaro niet meer bij) en er zitten 19 mensen in deze bus (naast mij en de chauff), waarvan er 6 uitstappen op Gaasperplas en niemand (behalve ik) op Diemerknoop. Geen slechte score voor een buslijn die pas 2 maand bestaat en 3 minuten ná de 66 vertrekt.
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

AT5, GVB heeft vier opties voor nieuw metronetwerk, reizigers kunnen meepraten:
Het metronetwerk gaat over twee jaar op de schop, maar op welke manier is nog niet duidelijk. Er zijn inmiddels vier opties voor het - voor sommigen omstreden - plan. Reizigers kunnen daar de komende maanden over meepraten. (meer)
Vervoersregio, Jouw metro, jouw mening: denk mee over de toekomst van de metro in Amsterdam:
Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig. Om dit voor elkaar te krijgen verandert er het een en ander in het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen uiteindelijk voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden. (meer)
De vier opties

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt uiteindelijk gekozen om in 2027 te gaan rijden. Voor de opties geldt:

In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
De dienstregeling is betrouwbaarder.
Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als je vanuit ander (openbaar) vervoer overstapt op de metro. Het kan wel zijn dat je een extra overstap nodig hebt om op jouw bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee jij naar jouw bestemming kunt komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. (meer)
Vragenlijst: Mensen over de metro:
Amsterdam groeit en het metronetwerk groeit mee. Om de metro’s beter en betrouwbaarder te maken gaat het metronetwerk veranderen. In deze vragenlijst willen we graag horen wat jij belangrijk vindt als het metronetwerk verandert.

Jouw antwoorden helpen bij het verbeteren van het metronetwerk, zodat het beter aansluit op de wensen van reizigers.

Het invullen duurt maar een paar minuten. Alvast bedankt voor je deelname!
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nou, dat lijkt me dus helder: optie 2. Want dat is de enige optie waar noch Gaasperplas, noch Amstelveen van gaan steigeren.

Waarna GVB wel weet iets zal roepen over onvoldoende transfercapaciteit op Van der Madeweg en dat alleen optie 1 'maakbaar' is, heel Gaasperplas weer de barricaden op gaat over hoe ze 'afgesneden' worden van de stad, en alles bij het oude blijft.

En ergens in 2029 doen we het hele feestje weer over.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar bij optie 2 kun je vanaf Gein niet meer rechtstreeks naar het centrum. -0-
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, al is optie 0 natuurlijk nog beter.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo
Berichten: 3573
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: di 18 feb 2025, 18:06 Nou, dat lijkt me dus helder: optie 2. Want dat is de enige optie waar noch Gaasperplas, noch Amstelveen van gaan steigeren.
Dan gaan mensen langs de Geinlijn steigeren die tot nu toe stil waren. :trein:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig.
Wacht even, is het huidige metronet niet veilig en niet snel, of loopt ChatGVB weer wat onzin uit te kramen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 6079
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Is er daar dan wel geld voor? De korting op de brede doel uitkering (spack) is nog niet ongedaan gemaakt hoor.
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik woon bij Ganzenhoef maar ik vind 1 wel de beste optie (niet voor mij persoonlijk, wel netwerktechnisch-maatschappelijk).

Van der Madeweg heeft meer dan voldoende transfercapaciteit voor opties 1 of 2, maar als je optie 3 of 4 gaat uitoefenen is een lift bijbouwen aan te bevelen. Maar dan zou ik lijn 51 laten keren op Spaklerweg (of beter: keervoorziening noord van Amstel, tussen de treinsporen).
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Hebben ze de vier varianten ook ergens uitgeschreven? Of lees ik daar overheen?
Beul van de blindegeleidelijn
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Styyx »

IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 22:52 Maar dan zou ik lijn 51 laten keren op Spaklerweg (of beter: keervoorziening noord van Amstel, tussen de treinsporen).
Ietjes verderop Amstel staat eigenlijk al een klein stukje loop bordes met een K bord ("keren"), dus het is nu al mogelijk om daar te keren. Een extra spoor zou het wat makkelijker maken.

