Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TffpaA
Donateur

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

n-evo schreef: do 03 apr 2025, 12:02 Een vraag: waarom moet tram 24 al vanaf 2026 een nieuwe route rijden terwijl tram 17 dan nog langdurig omrijdt via de Leidsestraat [...]?
Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt mij: "omdat dan de nieuwe concessie ingaat."
n-evo schreef: do 03 apr 2025, 12:02 het nieuwe eindpunt Museumplein
Dat is nieuw voor mij...
n-evo schreef: do 03 apr 2025, 12:02 Tram 24 kan dan definitief op z'n oude route door de Vijzelstraat blijven.
Parallellisme levert ze bij de VRA vlekjes op, zoals je zelf ook wel weet. Verder levert het weer extra tramkilometers op, en personeel daarvoor is nogal schaars momenteel. Het koppelen van lijn 24 aan lijn 12 bij het Mussenplein ligt daarom voor de hand.
n-evo

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: do 03 apr 2025, 12:33Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt mij: "omdat dan de nieuwe concessie ingaat."
Dat weegt zwaarder dan een lijn die toch langdurig moet omrijden efficient inzetten i.p.v. dat ie er extra bij komt op een traject? In tijden van personeelsschaarste.
TffpaA schreef: do 03 apr 2025, 12:33Dat is nieuw voor mij...
Staat in het vervoersplan dat GVB de optie onderzoekt voor een eindpunt voor tweerichtingstrams bij het Museumplein (Gabriël Metsustraat of Concertgebouwplein). Zou mooi zijn als dat er komt.
TffpaA schreef: do 03 apr 2025, 12:33Parallellisme levert ze bij de VRA vlekjes op, zoals je zelf ook wel weet. Verder levert het weer extra tramkilometers op, en personeel daarvoor is nogal schaars momenteel. Het koppelen van lijn 24 aan lijn 12 bij het Mussenplein ligt daarom voor de hand.
De VRA stelt niet als eis dat de tram hier niet meer paralel aan de metro mag rijden. Dit is een keuze die GVB zelf maakt en waar de verkeerswethouder blijkbaar ook commentaar op heeft. Extra tramkilometers snap ik niet. Tram 24 gaat ruim een jaar naast tram 2 en 17 tussen Leidseplein en CS rijden. Vandaar de oprechte vraag: is ie daar nu nodig? Of tram 24 via de Vijzelstraat of Leidseplein naar CS rijdt lijkt niet echt een groot verschil qua kilometers.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik bedoel in je voorstel voor de definitieve situatie: daar laat je tram 24 zijn oude route oppakken en ter compensatie een tweede tramlijn door de Leidsestraat naar een speculatief eindpunt voor tweerichtingstrams rijden.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik heb de hoop dat er ook weer ruimte komt om meer ov aan te bieden i.p.v. te snijden. :')
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hopen mag altijd. En zoals ik het begrijp na het nog eens goed lezen van dit Vervoerplan, wil GVB die nieuwe keervoorziening gaan gebruiken voor een extra lijn CS-Museumplein, waarbij de frequenties op lijn 2 en 24 ook lager zouden komen te liggen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: do 03 apr 2025, 12:02 Een vraag: waarom moet tram 24 al vanaf 2026 een nieuwe route rijden terwijl tram 17 dan nog langdurig omrijdt via de Leidsestraat, is tram 2 + 17 niet voldoende qua capaciteit?
Lijn 17 komt niet op het Museumplein. Biedt alleen lijn 2 voldoende capaciteit op de verbinding Leidseplein - Museumplein?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

Tram 5 en de bussen zijn er ook nog.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: do 03 apr 2025, 13:59
n-evo schreef: do 03 apr 2025, 12:02 Een vraag: waarom moet tram 24 al vanaf 2026 een nieuwe route rijden terwijl tram 17 dan nog langdurig omrijdt via de Leidsestraat, is tram 2 + 17 niet voldoende qua capaciteit?
Lijn 17 komt niet op het Museumplein. Biedt alleen lijn 2 voldoende capaciteit op de verbinding Leidseplein - Museumplein?
Nee. Het zijn ook doorgaande reizigers grotendeels. Dus er moet een lijn bij die tussen Museumplein en in ieder geval de Dam rijdt.
Vinny

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef: do 03 apr 2025, 06:40 Wat mij opviel in het voorgaande vervoderplan 2026 is, dat het GVB stelt dat het minst drukke stuk van lijn 25 het traject Westwijk - Uithoorn is. Dit terwijl de 347/348 wel vaak druk waren. Blijkbaar hebben passagiers andere (meer betrouwbare?) reismogelijkheden gevonden? Want het is toch opvallend, nu het rechtstreeks (CXX-) busvervoer naar Amsterdam door de VRA helemaal de nek om is gedraaid ten behoeve van lijn 25, je zou verwachten dat bovenstaand tramtraject juist heel druk zou moeten zijn?
Uiteindelijk geldt dat het gedeelte ten zuiden van de middelbare scholen en het centrum van Amstelveen de lijn vooral woonwijken verbindt met Amsterdam. Het is niet onlogisch dat het uiteinde dus het rustigst is. Ik vind het wel opmerkelijk dat er wordt gesproken over spitstoevoegers vanaf Westwijk. Blijkbaar is er tussen Westwijk en Amstelveen Centrum toch nog wel wat extra vervoersvraag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo

Bericht door n-evo »

Westelijk is niet meer het eindpunt: de mensen vanuit Uithoorn zitten er nu extra in.
hauptbahnhof

Als je eens oplet hoe die trams uitpuilen, bijvoorbeeld richting Uithoorn. Ze vertrekken vlak na een lijn 5 en toch goed vol. Voorste tram propvol en achterste toch 75% vol (dus 100% zitvol en 50% stavol). En omdat ze vlak achter lijn 5 zijn vertrokken, zijn de meeste uitstappende passagiers dan ook voor Ouderkerkerlaan (en met name Sportlaan) en verder.

Daar kun je niet met een losse tram rijden, helemaal niet als er meer tijd zit tussen lijn 5 en deze tram op lijn 25.
sneltram

Bericht door sneltram »

Wel als je dubbele frequentie rijdt. Dat is precies wat er in het vervoerplan staat voor de spits. Lijn 25 rijdt nu 6x/uur in de spits met dubbele stellen. Dat wordt straks 6x/uur lijn 25 met enkele stellen, aangevuld met 6x/uur lijn 6 met enkele stellen en 6x/uur lijn 5 met enkele stellen. In de daluren wordt de capaciteit wel minder op het hele traject en in de spits wordt de capaciteit minder op het trajectdeel Westwijk-Uithoorn, maar dat past. Ten opzichte van vroeger ga je tussen Westwijk en Uithoorn van 12 bussen in de spits (2x 174, 2x 274, 4x347, 4x348) terug naar 2 bussen (174) en 6 trams (25). Dat moet prima passen. Tussen Westwijk en Zuid gaat de frequentie in de spits omhoog van 6 naar 12 trams per uur. Dat is echt een mooie verbetering. Zelfde capaciteit, wel meer reismogelijkheden. In de daluren gaat de frequentie niet omlaag ten opzichte van nu. Ik vind het eigenlijk best netjes.
hauptbahnhof

Mijn reactie was op Vinny, die het kennelijk bijna onvoorstelbaar is dat lijn 25 nog mensen vervoert voorbij Oranjebaan. ;)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vandaag is de vernieuwde entree van Dvd - met lift - aan de Rijksstraatwegkant feestelijk geopend. Met deze verbouwing is de laatste metrokubus oude stijl (en ik neem aan het laatst voorkomen van de "Unger"-blauw-rode huisstijl op het hele metronetwerk - maar ik laat me verrassen) voltooid verleden tijd.

Volgens mij zijn er her en der nog wel relieken te vinden van de blauw-met-witte-streepjes-huisstijl, voor alle stationsborden donkerblauw werden.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Het bord "Bejaardentehuis Nellestein" op Gaasperplas kon wel eens het laatste M.O.L.-bord zijn. Laat maar lekker hangen :)
Gediplomeerd ongeluksmagneet
gpvos

Bericht door gpvos »

TffpaA schreef: do 03 apr 2025, 10:16Is Aksiegroep Tram 3 Mot Blijfe trouwens al gesignaleerd?
Ik zou een tram naar Station Zuid en Amstelveen voor mijn deur haast letterlijk toejuichen, daar heb ik veel meer aan dan een naar Oud-West. (Maar ook die zou moeten stoppen op Amsteldijk.)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Er is zo te zien wat 3e rail stuk te Venserpolder, de GVB wetkwagen 3 staat er op spoor 1, samen met een busje en heel veel kappen.
Het is ri GPP linkerspoor rijden van net na Venserpolder tot na Kraaiennest. Opvallend is dat op Diemen Zuid en VSW de metro's wél op het goede spoor aangegeven staan, maar op GZH niet, daar staat alleen een scrollende tekst op de 3e regel dat treinen richting Gaasperplas op spoor 2 vertrekken.

Er is een interessante afhandelingsstrategie: Er volgen elkaar steeds 2 metro's naar het zuiden op 3mn van elkaar op, waarna 2 metro's op 3 mn naar het noorden volgen. Om-en-om kan uiteraard ook niet zonder ernstig uitdunnen met een normale frequentie, zelfs bij 15mn zou het krap worden.

Ik zag net (tussen GZH en KEN) metro's naar het zuiden om 19:15 en :20, dan naar CS om :23 en :26, nu om :38 en :40 komen de eerstvolgende naar het zuiden weer langs, dus 5 metro's pupr lukt nét aan.

De actuele reisinfo van GVB is afwezig dus ik kan niet zien wat er ten noorden van Van der Madeweg gebeurt. De GVB-site meldt overigens niets over deze storing.
ITF

Bericht door ITF »

Ten noorden van de Van der Madeweg zag ik tussen 17 en 17:30 uur veel metro’s met staanplaatsen voorbij komen, inclusief de 54 waar ik in zat stond vanaf Weesperplein naar Amsterdam Centraal.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
WiWeWou

Bericht door WiWeWou »

Hallo. Ik vind het erg jammer dat tram 3 zal verdwijnen. Zo zullen veel meer reizigers tussen Oost en West moeten overstappen. Ook verliest Oost hierdoor een directe verbinding met het Museumplein. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om lijn 25 via het Heinekenplein en Weesperplein naar Artis te laten rijden. Zo kunnen lijn 3 en 12 hun huidige route blijven volgen en rijdt lijn 25 dichter langs het centrum.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zou het voorstel bij de Vervoerregio en/of GVB neerleggen in plaats van het een forum met voornamelijk hobbyisten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Beste wiewoewei wij hebben u voorstel op a4 in goeden orde ontvangen helaas gaan de gvb hier niet over wij verwijzen u graag door naar de web site van de vervoers regio amsterdam hopende u hier mee voldoenden te hebben geinformeert stacey cher gvb

-----

Beste meneer/mevrouw/persoon met een lichaam WiWeWou,

Dank voor uw schrijven van 6 april jl. aangaande uw voorstellen voor lijnennetaanpassingen van de tram.

Binnenkort start de VRA met de campagne "Transpersonen over de tram", waarin wij aan iedereen in Amsterdam diverse voorstellen voor tramnetwijzigingen zullen voorleggen.

Hieronder ook een optie 'De Verbonden Stad', waarin lijn 25 via het Leidseplein, Rembrandtplein en Waterlooplein via Artis en het Centraal Station naar IJburg Strandeiland zal doorrijden, om zodoende de hele stad van HOV op R-netniveau te voorzien.

Wij hopen dat u dan ook uw stem zult laten horen!

Met vriendelijke groet,

VRA
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

WiWeWou schreef: zo 06 apr 2025, 14:02 Hallo. Ik vind het erg jammer dat tram 3 zal verdwijnen. Zo zullen veel meer reizigers tussen Oost en West moeten overstappen. Ook verliest Oost hierdoor een directe verbinding met het Museumplein. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om lijn 25 via het Heinekenplein en Weesperplein naar Artis te laten rijden. Zo kunnen lijn 3 en 12 hun huidige route blijven volgen en rijdt lijn 25 dichter langs het centrum.
Maar als meer serieus antwoord op je vraag/voorstel: ja, natuurlijk kan dat. En ook hiermee zou aan de wens voldaan worden om station Zuid beter aan te sluiten op het tramnet.

Maar GVB moet ook roeien met de riemen die het heeft, en die zijn momenteel niet al te best. Het personeelstekort speelt nog steeds, en de dreiging van bezuinigingen vanuit Den Haag hangt ook nog boven de markt (dat is al jaren het geval, maar nu de Jostiband in vak K heeft plaatsgenomen acht ik het ook heel reëel dat het nu echt gaat gebeuren).

En dat is ook meteen de makke van je voorstel: daarbij moeten er meer tramkilometers gemaakt worden en dat kost meer geld en personeel - net die zaken waaraan een tekort is of dreigt. In het Vervoerplan 2026 zie je dan ook dat men heeft geprobeerd om het netwerk zo te reorganiseren dat dat zo min mogelijk extra personeel en geld kost. Dat gaat helaas ten koste van lijn 3, maar even uitstappen op tramhalte De Pijp en daar (aan nota bene hetzelfde perron) wachten op de andere lijn om door te reizen moet niet zo'n enorm probleem zijn, lijkt me.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik vind de lieden in vak K de Jostiband noemen wel een belediging voor de echte leden van de Jostiband. Die musici (al dan niet tussen aanhalingstekens) krijgen nog meer voor elkaar dan het gepeupel dat zich momenteel minister noemt. /semi joking
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Uit een mondhoek kwijlend uit de maat op een triangeltje beuken kan iedere verrekte mongol - om het te presteren helemaal níets voor elkaar te krijgen vereist inderdaad een speciaal soort zwakzinnigheid.

Touché, dus.
TLP

Bericht door TLP »

En toch presteren de leden van de Jostiband het om een aanstekelijk soort energie op het podium te brengen wat echt niet voor een willekeurige mongool (wat je daar ook onder verstaat, want ook ik vind dat een gevoelige term) is weggelegd, laat staan voor de meeste ministers in vak K.

Maar goed, laten we het weer over de alledaagse gebeurtenissen en (mogelijke) ontwikkelingen van het Amsterdamse ov hebben.
Plaats reactie