Een rondleiding langs drie stations vol gezelligheid, functionele architectuur en arbeidsvreugde.
Dormagen Chempark
Dit station aan de spoorlijn Neuss-Köln ligt midden op het terrein van Chempark Dormagen, waar ruim 10.000 mensen werken. Elke 20 minuten stopt S-Bahnlijn S11 hier, de RE's 6 en 7 rijden er voorbij. Het station heeft twee zijperrons, verbonden door een loopbrug.

Het station is weinig veranderd sinds het is geopend. Zo is er nog oude bebording aanwezig..

..en zoals je ziet sta je hier ook meteen midden in de industrie. De betonnen wachthuisjes zijn voorzien van een Bayer-logo. Je zit zo midden op het Chempark dat het zeker twee kilometer lopen is tot je eruit bent. Ik heb niet gekeken of er bussen zijn. Aan beide kanten kun je de straat oversteken en door de poort het terrein op, als je een personeelspas hebt tenminste.
Leverkusen Chempark
Een stationnetje aan S-Bahnlijn S6 dat er ook nog behoorlijk zo uitziet als in 1990. Groene pilaren dragen een dak over een groot deel van het beklinkerde perron.

Bussen genoeg hier, met op de achtergrond weer de gebouwen van een Chempark. Minder rauwe industrie hier, en meer groen. Aan de andere kant van de spoorlijn ligt het buitengebied.

Sterker nog, als je een stukje verder loopt kom je in het Carl-Duisberg-Park, midden op het Chempark-terrein. Er is zelfs een casino en een Japanse tuin, maar daar liep ik niet heen omdat het te koud werd.

De beroemde grote lichtreclame tussen de schoorstenen van Bayer liggen een eind noordwaarts. Lange tijd was dat de grootste lichtreclame ter wereld.
Krefeld-Hohenbudberg Chempark
Een klein stationnetje uit 1961, dat het oorspronkelijke station Hohenbudberg verving dat moest vallen voor de steeds groter wordende Chempark (dat toen nog niet zo heette, maar okee). Midden tussen de fabrieken zorgt de Pluspunkt nog voor wat kleur.

Maar wat zien we daar? Pal aan de Rijn staat ineens de stokoude kerk van Hohenbudberg trots tussen het fabrieksgeweld. De deur was open, maar ik voelde me niet geroepen naar binnen te gaan.

..maar veel is er niet over van Hohenbudberg. De kerk staat er nog, en er zijn nog vier huizen waarvan drie bewoond zijn. het verbaasde me eigenlijk dat er met mij nog twee uitstappers waren op het stationnetje.

De wandeling naar Uerdingen is met mooi weer geen straf. Bijzonder om pal langs de fabrieken direct aan de Rijn te lopen met het platteland aan de overkant.

Stel, je moet 24 uur doorbrengen op één van deze stations en je mag niet verder lopen dan een straal van 1 kilometer. Welke zou je dan kiezen?
Ik hoop jullie grauwe werkweek te hebben opgefleurd met deze kleurrijke reportage