De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Styyx schreef: wo 19 feb 2025, 09:29 De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.
Keren bij Weesperplein schijnt om redenen die ik niet meer weet niet te kunnen. Maar veel belangrijker: een heel belangrijke reden om het netwerk om te gooien is nu juist om minder metro's door de Oostbuis te laten rijden. Niet alleen omdat er in de huidige situatie sprake is van overcapaciteit, maar ook omdat het safe haven-principe ermee in het geding is.

Iedere alternatieve lijnvoering zal dus uit moeten gaan van lagere frequenties - cq maximaal 2 metrolijnen - in de Oostbuis. Met een derde lijn naar Weesperplein doorrijden, of naar CS blijven doorrijden, is daarmee als niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: wo 19 feb 2025, 09:23 Hebben ze de vier varianten ook ergens uitgeschreven? Of lees ik daar overheen?
Op https://www.vervoerregio.nl/mensenovermetro zie je een plattegrond van het huidige metronetwerk en daaronder staan de vier opties. Om ze te kunnen lezen, moet je ze wel eerst aanklikken.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ik vind optie 4 wel een aparte, 4 van de 5 metrolijnen zullen dan hun eindpunt hebben in Zuid-Oost. Wie bedenkt dit?
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dit is feitelijk gewoon de volledig ontvlochten variant, maar dan volledig vervlochten.

Alle opties anders dan optie 1 zijn voor de bühne. Maar de VRA heeft inmiddels geleerd dat je dingen er beter doorheen krijgt als je mensen erin meeneemt, dan ze voor een voldongen feit te stellen.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dus dan is optie 1 toch het beste. De frequenties kunnen omhoog, de wachttijden omlaag (ook bij een mislukte aansluiting) en de verbinding Asdz - Asa blijft.

Optie 2 is de slechtste. De Gein - CS-route is na de Noord - Zuid-route de drukste en meest belangrijke route. Klopt, er rijdt ook een trein, maar dat is 1x per half uur met een extra trein in de spits (die als het aan de NS ligt ook nog asdm, dvd en asdh gaat overslaan)

Optie 3 ben ik ook favoriet van aangezien de verbinding Asdz - Asa nu met een overstap moet die niet crossplatform is.

Optie 4 is denk ik de meest "chille" optie. Alleen krijg je een enorme overbediening op de Gaasperplastak. Dat is alles behalve efficiënt.

In volgorde dus
1 - 4 - 3 - 2
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Hoe krijgen ze het voor elkaar vijf kaarten te hebben met de spelfout “De Vluchtlaan”?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Bijlmer Arena, geen eindstreepjes bij Isolatorweg en Noord...

Ziet eruit als een koppiepeesthaastklusje.
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Jij kunt het beter!
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Donateur
Berichten: 5053
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Zeker. Maar mij is weer eens niks gevraagd.
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Styyx »

TffpaA schreef: wo 19 feb 2025, 09:33
Styyx schreef: wo 19 feb 2025, 09:29 De 51 kan ook door tot Weesperplein voor alle studenten die er behoefte aan hebben, daar staat namelijk een derde spoor waar ook keren mogelijk is. Alleen dan kan je natuurlijk ook zeggen dat hij meteen gewoon door naar CS kan want je gaat al de tunnel in.
Keren bij Weesperplein schijnt om redenen die ik niet meer weet niet te kunnen. Maar veel belangrijker: een heel belangrijke reden om het netwerk om te gooien is nu juist om minder metro's door de Oostbuis te laten rijden. Niet alleen omdat er in de huidige situatie sprake is van overcapaciteit, maar ook omdat het safe haven-principe ermee in het geding is.

Iedere alternatieve lijnvoering zal dus uit moeten gaan van lagere frequenties - cq maximaal 2 metrolijnen - in de Oostbuis. Met een derde lijn naar Weesperplein doorrijden, of naar CS blijven doorrijden, is daarmee als niet mogelijk.
Opleidingen en examens keren nog wel vaak op Weesperplein. Wellicht dat die wissel ooit langdurig vast zat. Maar goed, zoals je het al zei, als je eenmaal de tunnel in rijdt maakt het door de strikt safe haven principe niet uit of je bij Weesperplein keert of doorrijdt naar CS. Een extra keerspoor op Amstel zou wel handig kunnen zijn.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten