Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat me ook opviel is dat Mönchengladbach 21:30 tote Hose is. Echt niks open. Terwijl er sinds een tijdje in Viersen een kiosk zit die was om 22:15 uur nog open (de uitbater stond zelfs de hal te vegen).
-
Ah, dat van een kiosk in Viersen wist ik niet.
-
Staat er toch al vele jaren? Weliswaar op verschillende locaties maar toch.
-
Was ook nieuw voor mij. Normaal kom ik daar niet in de hal (parkeer achter, snel naar spoor 4 of 5) maar ik zag in de verte wel eens een bord staan dus toen ik een flesje over had dacht ik "eens kijken wat dat is".
Dus ook geen idee hoe lang die daar al zit. En het is best een grote winkel, niet een loketje met een drankenkast en wat tijdschriften.
Dus ook geen idee hoe lang die daar al zit. En het is best een grote winkel, niet een loketje met een drankenkast en wat tijdschriften.
-
De tunnel van station Viersen is zo grauw dat ik er zo snel mogelijk naar de perrons loop. Nog niet de moeite genomen richting de entreehal te gaan.
-
Het geheel nodigt niet echt uit om daar nou een half uur te vertoeven
Ik parkeer ook aan de achterzijde van het station en dan zit de gang naar de voorzijde er meestal niet in. Omdat die RE13 meestal toch vertraagd is of nu zelfs maar 1x per 2 uur rijdt is Viersen wel een goed alternatief. Het is wel te merken dat de parkeerplaats steeds voller staat, met ook steeds meer Nederlandse kentekens.
Het voorzieningsniveau is nog best redelijk voor een dergelijk station, met een bakker, kebabboer, kiosk, pinautomaat en een (altijd defect) toilet. En op spoor 1 zit meestal een vrouwelijke omroepster alles bij elkaar te schreeuwen, een absolute plus

Het voorzieningsniveau is nog best redelijk voor een dergelijk station, met een bakker, kebabboer, kiosk, pinautomaat en een (altijd defect) toilet. En op spoor 1 zit meestal een vrouwelijke omroepster alles bij elkaar te schreeuwen, een absolute plus

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Suus
- Contacteer:
De stam I11 die EC 9251 verzekert vandaag is afgekeurd voor de HSL na een probleem afgelopen weekend, aldus de Nederlandse conductrice. En dus rijdt de trein via Roosendaal.
Helaas is de trein na Antwerpen gaan hangen achter een licht vertraagde IC Charleroi - Essen, dus ben benieuwd of de aankomst in Rotterdam nog is voor zessen.
Helaas is de trein na Antwerpen gaan hangen achter een licht vertraagde IC Charleroi - Essen, dus ben benieuwd of de aankomst in Rotterdam nog is voor zessen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Die stam rijdt vandaag al de hele dag via Rsd zo te zien:
https://treinposities.nl/treinseries/9200/2025-03-18
https://treinposities.nl/treinseries/9200/2025-03-18
-
@TomSteyl: voorzieningenniveau is passend voor een station in DB categorie 3. Mönchengladbach Hbf is zelfs categorie 2, maar dat is absoluut onooglijk.
-
- Suus
- Contacteer:
Nee, we zijn in Roosendaal op “spoor 1 fase b” gestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
In Belgie zijn opnieuw stakingen aangekondigd, van 23. tot 30. maart:
https://www.belgiantrain.be/en/travel-i ... nfo/strike
https://www.belgiantrain.be/en/travel-i ... nfo/strike
-
Vandaag is hij (stam 19885) blijkbaar weer gefixt want hij rijdt weer via de HSL. Maar nu moet stam 19884 een slag overslaan. Is er nog steeds geen reservestam voor de 9200?
-
NMBS, MIVB en de LIjn stoppen met X:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/19 ... e-waarden/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/19 ... e-waarden/
-
Eurostar rijdt vandaag extra treinen Londen-Parijs v.v. ivm de stroomstoring op Heathrow Airport. Edit: Twee extra treinen in elke richting.
-
- Contacteer:
Vandaag van Sankt Gallen in Zwitserland teruggereisd naar Rotterdam. Erg genoten weer van het mooie Zwitserland. De terugreis was een drama.
De oorspronkelijke route zou via Bazel, Mannheim en Düsseldorf lopen naar Venlo. Eerst bleek de RE13 uit te vallen en vervangen te worden door RE4 en een bus. Vandaag viel echter ook de RE4 uit, dus heb ik vanochtend besloten via Memmingen terug te gaan.
Mooi stukje langs de Bodensee wel en heerlijke stoelen! De Zwitserse conducteur dwong mij wel een kaartje te kopen voor het Oostenrijkse deel? Mag dat? Uiteindelijk leverde dit niets op omdat onze prachtige SBB ECE vlak voor Memmingen stuk ging en wij aldaar met 45 minuten vertraging aankwamen. Stoptreintje naar Ulm en vervolgens een PUNCTUELE??? ICE gepakt naar Düsseldorf. Ik voelde de teleurstelling bij de conducteur toen onze perfecte punctualiteit op het laatste moment stuk ging door spelende kinderen bij Düsseldorf. 45 minuten vertraging, alweer. Opnieuw 45 minuten wachten op de volgende RE13 (nu wel een trein)en duizendmaal nee verkopen aan bedelaars.
In Nederland liep het natuurlijk prima. De vieze treinen zijn we wel aan gewend geraakt.
De hele rit heeft me €25 gekost uiteindelijk enkele reis (studenten OV, grens kaartje, BC25, Super Sparpreis Young, Compensatie) maar begin me steeds meer af te vragen of dit het nog wel waard is... Een vliegticket naar Zürich was natuurlijk veel duurder geweest, maar zoveel efficiënter...
De oorspronkelijke route zou via Bazel, Mannheim en Düsseldorf lopen naar Venlo. Eerst bleek de RE13 uit te vallen en vervangen te worden door RE4 en een bus. Vandaag viel echter ook de RE4 uit, dus heb ik vanochtend besloten via Memmingen terug te gaan.
Mooi stukje langs de Bodensee wel en heerlijke stoelen! De Zwitserse conducteur dwong mij wel een kaartje te kopen voor het Oostenrijkse deel? Mag dat? Uiteindelijk leverde dit niets op omdat onze prachtige SBB ECE vlak voor Memmingen stuk ging en wij aldaar met 45 minuten vertraging aankwamen. Stoptreintje naar Ulm en vervolgens een PUNCTUELE??? ICE gepakt naar Düsseldorf. Ik voelde de teleurstelling bij de conducteur toen onze perfecte punctualiteit op het laatste moment stuk ging door spelende kinderen bij Düsseldorf. 45 minuten vertraging, alweer. Opnieuw 45 minuten wachten op de volgende RE13 (nu wel een trein)en duizendmaal nee verkopen aan bedelaars.
In Nederland liep het natuurlijk prima. De vieze treinen zijn we wel aan gewend geraakt.
De hele rit heeft me €25 gekost uiteindelijk enkele reis (studenten OV, grens kaartje, BC25, Super Sparpreis Young, Compensatie) maar begin me steeds meer af te vragen of dit het nog wel waard is... Een vliegticket naar Zürich was natuurlijk veel duurder geweest, maar zoveel efficiënter...
- ArrivaBas
- Contacteer:
De conducteur van de ECE heeft volkomen gelijk dat je een nieuw ticket nodig hebt voor de reis die je uiteindelijk gemaakt hebt, want met jouw ticket had je helemaal niet via Bregenz en Memmingen mogen reizen. Jouw alternatieve verbinding ging om de RE13 van Düsseldorf naar Venlo en daarom heb je met een Super Sparpreis voor de rest van de route nog altijd treinbinding, tenzij die in Zwitserland om andere redenen al was vervallen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Zit het niet net anders? Treinbinding vervalt niet half toch als je geplande reis niet meer mogelijk is, maar gewoon volledig.
Daar lijkt de conducteur ook in meegegaan, want er is zover ik weet wel de eis dat je de alternatieve reis met dezelfde vervoerders maakt. Echter hoort de ÖBB daar niet bij, gezien het een ticket met SBB en DB was.
Daar lijkt de conducteur ook in meegegaan, want er is zover ik weet wel de eis dat je de alternatieve reis met dezelfde vervoerders maakt. Echter hoort de ÖBB daar niet bij, gezien het een ticket met SBB en DB was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
Ik denk dat dat inderdaad het punt was. Je mag best een alternatieve route gebruiken (al heeft de vraagsteller dat hier naar mijn idee al behoorlijk opgerekt
), maar de vervoerder met wie je reist moet wel zichtbaar zijn in de reisroute op je ticket.

-
Ik kreeg eergisteren netjes een e-mail van DB dat mijn volledige treinbinding vervallen was en ik vrije routekeuze had, terwijl alleen de trein tussen Köln-Ehrenfeld en -Deutz net teveel vertraging had om de aansluiting op de ICE naar Amsterdam te halen. En er waren voldoende alternatieven in de vorm van vertraagde eerdere treinen op dat kleine stukje. (En daarentegen geen serieuze alternatieven meer voor die ICE.)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Ik ben gisteren van Romanshorn teruggereisd naar Venlo. Eerst de boot naar Friedrichshafen, toen de ICE 118 (druk en op tijd), ICE 596 (druk volgens de app maar rustig en op tijd) ICE 1094 (op tijd) en ICE 12 (op tijd). Onmogelijk!
Met deze constellatie had ik in Keulen twee mogelijkheden vóór de (eigenlijk altijd vertraagde) RB27 naar Mönchengladbach om een rijdende RE13 te halen. Omdat we op tijd waren en de RB27 van een uur eerder vertraagd was heb ik die nog kunnen halen waardoor ik 50 minuten overstaptijd in Mönchengladbach had. Maar... uiteraard was de RE13 vertraagd (signalstörung bij Schwerte en dan andere treinen die prioriteit haddden), daardoor +15 in Venlo en een bus later.
Naar DB-maatstaven is dat een probleemloze reis.
-
Ook als de treinbinding is opgeheven zal je nog steeds met dezelfde vervoerder moeten reizen. Je kan dan dus niet via Oostenrijk reizen, omdat je dan via een ander land en ook een andere vervoersmaatschappij reist. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook dat je niet via Brussel mag reizen in plaats van de rechtstreekse ICE naar Utrecht/Amsterdam. Bij een verstoring van het traject bij Freiburg mag je bijvoorbeeld wel via Zürich en Stuttgart reizen. Je reist dan via een andere route, maar nog wel met dezelfde vervoerder. Vanuit St Gallen had je overigens wel via Konstanz en Karlsruhe mogen reizen, maar alleen als je de melding hebt gekregen dat de treinbinding is opgeheven. Anders zou je het eerste deel van de reis gewoon volgens je ticket moeten reizen.
-
De treinbinding vervalt automatisch als de verwachte vertraging op de eindbestemming minimaal een uur is. Daar is geen melding voor nodig. Wel is de vervoerder verplicht om de betreffende reiziger in dat geval over de opties in te lichten.
-
Dat klopt, maar dan mag je officieel niet zomaar via een ander land reizen.
-
Hoe zit dat eigenlijk met de regionale vervoerders in Nederland? Mag je met een ticket van Düsseldorf naar Nijmegen via Arnhem de Arriva stoptrein van Venlo naar Nijmegen gebruiken als de trein van Düsseldorf naar Arnhem niet rijdt?