Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
hauptbahnhof

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

gpvos schreef: do 20 feb 2025, 22:05
hauptbahnhof schreef: do 20 feb 2025, 13:59Als je idd gewoon zorgt dat je ruim van te voren je Eurostar ticket boekt, kun je voor 35 euro naar Parijs.
Als je het "gewoon" vindt dat je oplet wanneer de kaartjes precies in de verkoop gaan en dan op die dag om middernacht achter je computer zit. Okee, misschien overdrijf ik, maar de laatste keer dat ik een prijs van 35 euro voor een Thalys naar Parijs zag is ongeveer acht jaar geleden.
Een snelle blik in de app... Eerste dag dat ik een ticket voor €35 is 8 april. Welliswaar niet de trein die je zou pakken als je naar Lyon gaat met overstap op de OuiGo, maar er zijn in ieder geval gewoon kaartjes van €35 beschikbaar. :N

En ik ga niet perse diezelfde dag dat open gaat boeken, maar wel binnen een week. En anders heb ik niet €35 maar een stapje duurder. Geen man overboord want voor de afstand is het een koopje.
ICE11

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: za 11 jan 2025, 19:13 Inderdaad gaat het om twee trams, welke in de tunnel onder het centraal station op elkaar gebotst zijn, omdat blijkbaar een van de trams plots uit een zijspoor achteruit het hoofdspoor binnen rolde. Er zijn rond 50 gewonden, maar gelukkig niemand levensgevaarlijk:

https://www.bo.de/lokales/ortenau/gross ... strassburg

https://www.francebleu.fr/infos/faits-d ... rg-8710508
En naar verluidt is de tramtunnel sinds gisteren weer geopend.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In Oost-Tsjechië, bij Hustopeče nad Bečvou, heeft een goederentrein met benzeen zich spontaan in tweeën gedeeld, waarna een aantal wagons ontspoorden en in de fik vlogen met flinke rookwolken en vlammen tot wel 20 meter ten gevolge. Geen gewonden!

De foto's en filmpjes (hier of hier bijvoorbeeld) zeggen genoeg, denk ik. :shock:
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik zat net even te kijken op Vagonweb en ontdekte dat in de IC 460/461 "Baltic Express" Praha-Gdynia vanaf midden april een Pools slaaprijtuig mee gaat rijden. Eerste rit uit Polen op 14 april, uit Tsjechië op 15 april. Ik weet niet of dat al bekend was, maar ik kan me niet herinneren daar eerder iets over gelezen te hebben. Richting Polen ben je je avond kwijt en moet je vroeg op (vertrek om 18:51, aankomst om 5:20), de andere kant op zijn de tijden wat vriendelijker (vertrek om 23:12, aankomst om 9:06).
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Een Baltic express die in geen een Baltisch land komt?
Ik heb geen onderschrift
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Hij rijdt vanaf Praag naar de Baltic sea (Oostzee).
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.lok-report.de/news/europa/i ... -oulu.html

De vier voormalige Allegro-stellen die tot 2022 dienst deden tussen Helsinki en Sint-Petersburg worden vanaf december 2025 opnieuw ingezet voor treindiensten binnen Finland onder de noemer Pendolino Plus.
-
Nitein-Repart

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,11067371

Naast de BR406 die vanaf medio april 2025 uit dienst gaat, gaat Deutsche Bahn vanaf zomer 2025 ook de vijfdelige ICE-T-stellen (11 stuks) uit dienst stellen en aangezien Siemens traag is met de aflevering van de ICE3Neo en de ICE-L nog niet kan rijden, betekent dat vanaf aanstaande zomer er minder zitplaatsen beschikbaar zijn op de route Wiesbaden-Frankfurt-Leipzig-Dresden (ICE-lijn 50) en mogelijk ook tussen Frankfurt en Passau (ICE-lijn 91) met als gevolg hogere ticketprijzen op deze trajecten.
-
waldo79

Bericht door waldo79 »

Je gaat wat kort door de bocht met je verwijzing naar een Duitstalig bericht en laat de redenen waarom DB tot kortere treinen overgaat buiten beschouwing.

Als je dan toch een buitenlandse bron aanhaalt, wees dan volledig met vertalen en niet met het enkel weergeven van jouw interpretatie van het bericht :idea:
cassie127

Bericht door cassie127 »

Eens met Waldo, ik zie wel vaker berichten van Nitein-Repart waar feiten van een bron en eigen meningen door elkaar heen lopen en vervolgens in een bericht wordt samengevat waarin ook de stukken eigen mening/aannames als vasstaand feit worden beschreven tussen de echte feiten uit de bron door.

Overigens komt er zeer binnenkort een nieuwe 408 in dienst. De 8034 was gisteren voor testen in Nederland (een formaliteit die men met alle 408 stellen doet kort voordat ze deze in dienst nemen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart

Desalniettemin vind ik wel dat DB Fernverkehr nu heel snel al materieel buitengebruik gaat stellen, terwijl vervangend nieuw materieel nog niet altijd is ingestroomd. In april gaat de BR406 uit dienst, in juni zowel de Stadler Kiss als de BR415 (11 vijfdelige ICE-T-stellen). Er zijn al vijf ICE2-stellen uit dienst en in december gaat ook nog een deel van de klassieke Intercitystammen uit dienst.
-
waldo79

Bericht door waldo79 »

Afgezien van het kleinere aantal zitplaatsen zie ik de 408 (de Neo) wel als een verbetering ten opzichte van de bestaande rijtuigen.

En dat DB Fernverkehr bestaand materieel af gaat voeren, lijkt me eerder economische noodzaak dan opzet.
trolly

Bericht door trolly »

Nou zijn er twee mogelijkheden: òf DB doet dat om reizigers te treiteren, òf ze kunnen niet anders omdat het uitstromend materieel aan het eind van de revisietermijn zit, een renovatie klauwen met geld zou kosten en zeker niet eerder klaar is dan de verwachte instroom van het met vertraging geleverde nieuwe materieel. Nou, het zal mij beneiuwen welke van de twee het is :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79

Bericht door waldo79 »

Je zou ze nog beroerde timing kunnen verwijten (A)
trolly

Bericht door trolly »

Als je uitgaat van opzet kan dat inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD

Bericht door MaartenD »

In het bericht op de Drehscheibe is te lezen dat de 415's pas onlangs nog een "Hauptuntersuchung mit Neulack und mit einer Auffrischung des Innenraumes" hebben gekregen. Dan is het wel heel vreemd om die stellen nu aan de kant te zetten.
Natuurlijk zijn het in het huidige gamma een beetje vreemd korte stellen, maar zoals gezegd: veel stellen gekoppeld maken ook een lange trein.

Het enige wat ik me dan nog kan indenken is dat je in elk stel personeel moet hebben en één ICE1-LDV is natuurlijk minder personeel dan een 411+415.
waldo79

Bericht door waldo79 »

trolly schreef: vr 07 mar 2025, 08:10 Als je uitgaat van opzet kan dat inderdaad.
:mrgreen: zover wilde ik niet gaan.
ICE11

Bericht door ICE11 »

waldo79 schreef: do 06 mar 2025, 21:42 Je gaat wat kort door de bocht met je verwijzing naar een Duitstalig bericht en laat de redenen waarom DB tot kortere treinen overgaat buiten beschouwing.
Wat deze redenen betreft zijn er bij DSO ook maar vermoedens. Vooral dat DB daarmee natuurlijk kosten wil besparen doordat niet meer alle stellen een opknapbeurt krijgen (de eerder al genoemde onlangs gebeurde Hauptuntersuchung betreft maar enkele en niet alle stellen van deze serie), dat de 415 onderdelen voor de 411 kunnen leveren, de complexe Neigetechnik (hoe heet dat in het Nederlands?), ook heeft men minder personeel nodig als er op de ICE-lijn Wiesbaden-Leipzig maar een stel rijdt en ook niet meer een treinstel in Frankfurt erbij in Leipzig weer weg gerangeerd moet worden.
Nitein-Repart schreef: vr 07 mar 2025, 07:00 Desalniettemin vind ik wel dat DB Fernverkehr nu heel snel al materieel buitengebruik gaat stellen, terwijl vervangend nieuw materieel nog niet altijd is ingestroomd.
Niet vergeten dat het Rijk als eigenaar zijn eis handhaafd dat de DB winstgevender moet worden. Dus kan het simpelweg niet om oude treinstellen nog eens op te knappen....
ICE11

Bericht door ICE11 »

Volgende week overigens weer allerlei stakingen in het Duitse stads- en streekvervoer, zwaartepunt zal op woensdag zijn.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Neigetechnik, kantelbare rijtuigen.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Neigetechnik noemen we in het Nederlands kantelbaktechniek.

De ICE-T is zeker als vijfdelig treinstel voor een langeafstandstrein anno 2025 erg kort ten opzichte van wat gemiddeld gebruikelijk is. En met slechts elf vijfdelige treinstellen is het ook nog eens incourant materieel. Alleen heeft DB Fernverkehr op dit moment elke zitplaats die ze kunnen inzetten wel nodig om voldoende capaciteit te bieden op de ICE's en daarom vraag ik me af of het wel zo slim dat Deutsche Bahn de stellen al afstoot.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ze hebben elke zitplaats nodig, maar ook elke cent die ze ergens kunnen besparen.... :X
Nitein-Repart

Inmiddels worden de BR406-stellen te koop aangeboden op www.db-gebrauchtzug.de, zie hier: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222: ... 5860169403:::::

Ben benieuwd of Flixtrain nog interesse heeft in deze treinstellen.
-
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Of European Sleeper? Als ze deze kunnen ombouwen zodat ze op de Franse en Spaanse hsl kunnen rijden en slaapcabines inbouwen. Heb je echt wel een aantrekkelijk product naar Barcelona of misschien zelfs Madrid. Maar dan kan je haast nieuwe treinen kopen om dat alles te doen.
en-es

Bericht door en-es »

Zoiets als de vroegere internationale Talgo-slaaptreinen naar Barcelona en Madrid.
Plaats reactie