Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
nvdw
Donateur

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Toen ik eind 2012 in Gorinchem bij Arriva in dienst kwam, kreeg ik ook het hele Gelderse kaartassortiment in de tas omdat wij een groot deel van de ritten van lijn 47 voor Rivierenland reden. Daar zaten twee boekjes met elk 10 gezins- of meermanskaarten bij, met het uitdrukkelijk verzoek om die alleen te verkopen aan mensen die er expliciet om kwamen vragen.

Je begrijpt: die zijn onaangeroerd weer ingeleverd :D
Feed the childrens
JordiBrabant

Bericht door JordiBrabant »

umbusko schreef: wo 02 apr 2025, 12:37 Je kunt tegenwoordig bijvoorbeeld ook in Arriva's app Glimble in- en uitswipen voor een reis, inclusief de RE1 en RE9 van Aachen tot aan Köln. Ik vermoed zomaar dat een controleur uit ik noem maar wat, Dortmund, die toevallig op die lijn uitkomt de eerste keer dat iemand zo reist ook even met zijn ogen zal moeten knipperen.
Krijg je in de Glimble-app niet zo'n UIC of QR-barcode? [Citation needed] Als ze die kunnen scannen en apparaat zegt dat het geldig is, zullen ze het prima vinden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Glimble is de Fairtiq-app met een ander frontje, wat in NRW ook geldig is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb geen idee, maar hoe maak je zo'n QR-code alleen geldig op de RE1 en RE9 en alleen tussen Aachen en Köln. (En de RE18 natuurlijk.) Of dat ding wordt uitgebreider getoond als geldig, maar dat communiceert men niet (of: is het theoretisch gezien ook niet), of, nou ja, geen idee.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ziet de conducteur niet gewoon info over het geldigheidsgebied als hij de code scant? Duitsland heeft nog best wat zone gebaseerde tarieven die als QR-code te koop zijn, dus er staat ongetwijfeld iets in die code waar het geldig is.
En als je zugbindung in een specifieke trein in een QR-code kunt vastleggen zal een hele treinserie toch ook wel lukken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift

Bericht door Durashift »

AnderzamNL schreef: ma 31 mar 2025, 20:39 De afgelopen zomers had Ervaar het OV wel een actie voor een trein- + busDAGkaart Oost. (..)
Dat zal niet voor iets meer dan een tientje geweest zijn, denk?
iamthedutchdude schreef:(..)Inderdaad, op de RRReis-site staat niet duidelijk dat het een kaartsoort betreft die alleen in de bus geldig is: er staat immers "alle vervoerders in Overijssel, Gelderland en Flevoland" (of eigenlijk "alle de vervoerders ..." :X ) en niet "alle bussen in Overijssel, Gelderland en Flevoland" o.i.d. Dit zou betekenen dat de kaartsoort bijvoorbeeld ook bij NS, Blauwnet (of specifieker Keolis Blauwnet en Arriva Blauwnet) en de Qbuzz-trein geldig zou zijn (zoals @IIVQ terecht opmerkt), terwijl dit in de praktijk niet het geval is. Idem voor de RRReis-trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (hoewel je hier wellicht nog kan argumenteren dat er "Dus ook in de bussen van RRReis." staat) (..).
Het is inderdaad niet helemaal uitgekauwd. Maar, een beetje gezond verstand zal kunnen begrijpen dat je voor 13 euro niet óók nog eens van de trein in de betreffende provincies gebruik kan maken. Die 13 euro kan toch al niet uit voor de bussen, lijkt mij.
Net zoals je niet voor 10 euro een nieuwe TV in de winkel kan kopen die eigenlijk 1000 euro waard is.

Ik weet niet of die Blauwnet treinen nog omgekleurd worden naar RRReis maar die op het kippenlijntje natuurlijk wel en zo staat het ook al op de treinen aangekondigd. Ik zou mij kunnen voorstellen dat je met een RRReis dagkaart ook dat stukje trein zou willen gebruiken in je route.
cassie127

Bericht door cassie127 »

In 2028 gaat de nieuwe concessie Vechtdallijnen in en worden de treinen daar RRReis. Zutphen - Oldenzaal zou dan ook weer nieuw aanbesteed zijn. Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen blijven volgens mij nog tot einde concessie in 2033 onder de noemer Blauwnet rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

umbusko schreef: wo 02 apr 2025, 12:37De eerste keer dat ik met het Euregioticket reisde, hebben we er in een Maastrichtse stadbus 3 gekocht bij de Veolia-chauffeur. Die moest heel diep in zijn tas graaien om daar een paar ASEAG-Euregiotickets uit te halen, die hij vervolgens afstempelde, en we hebben toen zijn hele dag gemaakt. Hij was zo gelukkig dat hij die eindelijk eens kon verkopen. :mrgreen:
Veolia Transport en eerder Hermes zelfs verkochten idd Aseag-Euregiotickets, maar zelfs die waren in het modellenboek te vinden (inclusief hoe je ze kon herkennen of ze daadwerkelijk door de Aseag verkocht waren of door Aseag via Veolia Transport/Hermes verkocht worden (opdruk was anders dan)). Later heeft Veolia Transport eigen Euregiotickets gedrukt en hadden ze op de Heuvellandlijn veel eigen automaten (later zijn die van de Maaslijn daarbij gekomen).
nvdw schreef: wo 02 apr 2025, 13:36 Toen ik eind 2012 in Gorinchem bij Arriva in dienst kwam, kreeg ik ook het hele Gelderse kaartassortiment in de tas omdat wij een groot deel van de ritten van lijn 47 voor Rivierenland reden. Daar zaten twee boekjes met elk 10 gezins- of meermanskaarten bij, met het uitdrukkelijk verzoek om die alleen te verkopen aan mensen die er expliciet om kwamen vragen.

Je begrijpt: die zijn onaangeroerd weer ingeleverd :D
In die jaren, eigenlijk vanaf 2004/2005, was het voor de verzamelaars echt een walhalla, voor de minste scheet werd er weer een nieuwe kaartsoort gedrukt. Jammer dat de huidige technologische middelen toen niet zo voorhanden waren, om elkaar op de hoogte te houden van de nieuwe kaartsoorten. :mrgreen:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Gisteren in Hoorn zag ik een oud treinstel, ik vermoed een Plan U, op het opstelterrein staan. Hij had de gele NS-kleuren en rijdt blijkbaar nog wel eens tussen Hoorn en Medemblik. Er is hier vast wel iemand die weet of het inderdaad een Plan U is en welk treinstel het is? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

De 151, inderdaad een plan U.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ah, thanks!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Hij en zijn rode broertje 115 staan daar vooral voor onderhoud, ze hebben alleen een paar keer bij evenementen op de SHM-lijn gereden.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik vond in Hilversum een Belgisch treinkaartje:
Begeleid kind naar Eurocity
Geldig voor een reis
Heen-en-terug
2e klas
civ 1088
Van: Zone Mechelen
Naar: Rotterdam (NL)
Op: 02/04/2025

De reis dient steeds afgelegd te worden met Eurocity langs Hazeldonk Grens.
Niet geldig in ICE Brussel-Luik, Eurostar en Eurocity Direct.
De barcode opent de NS-poortjes.

Kids
Korting 50%
0,00 EUR
Wat wordt er bedoeld met " naar eurocity" als het een reis betreft mét de eurocity, en waarom krijg je korting als het tarief al nul is?
Matt

Bericht door Matt »

Dat eerste lijkt mij een gevalletje taalverschillen tussen Nederland en België. Je begeleidt het kind naar de trein? :lol: Zo kan je in België ook op een bus zitten en koop je treintickets aan een forfaitair tarief.

Wat betreft die 50% korting: In België reizen maximaal 4 kinderen gratis met een betalende volwassene mee. Als er meer kinderen meereizen of als het kind alleen reist, dan reizen ze tegen -50% korting.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: za 05 apr 2025, 23:30 Dat eerste lijkt mij een gevalletje taalverschillen tussen Nederland en België. Je begeleidt het kind naar de trein?
Die laatste zin kan wel, maar "Begeleid kind naar Eurocity" is ook in België onzin wegens verkeerd voorzetsel.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Huh, een internationaal kaartje uit 2025 met nog een zone erop? De zones zijn toch afgeschaft voor internationale vervoerbewijzen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt

Bericht door Matt »

De zones zijn in België met ingang van de nieuwe dienstregeling inderdaad afgeschaft.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Alleen Internationaal neem ik aan? De NMBS website laat nog heel veel informatie zien over zones.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Matt

Bericht door Matt »

Voor tickets met Eurostar, Eurocity en Eurocity Direct zijn alle gemeenschappelijke tariefpunten komen te vervallen. Dit geldt ook voor binnenlandse treinen in België gekocht bij NS International. Het kan zijn dat NMBS nog wel met zones werkt, maar ik zou verwachten dat het dan alleen voor binnenlandse reizen zou gelden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ja, de zones worden voor binnenlandse vervoersbewijzen met het nieuwe prijzensysteem later dit jaar afgeschaft zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Moet je dan tegenwoordig expliciet een ticket kopen naar (bijvoorbeeld) Brussel-Centraal?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Nee, niet de zones. -0-
en-es

Bericht door en-es »

Op mijn ticket naar Antwerpen vorige week stond Antwerpen C.
gpvos

Bericht door gpvos »

Die zones zijn juist zo handig. Het is ongelofelijk irritant dat je in Nederland met een kaartje naar Amsterdam Centraal niet naar Amsterdam Zuid mag, en omgekeerd.

Maak desnoods een regel dat de zones alleen werken bij reizen van meer dan een bepaalde lengte, en schaf af dat het de hele dag voor alle reizen in de zone geldig is (moeilijk te handhaven, maar bijv. reizen in de tegenrichting kan je wel tegenhouden). Maar juist voor internationale reizen zijn ze superhandig.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Misschien wil NMBS er ook wel vanaf omdat een Dagkaart binnen een zone nu €2,50 kost (ticket voor enkele reizen binnen dezelfde zone mag je oneindig gebruiken op de dag van geldigheid)
Plaats reactie