Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iamthedutchdude

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door iamthedutchdude »

Let op: een vrije reisdag ≠ een vrij-reizen abonnement ;)

Voor het gebruik van een keuzedag of Dagproduct staat op de site van NSI ook beschreven dat je vanuit het buitenland naar het eerste aankomststation in NL met een internationaal ticket reist en vervolgens incheckt met je keuzedag/Dagproduct en dus op je OV-chipkaart reist. Dat is dan ook precies wat @diederickx gedaan lijkt te hebben. Aangezien de keuzedag/het Dagproduct op het internationale traject nog niet geactiveerd is, heb je dus nog geen recht op "100% korting in NL".
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Elders schrijft NSI:
Reist u met een Keuzedag of één van de NSR Dagproducten in combinatie met een internationaal ticket? Dan checkt u voor de heenreis vanuit Nederland in met de Keuzedag of het NSR Dagproduct volgens de voorwaarden van het ticket. In het buitenland kunt u niet uitchecken. Bij terugkomst op dezelfde dag checkt u in Nederland weer uit met de Keuzedag of het NSR Dagproduct op uw aankomststation. Bij terugkomst op een andere dag dan de heenreis checkt u in met de Keuzedag of het NSR Dagproduct op het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland, volgens de voorwaarden van het ticket.
diederickx schreef: di 01 apr 2025, 08:42 ^^ Ik had bij het kopen van het ticket die 100% korting inderdaad niet aangegeven. Want hoe activeer ik de vrije reisdag aan de grens? Dat kan bij inreizen pas op een station waar voldoende tijd is, toch?.
Als je de Keuzedag voor de terugreis al op je chipkaart had geladen, dan was het voldoende geweest om daarmee op het eerste overstapstation (Maastricht) inchecken. Als je die nog niet op de chipkaart had, dan had je inderdaad een kaartje tot Maastricht nodig. Als je buiten de ochtendspits reist, dan kun je daarbij natuurlijk wel 40% korting krijgen (€4 is vol tarief).
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

En waar lees jij dan dat je op het resterende deel (in het voorbeeld Grens -> Maastricht) recht hebt op 100% korting? Je citeert nu specifiek het stuk over keuzedag in combinatie met internationaal ticket, dus met gesplitste tickets (anders is het immers geen combinatie): internationaal ticket van buitenland tot eerste aankomststation binnen Nederland, keuzedag vanaf eerste aankomststation tot eindbestemming. Er staat daar nergens dat die splitsing op de grens is, dat kan dus ook een splitsing op station Maastricht zijn. ;)

Daarnaast staat er duidelijk dat je incheckt volgens de voorwaarden van het ticket. De voorwaarden van het ticket (in dit geval een keuzedag) stellen dat deze alleen geldig is als deze is ingecheckt (dus niet voorafgaande aan het inchecken). Ook logisch, want het inchecken zorgt voor het onbruikbaar maken van de keuzedag op een andere dag. Anders kan iedereen zeggen dat hij vanaf het volgende station een keuzedag gaat gebruiken (en dus recht heeft op 100% korting Nederland), terwijl dat volgende station zijn/haar eindbestemming is. Zonder incheck is een keuzedag niet meer dan een nog ongebruikt dagkaartje: in het verleden moest je die nog stempelen om hem geldig te laten worden op een bepaalde dag, tegenwoordig moet je die nog inchecken om hem geldig te laten worden op de door jou gekozen dag.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

"In combinatie met" betekent niet per se gesplitst. Als je een internationaal kaartje koopt met 100% korting, dan heb je immers ook een combinatie: je internationale kaartje en een netabonnement of dagkaart. Het is verder al jaren zo dat je met een verchipte dagkaart pas op het eerste overstapstation in Nederland hoeft in te checken. Helaas heeft NSI de pagina daarover verwijderd, misschien omdat er geen goedkope dagkaartaanbiedingen meer zijn. Maar in de FAQ staat het dus nog wel. Ik geef toe dat de tekst in de FAQ voor meerdere interpretaties vatbaar kan zijn; de verdwenen pagina over internationale reizen met een verchipte dagkaart was daar veel duidelijker over, maar in geval van onduidelijkheden geldt altijd de uitleg die voor de consument het voordeligst is.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Vandaag onderweg geweest op het traject Halle-Bernburg-Calbe. Het is dat er moderne lichtseinen staan, verder is alles nog typisch DDR.
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Moderne lichtseinen, als in Ks-seinen? De DDR had namelijk ook zijn eigen lichtseinen...

Bij het spoor heb je na 35 jaar nog steeds verschil tussen Oost (DV, ook wel Die Verlierer) en West (DS, ook wel Die Sieger _O- ) en dat staat ook daadwerkelijk in je papieren welk deel je wel mag rijden :')
Matt

Bericht door Matt »

diederickx schreef: di 01 apr 2025, 08:42 ^^ Ik had bij het kopen van het ticket die 100% korting inderdaad niet aangegeven. Want hoe activeer ik de vrije reisdag aan de grens? Dat kan bij inreizen pas op een station waar voldoende tijd is, toch?.
Als het gaat om een NS-abonnement: Je geeft aan 100% korting in Nederland. Je hoeft dan niet in te checken, maar neemt wel je OV-chipkaart mee als bewijs dat je recht hebt op vrij reizen in Nederland.

Als het gaat om een Keuzedag of ander dagticket dat je eerst op je ov-chipkaart moet laden: Je koopt een ticket tot het eerste station in Nederland, zoals Roosendaal, Breda of Maastricht. Daar stap je uit en laad je bij de kaartautomaat de keuzedag op je ov-chipkaart. Je reist dan verder met je ov-chipkaart. Is het een dagretour, dan kan je wel aangeven dat je 100% korting hebt voor de terugreis.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Moet ik in Mannheim met de ICE overstappen om in het Ruhrgebiet te komen (vroeger waren er toch meer rechtstreekse ICE's van Keulen naar München?), helemaal vooraan/westzijde op het viaduct waar een opening in het perron is en aan beide zijden dus maar 2 meter perron is.
Staat er een hele meute grijze duiven die breeduit over die 2 meter staan en allemaal naar de deur willen waar ik net uit kwam. Eentje duwt mij zelfs aan de kant met haar rolkoffer en zegt dat ik aan de kant moet gaan.
Stelletje asobejaarden zeg.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Door werkzaamheden rijden bepaalde ICE's niet tussen München en Nürnberg, maar ook dan zijn er nog meerdere directe verbindingen tussen het Ruhrgebiet en München zoals ICE 518.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Echt een prachtige prestatie van NS International. Alle IC Berlijn treinen zijn vandaag geschrapt vanwege het opruimen van bommen in Osnabrück, maar alle reisinformatiemiddelen van NS zwijgen hierover als het graf en ontkennen gewoon het bestaan van deze treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Die ritten waren al niet in het dagblad opgenomen, dus dan zijn ze ook niet zichtbaar opgeheven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Bij DB is er overigens ook geen spoor van die treinen en ook niet echt een opvallende melding van een reden. Je moet echt weten dat je bij de "aktuelle verkehrsmeldungen" moet kijken (en die staan alleen op de website).
In de reisplanner krijg je gewoon een lijnbus naar Osnabrück Hbf met een melding "halt fällt aus" zonder verdere info.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Blijkbaar was dit toch niet voldoende ontbreken van reisinformatie om om kwart over één geen wachtende mensen voor de IC Berlijn in Deventer te hebben :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift

Bericht door Durashift »

Op het (NL) radionieuws hoorde ik wel dat het treinverkeer was stilgelegd. Dit werd verder niet gespecificeerd. Ik dacht wel: dat wordt een gesplitste IC Berlijn.. maar ik begrijp dus dat het nu in A'foort vrij vol zal staan met ICb stammen?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Er stond er eentje met twee locs op de Bokkeduinen. Daarachter stond nog een witte en een Flowkleurige Vectron, maar kon niet zien of daar nog een ICB stam achter hing.
Schapekop in de Keistad

gpvos

Bericht door gpvos »

Dat is inderdaad nogal vervelend voor vrienden van mij die vandaag terugreizen naar Hamburg resp. Bremen na een weekend hier, waarvan één die een fiets mee heeft.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik heb het bij toeval ergens gelezen op een Duitse website.
Matt

Bericht door Matt »

Suus schreef: zo 06 apr 2025, 13:35 Echt een prachtige prestatie van NS International. Alle IC Berlijn treinen zijn vandaag geschrapt vanwege het opruimen van bommen in Osnabrück, maar alle reisinformatiemiddelen van NS zwijgen hierover als het graf en ontkennen gewoon het bestaan van deze treinen.
De IC Berlijn rijdt momenteel sowieso niet vanwege werkzaamheden op Amsterdam Centraal en tussen Hannover en Berlijn. Daarom staat deze trein momenteel ook niet (meer) in de reisplanner. De meeste reizigers tussen Nederland en Berlijn reizen nu om via Duisburg, dus de ontregeling in Osnabrück heeft nu (gelukkig) weinig impact op Nederlandse reizigers.

Alle reizigers die zich voor de e-mail service van NS International hebben aangemeld hebben een servicemail ontvangen dat de IC Berlijn niet rijdt, maar dat was al twee weken geleden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IC Berlijn zou anders gewoon tussen Amersfoort en Hannover moeten rijden momenteel. De werkzaamhedeninfo geeft nergens aan dat hij helemaal niet rijdt.
Schapekop in de Keistad

rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: zo 06 apr 2025, 23:20 Alle reizigers die zich voor de e-mail service van NS International hebben aangemeld hebben een servicemail ontvangen dat de IC Berlijn niet rijdt, maar dat was al twee weken geleden.
"Zouden moeten" is goed omschreven, aangezien die servicemail lang niet altijd komt.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: ma 07 apr 2025, 05:12 IC Berlijn zou anders gewoon tussen Amersfoort en Hannover moeten rijden momenteel. De werkzaamhedeninfo geeft nergens aan dat hij helemaal niet rijdt.
Vandaag (maadag) rijdt hij ook gewoon weer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Matt, waarop ik reageerde, beweerde hierboven nog wat anders ;)
Schapekop in de Keistad

htm_tram

Bericht door htm_tram »

8 maart ICE 225 geboekt als zitplaatsreservering op de reis van Wenen naar Den haag. DB had geen melding gemaakt maar stilletjes was de aankomst van de 225 een half uur later geworden. Wel lullig als je daardoor de laatste bus/tram mist op je aankomst station. Echter waren de werkzaamheden afgezegd aldus de Nederlands conducteur en was ook zo klantvriendelijk om eerder op zijn dienst te bellen of we eerder Nederland in konden en niet onnodig voor de grens moesten wachten. Uiteindelijk met -25 Arnhem uitgereden en alsnog de oorspronkelijke aansluiting naar Den Haag gehaald op Utrecht Centraal. :trein:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
MetroRET

Bericht door MetroRET »

224 zal je bedoelen, de 225 rijdt namelijk náár Duitsland.
htm_tram

Bericht door htm_tram »

Je hebt helemaal gelijk, was inderdaad de 224
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie