Overal is nergens in Friesland! Nee, ook niet in West-Friesland! (18 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Overal is nergens in Friesland! Nee, ook niet in West-Friesland! (18 foto’s)

Bericht door Milco »

Afgelopen woensdag vond ik het weer eens tijd voor een reisje en ditmaal ging het naar de regio West-Friesland, die dan weer niet in de provincie Friesland ligt. Zodoende ging het na een wandeling naar station Almere Buiten per trein, via Duivendrecht en Zaandam, naar Purmerend om uit te stappen op station Weidevenne. Nadat ik daar was uitgestapt ging het, omdat het toch nog lang geen negen uur was, langzaamaan lopend richting busstation Tramplein om onderweg nog wat leuke fotolocaties te zoeken. Langs de Amazonelaan begon de zon net genoeg op te komen voor foto’s en kon een van de nieuwe R-net Citea’s op de foto:
Afbeelding

Eenmaal aangekomen bij het Tramplein bleek de zon daar nog niet toereikend. Ik zag wel dat er een BYD onderweg was en in de hoop op voldoende zon besloot ik die tegemoet te lopen. Op de Neckerstraat, met op de achtergrond de A7, had ik geluk: de zon scheen uitmuntend en zo kon ik na zo’n acht maanden afwezigheid weer een BYD fotograferen in Purmerend, nu nog in de kleuren van RRReis en met forumlid Buschauffeur Troy achter het stuur:
Afbeelding

Hierna ging het lopend terug naar het busstation om daar in lijn 129 te stappen. Nadat een dagkaart niet verkrijgbaar bleek in de bus en de app van Transdev er na het kopen van een dagkaart ook geen zin meer in had, stapte ik uit bij het gehucht Halfweg in Zuidoostbeemster. Eenmaal uitgestapt kocht ik alsnog via de website van Connexxion een dagkaart in de online webshop. Nadat ook dit gelukt was en ik een verzoek tot teruggave van teveel gemaakte kosten had ingediend, die inmiddels is goedgekeurd, ging ik verder met het fotograferen van bussen. Op de Volgerweg trof ik dan ook niet veel later een van de bussen die zijn logo van de opgeheven formule Overal kwijt is:
Afbeelding

Hierna ging het snel per bus verder en wel naar overstappunt Oosthuizerweg in Noordbeemster. Nadat alle bussen waren vertrokken was het tijd om een halfuurtje op de volgende knoop te wachten, waarin ik onder andere op de Middenweg deze VDL trof met nog het oude logo:
Afbeelding

Ook de bus die ik een halfuurtje later hier aantrof en mij later zou vervoeren had nog het oude logo:
Afbeelding

Met deze bus ging de reis dus hierna verder en wel naar Avenhorn. Nadat de chauffeur nog een spiegelkap van een vrachtauto beschadigde stapte ik uit en kon de chauffeur een schadeformulier invullen. Nadat ik nog flink heen en weer liep op zoek naar een mooie fotolocatie trof ik deze uiteindelijk op de Kathoek alwaar ik de bus naar Noordbeemster kon spotten:
Afbeelding

Hierna ging het lopend verder naar het tegen Avenhorn aan gelegen dorp De Goorn. Aldaar kon ik op De Goorn, in De Goorn dus :mrgreen: , een halfuurtje later de volgende bus naar Noordbeemster onderscheppen:
Afbeelding

Met deze bus ging het een klein halfuurtje later weer verder en wel naar Hoorn. Vanaf de brug boven het station kon met wat inzoomwerk de gele Plan U 151 gefotografeerd worden:
Afbeelding

Op de Noorderveemarkt, voor het station, trof ik dan even later weer een nieuwe VDL Citea van EBS die hier bijna zijn eindhalte heeft bereikt:
Afbeelding

Hierna ging het snel naar het busstation om met lijn 131 verder te reizen naar Zwaag. Nadat ik daar nog even op zoek ging naar een goede locatie trof ik deze even later op de Dorpsstraat:
Afbeelding

Op De Strip trof ik dan een halfuurtje later dan weer lijn 131 die nog wel onder de vlag van Overal reed :mrgreen: :
Afbeelding

Met de eerstvolgende lijn 131 ging de reis hierna verder noordwaarts om uit te stappen bij de laatste halte in Wervershoof. Terwijl de bus nog een rondje Andijk maakte liep ik dit dorp in de bus achterna om ‘m even later weer te kunnen onderscheppen terwijl hij vanaf de Kleingouw de Dijkweg op draait:
Afbeelding

Hierna ging het lopend terug naar Wervershoof. Op de Dorpsstraat kon aldaar een halfuurtje later een nummertje hoger op de foto, zowel qua wagenpark- als lijnnummer. Soms is het leven zo simpel hè :mrgreen: :
Afbeelding

Hierna ging het lopend terug naar het centrum van Wervershoof om daarvandaan met de buurtbus door te reizen naar Medemblik. Aldaar rijdt lijn 139 vanuit Hoorn via een snelle route hiernaartoe om vervolgens via Opperdoes terug te rijden, terwijl lijn 140 de ronde precies andersom rijdt. Vreemd genoeg, of: typisch Connexxion, rijdt lijn 139 dan weer met Abbekerk als via-bestemming waar juist ook lijn 140 komt… Logica?
Afbeelding

Op de Meerlaan trof ik dan in de andere rijrichting dus lijn 140 die na het busstation rechtstreeks naar Abbekerk en Hoorn rijdt:
Afbeelding

Lopend ging het hierna naar het busstation om aldaar voor het oude stationsgebouw een foto te maken van lijn 139:
Afbeelding

Nadat hierna de zon niet helemaal perfect stond ging het even naar het centrum om aldaar wat te eten. Hierna was de zon verder gedraaid en konden nog wat plaatjes worden gemaakt, zoals hier wederom op de Meerlaan van de nu nog bestaande lijn 140 aangezien de opzet van de huidige lijnen per 4 mei wordt teruggedraaid met een lijn 139 in beide richtingen via Opperdoes en een rechtstreekse lijn 239:
Afbeelding

Hierna maakte ik op de Westerdijk het laatste plaatje van de dag met de nuttige via-bestemming op lijn 139:
Afbeelding

Hierna ging het met de volgende lijn 139, die ’s avonds eenmalig ieder kwartier rijdt, naar Hoorn om daarna per trein via Amsterdam Amstel en Duivendrecht naar Almere Buiten te reizen. Daarna volgde nog een wandeling naar huis na weer een leuke, zonnige dag reizen en ruim 28 kilometer te hebben gelopen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Overal is nergens in Friesland! Nee, ook niet in West-Friesland! (18 foto’s)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Re: Overal is nergens in Friesland! Nee, ook niet in West-Friesland! (18 foto’s)

Bericht door waldo79 »

Lekker afwisselend :Y
Plaats reactie