Vias RE19 Arnhem Emmerich

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Rikkel

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Bericht door Rikkel »

Afbeelding
Staan er nu twee in Arnhem.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Ik denk toch dat er een aantal stellen niet kunnen omschakelen. Gisteren had ik de ET25 2306 en deze ging van Arnhem tot Emmerich. Daar verplicht overstappen op stel ET 25 2304. De reizigers van dit stel uit Wesel stonden al te wachten om met de ET25 2306 naar Arnhem te reizen. Gisteren kwam ik op spoor 8 aan en op het gebruikelijke spoor stond ET25 2301 van een uur ervoor.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik krijg straks ook te maken met een overstap in Emmerich komend uit Düsseldorf.
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Beter een overstap in Emmerich dan dat er niks geregeld is, dat heb ik bij VIAS ookal wel eens meegemaakt. Ersatz Bus en Ersatz Zug zijn ook bekenden.
waldo79

Bericht door waldo79 »

De conducteur ging ook iedereen informeren over de overstap en het stond ook in de DB Navigator.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Was bij mij zaterdag ook. De conductrice had het er maar druk mee en info kwam ook in het Nederlands
April064

Bericht door April064 »

Zaterdag was het een bende op deze lijn. Met de rit van 17:16 wilde ik en een vriend vertrekken wij uit Düsseldorf, maar er kwam slechts 1 stel voorrijden, die naar Bocholt ging. Na veel verwarring en het checken van de dienstregeling van de SB58 (40 minuten aansluiting in Kleve, dan liever niet), zijn wij toch maar ingestapt. Voor vertrek werd er omgeroepen dat er in Wesel een overstap zou zijn, mooi.

Het treindeel vanuit Wesel zou maar naar Emmerich gaan, dus ik verwachtte dat er een trein naar Arnhem zou staan voor het laatste stukje over de grens, zoals die ochtend ook het geval was. De conducteur zei door de omroep echter dat het een bus zou zijn, en inderdaad, bij aankomst in Emmerich stond er geen trein klaar maar een bus. Wij waren blij dat ik de auto in Emmerich had geparkeerd.
zij/haar/hen/hun
Djeez

Bericht door Djeez »

Ach, gisteren was helaas ook weer een klassieker. Uiteraard was er geen vias of vervangende personeel te bekennen dus letterlijk iedereen stond daar maar zonder info. De vervangende bus naar Arnhem vanaf Emmerich is niet komen opdagen. Toen een uur moeten wachten op de volgende bus. Uur later kwam de bus wel. Tot Elten dan, toen stopte de chauffeur ineens want de bus was ineens 'defect'. Iets met een slang en koelvloeistof, hij reed niet verder. 8 kilometer vanaf Zevenaar af. Toen moesten we 1,5 uur (!) wachten op een nieuwe vervangende bus, reparatiedienst kennen ze niet. Lopen zou ook 2 uur duren en verder geen andere reguliere bus gezien, de SB58 reed alleen vanaf Emmerich zelf. Uiteindelijk kwam na 1,5 uur een vervangende bus en dus in totaal ruim 2,5 uur vertraging gehad naar Arnhem voor iets wat je in 40 minuten kan rijden. Wonder boven wonder kwam ik iets na twaalven aan op mijn eindbestemming met de laatste trein. 'Gelukkig' is er nu weer tot volgende zondag werkzaamheden en in april en de zomer weer maar echt communiceren kunnen ze in Duitsland niet en net voor de grens interesseert het ze ook geen klap meer blijkbaar. Heb zwaar medelijden met forenzen die dit dagelijks moeten doorstaan.
en-es

Bericht door en-es »

Dat klinkt bekend. Vervangend vervoer toezeggen dat er helemaal niet is. Wat een drama.
waldo79

Bericht door waldo79 »

De overstap in Emmerich bestaat nog steeds.
MdJ

Bericht door MdJ »

... voor een aantal treinen. Afgelopen donderdag 'gewoon' rechtstreeks Arnhem-Oberhausen kunnen doen.

(dat we dan met +55 aankwamen in Oberhausen vergeten we even)
Bij twijfel: gebruik beton.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het maakte gisteren ook weinig uit. 20 minuten voor een rood sein gestaan bij Friedrichsfeld.
Djeez

Bericht door Djeez »

MdJ schreef: zo 09 mar 2025, 08:19 ... voor een aantal treinen. Afgelopen donderdag 'gewoon' rechtstreeks Arnhem-Oberhausen kunnen doen.

(dat we dan met +55 aankwamen in Oberhausen vergeten we even)
Vrijdagavond zowaar een retour Arnhem - Emmerich gedaan zonder problemen en dat bleek een gouden vooruitzicht want zowel gisteren als vandaag is het weer als vanouds raak met personeelstekort èn inderdaad nog steeds flink wat 'niet-NL geschikte voertuigen' wat bijna dagelijks terugkeert als er geen werkzaamheden zijn ondertussen en nu zijn de personeelstekorten ook weer terug van stal gehaald.

Deze lijn is echt een langslepend hoofdpijndossier voor de dagjes uit of forens en dan krijgen we nog ruim een jaar met de werkzaamheden te maken en vraag mij sterk af wanneer ze bekend maken dat het nog wel een paar jaar extra duurt, het is niet alsof na de werkzaamheden ineens alles als een zonnetje gaat lopen op deze lijn, er is altijd wel wat. We hebben het over 1,5 uur enkele reis stoptrein met alleen een grensovergang, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Het probleem is naast personeelstekort, materiaalproblemen ook de vele goederentreinen en de staat van het Duitse spoor en lange verstoringen met kapotte wissels etc.

Ik krijg nog wel eens een aanbod om gratis te reizen naar Düsseldorf vliegveld per trein maar dat raad ik niemand aan, tenzij je je vlucht wil missen (en let op de stakingen komende weken op vliegvelden).

Overwoog voor de komende zomer de Deutschlandcard aan te schaffen maar los van de nog komende 2 maanden zomerwerkzaamheden met vervangende bussen, kom je niet heel ver Duitsland in op een normale dag, laat staan weer terug naar Nederland. Naer Kleve Hbf en verder vanuit Nijmegen kost ook ruim een uur.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik wil de problemen op de RE19 niet bagatelliseren, maar dit is wel heel negatief. Het personeel wordt ook maar geconfronteerd met de mankementen aan het materieel. En een tekort aan personeel speelt sectorbreed en zelfs in het algemeen bij dienstverlenende beroepen.

En wie naar Duitsland reist weet van het gebrek aan punctualiteit. 58 euro voor een maand met al het regionaal vervoer is nog steeds een schijntje. Ik heb geluk, want vanuit mijn vertrekpunt ben ik niet van één grensovergang afhankelijk.
Djeez

Bericht door Djeez »

Het is een opeenstapeling van gebeurtenissen. Het positieve is dat er überhaupt een spoorlijn ligt en de trein regelmatig rijdt. Werkzaamheden ontkom je niet aan, dat is het probleem niet. Maar in de praktijk is het de laatste jaren echt treurig gelet op de hierboven gegeven redenen. En het lijkt er niet op dat het na de grootschalige werkzaamheden ineens wat rustiger blijft op deze lijn. Grensoverschrijdende lijnen blijven lastig, kijk ook naar Aachen-Heerlen-Luik, dat is ook al jaren niet best en dan zijn daar de laatste tijd geen noemenswaardige werkzaamheden geweest. Met een voordeelkaart en dat ze geen ICE tarieven rekenen, kan je bij zulke problemen nog mild zijn, maar als je een aantrekkelijk en betrouwbaar alternatief wilt zijn voor de auto of vliegtuig voor de gemiddelde reiziger, dan blijft deze zeker niet terugkeren na een gemiddelde internationale treinervaring.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Een regionaal ticket ligt niet lekker in vergelijking met het vliegtuig.
en-es

Bericht door en-es »

Het alternatief voor korte ritten zal vooral de auto zijn denk ik. Maar er zal toch wat moeten gebeuren al weet ik niet zo gauw wat.
RobertT

Bericht door RobertT »

Probleem is ook dat momenteel geen enkele grensovergang NL-DU echt betrouwbaar is,met uitzondering van Enschede-Gronau.
Op de overige trajecten is vaak treinuitval,via Venlo zelfs nog maar een 2-uurs dienst aangevuld met bussen.
Voor potentiële reizigers werkt dat alles niet echt bevorderend
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

In Emmerich staan twee gelede Citaro's met VIAS-bestickering op de 'bufferstrook.' Rijdt men het SEV tegenwoordig zelf?

Ook vandaag trouwens zeker twee omlopen gezien met een niet voor NL geschikt treinstel.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

In de DB-app staat al de melding dat het mogelijk is dat er een extra overstap is in Emmerich en dat je ri Ah +25 krijgt en ri Oberhausen +5.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Tom024 schreef: wo 19 mar 2025, 06:47 In Emmerich staan twee gelede Citaro's met VIAS-bestickering op de 'bufferstrook.' Rijdt men het SEV tegenwoordig zelf?

Ook vandaag trouwens zeker twee omlopen gezien met een niet voor NL geschikt treinstel.
Grote kans dat men VIAS Bus "inhuurt" om de SEV te verzorgen. Zeker als de kentekens met DN starten. VIAS Bus rijdt in de Kreis Düren in opdracht van de Rurtalbus. De Rurtalbus is voor 51% in handen van de RATH Gruppe net als VIAS, VIAS Rail en VIAS Bus (allen 100%) en de Rurtalbahn 75%.

Wat extra info in het Duits:
https://www.rath-gruppe.de/oepnv/

VIAS Bus in zijn natuurlijke habitat:
Spoiler: show
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Vias bus rijdt trouwens al tijden deels op dat SEV voor RE19, ergens in OV in Beeld staat nog een fotoserie van mij daarvan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Even opgezocht, uit 2023:
viewtopic.php?f=56&t=16876
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Djeez

Bericht door Djeez »

Tom024 schreef: wo 19 mar 2025, 06:47 In Emmerich staan twee gelede Citaro's met VIAS-bestickering op de 'bufferstrook.' Rijdt men het SEV tegenwoordig zelf?

Blijkbaar waren de problemen vrijdag zaterdag en zondag weer zo groot dat ze veel treinen de hele dag hebben geannuleerd en een busdienst hebben opgezet ipv te rijden met vertraging en overstap. Maandagmiddag, gisteren en vandaag rijden ze inderdaad weer met vertraging en overstap. Ik vraag me wel af hoeveel treinstellen deze lijn eigenlijk heeft als ze al wekenlang elke dag zoveel ritten moeten schrappen. Het komt over als ze maar 4 treinstellen hebben waarvan 2 stelselmatig niet NL-geschikt maar dat zullen er vast meer zijn.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Het overstappen in Emmerich zorgde ervoor dat ook ICE 124 vertraging kreeg. VIAS gebruikt in Em spoor 3 en 4 om cross-platform te kunnen overstappen tussen het Duitse en Nederlandse deel van de RE 19. Richting NL rijdt de RE19 dan met +25 ongeveer. Hierdoor was er in Em geen spoor beschikbaar voor de ICE. Gevolg was boemelen tot aan Ah want in Zv mocht de Breng diesel ook voor.
Plaats reactie