Spoordienstregeling Duitsland 2025
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Ik heb de laatste solo zitplaats in de 1e klasse kunnen krijgen. Mogelijk zonder tafeltje, dat wel.
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Nou ja jammer dan, afhankelijk van de route kan ik met reguliere treinen de jubileumrit volgen.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Ik zie nog meerdere plaatsen in de 1e klas die te reserveren zijn in beide ritten. Daarnaast zijn er nog een heleboel vrije plaatsen in de tweede klas
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Nu zie ik weer een ticket Sittard - Frankfurt voor €49,99 via DB, 2e klas zonder korting.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Meer info over de afscheidsrit van de 406 is nu hier.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
https://m.youtube.com/watch?v=R5vH3os4o ... w7YgY2g%3D
Volgens deze video zou de ICE L vanaf de herfst van 2025 enkele ritten op de ICE-lijn 14 tussen Köln en Berlin verzorgen. Vanaf de zomer van 2026 zou de ICE L ook naar Sylt en Oberstdorf gaan rijden.
Aangezien de ICE3Neo vanaf deze december 2025 ook tussen Berlin en Amsterdam gaat rijden, zou op ICE-lijn 41 tussen NRW, Nürnberg en München enkele ritten met één ICE-stel rijden, in plaats van twee ICE-stellen (dit laatste wordt in de video om 16:00 verteld en is geen vrije intepretatie).
Volgens deze video zou de ICE L vanaf de herfst van 2025 enkele ritten op de ICE-lijn 14 tussen Köln en Berlin verzorgen. Vanaf de zomer van 2026 zou de ICE L ook naar Sylt en Oberstdorf gaan rijden.
Aangezien de ICE3Neo vanaf deze december 2025 ook tussen Berlin en Amsterdam gaat rijden, zou op ICE-lijn 41 tussen NRW, Nürnberg en München enkele ritten met één ICE-stel rijden, in plaats van twee ICE-stellen (dit laatste wordt in de video om 16:00 verteld en is geen vrije intepretatie).
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 05 apr 2025, 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.
-
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Voor zover het laatste niet al een vrije interpretatie van jou is, wat is daar het probleem?
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Dat op de ICE-lijn 41 tussen NRW, Nürnberg en München sommige ritten vanaf december 2025 met één stel gaat rijden in plaats van twee stellen wordt letterlijk in de video om 16:00 gezegd, om zo enkele ICE3Neo-stellen beschikbaar te maken voor Berlin-Amsterdam. Het probleem is dan wel minder capaciteit, wat altijd jammer is.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 05 apr 2025, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Ah, helder. Maar hoelang kan men de huidige IC rijtuigen voor de Berlijner nog op de been houden?
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Omreizen via Bielefeld en dan met regionaal vervoer naar Hengelo 

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Omreizen via waar?! Die stad bestaat helemaal niet toch?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
https://www.schiene.de/news-9225/Bahn-D ... artet.html
Deutsche Bahn verwacht dat Talgo in het tweede halfjaar van 2025 vier ICE-L-treinstammen kan afleveren en in 2026 negen ICE-L-treinstammen. Of Deutsche Bahn in 2025 al de ICE-L in reizigersdienst kan inzetten is nog niet bekend en als Deutsche Bahn de ICE-L in reizigersdienst kan inzetten, dan is het nog niet bekend op welke trajecten de ICE-L gaat rijden. Momenteel is de ICE-L door het Eisenbahn Bundesambt (EBA) nog niet toegelaten op het Duitse spoor.
Overigens is Talgo van plan slechts 60 van de 79 bestelde ICE-L-treinstammen af te leveren, zie hier: https://www.treinenweb.nl/nieuws/11186/ ... ellen.html. Ik weet niet of Deutsche Bahn dan gelegitimeerd is om bij Siemens een spoedbestelling ICE4 in te zetten omdat Talgo 19 treinstammen minder gaat leveren aan Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn verwacht dat Talgo in het tweede halfjaar van 2025 vier ICE-L-treinstammen kan afleveren en in 2026 negen ICE-L-treinstammen. Of Deutsche Bahn in 2025 al de ICE-L in reizigersdienst kan inzetten is nog niet bekend en als Deutsche Bahn de ICE-L in reizigersdienst kan inzetten, dan is het nog niet bekend op welke trajecten de ICE-L gaat rijden. Momenteel is de ICE-L door het Eisenbahn Bundesambt (EBA) nog niet toegelaten op het Duitse spoor.
Overigens is Talgo van plan slechts 60 van de 79 bestelde ICE-L-treinstammen af te leveren, zie hier: https://www.treinenweb.nl/nieuws/11186/ ... ellen.html. Ik weet niet of Deutsche Bahn dan gelegitimeerd is om bij Siemens een spoedbestelling ICE4 in te zetten omdat Talgo 19 treinstammen minder gaat leveren aan Deutsche Bahn.
-
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Zal me niet verbazen als door de reductie van Talgo's deze niet in Nederland gaan rijden. Lijkt me sowieso praktischer en efficiënter om de IC Berlijn ook met de ICE3-Neo te gaan rijden aangezien die ook al naar Keulen/Frankfurt rijden. Ze moeten er dan wel een uurdienst van maken omdat de Neo minder capaciteit heeft dan de Talgo, maar die geruchten gaan al.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Alleen heeft men daar eerst beduidend meer personeel voor nodig. Momenteel kunnen de huidige diensten vaak net gedraaid worden, extra ritten zijn onder de personele bezetting al vrij lastig.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Als er geen Talgo komt zal het toch met een ICE 3neo moeten voor langere tijd.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Bovendien worden vanaf september 2 en vanaf december 8 ICE3Neo-stellen al onttrokken voor inzet op Amsterdam-Berlin waarbij het eigenlijk de bedoeling was dat Deutsche Bahn de treinstellen op andere trajecten ging inzetten. Ieder uur een IC/ICE bij De Lutte de grens over is bovendien helemaal niet realistisch: er is te weinig geschikt materieel dat in zowel Nederland als Duitsland kan rijden en bovendien is er ook geen reizigersvraag die ieder uur een IC/ICE die bij De Lutte de grens overgaat rechtvaardigt.
Dat Deutsche Bahn met de ICE3Neo minder capaciteit biedt ten opzichte van het huidig materieel, daar heeft Deutsche Bahn een mooie oplossing voor: de ticketprijzen verhogen. Deutsche Bahn is een commerciële organisatie, geen liefdadigheidsinstelling. En bovendien is er helemaal geen reizigersvraag die een uurdienst Amsterdam-Berlin rechtvaardigt en is er tussen Löhne en Berlin ook geen pad vrij op de uren waarbij de IC(E) Amsterdam-Berlin niet rijdt.RTBS schreef: ↑vr 13 jun 2025, 10:19 Zal me niet verbazen als door de reductie van Talgo's deze niet in Nederland gaan rijden. Lijkt me sowieso praktischer en efficiënter om de IC Berlijn ook met de ICE3-Neo te gaan rijden aangezien die ook al naar Keulen/Frankfurt rijden. Ze moeten er dan wel een uurdienst van maken omdat de Neo minder capaciteit heeft dan de Talgo, maar die geruchten gaan al.
-
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13754
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Toch zijn er meerdere vervoerders die bij de ACM een melding hebben gedaan dat ze willen gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn, via de route van de IC Berlijn. Die zien kennelijk toch een markt, want die weten dat NS Int ook rijdt.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Die vraag is er op bepaalde momenten zeker wel. ICE is de laatste weken vrijwel de gehele tijd vol geboekt, en ook IC Berlijn kent momenteel een vrije hoge bezettingsgraad met slecht weinig vrije zitplaatsen. Zelfs de 1e klas die bijna verdubbeld is in capaciteit sinds het verdwijnen van de Bordbistro kun je vaak een dag van te voren op bepaalde ritten al geen stoel meer reserveren, ook buiten het hoogseizoen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Of korter gezegd:
Bron?Nitein-Repart schreef: ↑za 14 jun 2025, 15:26 bovendien is er helemaal geen reizigersvraag die een uurdienst Amsterdam-Berlin rechtvaardigt
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Als ik kijk naar de drukteindicator voor de treinritten van morgen voor de IC Amsterdam-Berlin zie ik het gedeelte tot aan Hannover één of twee poppetjes gekleurd, pas vanaf Hannover drie oranje poppetjes, alleen op Hannover-Berlin rijden ook ICE's uit het Ruhrgebiet in dubbeltractie.
Verder is de IC(E) Amsterdam-Berlin, net als andere internationale verbindingen helemaal niet zo lucratief voor Deutsche Bahn, zeker niet als daarvoor de dure ICE3Neo moet worden ingezet. Voor Deutsche Bahn zijn vooral de binnenlandse kernassen tussen de tien grootste spoorknooppunten lucratief, vooral als Deutsche Bahn hiervoor vooral dure Flexpreis-tickets kan verkopen. Internationale verbindingen, zoals de IC(E) Amsterdam-Berlin waarbij meer reizigers met een Sparpreis of Interrail-pas reizen zijn voor Deutsche Bahn dan ook helemaal niet zo lucratief.
Ieder treinstel met bijbehorend personeel dat Deutsche Bahn moet inzetten voor internationale verbindingen, gaat ten koste van de lucratieve binnenlandse verbindingen. Daardoor is een uursdienst Amsterdam-Berlin of de inzet van dubbele stellen op Amsterdam-Berlin vooralsnog een utopie. Op bijvoorbeeld Nürnberg-Wien wordt ook door treinen die behoorlijk druk zijn en de dure tickets ook gepleit voor een uursdienst maar die uursdienst zie ik nog niet zo snel komen.
Zit de drukte vooral tussen Amsterdam en Hengelo dan is het de taak van de NS om op dat gedeelte extra treinen in te zetten. Zit de drukte vooral tussen Bad Bentheim en Berlin, dan is het de taak van Deutsche Bahn om op dat gedeelte extra treinen in te zetten. Een extra versterkingsrit tussen Amsterdam en Hengelo of tussen Bad Bentheim en Berlin is in exploitatie vele malen goedkoper dan extra ritten tussen Amsterdam en Berlin, omdat je gebruik kan maken van binnenlands materieel dat veel goedkoper is in exploitatie dan de ICE3Neo.
Verder is de IC(E) Amsterdam-Berlin, net als andere internationale verbindingen helemaal niet zo lucratief voor Deutsche Bahn, zeker niet als daarvoor de dure ICE3Neo moet worden ingezet. Voor Deutsche Bahn zijn vooral de binnenlandse kernassen tussen de tien grootste spoorknooppunten lucratief, vooral als Deutsche Bahn hiervoor vooral dure Flexpreis-tickets kan verkopen. Internationale verbindingen, zoals de IC(E) Amsterdam-Berlin waarbij meer reizigers met een Sparpreis of Interrail-pas reizen zijn voor Deutsche Bahn dan ook helemaal niet zo lucratief.
Ieder treinstel met bijbehorend personeel dat Deutsche Bahn moet inzetten voor internationale verbindingen, gaat ten koste van de lucratieve binnenlandse verbindingen. Daardoor is een uursdienst Amsterdam-Berlin of de inzet van dubbele stellen op Amsterdam-Berlin vooralsnog een utopie. Op bijvoorbeeld Nürnberg-Wien wordt ook door treinen die behoorlijk druk zijn en de dure tickets ook gepleit voor een uursdienst maar die uursdienst zie ik nog niet zo snel komen.
Zit de drukte vooral tussen Amsterdam en Hengelo dan is het de taak van de NS om op dat gedeelte extra treinen in te zetten. Zit de drukte vooral tussen Bad Bentheim en Berlin, dan is het de taak van Deutsche Bahn om op dat gedeelte extra treinen in te zetten. Een extra versterkingsrit tussen Amsterdam en Hengelo of tussen Bad Bentheim en Berlin is in exploitatie vele malen goedkoper dan extra ritten tussen Amsterdam en Berlin, omdat je gebruik kan maken van binnenlands materieel dat veel goedkoper is in exploitatie dan de ICE3Neo.
-
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025
Dit wat je zegt staat wel haaks op de groeipercentages die DB gedeeld heeft op internationale trajecten.
Daarnaast kan ik uit ervaring vertellen dat die drukte indicator er regelmatig naast zit. Dat is niet echt een betrouwbare factor om op te concluderen dat het niet nodig is. En ook nu geeft deze een vertekend beeld. ICE rijdt momenteel weer via Venlo en IC Berlijn is momenteel omgeleid over Hamm en slechts een deel van de ritten rijdt door naar Hannover en Berlijn.
Tuurlijk er zijn enkele ritten die niet druk zijn, zoals de 242 en de 240 en vanuit Nederland de 241 en 243 maar deze zitten dan ook meer aan de dagranden. Daarnaast wordt IC Berlijn nu vaak al tussen Berlijn en Osnabrück versterkt door een ICE op het uur dat de IC Berlijn niet rijdt, met over het algemeen een goede bezetting tor Osnabrück (en Münster als eindpunt/beginpunt).
Daarnaast kan ik uit ervaring vertellen dat die drukte indicator er regelmatig naast zit. Dat is niet echt een betrouwbare factor om op te concluderen dat het niet nodig is. En ook nu geeft deze een vertekend beeld. ICE rijdt momenteel weer via Venlo en IC Berlijn is momenteel omgeleid over Hamm en slechts een deel van de ritten rijdt door naar Hannover en Berlijn.
Tuurlijk er zijn enkele ritten die niet druk zijn, zoals de 242 en de 240 en vanuit Nederland de 241 en 243 maar deze zitten dan ook meer aan de dagranden. Daarnaast wordt IC Berlijn nu vaak al tussen Berlijn en Osnabrück versterkt door een ICE op het uur dat de IC Berlijn niet rijdt, met over het algemeen een goede bezetting tor Osnabrück (en Münster als eindpunt/beginpunt).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten