Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Grappige lijn, die 175. Mooi dat Berkel en Bergschenhoek snel verbonden worden met Alexander.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
Wijzigingen metro:atroffa010 schreef: ↑wo 12 mar 2025, 13:22 Vervoerplan 2026 staat online:
https://mrdh.nl/file-download/download/public/8718
- Extra ritten tijdens de spits die voorheen reden op lijn A tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West & lijn D tussen Slinge en De Akkers keren niet meer terug
- Extra spitsritten tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid worden gereden door lijn E i.p.v. lijn D
- De stranddienstregeling 2026 gaat voortaan na de meivakantie in i.p.v. vanaf Hemelvaart
Wijzigingen tram:
- De frequentie op lijn 2 wordt op zaterdag en zondagmiddag verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur, ondanks de markt bij het Afrikaanderplein op zaterdag

- De frequentie op de lijnen 3 en 5 worden op zaterdagochtend verhoogd van 4x/uur naar 5x/uur
- De frequentie op de lijnen 1, 7 en 11 worden doordeweeks tijdens de ochtendspits en daluren verhoogd van 6x/uur naar 8x/uur. Voor lijn 7 vind ik dit echt totaal niet nodig.
- Lijnen 4 en 6, gaan vanaf oktober dit jaar vanwege langdurige werkzaamheden aan het Heemraadsplein een omleiding rijden. Richting Heemraadsplein is dit komend vanaf Eendrachtsplein via de huidige route en richting Molenlaan/Kleiweg wordt er via de Mathenesserlaan naar het Eendrachtsplein gereden. In de loop van 2026 tijdens fase 2 van deze werkzaamheden wordt er in beide richtingen via de Mathenesserlaan gereden. Vanaf dan wordt deze route definitief en verdwijnt de tram op de Nieuwe Binnenweg.
- Vanaf 13 oktober 2025 vervallen de tramhaltes bij metrostation Stadhuis en Pompenburg, omdat halte Weena te dichtbij tussen deze twee haltes ligt. Halte Stadhuis blijft wel bestaan tijdens omleidingen. Na de werkzaamheden bij het Hofplein verdwijnen hier ook de verkeerslichten, zodat de trams sneller door kunnen rijden.
Wijzigingen bus:
- Bus 174 wordt doordeweeks ingekort tot Berkel Westpolder. De frequentie wordt verlaagd van 2x/uur naar 1x/uur. Rijdt voortaan niet meer vanaf Station Noord, maar vanaf de Kleiweg, via SFG en Melanchthonweg om vervolgens weer vanaf de Donkersingel z'n huidige route te vervolgen. Halte Schiehoven wordt opgeheven
- Nieuwe lijn 175 tussen Station Alexander en Station Delft op werkdagen via de nieuwe A16. Neemt lijn 174 over tussen Berkel Westpolder en Station Delft. Frequentie 2x/uur.
- Mogelijk gaat buslijn 173 een gedeelte van de route van buslijn 174 door Bergschenhoek Centrum en Berkelseweg overnemen.
- De nieuwe route via Feijenoord die in vervoerplan 2025 werd behandeld op buslijn 77, is uitgesteld naar dienstregeling 2026. De route is iets aangepast. Hudige route tussen SS Rotterdam en Christiaan de Wetstraat blijft behouden. Vervolgens wordt er via de route van buslijn 66 tot halte Burgdorfferstraat gereden en vanaf daar wordt de route aangehouden zoals vervoerplan 2025. Op Katendrecht vervalt de halte Katendrechtse Hoofd en er komt een nieuwe halte Veerlaan,
- Lijn 67 krijgt zijn oude route weer terug via de Wielewaalstraat
- Lijn 71 en 72 gaan mogelijk via de Wolphaertsbocht rijden i.p.v. Doklaan
- Lijn 69 (grotendeels) buitenom Pernis dorp.
- Qua frequenties op de overige lijnen veranderd er volgens mij niets.
- BOB-bussen keren mogelijk in april terug
- Vervoerplan 2025 bussen gaat mogelijk op maandag 6 mei 2025 in. Waarschijnlijk zullen de freqentieverhogingen op een aantal lijnen zoals (32, 33, 38, 44 en 66) per die datum ingaan.
- Er komt een Airportshuttle in april (buslijn 533).
-
Lijn 71 rijdt dan ook in de spits om het wegvallen van lijn 67 te vervangen.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
- Meltrain
- Donateur
Het lijkt er vooral op dat de frequentie niet wordt verhoogd. Op zaterdagmiddag zou 6x/uur wel fijn zijn (al sluit 4x/uur wellicht mooi aan op de treinen bij Lombardijen), maar op zondag is 4x/uur wel voldoende.atroffa010 schreef: ↑wo 12 mar 2025, 14:27 - De frequentie op lijn 2 wordt op zaterdag en zondagmiddag verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur, ondanks de markt bij het Afrikaanderplein op zaterdag![]()
Maar ik hoop wel dat de frequentie in de avonduren nog eens verhoogd wordt van 3x/uur naar 4x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Wel beetje onhandig gekozen nummer, aangezien Alexander jarenlang al een lijn 175 had naar Gouda. Die lijn is weliswaar 3 jaar geleden ingekort tot Nesselande maar dat is toch redelijk in de buurt.AnderzamNL schreef: ↑wo 12 mar 2025, 14:07 Grappige lijn, die 175. Mooi dat Berkel en Bergschenhoek snel verbonden worden met Alexander.
-
Had men niet het oude nummer 176 van Qbuzz kunnen gebruiken, die reed volgens mij ook ongeveer deze relatie.
-
Waarom rijdt de RET met lijn 7 niet de helft van de ritten naar Oostplein? Lijkt mij een wat meer verantwoorde manier van geld uitgeven ipv na Crooswijk leeg door te blijven rijden naar Woudestein. Zelfs met 4x per uur waren de trams zo goed als leeg daar. Zou zo maar 1 a 2 trams kunnen schelen. Die je dan weer mooi ergens anders kan inzetten.
Benieuwd naar de bezetting van mijn 175. Lijkt mij best een lijn die flink wat potentie kan hebben. Jammer dat er niet ‘s avonds gereden wordt. De recent geïntroduceerde lijn 102 in Voorne Putten schijnt het ook erg goed te doen. Hogere frequentie in de spitsuren gepland. Alleen geen avondbediening helaas, de vraag is er wel gezien de klachten die binnenkomen over de beperkte bediening. Denk dat lijn 175 een soortgelijke lijn zal zijn. Daar het de reistijd op een aantal reisrelaties flink zal verkorten.
Benieuwd naar de bezetting van mijn 175. Lijkt mij best een lijn die flink wat potentie kan hebben. Jammer dat er niet ‘s avonds gereden wordt. De recent geïntroduceerde lijn 102 in Voorne Putten schijnt het ook erg goed te doen. Hogere frequentie in de spitsuren gepland. Alleen geen avondbediening helaas, de vraag is er wel gezien de klachten die binnenkomen over de beperkte bediening. Denk dat lijn 175 een soortgelijke lijn zal zijn. Daar het de reistijd op een aantal reisrelaties flink zal verkorten.
-
In het nieuwe vervoerplan (zie hierboven) staat dat deze vanaf april 2025 gaat rijden, als lijn 533.Styyx schreef: ↑ma 25 nov 2024, 21:50 Begin dit jaar kregen we te horen dat de RET aan het einde van het jaar met een autonoom airport shuttle komt aanvullend op lijn 33.
Heeft iemand nog iets hierover gehoord of is dit uitgesteld?
-
Op lijn A (07:52 Beurs richting Schiedam Centrum) wordt er met 1x SG3 gereden 

- Suus
- Contacteer:
Sodeknetters, ik zat net in een lijn B vanuit HvH richting centrum en die zakte nog net niet door zijn assen. Gangpaden volledig gevuld. De mededeling grote extra drukte is niet gelogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- dylanwild94
- Donateur
Klopt en gaat gereden worden met Karsan busjes.Dionysusnu schreef: ↑do 13 mar 2025, 00:05In het nieuwe vervoerplan (zie hierboven) staat dat deze vanaf april 2025 gaat rijden, als lijn 533.Styyx schreef: ↑ma 25 nov 2024, 21:50 Begin dit jaar kregen we te horen dat de RET aan het einde van het jaar met een autonoom airport shuttle komt aanvullend op lijn 33.
Dit lijkt mij vreemd want lijn 71 is de spitsopvuller van lijn 72.
Dit is wel een betere route dan. De Vuurplaat is nou niet echt een goed geschikte weg om met een grote bus overheen te rijden.atroffa010 schreef: ↑wo 12 mar 2025, 14:27
- De nieuwe route via Feijenoord die in vervoerplan 2025 werd behandeld op buslijn 77, is uitgesteld naar dienstregeling 2026. De route is iets aangepast. Hudige route tussen SS Rotterdam en Christiaan de Wetstraat blijft behouden. Vervolgens wordt er via de route van buslijn 66 tot halte Burgdorfferstraat gereden en vanaf daar wordt de route aangehouden zoals vervoerplan 2025. Op Katendrecht vervalt de halte Katendrechtse Hoofd en er komt een nieuwe halte Veerlaan,
de MRDH is inderdaad aan het drukken om de nachtbussen weer terug te krijgen.
Echter heeft de RET nog steeds een groot tekort aan chauffeurs en controleurs. Prognose intern is dat de nachtbussen op z'n vroegst na de zomervakantie gaan rijden.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
Bedoel je lijn 72 is de spitsopvuller voor lijn 71?dylanwild94 schreef: ↑do 13 mar 2025, 10:24Dit lijkt mij vreemd want lijn 71 is de spitsopvuller van lijn 72.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
- dylanwild94
- Donateur
Nee.
zoals het er al staat. lijn 71 rijdt als lijn 72 niet rijdt.
zoals het er al staat. lijn 71 rijdt als lijn 72 niet rijdt.
- MarkNL
Dit is helaas al een paar weken het geval, evenals dat de C van 7.46 vanaf De Akkers met twee SG2'tjes wordt gereden.atroffa010 schreef: ↑do 13 mar 2025, 07:54 Op lijn A (07:52 Beurs richting Schiedam Centrum) wordt er met 1x SG3 gereden![]()
-
Maak daar maar een paar jaar van. Alleen tijdens de vakantiedienstregelingen heeft het de RET voldoende materieel om alle diensten op de geplande lengte te rijden. Zeker nu lijn E in de spits naar Pijnacker rijdt is er onvoldoende materieel voor lijn A, maar zelfs met de normale dienstregeling zitten er altijd wel een paar ingekorte treinen tussen.
- ODRAIL
Is er een verklaring voor dit structurele materieel te kort?
- dylanwild94
- Donateur
Ik denk dat het deze week komt omdat er extra materieel wordt ingezet op de E lijn ivm werkzaamheden van de NS.
-
Vorige week donderdag werd er wel op dezelfde rit met 2x SG3 gereden en die week ervoor ook.MarkNL schreef: ↑do 13 mar 2025, 11:06Dit is helaas al een paar weken het geval, evenals dat de C van 7.46 vanaf De Akkers met twee SG2'tjes wordt gereden.atroffa010 schreef: ↑do 13 mar 2025, 07:54 Op lijn A (07:52 Beurs richting Schiedam Centrum) wordt er met 1x SG3 gereden![]()
-
Op lijn 388 Kralingse Zoom - Utrecht Centraal zie ik vaak de mooie hoge Scania bussen rijden, heb me altijd afgevraagd hoe deze werken voor rolstoelgebruikers. Kunnen zij ook mee met deze bussen?
Let op: links uitstappen!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Zover ik weet zit daar een rolstoellift in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Dankjewel.Dionysusnu schreef: ↑do 13 mar 2025, 00:05In het nieuwe vervoerplan (zie hierboven) staat dat deze vanaf april 2025 gaat rijden, als lijn 533.Styyx schreef: ↑ma 25 nov 2024, 21:50 Begin dit jaar kregen we te horen dat de RET aan het einde van het jaar met een autonoom airport shuttle komt aanvullend op lijn 33.

"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
-
Het materieeltekort op metrolijn A was vandaag zo groot dat er naast solo SG3 ook ritten uitvielen, wagendienst 55 lijkt al de hele dag niet te rijden (zelf gezien op het scherm bij Prinsenlaan dat er 2x Nesselande onder elkaar stond met 10 minuten niets ertussen) en in de historie van wagendienst 53 zit een gat rond het middaguur:
https://busposities.nl/omlopen/2025-03-14/ret/53
https://busposities.nl/omlopen/2025-03-14/ret/55
https://busposities.nl/omlopen/2025-03-14/ret/53
https://busposities.nl/omlopen/2025-03-14/ret/55
-
Valt me op dat in het vervoerplan lijn 72 tot aan de punt van de Sluisjesdijk is ingetekend, waardoor het lijk dat de haltes Van Kamphofstraat en Willem Egmondstraat weer in gebruik genomen zullen worden.
Verder is lijn 175 een goede aanvulling van het OV-net. Hopelijk kunnen ze die goede overstap bij de halte Boterdorpseweg op de lijnen 170 en 173 realiseren. Het veranderen van het eindpunt van lijn 174 in Rotterdam van Station Noord naar de Kleiweg lijkt me dan weer geen goed idee, Schiebroek heeft dan geen verbinding meer met Station Noord. Je zou ook naar station Meijersplein kunnen rijden, hier keren zoals lijn 35 dat ook doet en dan door naar Station Noord. Voor de bewoners van het verzorgingstehuis Schiehoven is het jammer dat hun halte lijkt te komen vervallen. Een halte op verzoek zou hier een optie kunnen zijn.
Verder is lijn 175 een goede aanvulling van het OV-net. Hopelijk kunnen ze die goede overstap bij de halte Boterdorpseweg op de lijnen 170 en 173 realiseren. Het veranderen van het eindpunt van lijn 174 in Rotterdam van Station Noord naar de Kleiweg lijkt me dan weer geen goed idee, Schiebroek heeft dan geen verbinding meer met Station Noord. Je zou ook naar station Meijersplein kunnen rijden, hier keren zoals lijn 35 dat ook doet en dan door naar Station Noord. Voor de bewoners van het verzorgingstehuis Schiehoven is het jammer dat hun halte lijkt te komen vervallen. Een halte op verzoek zou hier een optie kunnen zijn.
Let op: links uitstappen!
-
Deze bussen zijn voorzien van een rolstoellift, zoals Daniel al zei.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Meltrain
- Donateur
Op de huidige lijnennetkaart staan die haltes ook weer ingetekend.
Ik meende ook gehoord te hebben dat die haltes inderdaad weer in gebruik zullen worden genomen als de dienstregeling van de bussen wijzigt.
Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.