Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
marcelloch

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door marcelloch »

Meltrain schreef: ma 03 feb 2025, 14:32
marcelloch schreef: ma 03 feb 2025, 13:39 je weet ook de reden waarom Alkmaar afstand gedaan heeft van die K7U's.?
Ik weet dat eigenlijk niet. Jij wel?
Ik heb mij laten vertellen dat geen enkele K7U geleverd aan CXX qua technische opbouw (kabelbomen etc etc..) identiek is... het zoeken naar storingen werd een tijdrovende zaak... daarom zijn de K7U's van CXX aan de kant gezet... Waar ze op dit moment verblijven is mij onbekend
omaylie

Bericht door omaylie »

Sowieso op Vlieland en Schiermonnikoog (in totaal minstens twee), maar nog in hun Connexxion-kleuren en nog niet in Qbuzz Fryslân-huisstijl.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Op 3 december 2024 stonden er in ieder geval een behoorlijk aantal van die K7U's van Connexxion bij Bluekens in Oosterhout. Of ze daar op dit moment nog staan geen idee. Ben daar niet meer langsgekomen na 3 december.
BuschauffeurTroy

Bericht door BuschauffeurTroy »

EWilsonAdam schreef:
BuschauffeurTroy schreef: ma 03 feb 2025, 09:09 Aha dat had ik al verwacht ;) Eentje heeft vrijdag de achterzijde eruit gereden. Geen idee waar die nu is. Als ze te weinig stroom hebben (minimaal 60%) dan red je het niet. Laden duurt ontiegelijk lang.
9101, 9106 & 9108 staan stil. Er zijn er ook maar 8 van.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Misschien een optie paar extra VDL Midcity’s aanschaffen om een buffer te krijgen zodat je iets achter de hand hebt als er meerdere exemplaren defect aan de kant staan? Vier stuks?
Er is nu een soortgelijk busje van Oostenrijk bijgekomen. Maar zover ik weet zit daar geen ticketbox in. Een paar extra midcity’s zijn natuurlijk een prima idee.
Er zal iets moeten gebeuren, anders blijft het zo. Het is eeuwig zonde dat er geen grote bussen op die lijn kunnen, anders dan kon je met andere voertuigen rijden mochten er geen midcity’s zijn.
Alleen weet ik niet hoe dat zit met laden, of daar plek voor is en of het stroom net dat aankan. Overdag kan er soms niet gewassen worden (door tekort aan stroom)

Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
vissertw

Bericht door vissertw »

"Er zal iets moeten gebeuren, anders blijft het zo. Het is eeuwig zonde dat er geen grote bussen op die lijn kunnen, anders dan kon je met andere voertuigen rijden mochten er geen midcity’s zijn."

Ik ben misschien een beetje van het oude stempel, maar je kunt natuurlijk best met zo een BYD lijn 67 rijden.
Ik reed ooit jaren lijn 30 GVB, ook een hele tijd met Neoplan bussen, ook flink aan de maat. Schellingwoude, Durgerdam, Ransdorp en Holysloot,prima te doen.
Heel in het begin met een frontstuur DAF, maat vrachtwagen.
De problemen kwamen toen er op de dorpen al meer mensen van buiten kwamen wonen die niet afhankelijk waren van de bus, inspraak, bus te groot, bus te zwaar, er wordt te hard gereden, noem maar op.

Ik denk ook dat tijdsdruk een factor is op lijn 67 , niet alleen op lijn 67 overigens.
En dan is het comfort in die Midcity bussen niet om over naar huis te schrijven natuurlijk, zeker niet als er even doorgereden wordt.

Deden wij het vroeger beter, nee, dat wil ik absoluut niet zeggen. Maar ik denk wel dat er meer mogelijk was, ook wel meer inspraak en eigen initiatief.

Fijn weekend.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Zolang VDL Midcity’s problemen geven, is het idee om tijdelijk kleine diesel bussen in te zetten zoals vroeger op de 121 gebeurde door EBS? Beter een bus die rijdt in plaats van niet.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Zag om 14:15 op de A4 thv Hoofddorp drie rnet Scania Higer bussen met groene kentekens naar het zuiden rijden. Laatste was de 3035 voor zo ver ik kon zien.
EWilsonAdam

BuschauffeurTroy schreef: do 06 feb 2025, 11:37
EWilsonAdam schreef:
BuschauffeurTroy schreef: ma 03 feb 2025, 09:09 Aha dat had ik al verwacht ;) Eentje heeft vrijdag de achterzijde eruit gereden. Geen idee waar die nu is. Als ze te weinig stroom hebben (minimaal 60%) dan red je het niet. Laden duurt ontiegelijk lang.

Misschien een optie paar extra VDL Midcity’s aanschaffen om een buffer te krijgen zodat je iets achter de hand hebt als er meerdere exemplaren defect aan de kant staan? Vier stuks?
Er is nu een soortgelijk busje van Oostenrijk bijgekomen. Maar zover ik weet zit daar geen ticketbox in. Een paar extra midcity’s zijn natuurlijk een prima idee.
Er zal iets moeten gebeuren, anders blijft het zo. Het is eeuwig zonde dat er geen grote bussen op die lijn kunnen, anders dan kon je met andere voertuigen rijden mochten er geen midcity’s zijn.
Alleen weet ik niet hoe dat zit met laden, of daar plek voor is en of het stroom net dat aankan. Overdag kan er soms niet gewassen worden (door tekort aan stroom)

Is er bekend of het nog lang duurt voordat het busje van Oostenrijk ingezet kan worden? Volgens materieel overzicht van budpositie zijn slechts twee Midcity’s niet beschikbaar. Dat is twee minder dan 1 of 2 weken geleden
Rowann

Bericht door Rowann »

Het busje van Oostenrijk doet z’n rondjes al. Kwam vanochtend door Jisp.
omaylie

Bericht door omaylie »

En wat die nieuwe Citea's betreft: daar gaat het inmiddels ook hard. Van de eerste bestelling van 193 bussen zijn er nog maar zes die tot nu toe nog niet in dienst zijn gekomen: drie 12.2 meter Citea's (4235, 4259 en 4260) en drie 13.5 m Citea's (4393-4396). 4259 is wel tenaamgesteld, dus bij deze bus gaat het niet lang meer duren voor we deze in dienst kunnen zien (ik gok deze week nog).
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

We merken het vanzelf wel toch?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
omaylie

Bericht door omaylie »

Ja inderdaad.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Milco schreef: di 18 feb 2025, 12:11 We merken het vanzelf wel toch?
Is het nodig om steeds zulke meta-opmerkingen maken? Het punt van het forum is om ontwikkelingen te bespreken..
EWilsonAdam

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch deel ik met liefde dit artikel met jullie allemaal. Ben eigenlijk wel benieuwd of de schade ontstaat doordat de bussen nieuw zijn of wellicht door andere omstandigheden die mij niet bekend zijn.

Vraag wel af of vier bussen extra alle voldoende zijn om in de toekomst een gezonde buffer hebben bij grote uitval van bussen. Als ik het goed heb heb begrepen gaan de BYD hier niet oneindig blijven. Misschien toch meer dan vier extra bussen aanschaffen. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan het bestellen van nog meer extra bussen.

https://zaanstad.nieuws.nl/bedrijvighei ... nen-rijden
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

De schades die worden gereden zijn niet perse uitzonderlijk maar bij deze bussen is het effect wel anders. Bij een bus met metalen chassis kan er vaak gewoon doorgereden worden en later uitgedeukt. De nieuwe bussen zijn van andere materiaal dat niet uitgedeukt kan worden. Daardoor kost het meer tijd om bussen weer in te kunnen zetten.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Bovendien zijn de zijplaten, in tegenstelling tot andere bussen, één groot onderdeel, waardoor je niet slechts één paneeltje kan vervangen en gelijk de hele zijkant eraf moet slopen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:
BuschauffeurTroy schreef: do 06 feb 2025, 11:37
EWilsonAdam schreef:

Is er bekend of het nog lang duurt voordat het busje van Oostenrijk ingezet kan worden? Volgens materieel overzicht van budpositie zijn slechts twee Midcity’s niet beschikbaar. Dat is twee minder dan 1 of 2 weken geleden
Ze rijden al, maar zonder ticketbox en zonder noodknop (wat in mijn mening niet veilig is en onhandig)

Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:Wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch deel ik met liefde dit artikel met jullie allemaal. Ben eigenlijk wel benieuwd of de schade ontstaat doordat de bussen nieuw zijn of wellicht door andere omstandigheden die mij niet bekend zijn.

Vraag wel af of vier bussen extra alle voldoende zijn om in de toekomst een gezonde buffer hebben bij grote uitval van bussen. Als ik het goed heb heb begrepen gaan de BYD hier niet oneindig blijven. Misschien toch meer dan vier extra bussen aanschaffen. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan het bestellen van nog meer extra bussen.

https://zaanstad.nieuws.nl/bedrijvighei ... nen-rijden
Er zijn ook bussen met storingen en andere defecten, waardoor ze uit dienst worden gehaald. Vandaag hoorde ik van een collega dat de BYD’s snel leeg zijn. (Mogelijk verschilt dat per bus, de laatste die ik had ging echt lang mee). Ook worden ze niet allemaal ingezet, wat vaak te maken heeft met dat een bepaalde bus erg lang door moet.

De Scania’s zijn gewoon op en levensgevaarlijk.
Oorspronkelijk was er 1 bus bedoeld als buffer. (Wat onmogelijk is). 4 is al beter. Zodra ze op kenteken staan worden ze waarschijnlijk snel omgebouwd, wat betekent dat er weer Omnilink’s uit gaan.

marcelloch

Bericht door marcelloch »

Ik zag ergens op facebook voorbij komen dat de Waterlandse gelede citea's naar een andere regio verhuizen daar ze niet meer ingezet worden in Waterland... iemand iets over bekend?
omaylie

Bericht door omaylie »

Wat ik in het Amstelland-Meerlanden topic heb gezien gaan alle tien de gelede e-Citea's naar Connexxion AML (als 9490-9499).
BuschauffeurTroy

marcelloch schreef:Ik zag ergens op facebook voorbij komen dat de Waterlandse gelede citea's naar een andere regio verhuizen daar ze niet meer ingezet worden in Waterland... iemand iets over bekend?
Wat ik weet is dat ze hier niet meer komen te rijden. (de pantograaf lader wordt ook weggehaald in Edam) En meerdere van dat soort laders was te duur.

EWilsonAdam

Ik vind dit artikel twee kanten hebben. EBS die zijn best doet om de passagiers een goede busverbinding te bieden. Andere kant is veiligheid ook een must. Er moet maar snel een andere optie komen voor de twee kleine busjes van Oostenrijk.

https://www.deorkaan.nl/dieselbus-boete ... -voor-ebs/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Eerst maar eens nagaan of de informatie van de RDW wel correct is en niet achterloopt, voordat men weer eens hoog van de toren blaast bij De Orkaan…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Daarover staat een update in het artikel:
Het RDW kan terugroepacties niet afmelden. De dealer meldt de reparatie aan de importeur of fabrikant, die het vervolgens doorgeeft aan RDW. Daardoor kan het enkele weken duren voordat de informatie in de kentekencheck is aangepast. De terugroepactie voor de Oostenrijk-bus komt uit november 2022. De vraag is of de dealer de reparatie nooit heeft doorgegeven aan RDW of dat er niets is gedaan met de terugroepactie.
Als er iemand achterloopt, zou dat dus de dealer zijn, niet RDW.
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:Ik vind dit artikel twee kanten hebben. EBS die zijn best doet om de passagiers een goede busverbinding te bieden. Andere kant is veiligheid ook een must. Er moet maar snel een andere optie komen voor de twee kleine busjes van Oostenrijk.

https://www.deorkaan.nl/dieselbus-boete ... -voor-ebs/
Buitenom dat, er zit geen noodknop in en geen ticketbox. Sowieso niet geschikt voor lijndiensten. Eén daarvan is een hand schakel. Daar mogen de meeste eigenlijk niet eens op rijden! (D1,D automaat)

Het heeft inderdaad 2 kanten.
Plaats reactie