Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Een metrokaartje aanschaffen in Parijs is tegenwoordig best een uitdaging. Het is me wel gelukt en in een moderne en propvolle lijn 14 van Gare de Lyon naar Gare St.Lazare gereisd. Daar ga ik de Nomad uittesten. De inrichting in de 1e klasse ziet er best wel apart uit.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Gisteren voor het eerst met ICE 1544 van Berlijn naar "huis" (Viersen) gereden. Wat een genot dat je a) je niet druk hoeft te maken over de onvermijdelijke vertragingen en of je in Duisburg de aansluiting wel haalt en b) niet op dat tochtige Duisburg hoeft over te stappen (krijgt die nieuwe facade aan de oostkant/achteruitgang nog eens glas of blijft dat open?).
Het is verder niet sneller (zelfs een beetje langzamer), maar dat is niet zo erg. Het wordt met ICE-T gereden en de 1e klas was vrijwel volledig gereserveerd. Alleen kwamen de meeste reserveringen niet opdagen. En ik kreeg zelfs de indruk dat mensen een plek voor hun hutkoffer gereserveerd hadden.
En uiteraard waren we overal stipt op tijd. Dan wel. :shock:

Minpuntje was wel een moeder met haar twee kinderen van ~8 jaar (of zo, ik ben geen expert) waar ze wel 3 uur lang met een mee bezig was dat dieren niet kunnen praten... met mensen tenminste en dat het kind elke keer heel zeurderig zei "aber Mama, ich WEISS doch was er gesagt hat, wieso sollte ich Lügen). Aaargh. Hou er toch eens over op!
Dat kind zat heel duidelijk in een fase.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Het wordt met ICE-T gereden en de 1e klas was vrijwel volledig gereserveerd. Alleen kwamen de meeste reserveringen niet opdagen. En ik kreeg zelfs de indruk dat mensen een plek voor hun hutkoffer gereserveerd hadden.
Volgens mij moet die plek na een kwartier alsnog worden afgestaan als er niemand zit. Dus het zou erg dom zijn om voor hutkoffers een plek te reserveren.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

MaartenD schreef: ma 17 feb 2025, 10:01 (krijgt die nieuwe facade aan de oostkant/achteruitgang nog eens glas of blijft dat open?).
Dat is al een tijdje af, met glas :Y
Gediplomeerd ongeluksmagneet
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Klopt, maar het helpt wel om de plek te claimen en mensen zonder reservering kijken dan wel verder. Zo ook ik, volgens mij waren echt alleen de zitplaatsen voor mensen met priorieteit (handicap), de BahnBonus en de ggf. Freigeben plaatsen vrij. Ik zat dus ook op een BahnBonus plek, net zoals de genoemde moeder met 2 kinderen (en die hadden geen Bahnbonus bleek uit een gesprekje met een echte BahnBonus rijder die ook ergens wilde zitten).
En de kopbak zat misschien halfvol toen we Berlijn uitreden. In de lounge was ook alles gereserveerd maar kwam maar 1 persoon opdagen.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ardan schreef: ma 17 feb 2025, 12:42
MaartenD schreef: ma 17 feb 2025, 10:01 (krijgt die nieuwe facade aan de oostkant/achteruitgang nog eens glas of blijft dat open?).
Dat is al een tijdje af, met glas :Y
Nee hoor, ik was er gisteren en die kant is echt volledig open.
Nou goed, ik zie foto's waar blijkbaar de bovenkant wel glas heeft, dat is me helemaal niet opgevallen, maar juist de onderste 3 meter vanaf perronniveau is open en daar waait het gewoon koud doorheen.

Ik zal de volgende keer nog eens heel goed kijken.
en-es

Bericht door en-es »

Die Nomad treinen zijn best wel fijne treinen. Alleen jammer dat in de twee keren dat ik er in zit mij niet de beste plekken zijn toegewezen. Beide keren het uiteinde van het rijtuig dat enkeldeks is. Maar goed, Rouen-Parijs voor ruim 15 euro in 1e klasse is ook niet slecht. En Rouen is zeer de moeite waard.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

21 feb per Eurostar naar Brussel. Vertrek uit Rtd was met +2 omdat de trein al te laat uit Asd was vertrokken. Tot aan Antwerpen ging het snel. Na een iets langere stilstand werd tergend langzaam daar vertrokken, pas halverwege de helling naar boven kwam de vaart er een beetje in, tot aan Schaarbeek reden we goed door, daarna ik gok met zo'n 60 tot 80 km/u tot Brussel Noord, nog verder afremmen en langzaam de tunnel in. Vanaf Brussel Centraal nog maar stapvoets, hier werd ook omgeroepen dat we voor onze veiligheid niet mochten proberen de deuren te openen. Uiteindelijk met +20 in Brussel Zuid. De dame van de bar zat al ongeveer vanaf Schaarbeek te bellen met de dame van Premium. Toen er een vraag van een reiziger kwam of ie in de bar wat mocht kopen wad t antwoord dat ze na Brussel weer open ging.
Beetje vreemd als je het mij vraagt maar misschien is dat het beleid van Eurostar dat personeel op een rit van 3.5 uur een half uur pauze heeft?

En is Eurostar het geld wat ze vragen waard?
Tsja, moeilijk te zeggen. De stoelen zitten prima, redelijke beenruimte, rustgevende kleuren van stoelen, plafond, lampen enz al vind het overdag vrij somber overkomen.
Het is in ieder geval beter dan die disco kleuren in de ICNG die we in Antwerpen inhaalde. Maar de stoelen van ICNG zitten ook goed.
In het rijtuig was het heerlijk rustig, bezetting ongeveer 50 % en het was stiller dan in de gemiddelde stiltecoupe..
Ik betaald rond de €70,- voor een rit van 70 minuten en dat is vrij prijzig maar heb niet het gevoel dat ik geen waar voor mijn geld kreeg. De rust onderweg is heerlijk en hij rijcomfort prima. Een prima product in mijn ogen.
Matt

Bericht door Matt »

Volgens mij sluit de bar van de Eurostar altijd vlak voor Brussel vanwege een personeelswissel. Ik weet in ieder geval dat het op de Eurostar naar Londen het geval is, dus dan zou het personeel op de Eurostar naar Frankrijk ook best gewisseld kunnen worden.
henrivanderweijden

De bar-dame kwam uit Amsterdam en ging door naar Parijs.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

In Brussel wordt de catering bijgevuld, dat moet voorbereid worden door de barmedewerker.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Oh jee, ICE 254 München - Amsterdam is het bokje. Werd al omgeleid via Mönchengladbach, maar onbemand seinhuis tussen Mannheim en Frankfurt, waardoor al +90 en gaat niet via de HSL, Amsterdam wordt met +180 aangekondigd.
en-es

Bericht door en-es »

Volgens mij komt de ICE dan rond 2.00-3.00 s'nachts aan in Amsterdam?
OV-Hobbyist

Bericht door OV-Hobbyist »

ICE 254 zal niet verder rijden dan Köln Hbf en komt aldaar met +180 aan
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik zag het gisteravond ook nog ja. Dat zal DB wel wat hotelovernachtingen gekost hebben.
Matt

Bericht door Matt »

Hij is om 01:03 op Köln Hbf aangekomen. Als hij was doorgereden dan was hij niet voor 04:00 in Amsterdam.

Het is natuurlijk efficiënt als je de ICE 255 kan laten keren als de ICE 254, maar met zo'n laat vertrek uit München heb je natuurlijk bijzonder weinig speling.
OV-Hobbyist

Bericht door OV-Hobbyist »

Er was vanaf Köln een bus geregeld naar Amsterdam volgens de DB.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Matt schreef: zo 23 feb 2025, 09:19 Hij is om 01:03 op Köln Hbf aangekomen. Als hij was doorgereden dan was hij niet voor 04:00 in Amsterdam.

Het is natuurlijk efficiënt als je de ICE 255 kan laten keren als de ICE 254, maar met zo'n laat vertrek uit München heb je natuurlijk bijzonder weinig speling.
Ik vermoed dat je ook nog wel eens problemen kan krijgen met de arbeidstijden van het personeel op de trein. Het zal me niets verbazen als de machinist die de trein tot Keulen bestuurde aan arbeidstijdenlimiet zit, en om 1:00 een nieuwe machinist in Keulen vinden die in Nederland mag rijden zal ook niet makkelijk zijn.
cassie127

Bericht door cassie127 »

De Nederlandse machnist zou in Köln opstappen en dan naar Amsterdam rijden. Maar die dienst is 9 uur en 20 minuten lang. Die zou met de vertraging erbij inderdaad te lang worden. De Nederlandse trainmanagers stappen normaliter in Frankfurt Flughafen op
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden

Nemen ze wel een risico mee. ICE 254 is nogal eens te laat ...
ICE11

Bericht door ICE11 »

Eergisteren werd in en rondom Mannheim afscheid genomen van de Düwag-trams: https://www.lok-report.de/news/deutschl ... mstag.html
ICE11

Bericht door ICE11 »

Vanwege allerlei spontan opdagende werken is het inmiddels bijna elke dag opnieuw een verrassing om rondom Stuttgart met de trein te reizen. De "Qualitätsanwalt" (gelastigde voor kwaliteit) van de NVBW (organisatie van het bestuur van de deelstaat Baden-Württemberg welke regionale treindiensten coordineerd) heeft daarom zelfs voor de eerste keer een officiele waarschuwing uitgesproken, dat reizen met de trein rondom Stuttgart kan misgaan:

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... n-100.html

De kers op de taart: Het ministerie van verkeer van Ba-Wü heeft daarom de vervoerders gevraagd, om de weinige regionale treinen welke überhaupt nog naar Stuttgart Hbf. rijden te verlengen. Maar dat kan dan ook weer niet omdat DB InfraGo zegt dat zij vooraf moeten onderzoeken of de perrons lang genoeg zijn, maar daar geen personeel voor hebben.... _O-
dennistd

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: wo 05 mar 2025, 20:44 Maar dat kan dan ook weer niet omdat DB InfraGo zegt dat zij vooraf moeten onderzoeken of de perrons lang genoeg zijn, maar daar geen personeel voor hebben.... _O-
Je zou toch zeggen dat ze daar wel een lijstje met perronlengtes hebben :')
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat heeft DB InfraGo ook, het probleem is dat er zoveel (plotselinge) werkzaamheden zijn dat DB InfraGo amper nog de tijd en capaciteit heeft om fatsoenlijke dienstregelingen te maken, en al helemaal niet de tijd heeft om even rustig uit te zoeken welk perronspoor wanneer gebruikt gaat worden. Chaos is hun manier van werken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Er is zelfs een publieke database, maar de daar genoemde gegevens zijn vaak fout:

https://www.dbinfrago.com/web/bahnhoefe ... usstattung
Plaats reactie