Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift

Re: Eurocity Direct

Bericht door Durashift »

en-es schreef: do 20 feb 2025, 17:20
en-es schreef: di 07 jan 2025, 13:47 Nieuwe poging op 1 maart. Heen met ECD in 2e klasse naar Antwerpen en terug met EC in 1e klasse voor 61,80 euro. Benieuwd!
En ook dat gaat niet door, staking in België. Morgen maar weer annuleren. *O*
Waarom met de trein?
Flixbus rijdt a.s. vrijdag voor € 6,50 enkele reis om half negen in de ochtend vanaf Utrecht CS, begreep ik van mijn dochter.

(die wil in de vakantie met wat vrienden ook een dagje Antwerpen doen..duss ik waarschuwde ff voor de mogelijke stakingsperikelen maar dat had ik dus (weer) helemaal verkeerd :') )
cassie127

Bericht door cassie127 »

Met een studenten ov kom je (als je recht hebt op 100% korting opdr dag dat je reist) tegenwoordig voor €2,50 in Antwerpen. Maar ja met die staking is dat nu natuurlijk iets wat minder handig.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ dan ligt er nog wat in het verschiet voor haar ;)
en-es

Bericht door en-es »

Overal op Antwerpen Centraal wordt als eindbestemming van de ECD Amsterdam Zuid genoemd i.p.v. Lelystad.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat is ook de normale eindbestemming op zondag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es

Bericht door en-es »

Maar op de gele papieren dienstregeling-tabellen wordt ook Amsterdam Zuid genoemd. En gisteren was het zaterdag.

Bericht door Post »

En morgen is het maandag -0-
cassie127

Bericht door cassie127 »

en-es schreef: zo 30 mar 2025, 10:08 Maar op de gele papieren dienstregeling-tabellen wordt ook Amsterdam Zuid genoemd. En gisteren was het zaterdag.
Ook op zaterdag rijden niet alle ritten naar Almere en Lelystad.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ik heb dus een internationaal ticket van Almb naar Brusz voor het paasweekeinde, maar dan rijdt de s9500 niet tussen Lls en Rtd. Mag ik mijn ticket dan zonder extra kosten op andere treinen op dezelfde route, waaronder de ICD tussen Asd en Rtd, gebruiken?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
gpvos

Bericht door gpvos »

Uiteraard. Sterker nog, dat had ook gemogen als de 9500 wel reed, je hebt pas treinbinding ten zuiden van Rtd. Welke trein je ook neemt (okee, geen Eurostar), je hebt geen toeslag nodig op het HSL-traject.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 04 apr 2025, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Als je wilt mag je zelfs via Hilversum en Utrecht reizen.
ThatPCDude
Donateur

Naja ik zou eigenlijk speciaal naar Almb gekomen zijn omdat ik het grappig vind dat een sprinterstation treinen naar Brusz heeft. Nu hoef ik niet daar naartoe en kan ik direct vanaf Asd(z) naar het zuiden :D

Bemined

Bericht door Bemined »

Dan hoop ik dat je de vrijdag van het paasweekend uitgekozen hebt, want anders kom je volgens mij niet ver als je vanaf Asdz richting het zuiden vertrekt :)
ThatPCDude
Donateur

Uiteraard ;)

Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Hoe goed bezet is die nieuwe eurocity direct tussen Rotterdam en België eigenlijk? Ik vind de prijs voor een ticket nog aardig hoog liggen, terwijl de Belgische eurocity meer dan de helft goedkoper is en er maar 20-30 minuten langer over doet.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Naar verluidt valt de bezetting nog wat tegen.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Misschien ook wel door de uitval en vertragingen
Ik heb geen onderschrift
Matt

Bericht door Matt »

Ik heb het idee dat de Eurocity Direct vooral voor twee type reizigers vaker wordt gebruikt: toeristen van buiten Europa voor wie de prijs niet veel uitmaakt en graag sneller op hun bestemming zijn; reizigers die daarna doorreizen met TGV of Eurostar en hun hele reis in één keer hebben geboekt. En dan zijn er ook mensen die het fijn vinden om een rechtstreekse verbinding te hebben, maar dat zijn er niet veel heb ik het idee.

En dat terwijl de Eurocity vaak best vol zit, want mensen willen natuurlijk zo goedkoop mogelijk reizen.

Het loopt volgens mij inderdaad nog niet storm op de Eurocity Direct, want ik heb het idee dat het heel specifieke doelgroepen trekt.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Ik denk dat de Eurocity Direct ook de reizigers trekt van en naar Amsterdam. Dit is nog de enige trein zonder reservering naar België zonder overstap. Maar ik vind ook dat de Eurocity Direct qua voorwaarden te wensen overlaat.
Sebbo

Bericht door Sebbo »

wat ik vooral vreemd vind is de compleet niet complementairheid (is dat een woord) van die twee treinen. Er werd wel heel stoer gesproken over een hogere frequentie naar België, maar vervolgens zijn de twee uursdiensten niet te zien als samen een halfuursdienst omdat je met een ticket voor de een, de ander niet mag gebruiken. Dat je met een kaartje voor de "goedkopere" Eurocity de luxe Direct niet mag gebruiken kan ik ergens nog wel wat logica aan knopen. Maar waarom mag je niet zondermeer met je dure Direct kaartje het andere half uur reizen, eventueel met overstap?
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Matt schreef: do 24 apr 2025, 12:56 Ik heb het idee dat de Eurocity Direct vooral voor twee type reizigers vaker wordt gebruikt: toeristen van buiten Europa voor wie de prijs niet veel uitmaakt en graag sneller op hun bestemming zijn; reizigers die daarna doorreizen met TGV of Eurostar en hun hele reis in één keer hebben geboekt. En dan zijn er ook mensen die het fijn vinden om een rechtstreekse verbinding te hebben, maar dat zijn er niet veel heb ik het idee.

En dat terwijl de Eurocity vaak best vol zit, want mensen willen natuurlijk zo goedkoop mogelijk reizen.

Het loopt volgens mij inderdaad nog niet storm op de Eurocity Direct, want ik heb het idee dat het heel specifieke doelgroepen trekt.
Heb hem zelf ook wel gebruikt naar Antwerpen. Veel sneller en makkelijker dan moeten overstappen in Rotterdam. Qua prijs valt het ook wel mee. Ik had volgens mij een retourtje voor rond de 20 euro en dat was tijdens een kerstmarkt.
De intercity Direct is ook alleen maar wat sneller, maar is wel een heel stuk populairder dan de gewone intercity, ondanks dat die geen overstap heeft en de eurocity wel vanaf Amsterdam.
Ik heb geen onderschrift
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het prijsverschil zal wel meevallen als je geen recht hebt op korting in Nederland. Ik heb wel recht op korting in Nederland en als gevolg daarvan neem ik dus nooit de Eurocity Direct naar België, want dat maakt een enkeltje vaak dubbel zo duur.

Bij de Eurocity vind ik bovendien prettig dat je tot de dag vooraf nog goedkopere tickets kan boeken, soms is zelfs de dag vooraf Brussel met een doorgaand ticket maar een euro duurder dan splitsen op Noorderkempen met een Standard Multi, dan koop ik gewoon een doorgaand ticket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Sebbo schreef: do 24 apr 2025, 13:56 Dat je met een kaartje voor de "goedkopere" Eurocity de luxe Direct niet mag gebruiken kan ik ergens nog wel wat logica aan knopen. Maar waarom mag je niet zondermeer met je dure Direct kaartje het andere half uur reizen, eventueel met overstap?
Er is geen "andere half uur": de snelle haalt de langzame in bij Breda. Eurocity Direct is dus later vertrekken en eerder aankomen dan Eurocity. Als je een ECD-kaartje hebt is - behoudens uitval en vertraging - de EC nooit een beter alternatief als je de grens over gaat.

Daarnaast vind ik de ECD schandalig duur, soms zijn er goedkopere tickets voor de Thalystar.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: do 24 apr 2025, 18:12
Sebbo schreef: do 24 apr 2025, 13:56 Dat je met een kaartje voor de "goedkopere" Eurocity de luxe Direct niet mag gebruiken kan ik ergens nog wel wat logica aan knopen. Maar waarom mag je niet zondermeer met je dure Direct kaartje het andere half uur reizen, eventueel met overstap?
Er is geen "andere half uur": de snelle haalt de langzame in bij Breda. Eurocity Direct is dus later vertrekken en eerder aankomen dan Eurocity.
Ik weet niet welke dienstregeling je voor je hebt, maar in de jaardienstregeling halen ze elkaar tussen Rotterdam en Antwerpen niet in.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

De inhaling zit juist bij het andere uitstapje van de 9200: Zaventem
Plaats reactie