Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- trolly
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Als je dan toch iets raars gaat doen, kan je beter naar Science Park dan naar Muiderpoort gaan. Oh, en als je daar toch bent, dan gelijk door naar IJburg, met sneltramvoertuigen met inklapbare treden ofzo 

-
Zullen we dan meteen door naar Almere 

"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
- trolly
Vind ik allemaal heel leuk hoor (behalve dat van die treden) maar kost allemaal wel dure centjes, terwijl Muiderpoort voor een schijntje een metrostation kan worden.
-
Voor een schijntje? Ik denk niet dat je makkelijk op de spoordijk nog twee (of zelfs één) metrosporen er bij kan leggen, en als je met damwanden gaat werken, dat de buurt (die toch al heel dicht op het spoor zit) het leuk vindt dat hun uitzicht wat verlelijkt.
Daarnaast: Muiderpoort is behoorlijk goed bereikbaar per OV voor wat in feite een woonbuurt is, het is denk ik na Diemen (en tegenwoordig Diemen Zuid) het station in de Amsterdamse regio met de minste kantoren in de buurt. Al die bewoners hebben prima OV- en/of fietsmogelijkheden naar Amstel. Ik denk dat de kosten-batenverdeling van een metro naar Muiderpoort negatief zal uitvallen.
Een keervoorziening ten noorden van hetzij Spaklerweg hetzij Amstel (kruisingsvrij) is relatief goedkoop te maken. Ik zeg niet dat dat de beste oplossing is, maar het is een optie.
Overigens ben ik benieuwd of keren op het keerspoor te Weesperplein voor M51 een optie is. Ik heb namelijk de indruk dat de bottleneck bij het huidige netwerk niet alleen in het safe haven, maar ook in het keren op Centraal zit. ik vroeg me af of het een optie is, en ik heb het idee dat Weesperplein-Amstel drukker is dan Centraal-Weesperplein.
Daarnaast: Muiderpoort is behoorlijk goed bereikbaar per OV voor wat in feite een woonbuurt is, het is denk ik na Diemen (en tegenwoordig Diemen Zuid) het station in de Amsterdamse regio met de minste kantoren in de buurt. Al die bewoners hebben prima OV- en/of fietsmogelijkheden naar Amstel. Ik denk dat de kosten-batenverdeling van een metro naar Muiderpoort negatief zal uitvallen.
Een keervoorziening ten noorden van hetzij Spaklerweg hetzij Amstel (kruisingsvrij) is relatief goedkoop te maken. Ik zeg niet dat dat de beste oplossing is, maar het is een optie.
Overigens ben ik benieuwd of keren op het keerspoor te Weesperplein voor M51 een optie is. Ik heb namelijk de indruk dat de bottleneck bij het huidige netwerk niet alleen in het safe haven, maar ook in het keren op Centraal zit. ik vroeg me af of het een optie is, en ik heb het idee dat Weesperplein-Amstel drukker is dan Centraal-Weesperplein.
-
- Donateur
-
Weesperplein en CS zijn 2 verschillende situaties.IIVQ schreef: ↑di 04 mar 2025, 11:04 Overigens ben ik benieuwd of keren op het keerspoor te Weesperplein voor M51 een optie is. Ik heb namelijk de indruk dat de bottleneck bij het huidige netwerk niet alleen in het safe haven, maar ook in het keren op Centraal zit. ik vroeg me af of het een optie is, en ik heb het idee dat Weesperplein-Amstel drukker is dan Centraal-Weesperplein.
CS moet je keren met 3 metro's op 2 sporen, met een redelijk hoge frequentie. Dat werkt prima als het goed gepland wordt en bijvoorbeeld als de metro die naar CS rijdt, direct op Nieuwmarkt al een rijstraat aanvraagt naar CS (Safe Haven). Daardoor kan het gebeuren dat de metro die er al staat (op spoor 1) moet wachten totdat de aankomende metro ook daadwerkelijk is aangekomen.
Op Weesperplein kan het redelijk snel (al denk ik dat rijden van en naar het keerspoortje maar met 25 km/u (met afbouw want de metro rijdt richtng een stootjuk) kan), maar wat vooral tijdrovend want de metro moet ontruimd worden. Niet iedereen heeft door dat ze in de metro naar Weeserplein zitten, en ook op Weesperplein zullen er mensen in gaan stappen die niet door hebben dat die metro buiten dienst is. Dus alle voordelen worden meteen teniet gedaan. Kan de metro net zo goed doorrijden naar CS, waar met een beetje goed plannen alles beter lukt.
- trolly
Een schijntje in metroland uiteraard. Maar op zich moet het met wat geschuif wel passen. Vroegûh heeft daar ook een aansluiting naar Weesperpoort gelegen, en die ruimte is langs de spoordijk niet dichtgebouwd. Je zult twee viaductjes moeten leggen, maar op zich volstaat enkelspoor. En verder dit uiteraard:
-
Het blijft moeilijk, internet en sarcasme. Ikdacht idd dat Trolley's post weer au serieux was.
Sorry.
En interessante verhandeling. Overigens: in steden als Parijs en London waar een rondje zonder passagiers tussen uitstap- en instapperron gereden wordt, "ontruimt" men de metro door heel hard over de speakers te roepen dat het de eindhalte is. Als je dan blijft zitten heb je pech en rijd je het rondje mee (inclusief evt 10mn stilstaan). Alleen op de late avond worden de treinen ontruimd door iig in Parijs heel boze bewakers (ask me how I know).
-
Met reizigers naar het keerspoor op Weesperplein is niet echt een aanrader. Daar staat namelijk geen loopbordes, alleen een paar trappen waar je van instap hoogte naast het hoofdspoor komt. De trappen staan niet echt naast de cabine, dus als je naar de andere kant wilt moet je de deuren vrijgeven en dan hopen dat er toevallig ergens een deur op een trap is aangesloten. Bij een M5 of enkele M7 kun je natuurlijk wel binnendoor lopen en de reiziger keihard uitlachen. 

"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
- Vinny
Metrolijnen opheffen en gewoon meer autowegen in de stad bouwen met parkeergarages is natuurlijk ook een idee 

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Net even gekeken. Er is wél een loopbordes tussen het spoor naar CS en het "keerspoor", alleen staan er hekjes op zodat het praktisch alleen bruikbaar is vanaf het doorgaande spoor. Maar dat is een relatief klein klusje om om te draaien.
Deuren hoef je niet vrij te geven, al het huidige materieel heeft zowel cabinezijdeuren als een deur van cabine naar de pasaagiersruimte. Alleen bij gekoppelde CAF (zowel oud als nieuw) moet je buitenom.
Mooi trouwens, mijn M53 bleef op MDW nog ruim een minuut ná vertrektijd wachten, om vervolgens te vertrekken op het moment dat de aankomende M50 al half langs het perron is.
-
Ik had eigenlijk gedacht aan de metro's over het treinspoor naar Muiderpoort laten rijden, dat dan dubbel geëlektrificeerd moet zijn, maar technisch kan dat. Omdat het allebei gelijkstroom is zal het zelfs eenvoudiger zijn dan bijv. bij Birkenwerder bij Berlijn. Voorwaarde is wel dat de derde rail niet binnen het profiel van de treinen valt. Ook zal je in Muiderpoort op het station zelf moeten keren, want richting CS is er geen ruimte meer over voor een keerspoor. Of je rijdt door naar CS.
Iets serieuzer: een keerspoor ten noorden van Amstel lijkt me goed haalbaar, ruimte zat tussen de sporen richting Muiderpoort. Eventueel kan je het westelijke spoor eerst een klein beetje omhoog laten lopen, als het anders niet over de tunnelingang heen zou kunnen. Metro's die keren hoef je niet fysiek leeg te vegen tenzij ze buiten dienst gaan, want ze komen een tijdje later toch weer langs het andere perron bij Amstel. (In de tunnel is dat wellicht anders, hoewel, in Londen en Parijs doen ze dat ook zoals IIVQ al schreef. Maar dat zijn lussen, geen keerspoor.)

Iets serieuzer: een keerspoor ten noorden van Amstel lijkt me goed haalbaar, ruimte zat tussen de sporen richting Muiderpoort. Eventueel kan je het westelijke spoor eerst een klein beetje omhoog laten lopen, als het anders niet over de tunnelingang heen zou kunnen. Metro's die keren hoef je niet fysiek leeg te vegen tenzij ze buiten dienst gaan, want ze komen een tijdje later toch weer langs het andere perron bij Amstel. (In de tunnel is dat wellicht anders, hoewel, in Londen en Parijs doen ze dat ook zoals IIVQ al schreef. Maar dat zijn lussen, geen keerspoor.)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Ja en dan vanaf CS door als kabelbaan naar NDSM. 

-
Goed idee, dan kan je ze beter tussen Amsterdam Amstel, MuPo en Centraal ook als kabelbaan (maar dan a la San Francisco Muni Cable Car) trekken, heb je ook geen last van die derde rail!
En van NDSM uiteraard als Schwebebahn door naar Zaanstad!
(Deze discussie is nu letterlijk ontspoortd*)
*geen dt-fout, slechte baangesteldheid Nieuwerkerk a/d IJssel-agouda.
En van NDSM uiteraard als Schwebebahn door naar Zaanstad!
(Deze discussie is nu letterlijk ontspoortd*)
*geen dt-fout, slechte baangesteldheid Nieuwerkerk a/d IJssel-agouda.
-
Vraag: ik zag gister een M7 met rode, ronde sticker achter de voorruit. Wat betekent dat?
-
Over het algemeen betekenen dat soort dingen dat er nieuwe software op geladen is.
-
In de reisplanner op gvb.nl en in Gappie kosten heel veel reizen opeens altijd E 1,12. Ongeacht de afstand. Bijvoorbeeld Uithoorn Centrum - IJburg; 1,12. Ook reizen met een andere vervoeder erin; altijd E 1,12. In 9292 wordt voor eenzelfde reis altijd het juiste tarief getoond. Het logotje van 9292 in de reisplanner van GVB zorgt er dus niet voor dat je in de planner van 9292 plant, of in elk geval de tarieven komen daar niet uit. Vreemd.
Gr BasG
-
€ 1,12 is het huidige basistarief. Waarschijnlijk gaat er dan iets mis met de afstandsbepaling, wat dan 0 kilometer reisafstand oplevert.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
- Donateur
Het concept-vervoerplan zelf zit er nooit bij, maar zoals ik dit advies lees, is GVB voornemens de volgende routewijzigingen bij de tram door te voeren per drgl 2026:
- Lijn 1: Osdorp De Aker - Azartplein
- Lijn 3: opgeheven
- Lijn 5: Amstelveen Stadshart - Westergasfabriek
- Lijn 6: nieuwe spitslijn tussen Uithoorn en Zuid (het document heeft het over Westwijk en Parnassusweg, maar dat lijkt mij sterk)
- Lijn 7: Slotermeer - Muiderpoortstation
- Lijn 12: Zoutkeetsgracht - Amstelstation
- Lijn 24: VUmc - CS via Leidseplein en -straat
- Lijn 25: Uithoorn - Flevopark
-
Deze plannen hebben veel overeenkomsten (als het niet gewoon hetzelfde is) met de plannen die eerder gepresenteerd werden om het tramnet aan te passen.
Ik ben het eens met het advies om tram 25 op z’n minst naar het Leidseplein te sturen en eigenlijk zelfs naar CS. Aangezien de gekoppelde trams verdwijnen op de lijn, is er ruimte beschikbaar om de frequentie te verhogen en zal er dus genoeg capaciteit zijn om naar het CS te rijden. Dan zou lijn 24 naar het Flevopark moeten, of lijn 5 naar het Flevopark en lijn 24 vanaf het Roelof Hartplein, via De Pijp, Weteringcircuit en Leidseplein naar de Westergasfabriek.
Ik ben het eens met het advies om tram 25 op z’n minst naar het Leidseplein te sturen en eigenlijk zelfs naar CS. Aangezien de gekoppelde trams verdwijnen op de lijn, is er ruimte beschikbaar om de frequentie te verhogen en zal er dus genoeg capaciteit zijn om naar het CS te rijden. Dan zou lijn 24 naar het Flevopark moeten, of lijn 5 naar het Flevopark en lijn 24 vanaf het Roelof Hartplein, via De Pijp, Weteringcircuit en Leidseplein naar de Westergasfabriek.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Ik zie wel een paar problemen:
- De Ferdinand Bolstraat ten noorden van de Ceintuurbaan zou met dit plan tramloos worden.
- Lijn 12 heeft nu al te maken met een hoge vervoervraag tussen CS en Museumplein en een lagere vraag tussen Museumplein en Amstel, maar voor lijn 24 is dat probleem nog groter. De vraag tussen Museumplein en VUmc is nog lager dan tussen Museumplein en Amstel, juist op de tijden dat het toerisme op z'n hoogtepunt is.
De logica waar de VRA niet aan wil, is dat een hoogfrequente tramlijn als lijn 25 de meest aantrekkelijke route moet hebben, dus Zuid-Museumplein-Leidseplein-CS. Die kan dan permanent hoogfrequent rijden.
- De Ferdinand Bolstraat ten noorden van de Ceintuurbaan zou met dit plan tramloos worden.
- Lijn 12 heeft nu al te maken met een hoge vervoervraag tussen CS en Museumplein en een lagere vraag tussen Museumplein en Amstel, maar voor lijn 24 is dat probleem nog groter. De vraag tussen Museumplein en VUmc is nog lager dan tussen Museumplein en Amstel, juist op de tijden dat het toerisme op z'n hoogtepunt is.
De logica waar de VRA niet aan wil, is dat een hoogfrequente tramlijn als lijn 25 de meest aantrekkelijke route moet hebben, dus Zuid-Museumplein-Leidseplein-CS. Die kan dan permanent hoogfrequent rijden.
-
Het blijft bizar hoe GVB en VRA omgaan met al die dure traminfrastructuur. Weer een vernieuwd stuk uit normale dienst halen omdat het zo uit komt. Winst op straat is er nauwelijks tot niet want rails en haltes blijven liggen. Metro 52 is alles behalve fijnmazig.
Het lijkt mij wel aannemelijk. Het kopeindpunt Station Zuid verhuist deze zomer naar de Parnassusweg ten Zuiden van de A10. Dus dat is de enige plek waar een tram tot Station Zuid straks kan keren.
Laatst gewijzigd door n-evo op za 15 mar 2025, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
...maar Westwijk? En niet Uithoorn? Over dure traminfrastructuur gesproken...
-
Tram 25 rijdt er?
Laatst gewijzigd door n-evo op za 15 mar 2025, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.