Concessie Zeeland (2027-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
htm_tram
Berichten: 1387
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door htm_tram »

Meltrain schreef: di 18 mar 2025, 19:50
htm_tram schreef: di 18 mar 2025, 14:26 gelukkig staan EBS en Zeeland bekend om de afbraak van het ov. Lijkt me dus een gouden combinatie.
Ik ben in Delft behoorlijk tevreden met EBS. :)

In Voorne-Putten en Haaglanden ging de overgang naar EBS overigens vrij probleemloos.
Zo probleemloos was HGL niet, zeker voor het personeel niet
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door custermans »

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door Milco »

Zijn de nieuwe - nog te leveren - bussen van BYD dan ook al slecht?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Herjanuitoverijssel
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door Herjanuitoverijssel »

custermans schreef: di 18 mar 2025, 21:40 https://www.pzc.nl/middelburg/ebs-verva ... ~abc375ef/

BYD troep voor Zeeland, joepie....
Als die maar beter zijn als die in ijssel vecht, Je zou denken dat Ebs daar wel van geleerd heeft maar niet dus
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door DPDelft »

In Poeldijk komen ook nieuwe BYD wagens. Dit is een ander model dan in IJssel-Vecht rijdt. Laten we eerst wachten tot de eerste wagens rijden voordat er een oordeel over komt.

De wagens van Yutong in ZHN zijn in ieder geval eerder geleverd dan ze besteld waren. Dus qua levertijden is de keuze voor een Chinese bus te begrijpen.
Guilliamseleendert
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 feb 2025, 10:19
Locatie: Zeeland

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Guilliamseleendert »

Gelukkig staan er ook nog wat positieve reacties in het draadje. Ik zelf ben chauffeur van stalling Sint-Maartensdijk.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken voor ons, ben ook geen fan van Arriva daar heb ik 8 jaar voor gewerkt in West Brabant (Bergen op Zoom) maar dat zijn mijn ervaring.
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: di 18 mar 2025, 19:50
VIRM schreef: di 18 mar 2025, 16:25 Ojee, er hebben hier mensen kritiek op EBS....
Je hebt nogal eenzijdige kritiek. ;)
Oh, ik benoem ook de positieve kant van EBS dat ze wil interessante dingen willen doen met het lijnennet.
Maar als je zelf reiziger bent in Ijssel-Vecht, heb je zelf mogen ervaren dat ze twee keer een puinhoop hebben gemaakt bij de concessieovergang (in het tweede jaar kwam het tweede stuk van de concessie er bij), reisinformatie dat van geen kant deugde en veel te laat afschalen bij personeelstekort. Dat is even wat meer dan de gebruikelijke eerste paar weken rommel bij een concessieovergang.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3400
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door ICE11 »

custermans schreef: di 18 mar 2025, 21:40 BYD troep voor Zeeland, joepie....
Er wordt van alle kanten betreurd dat de Europese industrie achteruit gaat, maar als dan zoals in dit geval vervoerders in grote schaal in China kopen wordt er vanuit de politiek nog toegejuicht, wat dat toch voor fijne bussen zijn.... Tot op die moment wanneer (hopelijk nooit) bij voorbeeld VDL de deuren moet sluiten omdat de Chinezen de hele markt hebben overgenomen. Dan zijn er weer krokodillentranen. Gelukkig worden hier in Duitsland nog in meerderheid bussen van inheemse producenten gekocht. :Y
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door VIRM »

Oh, ik voorspel dat er in de toekomst wel een moment gaat komen dat de EU hoge invoerheffingen gaat opleggen aan Chinese bussen. Wat voor auto's kan, kan ook voor bussen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3400
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door ICE11 »

Maar kunnen de Chinezen dergelijke heffingen niet omzeilen door hun bussen bij voobeeld in Oost-Europa te bouwen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Z2N »

Dat hangt ervan af hoe je je handelsbeperking oplegt: als bussen voor zoveel % uit onderdelen moeten bestaan die gemaakt zijn in een bepaald gebied moet een constructeur wel echt de manier van werken aanpassen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door The Greyhound »

ICE11 schreef: wo 19 mar 2025, 10:07 Maar kunnen de Chinezen dergelijke heffingen niet omzeilen door hun bussen bij voobeeld in Oost-Europa te bouwen?
Op de bouwpakketten kan die uit china komen kan je ook importheffing laten betalen. Zo worden in Amerika gebouwde auto's ook duurder als er Europees staal voor gebruikt wordt. Gezien de geopolitieke verhoudingen kunnen deze heffingen richting China niet snel genoeg ingevoerd worden. We moeten in Europa in staat zijn en blijven zelf een autobus industrie te blijven houden.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door CamilleKreemers »

Nu wordt er wel geklaagd over bussen. In China kopen, maar aanbestedingen eisen dat het materieel er is bij de start en de Europese bouwera hebben getoond te laat te leveren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Z2N »

Dat kan ook indirect een gevolg zijn van de marktontwikkelingen, een overheid kan er ook voor kiezen om de eigen busmarkt proberen te laten ontwikkelen. Protectionistische maatregelen dragen daar dan aan bij.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CSA2
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door CSA2 »

Dat ontwikkelen van onze eigen busmarkt gaat geweldig! De 1 is bijna failliet en de ander levert bijna een jaar te laat, door de levering van onderdelen en accu's uit... China! Door die hele markt dicht te gooien neem je ook de motivatie en prikkel weg om als fabrikant door te blijven ontwikkelen. Je kan heel hard naar China gaan wijzen maar we hebben zelf liggen slapen, niet de Chinezen. En bouwpakketten hoger belasten werkt in je nadeel want dat geldt dus ook voor losse onderdelen en andere randzaken voor allerhande voertuigen. Je schiet jezelf in je eigen voet.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door The Greyhound »

Chinese bussen waren in het verleden ook niet altijd op tijd en bovendien vaak van bedroevende kwaliteit (BYD, Ebusco 2.2). Op de arbeidsomstandigheden in China valt het nodige af te dingen waardoor je uit dat land eigenlijk geen auto's en bussen moet kopen. Daarnaast worden de prijzen van Chinese producten niet door de vrije markt bepaald maar door de Chinese overheid. Verlies wordt op de koop toe genomen. In San Francisco koste een (in de VS geassembleerde BYD 30% minder dan een New Flyer!). Inmiddels is daar en in andere Amerikaanse steden gelukkig ook duidelijk geworden dat goedkoop uiteindelijk ook duurkoop is.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door nvdw »

De provincie eist elektrische bussen, dus de provincie krijgt elektrische bussen.

De marktsituatie mag na een paar jaar inmiddels als bekend worden verondersteld, toch?
Feed the childrens
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: wo 19 mar 2025, 18:01 Chinese bussen waren in het verleden ook niet altijd op tijd en bovendien vaak van bedroevende kwaliteit (BYD, Ebusco 2.2).
Over de Ebusco 2.2 zijn bij mij geen klachten bekend.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door omaylie »

De enige problemen die ik kan bedenken bij de Ebusco 2.2 zijn problemen met de airco's bij alle bussen die voor Qbuzz zijn geleverd.
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Styyx »

Meltrain schreef: wo 19 mar 2025, 19:22 Over de Ebusco 2.2 zijn bij mij geen klachten bekend.
Ik zou niet harder dan 10 over een drempel gaan.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Zeelandman
Berichten: 45
Lid geworden op: di 20 aug 2024, 16:03

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Zeelandman »

Weet iemand of ebs ook geleed gaat rijden? Want op een aantal lijnen is het in de spits zonder geleed niet te doen lijkt mij
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door custermans »

ICE11 schreef: wo 19 mar 2025, 08:09
custermans schreef: di 18 mar 2025, 21:40 BYD troep voor Zeeland, joepie....
Er wordt van alle kanten betreurd dat de Europese industrie achteruit gaat, maar als dan zoals in dit geval vervoerders in grote schaal in China kopen wordt er vanuit de politiek nog toegejuicht, wat dat toch voor fijne bussen zijn.... Tot op die moment wanneer (hopelijk nooit) bij voorbeeld VDL de deuren moet sluiten omdat de Chinezen de hele markt hebben overgenomen. Dan zijn er weer krokodillentranen. Gelukkig worden hier in Duitsland nog in meerderheid bussen van inheemse producenten gekocht. :Y
Hulde.
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie Zeeland (2027-2038

Bericht door custermans »

Herjanuitoverijssel schreef: di 18 mar 2025, 22:07
custermans schreef: di 18 mar 2025, 21:40 https://www.pzc.nl/middelburg/ebs-verva ... ~abc375ef/

BYD troep voor Zeeland, joepie....
Als die maar beter zijn als die in ijssel vecht, Je zou denken dat Ebs daar wel van geleerd heeft maar niet dus
Schijnt het nieuwste model te zijn dus hopelijk wel voor de chauffeurs.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door fred1954 »

Begrijp ik het goed dat CXX zich helemaal niet ingeschreven had voor de concessie Zeeland?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door Milco »

Klopt, de inschrijvers waren Arriva en EBS.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten