Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurocity Direct

Bericht door gpvos »

We zijn al zo ver off topic dat dit er ook nog wel bij kan: in de dagen van de treintaxi stond er bij station Hoofddorp een bord: "De treintaxi rijdt binnen de stad Hoofddorp."
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurocity Direct

Bericht door en-es »

en-es schreef: di 07 jan 2025, 13:47 Nieuwe poging op 1 maart. Heen met ECD in 2e klasse naar Antwerpen en terug met EC in 1e klasse voor 61,80 euro. Benieuwd!
En ook dat gaat niet door, staking in België. Morgen maar weer annuleren. *O*
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Eurocity Direct

Bericht door henrivanderweijden »

De Eurocity rijdt, muv 4 ritten per richting, de normale dienst is de bedoeling.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Alleen de EC, de ECD is er wel volledig uitgehaald, en de NS adviseert om in de gaten te houden of er niet meer EC treinen gaan uitvallen.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

henrivanderweijden schreef: do 20 feb 2025, 17:58 De Eurocity rijdt, muv 4 ritten per richting, de normale dienst is de bedoeling.
Welke EC's er precies rijden, daarover verschillen de NSI-website, NMBSI-website, de internationale NS/NMBS-planners en binnenlandse NS/NMBS-planners van mening.
Kijken we bv. naar de 9227 en de 9231:
NSI-website: zegt dat de 9227 om 10:44 niet vertrekt, maar dat is de vertrektijd van de 9231.
NMBSI-website: 9227 wel, 9231 wel.
NSI-planner: 9227 niet, 9231 wel.
NMBSI-planner: 9227 niet, 9231 wel.
NS-planner (app): 9227 niet, 9231 wel.
NMBS-planner: 9227 niet, 9231 niet

Dus ja, wat wordt het nu? Ik gok op de onderste versie.
Er zijn ook verschillen bij sommige andere EC's.
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Eurocity Direct

Bericht door Gamma »

Dat is toch slecht dat er zo groot verschil tussen zit?
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurocity Direct

Bericht door en-es »

Daarom lijkt het mij het beste om te annuleren. Zeker op een stakingsdag neem ik die info niet serieus. Wil niet stranden ergens in België. :N
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Eurocity Direct

Bericht door henrivanderweijden »

Ik zie t zaterdag wel. KLM vraagt een schofterige 783 euro voor een enkeltje naar Ams dus daar bedankt ik voor. Ik ga er van uit dat er toch wel enkele EC's van Brussel naar Breda rijden aan het einde vd middag/ begin avond.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

Inmiddels is er iets meer duidelijkheid: de 9227 rijdt niet en de webpagina van NSI meldt de verkeerde tijden voor die trein.
Voor morgen (22/2) echter meldt de binnenlandse NMBS-planner dat er nog 4 andere EC-treinparen uitvallen, waardoor maar de helft van de EC's zou rijden, zeer ongelijk over de dag verdeeld. Andere dagen heb ik nog niet bekeken.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen. Dat resulteert meestal in het rijden in een richting met reizigers om vervolgens meer leeg terug te rijden in de andere richting zonder reizigers vooral aan de dagranden wanneer personeel eigenlijk zou overnachten in een hotel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: vr 21 feb 2025, 11:56 Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen. Dat resulteert meestal in het rijden in een richting met reizigers om vervolgens meer leeg terug te rijden in de andere richting zonder reizigers vooral aan de dagranden wanneer personeel eigenlijk zou overnachten in een hotel.
Dat is veel strikter dan wat de NMBS zelf hanteert. Die maakt immers een vervangende dienstregeling met het beschikbare personeel. Daarbij kunnen degenen die niet staken ook andere andere dan de oorspronkelijk geplande diensten doen, ook "besmette" diensten.

Verder laat dat onverlet dat de informatie behoorlijk suboptimaal is, zacht uitgedrukt. Als die 4 andere treinparen inderdaad ook niet rijden, dan gaat dat gestrande reizigers opleveren, want dan rijden de 3 laatste EC's naar Rotterdam niet zonder dat dat fatsoenlijk wordt bekendgemaakt.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: vr 21 feb 2025, 11:56 Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen.
Het opmerkelijke is nu juist dat er ook ritten met NS-personeel vervallen, zoals de 1e treinen uit Rotterdam of de laatste treinen naar Rotterdam. Waardoor komt dat dan?
Vanmorgen was al duidelijk dat toch maar de helft van de EC's zou rijden, alhoewel gisteren zowel NS Int als NMBS Int beweerde dat er maar 4 treinparen zouden uitvallen. Maar NMBS binnenland ist het toen al. Overleg en afstemming is blijkbaar moeilijk.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Niet alle eerste ritten vanuit Nederland worden door Nederlands personeel gereden (en niet alle eerste ritten uit België met Belgisch personeel). Er zijn ook diensten van NS personeel die in Brussel eindigen en daar overnachten. Andersom overnachten de Belgen dan weer in Rotterdam/Amsterdam. Dus ook op de laatste ritten kun je NS personeel aantreffen richting België en NMBS personeel richting Nederland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Eurocity Direct

Bericht door henrivanderweijden »

De EC van 14.42 uur uit Brussel reed met 2 Belgische en 1 Nederlandse Hc.
En een 2e klasse rijtuig te weinig.
Er werd door de Hc's na (bijna) elk station gecontroleerd of er geen 2e klasse reizigers in de 1e klasse zaten. Ook na elk station konden er reizigers kiezen voor een upgrade naar 1e klasse of verkassen naar de 2e.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op za 22 feb 2025, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Eurocity Direct

Bericht door ThatPCDude »

Zoals het hoort, toch? Of je koopt een kaartje voor de klasse waarin je gaat zitten, of je verhuist naar de correcte klasse.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Eurocity Direct

Bericht door henrivanderweijden »

Zeker zoals het hoort. Maar in Nederland blijft de controle wel eens achterwege en daar maken mensen regelmatig misbruik van helaas.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: za 22 feb 2025, 18:00 Niet alle eerste ritten vanuit Nederland worden door Nederlands personeel gereden (en niet alle eerste ritten uit België met Belgisch personeel). Er zijn ook diensten van NS personeel die in Brussel eindigen en daar overnachten. Andersom overnachten de Belgen dan weer in Rotterdam/Amsterdam. Dus ook op de laatste ritten kun je NS personeel aantreffen richting België en NMBS personeel richting Nederland.
Aha, zijn die overnachtingen nieuw? Ik dacht dat NS en NMBS dat probeerden te vermijden.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Nee die waren er ook al in het Intercity Brussel tijdperk.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

Ik kan me nog goed herinneren dat de laatste Beneluxen in beide richtingen 2 NMBS'ers of 2 NS'ers hadden i.p.v. een "gemengd dubbel", met aflossing in Roosendaal. Dat moet op een bepaald moment dan toch veranderd zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Suus »

Roosendaal is een standplaats voor NS, Breda niet. Zodoende kan personeel niet pauze hebben in Breda en een dienst daar beginnen of eindigen, en dan wordt het een kant op wel een heikel punt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7143
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eurocity Direct

Bericht door Klaasje »

Breda is geen standplaats maar heeft wel een verblijf. Daar kan dus worden gepauzeerd of overgestapt tussen treinen door personeel. Begin en einde dienst is wel altijd op een standplaats.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurocity Direct

Bericht door en-es »

En de Belgische conducteur kwam altijd kort na Roosendaal al controleren. Tot nu toe heb ik nooit controle meegemaakt tussen Breda en Antwerpen.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: za 22 feb 2025, 21:49 Roosendaal is een standplaats voor NS, Breda niet. Zodoende kan personeel niet pauze hebben in Breda en een dienst daar beginnen of eindigen, en dan wordt het een kant op wel een heikel punt.
NS International heeft al jaren een standplaats Breda, voor NS Reizigers is het alleen een pauzelocatie waarbij men gebruik kan maken van het verblijf van NS International. Er staan ook vacatures open in Breda: https://www.werkenbijns.nl/vacatures/ma ... da-1097673
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Eurocity Direct

Bericht door IIVQ »

en-es schreef: za 22 feb 2025, 23:04 En de Belgische conducteur kwam altijd kort na Roosendaal al controleren. Tot nu toe heb ik nooit controle meegemaakt tussen Breda en Antwerpen.
Oh, ik regelmatig. Zelfs een keer ín station Noorderkempen, terwijl we 10mn moesten wachten op een vertraagd iets wat achter ons zat.
Chrysa
Berichten: 8189
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Eurocity Direct

Bericht door Chrysa »

Tussen Noorderkempen en Antwerpen wel. Tussen Noorderkempen en Breda ben ik maar 1 keer gecontroleerd, door een Belg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten