Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

TomSteyl schreef: vr 21 feb 2025, 07:14 Dat zijn toch die 5 Flirts met lage vloer (55cm)? Komen die wel goed tot hun recht in het gebied waar VIAS nu lijnen heeft?
(bijna allemaal 76cm perronhoogte).
Inderdaad, maar VIAS zou weten wat ze hebben gekocht. ;)
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Ik mag het hopen :mrgreen:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door en-es »

Hoezo, VIAS is toch een behoorlijk betrouwbaar bedrijf? ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Enkele Belgische media, waaronder HLN, melden dat NMBS de nieuwe treinstellen serie MR30 bij CAF gaat aanschaffen.

https://www.hln.be/economie/nmbs-kiest- ... ~a0967c82/

Dat zal waarschijnlijk dan een treinstel vergelijkbaar met de DDNG gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Komen er enkel enkeldeks batterijtreinen en dubbeldeks volelektrische treinen of ook nog enkeldeks volelektrische treinen? Als er uitsluitend dubbeldeks volelektrische treinen komen dan kan de MR30 het beste op de middellange afstanden ingezet worden, waarbij de MR08 enkel nog S- en L-treinen gaat rijden (en de lijn van Liège naar Luxembourg). Hopelijk krijgt de MR30 een comfortabeler interieur als de MR08.
-
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3836
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Opmerkelijk dat NMBS kiest voor een partij die niet (deels) produceert in België, dat was in het verleden toch vaak leidend.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: di 04 mar 2025, 12:37 Komen er enkel enkeldeks batterijtreinen en dubbeldeks volelektrische treinen of ook nog enkeldeks volelektrische treinen? Als er uitsluitend dubbeldeks volelektrische treinen komen dan kan de MR30 het beste op de middellange afstanden ingezet worden, waarbij de MR08 enkel nog S- en L-treinen gaat rijden (en de lijn van Liège naar Luxembourg). Hopelijk krijgt de MR30 een comfortabeler interieur als de MR08.
Het idee was dat er batterijversies van kwamen om over de diesellijnen te rijden en mee naar het buitenland te kunnen. Geen idee of dat plan er nog altijd is. Maar ze moeten toch een vervanging zoeken voor MW41.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Is het niet goedkoper om die paar diesellijntjes, die er nog zijn, onder de draad te brengen? O.a. Geraadsbergen-Zottegem-Melle zou best geschikt kunnen zijn.

Dat de productie van de MR30 niet in België zal zijn, dan is er natuurlijk een kans dat de vakbonden daar ook wat van gaan vinden...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Theoretisch: ja.

In de praktijk is een elektrificatie van de 50 kilometer lange lijn Charleroi - Couvin of Aalst - Burst onmogelijk terug te verdienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Bijkomende vrees is dat elektromagnetische straling van de bovenleiding en voertuigen de onderzoeken in het geofysisch centrum van Dourbes (bij Marienbourg) zou kunnen verstoren.
En je hebt met tunnels te maken die vaak niet hoog genoeg zijn, dat geeft ook extra kosten.

En het is een andere tak he? Infrabel moet dan geld neerleggen voor de elektrificatie terwijl het anders de NMBS is die geld moet neerleggen voor batterijtreinen.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Voor Aalst - Burst zou men misschien eens een experiment met aanbesteden van een spoorlijn kunnen overwegen. Het aanbod nu is echt heel weinig. Kan me bijna niet voorstellen dat iemand daarop wat tegen kan hebben.

Voor die lange lijn naar Couvin wordt het inderdaad lastig, maar zou een gedeeltelijke elektrificatie tot bijvoorbeeld Phillipeville een optie zijn? Want in hoeverre zou een accutrein invloed hebben op het geofysisch centrum waar Maarten aan refereerde?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De vorige federale regering heeft het gehele spoorwegnet voor 10 jaar aan NMBS gecontracteerd en ik weet nog niet of de huidige regering het gaat aandurven alles voor te bereiden voor een dergelijke regionalisering, tenzij de aanpak van de organisatiestructuur volledig escaleert misschien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: wo 05 mar 2025, 08:59 Bijkomende vrees is dat elektromagnetische straling van de bovenleiding en voertuigen de onderzoeken in het geofysisch centrum van Dourbes (bij Marienbourg) zou kunnen verstoren.
Daarom heeft men op de spoorlijn naar de nieuwe Jade-Weser-Port nabij Wilhelmshaven een soort stalen tunnel gebouwd om een nabij gelegen radiocentrale van de Duitse marine niet te verstoren (op het foto nog zonder bovenleiding): https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bahn-Einhausung.jpg
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

TomSteyl schreef: wo 05 mar 2025, 16:56 Voor Aalst - Burst zou men misschien eens een experiment met aanbesteden van een spoorlijn kunnen overwegen. Het aanbod nu is echt heel weinig. Kan me bijna niet voorstellen dat iemand daarop wat tegen kan hebben.
Een enkele spoorlijn met bijna geen aanbod is totaal oninteressant om over te nemen. Zeker in een land waar feitelijk nog geen enkele derde spoorvervoerder actief is in openbaar aanbesteed vervoer.
Als je die lijn aanbesteed dan moet dat in een pakket van andere lijnen "en deze neem je er bij".
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

ICE11 schreef: wo 05 mar 2025, 20:31
MaartenD schreef: wo 05 mar 2025, 08:59 Bijkomende vrees is dat elektromagnetische straling van de bovenleiding en voertuigen de onderzoeken in het geofysisch centrum van Dourbes (bij Marienbourg) zou kunnen verstoren.
Daarom heeft men op de spoorlijn naar de nieuwe Jade-Weser-Port nabij Wilhelmshaven een soort stalen tunnel gebouwd om een nabij gelegen radiocentrale van de Duitse marine niet te verstoren (op het foto nog zonder bovenleiding): https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bahn-Einhausung.jpg
Geofysica gaat de grond in, radar gaat de lucht in. Dat zijn twee verschillende problemen die denk ik niet met dezelfde maatregelen opgelost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Oftewel, ze zijn bang dat er tijdens de elektrificatie trillingen ontstaan door grondwerkzaamheden (boringen en dergelijke). Het verschil in aslast tussen een dieseltreinstel en een elektrisch treinstel lijkt mij verwaarloosbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Niet alleen dat. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoekstechnieken die gevoelig zijn voor electrische treinen. In Delft hebben ze om die reden de tramlijn naar de TU ingekort, en bij CERN in Genève moeten ze een deel van de meetresultaten weggooien omdat er op dat moment een TGV langs reed.

Wat hier waarschijnlijk het belangrijkst is is de retourstroom die van de trein via de rails terug naar het onderstation gaat. Een deel van die stroom lekt de bodem in. Dat is niet gevaarlijk, maar kan waarschijnlijk wel onderzoeken verstoren.
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 312
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Ivan »

Door Praha hl.n. komt zojuist een gloedje nieuw treinstel voor naar ik vermoed Frankrijk rijden.
Ik dacht TER erop te kunnen lezen, maar vanaf perron 1 is een trein op perron 5 slecht te lezen.

Iemand meer informatie over dit stel?
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

Ivan schreef: do 06 mar 2025, 17:34 Door Praha hl.n. komt zojuist een gloedje nieuw treinstel voor naar ik vermoed Frankrijk rijden.
Ik dacht TER erop te kunnen lezen, maar vanaf perron 1 is een trein op perron 5 slecht te lezen.
Ik meen dat de Franse regio's, die steeds de eigenaar zijn van de nieuwe regionale treinen aldaar, steeds hun eigen naam/logo in het groot op de treinen zetten, en niet zozeer een merknaam (TER) die eigendom is van de historische vervoerder., die binnen X jaar opgevolgd kan zijn. Zoals de regio Provence - Côte d'Azur vanaf mei.

Het netwerk van de regio Normandië heet zelfs al een paar jaar niet meer "TER Normandie", maar "Nomad.". Bij de andere regio's zal TER zeker niet goed leesbaar zijn op de treinen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Toevallig las ik een paar dagen geleden wel dat CAF aan de uitlevering van een serie Régiolis batterijtreinen voor Nouvelle-Aquitaine is begonnen, maar of daar TER op staat durf ik niet te zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

Hier een fotootje van het rondreizende batterijhybride prototype vorig jaar, weliswaar nog niet in de kleuren/logo van die regio:
Afbeelding
https://rue89bordeaux.com/2024/04/le-pr ... aquitaine/

Ik vraag me enkel af of dat contract afgesloten met Alstom tegenwoordig verdergaat met de nieuwe fabrikant van de Régiolis (= Coradia Polyvalent), CAF.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 06 mar 2025, 21:29, 3 keer totaal gewijzigd.
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

Zo ziet een reguliere Régiolis (geen batterijen, hier bimode) van de regio er trouwens uit in de kleuren van Nouvelle-Aquitaine:
Afbeelding

In Wikimedia Commons zijn alle foto's strak georganiseerd per treinmodel/subreeks en per Franse regio:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... -Aquitaine

Lijst van alle varianten, opgelijst per regio en nog veel meer detail, in het Frans:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_R%C3%A9giolis
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 06 mar 2025, 21:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Blijkbaar heb ik iets gemist. Sinds wanneer is de Régiolis van CAF? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

AlstomBombardier moest van de Europese Commissie enkele treinproducten afstoten, omdat anders de Europese Commissie de overname van Bombardier niet wou goedkeuren, dus werden de octrooien voor het bouwen van de Regiolis en Talent3-stellen overgenomen door CAF.
-
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

Voor het geval het een anderhalf-dubbeldekstreinstel was, kan het ook nog een Régio 2N van Bombardier, tegenwoordig Alstom, zijn. Daar zijn er in Frankrijk sinds de indienstname 2014 nog altijd een aantal die nieuw geleverd moeten worden:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Regio_2N
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_Regio_2N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten