Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dionysusnu

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

isadora schreef: ma 24 feb 2025, 17:42 Het blijft mij verbazen, dat in deze digitale wereld dit nog analoog moet. :Y
Voor een goede (en ietwat technische) uitleg waarom dit zo is, zie deze video van Tom Scott: https://www.youtube.com/watch?v=LkH2r-sNjQs
isadora

Bericht door isadora »

Nu was Antwerpen al de mooiste stad van Nederland, maar nu ook nog een van herkomst Nederlandse burgemeester (en de jongste burgemeester die de stad ooit gehad heeft) maakt het plaatje nog fraaier.
Vanaf vandaag heeft Antwerpen een waarnemend burgemeester die in Nederland is geboren. De 35-jarige Els van Doesburg is ook nog eens de jongste persoon met de burgemeesterssjerp die de stad heeft gehad sinds het ontstaan van België in 1830.
https://nos.nl/artikel/2557180-van-oors ... -antwerpen
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hainje

Bericht door Hainje »

Wel een van de N-VA, da's dan toch weer spijtig.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De N-VA is de grootste partij in de Antwerpse gemeenteraad, dus niet heel verrassend.
Ik vind het wel opmerkelijk dat De Wever zó weinig vertrouwen in zijn eigen kabinet heeft, dat hij formeel wel de burgemeester van Antwerpen blijft. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hainje

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef: di 25 feb 2025, 15:12 De N-VA is de grootste partij in de Antwerpse gemeenteraad, dus niet heel verrassend.
Verrassend: nee
Spijtig: absoluut
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:De N-VA is de grootste partij in de Antwerpse gemeenteraad, dus niet heel verrassend.
Ik vind het wel opmerkelijk dat De Wever zó weinig vertrouwen in zijn eigen kabinet heeft, dat hij formeel wel de burgemeester van Antwerpen blijft. :')
Mwoah. Een Belgische regering zit in principe maar 5 jaar (verkiezingen zijn in 2029), terwijl de lokale verkiezingen elke 6 jaar zijn, dus pas weer in 2030, met inauguratie per 1 januari 2031. Dus aan het eind van zijn regeerperiode is er nog een stukje burgemeesterschap over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

En in België mag je verschillende politieke ambten tegelijk bekleden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Beide zaken vind ik vreemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ICE11

Bericht door ICE11 »

De minister van buitenlandse zaken in het kabinet De Wever is tergelijk burgemeester van Namur, oud-premier Michel was ook minister en tegelijk burgemeester van Wavre en oud-premier Di Rupo was en is burgemeester van Mons. Dus voor Belgie gewoon.
In Duitsland is dit ook anders, daar geldt de zo genoemde "Trennung von Amt und Mandat", dus dat iemand niet tegelijk een ambt in de wetgevende en de uitvoerende macht mag hebben. Wat wel mag is dat een lid van de bondsregering tergelijk een kiesdistrict vertegenwoordigd, maar in sommige deelstaten is dat strenger en mag ook dat niet.
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 25 feb 2025, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Het is in Nederland volstrekt ongebruikelijk dat een persoon twee bestuurlijke functies heeft. In Dordrecht zijn de laatste twee niet-waarnemende burgemeesters per direct opgestapt nadat ze Commissaris van de Koning zijn geworden. Toevallig zijn beide burgemeesters opgevolgd door dezelfde waarnemend burgemeester.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er is wel een cumulverbod bij diverse partijen waarbij je niet twee gekozen posities tegelijkertijd mag bekleden, bijvoorbeeld niet burgemeester en parlementslid, maar daar kan natuurlijk ook weer van worden afgeweken.

In België willen partijvoorzitters, daar een veel machtigere positie dan in Nederland door de vele bestuurslagen, graag hun partijvoorzitterschap combineren met een burgemeesterspost. Vier van de vijf partijleiders van de coalitiepartijen deden als burgemeesterskandidaat mee, maar twee wonnen die niet: Bouchez in Bergen en Rousseau in Sint-Niklaas grepen er net naast. In de laatste maanden van zijn premierschap was De Croo ook weer burgemeester van Brakel.

Di Rupo is overigens sinds 2018 geen burgemeester meer van Bergen, hij is opgevolgd door Martin die vorig jaar een tweede termijn heeft gewonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ook in Nederland komt stapeling van mandaten (helaas) voor, met name de PVV heeft er een stokje van. PVV-kamerlid Patrick van der Hoeff maakt het zelfs erg bont, door tegelijkertijd kamerlid, statenlid in de provincie Zeeland en gemeenteraadslid in Terneuzen te zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined

Bericht door Bemined »

Bij de PVV is dat prima te combineren want die zijn toch niet altijd aanwezig bij debatten. Al was de FVD nog veel beter in afwezig zijn volgens mij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Waarom moet ik nu aan Vincent van den Born denken? :X
waldo79

Bericht door waldo79 »

Bemined schreef: di 25 feb 2025, 21:01 Bij de PVV is dat prima te combineren want die zijn toch niet altijd aanwezig bij debatten. Al was de FVD nog veel beter in afwezig zijn volgens mij.
Je zal je achterban maar daadwerkelijk ter wille zijn als volksvertegenwoordiger :')
Bemined

Bericht door Bemined »

Dan moeten ze maar lid worden van de partij en zich uitspreken. Oh wacht...
VIRM

Bericht door VIRM »

Tja, als je die mandaten gaat stapelen, getuigt het er van dat je je kiezer weinig serieus neemt. Of dat er echt geen capabele kandidaten zijn in je partij.... Een beetje gemeenteraadslid is daar al snel een halve werkweek mee bezig.
Beul van de blindegeleidelijn
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nieuwe samenstelling van het parlement in Duitsland, het oude probleem duikt weer op: het schuldenplafond in de grondwet. Bondskanselier-in-spé Merz wil er nog niet aan, maar zijn partij loopt er nu tegen te hoop en had zelfs als list bedacht om in het parlement met oude samenstelling het nog (tijdelijk) onschadelijk te maken. Het schuldenplafond is de reden dat het vorige kabinet al twee jaar voornamelijk aan het kibbelen was over geld nadat het CDU een rechtszaak over extralegale budgetten van de pandemie won.

https://www.tagesschau.de/inland/innenp ... e-104.html
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

https://www.telegraaf.nl/video/20817035 ... en-te-zien

Wat.

De.

Actuele.

Neucq.

Ik wacht nog altijd op het moment dat George W. lachend van achter de coulissen naar voren komt - 'haha, mensen, het was allemaal maar een grapje!' - en een brabbelende, langs de mondhoeken kwijlende Trump zachtjes maar toch dwingend naar buiten leidt - 'kom maar jochie, dan gaan we weer terug naar de speeltuin'.

Maar de wereld kan kennelijk nog veel gekker dan ik voor mogelijk hield.
Laatst gewijzigd door TffpaA op wo 26 feb 2025, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Gelukkig kan Nederland nog rekenen op de Franse kernwapens, just saying. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

https://nos.nl/video/2557686-bekijk-hie ... n-zelensky

Wat.

De.

Actuele.

Neucq.

Ik wacht nog altijd op het moment dat George W. lachend van achter de coulissen naar voren komt - 'haha, mensen, het was allemaal maar een grapje!' - en een brabbelende, langs de mondhoeken kwijlende Trump zachtjes maar toch dwingend naar buiten leidt - 'kom maar jochie, dan gaan we weer terug naar de speeltuin'.

Maar de wereld kan kennelijk nog veel gekker dan ik voor mogelijk hield.

Afbeelding
(Cold War Steve)

...of wanneer de satire stopt satire te zijn.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Trump en Vance zijn echt te ziek voor woorden! Wat een lef om zoiets uit te halen. Ik denk dat ze zelf niet in de gaten hebben dat ze zichzelf nu mega voor aap hebben gezet. Als ik Zelensky was geweest, dan was ik voor draaiende camera zelf weggelopen en had geroepen dat ik niet in gesprek ga met mensen die overduidelijk psychisch in de war zijn.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: za 01 mar 2025, 09:42 Die Zelenski [sic] is ook wel een acteur zeg...
Klopt, zo is hij ook ooit begonnen. Net als Reagan, trouwens.

Inmiddels valt hij vooral op door zijn standvastigheid en kalmte, zelfs tegenover deze twee kleuters die voor het oog van de wereld gewoon een driftaanval krijgen. Geweldige televisie inderdaad, maar wat heb ik inmiddels medelijden met Amerika, dat in een onvoorstelbaar rap tempo van binnenuit de vernieling in wordt geholpen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ja, de meeste Europese landen zijn veel te traag en laat geweest met Defensie op pijl houden. Maar daar wordt ondertussen toch echt aan gewerkt, de miljarden vliegen over de toonbank op het moment, ook naar Amerikaanse leveranciers.

Europese landen en de Europese Unie hebben samen meer steun gegeven dan de Verenigde Staten, de 350 miljard van Trump trekt op niets, het is ongeveer een derde daarvan. Vrijwel de gehele Amerikaanse steun is door Amerika ingekocht bij hun eigen industrie, en daarmee een enorme economische boost geweest. Europa draagt ook veel van de andere gevolgen, zoals de energiecrisis en de crisis in de voedselketen ontstaan door graan. Poetin heeft bovendien bewezen gemaakte afspraken dezelfde behandeling te geven als toiletpapier.

Bovendien ook belangrijk, van de landen die geen direct onderdeel zijn van het conflict heeft Nederland het grootste aantal burgerslachtoffers van deze oorlog. Deze mensen zijn gedood door Rusland, dat ondanks de enorme bewijslast dat pertinent weigert toe te geven. Rusland staat overduidelijk aan de rand van de afgrond, en de afgrond is waar een kille moordenaar als Poetin thuishoort. Een man die zijn eigen leger, de bevolking van Oekraïne en honderden andere mensen laat afmaaien voor zijn eigen machtspositie. Slava Ukraini!
VIRM

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij af of Rusland daadwerkelijk aan de rand van de afgrond staat. Ze hebben natuurlijk nog steeds (economische) banden met grote landen als China en India. Ik denk dat het (conventionele)
leger eerder sterk is verzwakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie