Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Overigens liggen er net ten noorden van Westwijk overloopwissels, bij een niet al te hoge frequentie kan je dus gewoon aan de halte keren. Al dan niet met een personeelswissel - minder looptijd, en heb je ook meteen tijd voor pauze.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja maar... dat is een oplossing, terwijl het er eigenlijk om ging het probleem zo groot mogelijk te maken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Jij wilt altijd direct cynisch reageren zonder goed te willen begrijpen wat er gezegd wordt en hoe het in de praktijk werkt. Dat geeft jou alsnog geen gelijk. Maar ik zal het je voorkouwen. Naar Uithoorn en terug is ongeveer 25 minuten. Met alles wat ik eerder noemde zal het hoogstens zo kunnen uitkomen dat er 1 tram minder op lijn 6 ingezet hoeft te worden. Misschien dat dat ook niet eens uitkomt. Dus de tram kan net zo goed doorrijden en de Uithoorners bedienen (met name in de ochtend spits is dat geen overbodige luxe).
Elke 10 minuten zullen beide lijnen moeten gaan rijden. Dat is te hoog want de keertijd is dan minder dan 5 minuten (de tram kan pas naar de halte toe rijden als de tram uit Uithoorn vertrokken is en door de wissels is gereden. Als alles 100% punctueel rijdt, is er geen probleem. Anders vrij onmogelijk om dat zo te doen.Dionysusnu schreef: ↑zo 16 mar 2025, 23:30
Overigens liggen er net ten noorden van Westwijk overloopwissels, bij een niet al te hoge frequentie kan je dus gewoon aan de halte keren. Al dan niet met een personeelswissel - minder looptijd, en heb je ook meteen tijd voor pauze.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ben benieuwd waar de RAR die bruggen voor zich ziet.Op zich is het goed om gebied Cruquius te ontsluiten met ov. De vraag is echter of de aanleg van 2 voetgangersbruggen over de Nieuwe Vaart en het Lozingskanaal naar de tramhalte Flevopark lijn 7 (1) en tram/bushalte Insulindeweg (lijnen 7 (1) en 37) al niet in deze behoefte kan voorzien.
In verband met de doorstroming in de Nieuwe Vaart en het Lozingskanaal zijn extra obstakels in het water zéér ongewenst. Het zullen dan dus bruggen moeten worden zonder palen in het water.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals ik al zei: je harkt de argumenten erbij, ditmaal gelardeert met een mooie persoonlijke uithaal. Eén tram minder is nogal wat in de spits. Vooral omdat dat dus niet een tram minder is, maar juist eentje meer inzetbaar. En als Dionysusnu's methode werkt, scheelt dat volgens je eigen achterkantvaneenbiertviltjesrekenwerk minstens twee trams. Waarbij ik je er graag op wil wijzen dat de dienstregeling van trams echt niet zo star is dat een kering die een minuutje langer duurt meteen negatieve effecten heeft voor de daaropvolgende 24 uur.hauptbahnhof schreef: ↑ma 17 mar 2025, 13:18 Jij wilt altijd direct cynisch reageren zonder goed te willen begrijpen wat er gezegd wordt en hoe het in de praktijk werkt. Dat geeft jou alsnog geen gelijk. Maar ik zal het je voorkouwen. Naar Uithoorn en terug is ongeveer 25 minuten. Met alles wat ik eerder noemde zal het hoogstens zo kunnen uitkomen dat er 1 tram minder op lijn 6 ingezet hoeft te worden. Misschien dat dat ook niet eens uitkomt. Dus de tram kan net zo goed doorrijden en de Uithoorners bedienen (met name in de ochtend spits is dat geen overbodige luxe).
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Westwijk tot Westwijk via de keerlus in de remise is 2,7km, via het noordelijke spoor de remise in keren is 1,3, maar dan moet de bestuurder omlopen. Dat moet zeker in 6mn kunnen, t.o.v. 26 bij de huidge drgl (met 7mn stilstand) via Uithoorn Centrum.
Dat scheelt bij 6xpu dus 2 spitsdiensten. Uitgaand van 200 dagen/jaar (niet in de vakanties) scheelt dat (snelle schatting) 1,5 ton per jaar aan bestuurderskosten. Daar komt nog de inzet en aanschaf van die trams bij, die ik op ±2 ton aan aanschaf en 1 aan onderhoud schat. Ofwel een kleine half miljoen per jaar om 12 ipv 6 trams naar Uithoorn te laten doorrijden, ik vind het nogal wat.
Overigens zijn er ook andere alternatieven mogelijk, bijv 8 trams naar Uithoorn en 4 spitstrams erbij.
Dat scheelt bij 6xpu dus 2 spitsdiensten. Uitgaand van 200 dagen/jaar (niet in de vakanties) scheelt dat (snelle schatting) 1,5 ton per jaar aan bestuurderskosten. Daar komt nog de inzet en aanschaf van die trams bij, die ik op ±2 ton aan aanschaf en 1 aan onderhoud schat. Ofwel een kleine half miljoen per jaar om 12 ipv 6 trams naar Uithoorn te laten doorrijden, ik vind het nogal wat.
Overigens zijn er ook andere alternatieven mogelijk, bijv 8 trams naar Uithoorn en 4 spitstrams erbij.
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ok. Prima. De trams kunnen zonder problemen keren op westwijktrolly schreef: ↑ma 17 mar 2025, 13:34 Zoals ik al zei: je harkt de argumenten erbij, ditmaal gelardeert met een mooie persoonlijke uithaal. Eén tram minder is nogal wat in de spits. Vooral omdat dat dus niet een tram minder is, maar juist eentje meer inzetbaar. En als Dionysusnu's methode werkt, scheelt dat volgens je eigen achterkantvaneenbiertviltjesrekenwerk minstens twee trams. Waarbij ik je er graag op wil wijzen dat de dienstregeling van trams echt niet zo star is dat een kering die een minuutje langer duurt meteen negatieve effecten heeft voor de daaropvolgende 24 uur.

- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Keren op Amstelveen Westwijk lijkt me eigenlijk niet zo heel zinvol. Zoveel overstappers zijn daar nou ook weer niet. Het is dan beter om extra trams naar Amstelveen-Stadhart in te leggen. Het gedeelte tussen Westwijk en Sportlaan is niet het drukste gedeelte van de tramlijn en reizigers uit Uithoorn zitten er al in...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de Sacharovlaan bus 357.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij metro 124 ontbreken aan een zijkant twee bestemmingsdisplays. Je ziet nog wel de kabeltjes hangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: za 18 jan 2025, 13:44
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Weet iemand of 1 april de nieuwe concessie ingaat of wanneer ze dat bekendmaken?
-
- Berichten: 1700
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb het iemand gevraagd en die wist het niet.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Aangezien het over een week al 1 april is en we niks gehoord hebben over de definitieve ingangsdatum van de nieuwe concessie heb ik het donkerbruine vermoeden dat het GVB nog niet met een (voor de VRA) bevredigend aanbod is gekomen. Dat betekent mijns inziens dat de 2-jarige tussen-concessie gewoon nog doorloopt en op 1 april dus niet de nieuwe concessie ingaat.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alle tramlijnen naar het CS worden op dit moment omgeleid/ingekort i.v.m. een steekpartij in de buurt van de Dam.
Edit: GRIP 1 is afgekondigd.
Edit: GRIP 1 is afgekondigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10194
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voor de geïnteresseerden: op Busposities staan ook enkele interieurfoto's van bus 2458, een elektrische VDL Citea LF-122: https://busposities.nl/voertuig/gvb_CiteaLF122_2458
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mooie bussen.
Het is jammer dat GVB met alle elektrische bussen weer is afgestapt van een bestemmingsdisplay achterop terwijl de diesel Citea’s en de nieuwere Citaro’s dat wel hebben.
Het is jammer dat GVB met alle elektrische bussen weer is afgestapt van een bestemmingsdisplay achterop terwijl de diesel Citea’s en de nieuwere Citaro’s dat wel hebben.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 28 jan 2025, 13:58
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ook een beetje jammer dat er geen USB-poorten in de stoelen of in de wand van de bus zitten, dat valt toch wel een beetje te verwachten bij zo'n nieuwe bus.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10194
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
GVB denkt waarschijnlijk: mensen reizen toch gemiddeld maar kort met de stadsbus en dan zijn USB-poorten niet nodig en dat bespaart ons een hoop geld. Of zoiets 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij was dat toen om 1 reden... De bussen stonden allemaal met de rug naar het CS-gebouw toen op Oostzijde. Dat probleem is er nu niet meer.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op vr 28 mar 2025, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In tal van buitenlandse steden is het inmiddels de norm. Zowel voor bussen als eenrichtingstrams.
Qua toegankelijkheid is best handig om ook aan de achterkant te kunnen zien waar een bus of tram heen gaat. Vooral als je minder bekend bent in een stad of buurt.
Qua toegankelijkheid is best handig om ook aan de achterkant te kunnen zien waar een bus of tram heen gaat. Vooral als je minder bekend bent in een stad of buurt.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Jammer dat je het unieke karakter van onze hoofdstad niet weet te waarderen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Niet alle unieke dingetjes hoeven altijd maar hetzelfde te blijven. Soms kan verandering zowaar vooruitgang zijn. 

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ze hebben zo te zien dezelfde stoelen als alle andere bussen van het GVB.
Nog niet zo oncomfortabel als de stoelen in de 15G trams, maar vrijwel alle andere Nederlandse bussen hebben comfortabelere stoelen.

Nog niet zo oncomfortabel als de stoelen in de 15G trams, maar vrijwel alle andere Nederlandse bussen hebben comfortabelere stoelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan moet je ook wel wat van de stad weten, want als ik Olof Palmeplein zie staan als bestemming, weet ik nog niet waarlangs dat ding allemaal rijdt.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Daar heb je navigatieapps voor. Die geven de lijn en richting aan.
Laatst in het buitenland vond ik het erg handig dat de bussen ook achterop de bestemming lieten zien als ik net van andere kant kwam aanlopen.
Laatst in het buitenland vond ik het erg handig dat de bussen ook achterop de bestemming lieten zien als ik net van andere kant kwam aanlopen.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 104 gasten