Kort buitenlands nieuws
-
Re: Kort buitenlands nieuws
Ze gaan weg vanwege de onbetrouwebare meerspanningsheid en dan wil je ze op trajecten in gaan zetten waar ze dat nodig hebben? 

- ICE11
De NJ van Berlin naar Brussel is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Op seat61 is het vermoeden dat dit niet alleen vanwege diverse werken aan het spoor in Duitsland gebeurt, maar ook vanwege concurrentie door European Sleeper:
https://www.seat61.com/news.htm
https://www.seat61.com/news.htm
-
Er komt een rechtstreekse Railjet München - Innsbruck - Ancona: https://presse-oebb.at/news-oebb-railje ... &l=deutsch
-
Vertrek om 11:24 uit Innsbruck, dat betekent een prettige 2 uur overstaptijd na de nachttrein uit Nederland. 
Op de terugweg heb je een aankomst in Innsbruck om 18.36, dus genoeg tijd voor diner (als je geen "Verspätung im Ausland" hebt).

Op de terugweg heb je een aankomst in Innsbruck om 18.36, dus genoeg tijd voor diner (als je geen "Verspätung im Ausland" hebt).
-
Dat is dus de bestaande Railjet München - Bologna die verlengt wordt naar Ancona.
- Suus
- Contacteer:
En die heeft ook wel de nodige jaren in de brede zomermaanden van/naar Rimini gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
ZSSK heeft per vandaag de voorwaarden voor kaartverkoop gewijzigd: ze willen dat je dat online doet, voortaan geldt een toeslag van €1 aan het loket en €3 in de trein, ook als je instapt op een station zonder loket.
Er is wel een hele rits uitzonderingen, waaronder reserveringen, internationale kaartjes en kaartjes voor senioren van 62 jaar en ouder. Meer info.

-
- OVNL-beheerder
Volgens de zoekfunctie is het hier nog niet langsgekomen: Nova Gorica (Slovenië) en Gorizia (Italië) zijn dit jaar gezamenlijk Culturele Hoofdstad. Ter gelegenheid daarvan rijden er in het weekend twee treinparen vanuit Venetië door naar Nova Gorica. De grensoverschrijdende verbinding is al jaren stilgelegd, naar alle waarschijnlijkheid zal dit dus enkel dit jaar worden aangeboden.
Anyway, straks maar even kijken of ik de enige passagier ben.

Anyway, straks maar even kijken of ik de enige passagier ben.

-
Gaaf! Misschien dat ik toch maar een tripje naar Slovenië moet plannen, nu ook de Via Opicina tram is heropend. 

-
-
Hopelijk mogen ze alle schade betalen. 

- Z2N
- Donateur
De openstelling van het Franse spoor voor concurrentie begint nu steeds sneller zichtbaar te worden, nu ook gewone delen van het Parijse grootstedelijke netwerk niet meer door de SNCF geëxploiteerd worden. Sinds gisteren is de pendeldienst tussen Esbly en Crécy la Chapelle (ook wel bekend als het trammetje door mijn eigen geboorteregio) niet meer in handen van de SNCF, maar van Stretto (een consortium van Keolis en SNCF). Hiermee is dit de eerste keer dat de SNCF in de regio Parijs een treindienst kwijtraakt, zonder dat er met beton gesmeten is. Voor de reizigers verandert er niet veel, behalve dan dat de pendel nu te boek zal staan als Tram T14 (France Bleu Paris Île-de-France).
-
- Z2N
- Donateur
Het alternatief was helemaal geen SNCF. 

-
Zo te zien zijn T4 en T11 ook overgegaan naar Stretto, eveneens zonder verdere wijzigingen in materieel of exploitatie.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- ThatPCDude
- Donateur
Dus eigenlijk is de SNCF vervangen door een dochterbedrijf van een dochterbedrijf van de SNCF en de SNCF zelf. Juist.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- Suus
- Contacteer:
Dat is op meer plekken in Frankrijk gaande, bijvoorbeeld ook bij diverse treindiensten rondom Amiens en de trein-tramdiensten bij Nantes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
Feitelijk hetzelfde als in Duitsland met DB en Start in het regionale verkeer.
-
Nou ja, 30% van Keolis is eigendom van de Quebecoise staatspensioenverzekeraar.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Donateur
- Contacteer:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Ze blijven maar uitstellen.
- ThatPCDude
- Donateur
Tot zo ver een van de hoofddoelen van mijn paasweekeinde België 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
- Donateur
Ik kwam zojuist een bericht tegen dat vanaf december het Deutschlandticket en andere VBB-tickets niet langer geldig zullen zijn op IC's en ICE's in Brandenburg (dat betreft ICE's Berlin-Prenzlau, één IC-paar Potsdam-Berlin-Cottbus en de IC's + RJ Berlin-Elsterwerda). Ze zitten namelijk te vol.
DB heeft het contract dus opgezegd; voor een eventuele verhoging van de capaciteit willen ze meer geld van het VBB. Bron.
Het lijkt me typisch een politiek spelletje om meer geld los te peuteren, want meer mensen in de RE3 proppen schiet ook niet op en de RE8 is zo schamel dat het voor reizigers naar het zuiden wel op meer geld betalen (of minder reizen) uit zal draaien.

Het lijkt me typisch een politiek spelletje om meer geld los te peuteren, want meer mensen in de RE3 proppen schiet ook niet op en de RE8 is zo schamel dat het voor reizigers naar het zuiden wel op meer geld betalen (of minder reizen) uit zal draaien.

- ICE11
Daargelaten dat ik het "nd" een problematieke bron vind omdat het de opvolger van de door de overheid van de toenmalige DDR gepubliceerde krant is, is de kwestie niet so simpel dat het alleen daarom gaat meer geld los te peuteren. Het gaat namelijk daarom, dat DB Infra Go de kosten voor treinpaden fors wil verhogen, en DB Fernverkehr daarom kijkt waar langeafstandstreinen überhaupt nog lonen. En als voor DB Fernverkehr de kosten stijgen, maar de VBB de vergoeding voor het meenemen van regionale reizigers (waardoor de VBB wederom kosten bespaard door geen extra regionale treinen te bestellen) niet wil verhogen, dan is de conclusie maar logisch. Dan neemt DB Fernverkehr alleen maar nog hun "eigen" klanten mee (deze met een IC-/ICE-ticket) dus, want daar kunnen ze de prijs voor een ticket zelf bepalen.
-
De bevolkingsdichtheid in Brandenburg is zo laag dat het lastig is om overal uurdiensten te rijden en directe RE-treinen naar bijvoorbeeld Dresden en Leipzig gaat helaas ook niet lukken omdat Sachsen waarschijnlijk niet wil meewerken aan directe RE-treinen tussen Berlin en Dresden/Leipzig. Vanuit Berlin richting Mecklenburg-Vorpommeren is de bezetting zeer sterk seizoensafhankelijk (druk in de zomer, rustig in de winter) waardoor het lastig is om de RE-treinen tussen Berlin en Rostock/Stralsund met voldoende capaciteit laat rijden. Maar ook voor DB Fernverkehr is het lastig om attractieve verbindingen tussen Mecklenburg-Vorpommeren en de rest van Duitsland aan te bieden vanwege de lage bevolkingsdichtheid en het sterk seizoensafhankelijke patroon. Dan heb je wel de kans dat DB Fernverkehr de meeste ICE's naar Rostock en Stralsund wellicht gaat schrappen, zeker buiten het zomerseizoen. De Intercity tussen Potsdam en Cottbus lijkt mij ook geen hoogvlieger, dus ik denk dat DB Fernverkehr deze Intercity ook gaat schrappen.
-