Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
Bedoel je bij het Ontmoetingshuis? (Dat is wat ik zo gauw op maps tegen kom). Daar zie ik niks op Streetview maar de kaart geeft wel aan dat daar een wegverbinding naar het noordelijk deel van de wijk moet komen.
85 via Oost lijden wel bestaande wijken meer onder, dus 87 omleggen lijkt me logischer. Maar 85 rijdt nu toch al over 50/30 wegen? Waarom is het dan bij een nieuwe route opeens een probleem?
85 via Oost lijden wel bestaande wijken meer onder, dus 87 omleggen lijkt me logischer. Maar 85 rijdt nu toch al over 50/30 wegen? Waarom is het dan bij een nieuwe route opeens een probleem?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
De bussluis kan ik niet terugvinden, maar de genoemde routes komen uit het Gemeentelijk Vervoersplan van Veenendaal https://fietsberaad.nl/CROWFietsberaad/ ... f?ext=.pdf pagina 28/29.
Volgens de eigen standaarden vallen er niet zulke grote witte vlekken. Ik denk dat Veenendaal Oost ook meer heeft aan een verbinding met Ede dan met de Klomp. Veel voorzieningen zijn alleen maar in Ede. Wil je bijvoorbeeld nu vanuit Veenendaal Oost naar het ziekenhuis, dan moet je ook een stuk terugsteken.
Als ik het kaartje zie lijkt het inderdaad over het ontmoetingshuis te gaan.
Er is niet zozeer een probleem, maar de route is simpelweg langzamer dan direct via de Rondweg oost (ervan uitgaande dat de filevorming verbeterd)
Volgens de eigen standaarden vallen er niet zulke grote witte vlekken. Ik denk dat Veenendaal Oost ook meer heeft aan een verbinding met Ede dan met de Klomp. Veel voorzieningen zijn alleen maar in Ede. Wil je bijvoorbeeld nu vanuit Veenendaal Oost naar het ziekenhuis, dan moet je ook een stuk terugsteken.
Als ik het kaartje zie lijkt het inderdaad over het ontmoetingshuis te gaan.
Er is niet zozeer een probleem, maar de route is simpelweg langzamer dan direct via de Rondweg oost (ervan uitgaande dat de filevorming verbeterd)
Ik heb geen onderschrift
-
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Contouren van drgl 2026;in Amersfoort stad. Veel oude bekende voorstellen. Aparte lijn voor liendert Noord snap ik niet echt. En onvermijdelijk wegvallen lijn 1 Soesterkwartier
Amersfoort krijgt 10 procent méér bussen, maar het is niet voor iedereen feest: deze wijk gaat er juist op achteruit
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~a6882ee7/
Amersfoort krijgt 10 procent méér bussen, maar het is niet voor iedereen feest: deze wijk gaat er juist op achteruit
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~a6882ee7/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Nogmaals, want dit nieuwsbericht is eerder al elders op het forum geplaatst: dit artikel noemt alleen de wensen en suggesties van de gemeente Amersfoort. Dit is dus niet persé wat er in het vervoerplan staat. (En die 10% meer bussen is over de hele concessie)
Zo heeft het deel van Liendert ten zuiden van de Van Randwijcklaan eigenlijk alleen maar haltes op de Lageweg op loopafstand, maar door de lus door de hele wijk doe je 2 minuten over Neptunusplein - Lageweg terwijl Lageweg - Neptunusplein 12 minuten duurt. Voor de haltes in Liendert Noord geldt dat natuurlijk weer precies andersom.
Dit is dus typisch zo'n gevalletje waarin de bediening theoretisch goed is, maar er in de praktijk gaten vallen. Leuk voorbeeldje ben ik zelf daarbij: ik woon binnen de in het OV veelgebruikte 400 meter cirkel van VIER haltes, maar toch is het 500 meter lopen naar de enige echt voor de hand liggende vertrekhalte.
Het idee van die twee lijnen zit dus vooral in het mogelijk maken van extra haltes en daardoor de reistijden te versnellen. Als je bv. de ene lijn vanaf het Neptunusplein eerst naar de Lageweg laat rijden, dan het rondje door Rustenburg en over de Van Randwijcklaan weer terug en de andere lijn vanaf het Neptunusplein over de Van Randwijcklaan en dan linksaf Trekvogelweg voor het rondje Liendert Noord versnel je dubbelop. Namelijk niet alleen doordat de lus korter wordt, maar ook doordat je later in de lus in kunt stappen. Je kunt dan immers haltes aanleggen in het hart van de wijk waar nu best een groot gebied is waar de bus met een forse lus omheen rijdt.
Ik als inwoner van Liendert Zuid wel anders: de haltedekking in Liendert stamt nog uit de tijd dat de huidige lus in twee richtingen bediend werd. Bij een bezuiniging is toen (in de Connexion-tijd) gekozen om naar één frequente lijn in één richting te gaan, wat een aantal rare bijeffecten heeft.
Zo heeft het deel van Liendert ten zuiden van de Van Randwijcklaan eigenlijk alleen maar haltes op de Lageweg op loopafstand, maar door de lus door de hele wijk doe je 2 minuten over Neptunusplein - Lageweg terwijl Lageweg - Neptunusplein 12 minuten duurt. Voor de haltes in Liendert Noord geldt dat natuurlijk weer precies andersom.
Dit is dus typisch zo'n gevalletje waarin de bediening theoretisch goed is, maar er in de praktijk gaten vallen. Leuk voorbeeldje ben ik zelf daarbij: ik woon binnen de in het OV veelgebruikte 400 meter cirkel van VIER haltes, maar toch is het 500 meter lopen naar de enige echt voor de hand liggende vertrekhalte.
Het idee van die twee lijnen zit dus vooral in het mogelijk maken van extra haltes en daardoor de reistijden te versnellen. Als je bv. de ene lijn vanaf het Neptunusplein eerst naar de Lageweg laat rijden, dan het rondje door Rustenburg en over de Van Randwijcklaan weer terug en de andere lijn vanaf het Neptunusplein over de Van Randwijcklaan en dan linksaf Trekvogelweg voor het rondje Liendert Noord versnel je dubbelop. Namelijk niet alleen doordat de lus korter wordt, maar ook doordat je later in de lus in kunt stappen. Je kunt dan immers haltes aanleggen in het hart van de wijk waar nu best een groot gebied is waar de bus met een forse lus omheen rijdt.
Dat is nog helemaal niet onvermijdelijk. Het zou budget vrijmaken voor elders, maar een praktisch probleem blijkt dat de wijkbus Soesterkwartier zo ontzettend goed loopt dat die de extra reizigers er eigenlijk helemaal niet bij kan hebben. In het vervoerplan van 2025 was ook te lezen dat de wijkbus geen reizigers van lijn 1 heeft weggetrokken, integendeel, na de introductie van de wijkbus was het aantal reizigers op lijn 1 zelfs toegenomen. Die lijnen versterken elkaar dus blijkt.En onvermijdelijk wegvallen lijn 1 Soesterkwartier
Schapekop in de Keistad
-
@daniel, had niet gezien dat het al geplaatst was. In liendert is het idd een klassieke afweging tussen reistijd en frequentie. Ik zou zeggen dat 6-8x/u beter werkt dan 2keer 4/u beter en de helft in daluren. Eventueel met doorkoppeling naar de Uithof. Maar snap je punt zeker. Wellicht dat lijn 15/215 een deel van vraag in Rustenburg kan overnemen en een kortere lus of niet door rustenburg
Soesterkwartier woon ik ik zelf. De wijkbus werkt heel goed en ondanks wat lange route, is het met name veel betrouwbaarder dan lijn 1, vaak te laat of uitval en omweg via Isselt werkt niet (uiteraard voor de werkzaamheden op Noordewierweg). Met iets minder lussen kan er net met 501 een 20min drgl gereden worden. Aangevuld met een spitsrit in de vroege ochtend en een flex dienst na 20h, zou het een mooie oplossing zijn. Denk dat de verre wijken zonder station meer plezier hebben van die Dru's
Soesterkwartier woon ik ik zelf. De wijkbus werkt heel goed en ondanks wat lange route, is het met name veel betrouwbaarder dan lijn 1, vaak te laat of uitval en omweg via Isselt werkt niet (uiteraard voor de werkzaamheden op Noordewierweg). Met iets minder lussen kan er net met 501 een 20min drgl gereden worden. Aangevuld met een spitsrit in de vroege ochtend en een flex dienst na 20h, zou het een mooie oplossing zijn. Denk dat de verre wijken zonder station meer plezier hebben van die Dru's
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat is ook waarom ik in het wensenlijstje van het Rocov Utrecht net anders uit kwam: reistijd versnellen kan ook door om en om de lus links- en rechtsom te rijden. Dat maakt de reistijd 2x/uur zo kort mogelijk en tegelijkertijd blijft de frequentie behouden. Lijn 6 kruist zichzelf immers op het Neptunusplein, dus je krijgt geen onwenselijke situatie met bussen die op de lus zelf kruisen.
Plus dat je dan meer aan halte Rustenburg oost hebt op de (2)15, want dan kan je er niet alleen heen maar ook terug om over te stappen.
Schapekop in de Keistad
-
Blij dat iemand 11 jaar na dato mijn aanpassingen in de route nog kan waarderenDaniel schreef: ↑za 15 feb 2025, 21:42 Ik als inwoner van Liendert Zuid wel anders: de haltedekking in Liendert stamt nog uit de tijd dat de huidige lus in twee richtingen bediend werd. Bij een bezuiniging is toen (in de Connexion-tijd) gekozen om naar één frequente lijn in één richting te gaan, wat een aantal rare bijeffecten heeft.

-
Zou een oplossingsrichting kunnen zijn om lijn 5 over het Valleikanaal te trekken en dan bij Rustenburg oost overgaan in nieuwe lijn 6. Je zou dan lijn 7 moeten versterken en wellicht lijn 3 en lijn 15 omdraaien in Vathorst. Lijn 3 onderlangs via Ikea en lijn 15 verdubbelen via noordzijde Vathorst.
-
Lijkt mij voor iedereen de beste en meest duidelijke oplossing. En geef die "contra"6 dan nummer 12.Dat is ook waarom ik in het wensenlijstje van het Rocov Utrecht net anders uit kwam: reistijd versnellen kan ook door om en om de lus links- en rechtsom te rijden. Dat maakt de reistijd 2x/uur zo kort mogelijk en tegelijkertijd blijft de frequentie behouden. Lijn 6 kruist zichzelf immers op het Neptunusplein, dus je krijgt geen onwenselijke situatie met bussen die op de lus zelf kruisen.
Chauffeur Syntus Utrecht.
- Suus
- Contacteer:
Dat is toch geen esthetische combinatie van lijnnummers. Een variant van de 6 wordt de 16 of de 66. Of de nummers worden 6A en 6B.
Of doe het zoals Hasselt in België het vroeger deed, waar alle lijnen ooit ringlijnen waren. Lijn 12 was in tegengestelde richting 21, lijn 13 was in tegengestelde richting 31, enzovoort.
Of doe het zoals Hasselt in België het vroeger deed, waar alle lijnen ooit ringlijnen waren. Lijn 12 was in tegengestelde richting 21, lijn 13 was in tegengestelde richting 31, enzovoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Amersfoort deed het vroeger gewoon met 6 en 7, 9 en 10 en 11 en 12 bij ringlijnen in beide richtingen.
Schapekop in de Keistad
-
Deze discussie is zinloos, we dienen nog 9 jaar te wachten
https://speld.nl/2014/12/15/logische-nu ... -mogelijk/
https://speld.nl/2014/12/15/logische-nu ... -mogelijk/
-
Moet het esthetisch zijn dan? Niemand die daar op let hoor, hooguit als het verwarrend kan zijn.Suus schreef: ↑wo 19 feb 2025, 11:35 Dat is toch geen esthetische combinatie van lijnnummers. Een variant van de 6 wordt de 16 of de 66. Of de nummers worden 6A en 6B.
Maar goed, bij deze:
Twee maal 6 is 12.
Net als de combinatie van 3 en (maal) 5 de 15 heeft opgeleverd.
-
Voorheen waren de stadslijnen in Amersfoort vanaf het station met de klok mee oplopend genummerd.
Gr BasG
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Haha, eerder de wens voor een stadslijnnummer en gezien 17 al bezet was (15 heeft immers een stuk 7 overgenomen)...Niwa ter Els schreef: ↑wo 19 feb 2025, 14:27 Net als de combinatie van 3 en (maal) 5 de 15 heeft opgeleverd.
19 was dan wel weer de opvolger van 9+10 bij de Rusthof overigens.
Maar dat bood wel weinig ruimte voor iets nieuws (lijn 8 werd 11/12 toen Randenbroek/Schuilenburg een lus twee kanten op kreeg, toen klopte het niet meer).
Maar je ziet dat wel heel veel in Amersfoort ja, postcodes lopen ook vanaf het station met de klok mee op.
Schapekop in de Keistad
- Kopri
- Donateur
Wat ik wel een interessante beargumentatie van formuleverschillen, met name bestemmingsaanduidingen op de voorkant van de bus en de lijnkleuren, vindt is het volgende:
U-Bus: het gewoonlijke, "De bestemmingsaanduiding is in oranje."
U-Link: ook niet anders dan wat we nu gewend zijn, "Het vak waarin het lijnnummer staat op voorkant van de bus (onderdeel van de lijnfilm) is uitgevoerd in de betreffende kleur van de lijn. De bestemming zelf wordt zoals reeds eerder aangegeven uitgevoerd in
oranje."
Maar voor het nieuwe U-Liner product staat er iets interessants: " De bestemmingsaanduiding op de voorkant van de bus is uitgevoerd in de kleur van de lijn."
Hoe wordt dit geïntepreteerd op de uiteindelijke bussen en de lijnen zelf, aangezien bijvoorbeeld lijn 41 of lijn 50 hun eigen kleuren hebben volgens de stijlwijzer. Maar volgens de lijnfiches worden ze U-Liner. Wat betekend dat voor de kleuren op de koersborden? Wat betekend dat voor de kleuren die gebruikt worden voor de posters bij de bushaltes? Wat betekend dat voor de kleuren van lijnen op U-Liners die geen U-Link kleuren hebben?
U-Bus: het gewoonlijke, "De bestemmingsaanduiding is in oranje."
U-Link: ook niet anders dan wat we nu gewend zijn, "Het vak waarin het lijnnummer staat op voorkant van de bus (onderdeel van de lijnfilm) is uitgevoerd in de betreffende kleur van de lijn. De bestemming zelf wordt zoals reeds eerder aangegeven uitgevoerd in
oranje."
Maar voor het nieuwe U-Liner product staat er iets interessants: " De bestemmingsaanduiding op de voorkant van de bus is uitgevoerd in de kleur van de lijn."
Hoe wordt dit geïntepreteerd op de uiteindelijke bussen en de lijnen zelf, aangezien bijvoorbeeld lijn 41 of lijn 50 hun eigen kleuren hebben volgens de stijlwijzer. Maar volgens de lijnfiches worden ze U-Liner. Wat betekend dat voor de kleuren op de koersborden? Wat betekend dat voor de kleuren die gebruikt worden voor de posters bij de bushaltes? Wat betekend dat voor de kleuren van lijnen op U-Liners die geen U-Link kleuren hebben?
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Lijkt me dat de lijnen die nu nog geen lijnkleur hebben dan een kleur krijgen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de U-liner: er komen ook nieuwe U-link lijnen bij die nu nog geen lijnkleur hebben.
Schapekop in de Keistad
- ArrivaBas
- Contacteer:
Er rijden in Almere en Groningen bussen die over de volle breedte van de lijnfilm kleuren kunnen tonen. Ik verwacht overigens dat er geen dubbelingen zullen zijn in de lijnkleuren zodra er nieuwe routes worden toegevoegd aan U-Link en U-Liner.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- ThatPCDude
- Donateur
Of het systeem wat voornamelijk door Transdev gebruikt wordt met een vaste poule van vier tot zes lijnkleuren... 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- Kopri
- Donateur
Ik ben wel benieuwd of er zoveel verschillende kleuren gaan gebruikt worden voor U-Liner aangezien Amersfoort en Utrecht U-Link netwerken hebben in de nieuwe concessies. Dan wordt het toch een kleuren zooitje en werkt het toch averechts? Is het dan niet verwarrender voor de reiziger? Veel van de aangekondigde U-Liner lijnen zoals lijn 41, 50, 202 gaan door de steden heen.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
-
Wederom onder voorbehoud van duimzuigerij:
Zweedse bussen zouden in Nederland zijn. Chinese bussen voor het eind van de maand ook.
Zweedse bussen zouden in Nederland zijn. Chinese bussen voor het eind van de maand ook.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Chinese sowieso voor half april, dan is de schouw door het Rocov namelijk (en als ik me niet vergis ook de presentatie aan de provincie).
Schapekop in de Keistad
- ovVeluwe
Was het toevallig al bekend of de geledes nog een Syntus jasje de komende maanden of gelijk de U-bus/liner huisstijl?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Officieel nog niet gehoord, maar was het niet zo dat die geledes sowieso voor de nieuwe concessie zouden komen (en nu vervroegd naar Nederland gehaald zijn)? Dan verwacht ik U-liner huisstijl.
Een mix van kleuren krijgen we immers toch wel zodra de voorloopserie Yutongs gaat rijden.
Een mix van kleuren krijgen we immers toch wel zodra de voorloopserie Yutongs gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
- Kopri
- Donateur
Ben heel benieuwd naar de eerste plaatjes volgende maand.