Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Hoe vaak leidt het vervlochten zijn van metronet nu daadwerkelijk tot (ernstige) hinder voor de reiziger?
Styyx

Bericht door Styyx »

Vervlochte netwerk is niet echt de reden voor deze wijziging. De gemeente probeert al jarenlang door die reden 53 op te heffen maar elke keer gaat het door opzet niet. Nu moet er eentje weg omdat metro's straks vaker gaan rijden en 3 lijnen met een 6 minuten frequentie is te veel voor de Oostbuis.

Maar om terug te komen op je vraag, best wel. Er gebeurt vaak wel eens iets in de tunnel (een metro die CS niet wegkomt, stroomloos staat op de wissel, eentje hier defect, daar defect etc.). Bijna elke dag gebeurt er wel wat. Soms 6 uur s'ochtends, maar soms ook in de spits. Ik heb enkele weken terug 10 minuten op Strandvliet gestaan door een defecte metro op Wibautstraat. Daardoor zaten niet alleen de 51 (na een tijdje omgeleid naar Gaasperplas), 53 en 54 vast, maar ook de 50.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Noordstar

Bericht door Noordstar »

Vanmiddag om 15:56 kwam ik op het Leidseplein en daar stonden minstens 17 trams vast in een knoop. Ze konden allemaal niet verder naar voren omdat een andere tram in de weg zat. Rond 16:02 hebben ze het uiteindelijk weten uit te vogelen, maar 't zag er erg grappig uit.

Ik heb op m'n blog iets meer details geplaatst: https://blog.noordstar.me/trams-in-de-k ... eidseplein

Komen dit soort knopen vaker voor? Leidseplein is nogal een drukke plek voor trams.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Het hoofdprobleem is dat de oostbuis (vanwege het safe haven-principe) eigenlijk maximaal 21 (dacht ik) treinen per uur aan kan, terwijl op alle takken (behalve de Gaasperplastak) men de frequentie wil verhogen tot ik dacht minstens 16 metro's per uur. Dat gaat niet als je 3 lijnen door de oostbuis stuurt, ook met 3x8xpu van voor corona is het al te veel, vandaar dat we nu 3x6xpu rijden. De oostbuis moet dus in aantallen treinen terug, dat is waarom alle lijnen in de spits nu 6xpu rijden.

Het eindbeeld is alle takken (behalve de Gaasperplastak) minstens 16xpu met optioneel 20xpu, en de Gaasperplastak eventurel de helft daarvan.
Dat kan of met een volledig ontvlochten net (dus bijv een lijn Gein-CS en een lijn Gaasperplas-Isolatorweg), maar eigenlijk wil men ook de verbinding Amstel-Zuid behouden en dan hou je eigenlijk automatisch optie 1 over. Alternatief kan je de eindpunten in zuidoost omklappen, maar er is méér vervoer van de Geintak richting CS.

Optie 1 betekent dat reizigers van GPP naar CS altijd over moeten stappen. Ik vind dat niet zo'n ramp, erger was het geweest als de Gaasperplastak afgekapt zou zijn op Van der Madeweg (wat een paar jaar geleden het ideebgeweest was), dan heb je als reiziger vanaf Gaasperplas altijd een overstap, waarvan in minstens één richting niet kort, dat zou pas vervelend zijn.

Een alternatief is dat men 2 nieuwe lijnen introduceert, waarbij vanaf CS de helft van de treinen naar Isolatorweg gaat (bijv 10xpu) en dan 5xpu naar Gein (met XPO op ITW-GPP) en 5xpu naar GPP (met XPO op ITW-GN), maar dat maakt het er voor de reiziger niet overzichtelijker op.
van020

Bericht door van020 »

Styyx schreef: di 04 feb 2025, 00:36
Meltrain schreef: ma 03 feb 2025, 21:54 Ik zag vanmiddag in een M7 deze lijnsticker :shock: :
Afbeelding
Weet je toevallig nog welke precies?
Deze hangt in de 187, in de C-bak, bij deur C3.
n-evo

Bericht door n-evo »

Noordstar schreef: wo 19 feb 2025, 23:38Ik heb op m'n blog iets meer details geplaatst: https://blog.noordstar.me/trams-in-de-k ... eidseplein
Tram 19 rijdt sinds afgelopen zaterdag weer naar Sloterdijk.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Daarbij lijkt de eindhalte van de tram (Westergasfabriek of Sloterdijk) niet van toepassing te zijn aan deze 'file'...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Er staat in de blogpost dat die naar de Westergasfabriek rijdt, wat dus inmiddels niet meer zo is.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: do 20 feb 2025, 17:13 Het hoofdprobleem is dat de oostbuis (vanwege het safe haven-principe) eigenlijk maximaal 21 (dacht ik) treinen per uur aan kan, terwijl op alle takken (behalve de Gaasperplastak) men de frequentie wil verhogen tot ik dacht minstens 16 metro's per uur. Dat gaat niet als je 3 lijnen door de oostbuis stuurt, ook met 3x8xpu van voor corona is het al te veel, vandaar dat we nu 3x6xpu rijden. De oostbuis moet dus in aantallen treinen terug, dat is waarom alle lijnen in de spits nu 6xpu rijden.
De reden dat de metro om de 10 minuten rijdt is gewoon omdat het aantal reizigers dat toelaat. Doordat er minder reizigers zijn, lijn 51 nu naar Isolatorweg rijdt en de metro's meer capaciteit hebben, kan er met lagere frequentie gereden worden.
Precorona is de frequentie al verlaagd van elka 7,5 min naar elke 8 waardoor dus 22,5 metro ipv 24 metro's per uur door de tunnel gingen. Door extra marges in de dienstregeling in te bouwen en de rijwegen pas in te leggen op het moment dat dat het vertrektijd is bij bepaalde stations zoals Spaklerweg en Weesperplein, kreeg men het voor mekaar om de stilstand voor CS te elimineren.
Tegenwoordig worden de vertrektijden op elk station gemonitord en ze worden op de eindpunten gepland op een specifiek spoor. Daardoor is het nog makkelijker om het safe haven-principe te volgen.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Is het raar om voor optie drie te kiezen voor het nieuwe metro netwerk? Het biedt mensen uit West en Zuidoost beide goede reis mogelijkheden vice versa. Nadeel als je van bijvoorbeeld RAI of Overamstel richting Amstel station wil reizen.
hauptbahnhof

Bij optie 3 ga je dus een belangrijke verbinding schrappen waar er dus voortaan bij overgestapt moet worden. Een overstap die extra tijd en moeite kost dus ik vind het persoonlijk eigenlijk de slechtste optie. Alleen omdat M54 opheffen echt niet kan (belangrijkste metroverbinding na de NZlijn), schuift optie 3 naar de 3e i.p.v. 4e plaats.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik denk daar toch anders over.
Als je M54 opheft en de frequenties van M50 en M53 verhoogt, heb je nog steeds een goede verbinding. Weliswaar met een overstap op Van der Madeweg, maar die overstap is wel cross-platform.
De opties waarbij M51 niet meer richting Amstel gaat zijn nog slechter, aangezien je dan eerst de verkeerde kant op rijdt en die overstap op Van der Madeweg niet cross-platform is.

Maar als de frequenties niet per se verhoogd hoeven te worden, kun je prima het huidige netwerk behouden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
hauptbahnhof

Je hebt een nog betere verbinding als M54 behoudt en juist M53 opheft.

Je kunt dus beter M53 opheffen, waar de verbinding "minder belangrijk is". Daarnaast ga je dan eigenlijk een scheve bezetting krijgen, met name in de daluren. Een hele volksverhuizing van M53 op M50 richting Gein vv, terwijl lijn 50 op de ringlijn helemaal niet zo druk is. Het matcht dus beter om M50 naar Gaasperplas te sturen.

Het huidige netwerk voldoet redelijk maar heeft eigenlijk te lage frequenties per lijn. Daarnaast is het een gedoe om een goede dienstregeling maken met aansluiting op Van der Madeweg en een goede afstemming op alle takken (Spaklerweg - CS; Overamstel - Isolatorweg; Van der Madeweg - Gein). Daarnaast rijden keert M53 op M54 en worden spoor 1 en 2 op Van der Madeweg door 2 lijnen gebruikt die vanaf daar invoegen.
Het kan dus wel wat simpeler.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: za 22 feb 2025, 14:47 Daarnaast rijden keert M53 op M54 en worden spoor 1 en 2 op Van der Madeweg door 2 lijnen gebruikt die vanaf daar invoegen.
Het kan dus wel wat simpeler.
Dat is puur operationeel en van géén belang voor de reiziger. Het gebruik van de buitensporen op Mdw gaat redelijk, omdat de lijnen hier (expres!) bijna 5mn van elkaar liggen (bij een 10mn-frequentie). Dat bepaalt de basis van de drgl voor de huidige 50, 54 en 53. Een exacte 5-minuten-dienstregeling geeft in de Oostbuis weer problemen, waar je juist een 3⅓/3⅓/3⅓-frequentie wil hebben.
Noordstar

Bericht door Noordstar »

n-evo schreef: vr 21 feb 2025, 14:55 Tram 19 rijdt sinds afgelopen zaterdag weer naar Sloterdijk.
Je hebt gelijk! Ik was niet op de hoogte van deze verandering maar op m'n beelden staat een tram 19 die naar Sloterdijk rijdt.
Ik heb het in m'n blog aangepast!
Johan

Bericht door Johan »

Volgens het Parool heeft het GVB tijdens de stroomstoring ineens 4 tram lijnen er bij 6,11,16 en 18.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Ik zag het net….pffff Parool begrijpt er niets van. En dat voor een “Amsterdamse” krant. Remise Lekstraat ligt volgens het Parool in de Pijp. Ook zo iets. Nu ben ik toevallig geboren in de Kromme Mijdrechtstraat en weet zeker dat deze in de Rivierenbuurt ligt.

https://www.parool.nl/amsterdam/opstart ... ~bf9cd40c/

Is waarschijnlijk overgetypt van https://over.gvb.nl/contact/gvb-vestigingen/ daar staat het ook fout.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 25 feb 2025, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

fred1954 schreef: di 25 feb 2025, 12:44 Remise Lekstraat ligt volgens het Parool in de Pijp. Ook zo iets. Nu ben ik toevallig geboren in de Kromme Mijdrechtstraat en weet zeker dat deze in de Rivierenbuurt ligt.
De gemeente denkt daar tegenwoordig toch anders over.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Gemeente heeft de Pijp en Rivierenbuurt op één hoop gegooid zie ik. Pfff…..
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik vind dat ook raar, hoor. Maar goed, Het Parool houdt dus gewoon keurig die gemeentelijke definitie aan.
n-evo

Bericht door n-evo »

Als je die administratieve gebieden gaat aanhouden zou het "De Pijp, Rivierenbuurt" moeten zijn i.p.v. "De Pijp". Als je al keurig principieel in die gemeentelijk-administratieve definitie mee wilt gaan doe het dan ook goed. Zo niet, maak dan een in volksmond/cultureel gangbare keuze tussen beiden: Rivierenbuurt. Voor een krantenartikel zou ik sowieso het laatste kiezen. :Y
Laatst gewijzigd door n-evo op di 25 feb 2025, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het zou mij niets verbazen als de schrijver/schrijfster geen Amsterdamse achtergrond heeft, en hooguit ergens de klok heeft horen luiden. Van enige redactie buiten heel scannend om lijkt ook allang geen sprake meer te zijn. Content pushen, dat moet er gebeuren! Want dat is waar de kliks - en dus het geld - mee binnenstromen.

Edit: de tekst is nu overigens aangepast - de fictieve lijnnummers zijn verdwenen, en de remise ligt weer gewoon in de Rivierenbuurt.

Ook weer opgelost :pos:
hauptbahnhof

IIVQ schreef: za 22 feb 2025, 15:07 Dat is puur operationeel en van géén belang voor de reiziger. Het gebruik van de buitensporen op Mdw gaat redelijk, omdat de lijnen hier (expres!) bijna 5mn van elkaar liggen (bij een 10mn-frequentie). Dat bepaalt de basis van de drgl voor de huidige 50, 54 en 53. Een exacte 5-minuten-dienstregeling geeft in de Oostbuis weer problemen, waar je juist een 3⅓/3⅓/3⅓-frequentie wil hebben.
Het is operationeel, klopt. Maar zeker in het belang van de reiziger. Drie lijnen die elk om de 10 minuten of vaker naar CS rijden, niet te lange keertijden op Gein en Isolatorweg mogelijk en een aansluiting M50<>M53 zorgt ervoor dat er op elkaar gekeerd moet worden, anders is de aansluiting niet mogelijk in 1 richting. De metro's gaan namelijk in aflopende volgorde naar CS en komen in oplopende volgorde terug. M53 gaat dus eigenlijk terug wanneer M54 terug had moeten gaan en kan dus tegelijk met M50 op Van der Madeweg aankomen en vertrekken.

De gelijke spreiding in de Oostbuis hebben ze allang losgelaten. In eerste instantie was het sinds er 2 lijnen op de ringlijn rijden dat die optimaal op elkaar afgestemd moesten zijn. Daardoor vervalt automatisch de optimale afstemming in de Oostbuis. Volgens mij is de basis nu stilstand in de tunnel beperken. Nou hoort dat Safe Haven niet te gebeuren maar dan staan de metro's dus op de stations te wachten en dat is niet handig.

Wat ik met het invoegen op Van der Madeweg probeer te zeggen is dat wat er gebeurt op spoor 1 eigenlijk taboe is in metroland. Een metro die voor een station invoegt. Daarnaast ging het met hogere frequentie (in de spits) toch echt vaak mis als M50 iets te laat is en M54 net voor M50 inmeld voor een rijweg naar Van der Madeweg.
Als op elk spoor gewoon 1 lijn wordt afgehandeld is het robuuster en geen gedoe met invoegende metro's in verkeerde volgorde.
robert1955

Bericht door robert1955 »

TffpaA schreef: di 25 feb 2025, 12:49
fred1954 schreef: di 25 feb 2025, 12:44 Remise Lekstraat ligt volgens het Parool in de Pijp. Ook zo iets. Nu ben ik toevallig geboren in de Kromme Mijdrechtstraat en weet zeker dat deze in de Rivierenbuurt ligt.
De gemeente denkt daar tegenwoordig toch anders over.
Niet echt. Er is een indeling in 35 gebieden [geen idee waar dat voor gebruikt wordt. Er zijn er een paar met een opsomming als "De Pijp, Rivierenbuurt", ik zag er 1 drievoduige "De Aker, Sloten, Nieuw Sloten".
Tenzij iemand kan laten zien dat Kromme Mijdrecht een 17e eeuwse schilder met een kromme rug was, ligt die straat gewoon in de Rivierenbuurt
Hainje

Bericht door Hainje »

robert1955 schreef: di 25 feb 2025, 16:35 Kromme Mijdrecht
Is de broer van Kromme Nol.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie