Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is omdat lijn 2 nog de vakantiedienstregeling rijdt vanwege het personeelstekort. Op de haltes lijkt de RET echter alvast de jaardienstregeling opgehangen te hebben.
- Meltrain
- Donateur
In de komende 80 minuten zijn er vanaf mijn halte (verdeeld over beide richtingen) maar liefst 5 ritten van tramlijn 2 uitgevallen. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- dylanwild94
- Donateur
Denk ook niet dat daar een abri gaat komen. het belemmert dan behoorlijk het uitzicht van bewoners bij die halte.atroffa010 schreef: ↑ma 03 mar 2025, 09:28 O.a. bij de Lange Hilleweg (lijn 66 richting Feijenoord), ontbreekt er nog steeds een abri. Richting Zuidplein is er een aantal jaar geleden wel een abri geplaatst.

Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
Van 12 t/m 27 maart rijdt lijn E in de spits 12x per uur tussen Slinge en Pijnacker Zuid (waarvan 6x door naar Den Haag Centraal). Ik vermoed vanwege de werkzaamheden aan het spoor tussen Delft en Rotterdam gezien de specifieke periode die halverwege de week begint en eindigt.
-
Het is een bewuste keuze geweest om de halte palen (gele borden) voor de helft te voorzien van de juiste informatie is samenwerking met stickers voor de geldigheid. Bij beter en droger weer worden ze langzaam voorzien van de juiste stickers.Suus schreef: ↑zo 02 mar 2025, 16:37 Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat de RET wel heel voortvarend begonnen is met de reisinformatie uitrollen voor het nieuwe tramnet, maar vervolgens de klus nooit heeft voltooid. Op teveel tramhaltes zitten de oude lijnnummers nog op de achterkant van het haltebord. Een heel enkele keer hangt er ook nog een verloren vertrekstaat, bijvoorbeeld van een lijn 8 naar Kleiweg op Lijnbaan.
-
Zo te zien wordt er op de tramlijnen 2, 4 en 6 vanaf 14 april nog steeds volgens de vakantiedienstregeling gereden, terwijl de frequentie op lijn 7 en 8 verhoogd word. Lijn 6 en lijn 8 kan ik op zich nog begrijpen. Maar waarom kiest de RET er niet beter voor om de frequentie eerder op de drukkere lijnen 2 (8x/uur) en 4 (4x/uur) te verhogen?
Lijn 7 rijdt momenteel ook gewoon tijdens de middagspits 6x/uur, terwijl de lijnen 1 en 11 dan 8x/uur rijden en 8x/uur een tram op lijn 7 is op dit moment ook niet echt nodig
Lijn 7 rijdt momenteel ook gewoon tijdens de middagspits 6x/uur, terwijl de lijnen 1 en 11 dan 8x/uur rijden en 8x/uur een tram op lijn 7 is op dit moment ook niet echt nodig

- Busseninportland
- Contacteer:
Ik weet niet of het vanwege de werkzaamheden bij de metro komt, maar lijn 7 was laatst toen ik ging juist druk in Crooswijk!
-
Tot Crooswijk is 6x per uur een prima frequentie. Het stuk daarna door Kralingen naar Woudestein heeft een veel lagere bezetting. Ze kunnen lijn 7 liever naar Oostplein sturen en het tracé door Kralingen laten vervallen. Zodra er een nieuwe route naar het Kralingse bos komt vervalt dit gedeelte sowieso.
-
Met het bovenstaande ben ik het totaal niet eens. Beter zou zijn om de tram juist meer te promoten om de metro hier juist te ontlasten. De metros zitten in het centrum al vaak stampvol en dat zal met de tijd alleen maar meer worden. Daarnaast hou je zo een directe verbinding tussen de Universiteit/Kralingen - Crooswijk - Oude Noorden. Als hier zoals het MRDH het liefst zou hebben een bus voor in de plaats zou komen komt het OV in een neerwaartse spiraal (voor zover het dat al niet is in Rotterdam): minder directe verbindingen, dus (nog) minder gebruikers, nog lagere frequenties --> nog minder gebruikers, nog lagere frequenties, enzovoorts...
Let op: links uitstappen!
-
De trams rijden al jaren zo goed als leeg door Kralingen heen. Pas vanaf Crooswijk wordt het drukker. Daarnaast leven we momenteel eerder in een tijd van schaarste dan van overvloed. De route over de Oudedijk en Boezemsingel is ook erg vertraging gevoelig. Volgens mij heeft lijn 7 in het verleden ook een snelle route naar CS gereden via de Goudsesingel. Ook dit was niet echt een succes.
Liever rijdt men vaker op alle andere tramlijnen. Daar ligt naar mijn gevoel veel meer potentie.
Of ik zou de vrijgekomen middelen inzetten voor een verlening van lijn 38 naar Alexander. Lijkt mij ook een nuttige toevoeging aan het lijnennet.
Liever rijdt men vaker op alle andere tramlijnen. Daar ligt naar mijn gevoel veel meer potentie.
Of ik zou de vrijgekomen middelen inzetten voor een verlening van lijn 38 naar Alexander. Lijkt mij ook een nuttige toevoeging aan het lijnennet.
- Suus
- Contacteer:
De tramhalte Weena richting Hofplein is door bovenleidingsproblemen niet bereikbaar. Ik ging net met lijn 4 vanaf Rotterdam Centraal halte D via Rotterdam Centraal halte E, Kruisplein, Lijnbaan en Stadhuis richting Noord 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Inderdaad, die extra trams op lijn 7 kunnen beter ingezet worden op de drukkere lijnen 2, 3 en 5.010rdamm schreef: ↑wo 05 mar 2025, 08:42 De trams rijden al jaren zo goed als leeg door Kralingen heen. Pas vanaf Crooswijk wordt het drukker. Daarnaast leven we momenteel eerder in een tijd van schaarste dan van overvloed. De route over de Oudedijk en Boezemsingel is ook erg vertraging gevoelig. Volgens mij heeft lijn 7 in het verleden ook een snelle route naar CS gereden via de Goudsesingel. Ook dit was niet echt een succes.
-
Wellicht hebben ze in Kralingen dan meer aan een bus naar CS dan naar Noord? Vanaf Kralingse Zoom via Oudedijk en dan bijv. via de Warande naar CS?
-
- Donateur
- Contacteer:
o.a. ja.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Meltrain
- Donateur
Lijn 3 en 5 rijden tijdens de spitsuren al 9x/uur. Moet de frequentie nog verder verhoogd worden?atroffa010 schreef: ↑wo 05 mar 2025, 09:49Inderdaad, die extra trams op lijn 7 kunnen beter ingezet worden op de drukkere lijnen 2, 3 en 5.010rdamm schreef: ↑wo 05 mar 2025, 08:42 De trams rijden al jaren zo goed als leeg door Kralingen heen. Pas vanaf Crooswijk wordt het drukker. Daarnaast leven we momenteel eerder in een tijd van schaarste dan van overvloed. De route over de Oudedijk en Boezemsingel is ook erg vertraging gevoelig. Volgens mij heeft lijn 7 in het verleden ook een snelle route naar CS gereden via de Goudsesingel. Ook dit was niet echt een succes.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ja, eventueel naar 10x/uur. Qua vertrektijden is dat ook overzichtelijker.
Laatst gewijzigd door atroffa010 op wo 05 mar 2025, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De frequentie op lijn 3 en 5 zal de komende jaren verhoogd worden naar beide 12x per uur. De trams zitten nu al vol. Zal komende jaren alleen maar drukker worden. Op de uitlopers van beide lijnen valt het mee met de drukte. Er wordt de komende jaren veel gebouwd rondom de Laan op Zuid. Lijn 5 rijdt nu minder vaak dan voorheen.
- Meltrain
- Donateur
Dat laatste is niet waar: lijn 25 heeft nooit vaker gereden dan 9x/uur.
(De huidige frequentie is wel lager dan de frequenties van de lijnen 20 en 25 bij elkaar opgeteld.)
(De huidige frequentie is wel lager dan de frequenties van de lijnen 20 en 25 bij elkaar opgeteld.)
-
Voor corona reed er inderdaad tussen de Randweg en Vuurplaat ook 18x/uur een tram tijdens de spitsuren en tussen Vuurplaat en Beurs zelfs 27x/uur.
Tegenwoordig is dat uitgedund tot 9x/uur (Randweg-Varkenoordseviaduct) & 18x/uur (Varkenoordseviaduct-Beurs) door het wegvallen van lijn 20.
Tegenwoordig is dat uitgedund tot 9x/uur (Randweg-Varkenoordseviaduct) & 18x/uur (Varkenoordseviaduct-Beurs) door het wegvallen van lijn 20.
- Busseninportland
- Contacteer:
Dit is toch triest om te zien!!
RET reageert geschokt na ongeluk met trambestuurder onder invloed van drugs, man per direct geschorst
https://www.ad.nl/112-nieuws-rotterdam/ ... ~a7610dd4/
RET reageert geschokt na ongeluk met trambestuurder onder invloed van drugs, man per direct geschorst
https://www.ad.nl/112-nieuws-rotterdam/ ... ~a7610dd4/
-
Vanmiddag zag ik iets interessants. Op Wilhelminaplein halteerde plotseling een rit van lijn E richting Slinge, die niet op het bord stond vermeld. Op het bord verscheen de tekst "Remise Waalhaven". Toen ik met metro D later langs remise Waalhaven reed, stond deze metro op de sporen vlak voor het begin van de remise. Gebeurt zoiets vaker? Het lijkt mij namelijk best verwarrend voor de gemiddelde reiziger.
- Meltrain
- Donateur
De RET wil een tramlijn over de nieuwe stadsbrug
:
https://www.ad.nl/rotterdam/ret-niet-bl ... ~a62a3d2e/

-
Aangezien hij pas op de DRIM verscheen toen hij er al stond, is er vrij weinig aan de hand. Daarnaast, mensen zullen toch wel instappen. Want ja, is toch lijn E. Maar het hoort idd niet.HSG3 schreef: ↑vr 07 mar 2025, 17:04 Vanmiddag zag ik iets interessants. Op Wilhelminaplein halteerde plotseling een rit van lijn E richting Slinge, die niet op het bord stond vermeld. Op het bord verscheen de tekst "Remise Waalhaven". Toen ik met metro D later langs remise Waalhaven reed, stond deze metro op de sporen vlak voor het begin van de remise. Gebeurt zoiets vaker? Het lijkt mij namelijk best verwarrend voor de gemiddelde reiziger.
-
Hoewel dit gewoon een metrolijn had moeten worden, een goed ingepaste tweerichtingstram op vrije baan is geen verkeerd alternatief. Hopelijk wordt het geen bus.Meltrain schreef: ↑vr 07 mar 2025, 18:14 De RET wil een tramlijn over de nieuwe stadsbrug:
PSA: Links gaan, rechts staan