[Project] ERTMS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gamma
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Gamma »

In plaats van de Hanzelijn wordt de Zeeuwse lijn proefbaanvak ERTMS: https://open.overheid.nl/documenten/dpc ... 5160d5/pdf
Commendatore
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Commendatore »

Wat willen ze allemaal testen dat die lijn zo lang dicht moet?
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

Alles, de toekomstige ERTMS implementatie is een stuk uitgebreider dan wat men nu op de HSL gebruikt. Daarnaast wordt dit ook het eerste emplacement waarbij men ook onder ERTMS moet rangeren, op andere ERTMS lijnen schakelt men altijd weer terug op ATB bij de grote stations/emplacementen. En ook overwegen in ERTMS gebied zijn nieuw voor Nederland, hoewel die waarschijnlijk al in de testbaan bij Harlingen aan bod zullen komen.
MaartenD
Berichten: 1158
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: [Project] ERTMS

Bericht door MaartenD »

Er is in het verleden toch al getest op Maastricht - Heerlen en Steenwijk - Heerenveen? Beide trajecten hebben ook overwegen.
Of geldt hier "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"?

Sowieso, is er een speciaal probleem met overwegen en ERTMS?
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

Overwegen onder ERTMS worden niet langer met aankondigingssecties aangestuurd, dus dat wordt een hele nieuwe manier van werken. Ook stop/door-schakelingen en verkorte overwegaankondigingen zullen op een andere manier aangestuurd worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3327
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: [Project] ERTMS

Bericht door marvinkok »

Bemined schreef: do 03 okt 2024, 20:53 Alles, de toekomstige ERTMS implementatie is een stuk uitgebreider dan wat men nu op de HSL gebruikt. Daarnaast wordt dit ook het eerste emplacement waarbij men ook onder ERTMS moet rangeren, op andere ERTMS lijnen schakelt men altijd weer terug op ATB bij de grote stations/emplacementen. En ook overwegen in ERTMS gebied zijn nieuw voor Nederland, hoewel die waarschijnlijk al in de testbaan bij Harlingen aan bod zullen komen.
Rangeren onder ERTMS gebeurd al dagelijks, zoals op de Kijfhoek, langs de Havenspoorlijn ...
Maar je bedoeld vast specifiek Level 2, dat heb je nu eigenlijk alleen op de Cup.
IIVQ
Berichten: 1919
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: [Project] ERTMS

Bericht door IIVQ »

Cup?
ITF
Berichten: 1159
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: [Project] ERTMS

Bericht door ITF »

Centraal UitwisselPunt in Valburg, OpenRailwayMap.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
IIVQ
Berichten: 1919
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: [Project] ERTMS

Bericht door IIVQ »

Bedankt! Het is trouwens Container, niet Centraal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11473
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: [Project] ERTMS

Bericht door trolly »

C-cup dan maar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3327
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: [Project] ERTMS

Bericht door marvinkok »

Nou, Containers worden er niet uitgewisseld, en dat is laatst ook vakkundig om zeep geholpen... In alle documentatie wordt het toch echt Centraal Uitwisselpunt genoemd.
IIVQ
Berichten: 1919
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: [Project] ERTMS

Bericht door IIVQ »

Dan is die naam veranderd. Vroeger was het Container...
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

Vorige week is de aanbesteding van start gegaan voor realisatie van ERTMS op Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Stavoren. De bouw zou in 2025 moeten starten en het moet respectievelijk in voorjaar en najaar 2027 gereed zijn:

https://www.prorail.nl/nieuws/ertms-aan ... -van-start
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

En ERTMS Kijfhoek - Belgische grens is inmiddels gegund: https://www.prorail.nl/nieuws/combinati ... sche-grens
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Kopri »

ETCS wordt nu ingebouwd bij de eerste VIRM voor testen: https://www.treinenweb.nl/nieuws/10925/ ... serie.html
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
rvdborgt
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: [Project] ERTMS

Bericht door rvdborgt »

Bemined schreef: wo 27 nov 2024, 20:41 En ERTMS Kijfhoek - Belgische grens is inmiddels gegund: https://www.prorail.nl/nieuws/combinati ... sche-grens
Dus over 4 jaar zou de stoptrein naar Antwerpen eindelijk een hogere frequentie kunnen krijgen. Slechts zo'n 15 jaar nadat dat was aangekondigd. Hoera enzo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52156
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Suus »

Eerst nog een zomer met voornamelijk busvervoer naar Roosendaal natuurlijk, terwijl het wisseleliminatieteam van ProRail op bezoek is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Dionysusnu »

iamthedutchdude schreef: ma 07 apr 2025, 10:09Ik weet echter niet hoe het staat met de voortgang wat betreft de specificatie en certificatie van STM-ATBNG: het laatste nieuws dat ik daarover gehoord heb was de gunning aan Alstom in 2022.
Toevallig is de 22e voortgangsrapportage afgelopen week gepubliceerd. Daarin staat o.a. over de STM ATB NG:
De eerste praktijktests met de STM ATB NG in de WINK-treinen zijn succesvol afgerond. Daarnaast worden in het testcentrum in Amersfoort testen uitgevoerd om de werking van het integrale systeem verder te beproeven. Het totale ontwikkeltraject van de STM ATB NG neemt meer tijd in beslag dan oorspronkelijk gepland, omdat de specificaties verder moeten worden uitgewerkt. De ontwikkeling loopt verdere vertraging op door veiligheidsissues die tijdens testen met een nieuwe softwareversie naar voren kwamen. Het is onzeker of de STM ATB NG op tijd klaar is voor de ingebruikname van Harlingen Haven – Leeuwarden. Ingebruikname van dit baanvak is niet mogelijk zonder materieel dat voorzien is van STM ATB NG.

De eerste twee prototypes van het treintype WINK (First in Class) zijn voorzien van ERTMS. De volgende stap is het testen van de treinen. Om bij de ingebruikname van het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden te kunnen rijden is het nodig dat 6 treinen worden omgebouwd. Dit is niet mogelijk zonder STM ATB NG.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op ma 07 apr 2025, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Dionysusnu »

Andere nieuwtjes uit de rapportage:

Integratie HSL-Zuid:
De ERTMS-versie en technische uitvoering op de HSL-Zuid verschilt zodanig van de ERTMS-versie die uitgerold gaat worden op het Hoofdrailnet (HRN) dat een directe koppeling maken onmogelijk is. De originele leverancier (Thales) van het Radio Block Center (RBC) op de HSL-Zuid heeft aangegeven dat aanpassingen aan het huidige RBC niet meer mogelijk zijn. Onder regie van de programmadirectie werken we aan het vinden van oplossingen. De eerste stap is het inventariseren van de situatie en het verkennen van mogelijke alternatieven.
Het programma wordt opgedeeld in tranches:
Overeenkomstig het kabinetsbesluit creëren we de basis voor de landelijke uitrol van ERTMS. We delen daarbij de oorspronkelijke programmascope en de landelijke uitrol op in tranches. De eerste tranche richt zich op het ontwikkelen en werkend krijgen van het vervoersysteem met ERTMS level 2-only conform systeemversie 2.1 op een druk, met gemengd vervoer bereden baanvak. Dit omvat de ontwikkeling van het centrale ERTMS-systeem, aanpassing van diverse IT-systemen, processen en cybersecuritymaatregelen, opleiding van gebruikers en de inbouw of actualisatie van het ERTMS-systeem in treinen. In de verslagperiode is de scope van Tranche 1 vastgesteld. Een belangrijk onderdeel daarvan is de besluitvorming over de verplaatsing van het test- en proefbedrijf van de Hanzelijn naar de Zeeuwse lijn. Hiermee omvat de eerste tranche: de aanleg van ERTMS op de Noordelijke lijnen, de Zeeuwse Lijn en Kijfhoek – Roosendaal – Belgische grens, inclusief de verwijdering van seinen en het ATB-systeem. Daarnaast is gestart met het in beeld brengen van de tweede tranche.
ERTMS voor de NS Flirts:
NS en Stadler Services tekenden in de verslagperiode [juli-december '24] het contract voor de ERTMS retrofit van 58 FLIRT-treinstellen.
ERTMS voor de SLTs uitgesteld:
NS bouwt het treintype SLT niet om binnen de eerste tranche. Het is op dit moment niet duidelijk of en wanneer de SLT nodig is voor het rijden met ERTMS. Daarom is de aanbesteding voor de SLT gepauzeerd.
Ombouw onderhoudsmaterieel (gele vloot):
Het wordt steeds duidelijker dat het ombouwen van bestaande voertuigen niet haalbaar is. In de verslagperiode zijn de al eerder genoemde oplossingsrichtingen zoals de oud-voor-nieuw regeling, het inzetten van goederenlocomotieven om bestaande voertuigen te trekken, en het ontwikkelen van ERTMS-light oplossingen verder onderzocht.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3327
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: [Project] ERTMS

Bericht door marvinkok »

Waarom zou Leeuwarden- Harlingen niet in gebruik genomen kunnen worden zonder STM-ATBNG?
Wordt de ATBNG bij de WINK verwijderd ten gunste van ETCS?
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Dionysusnu »

Ja, effectief wel. ETCS neemt de hoofdfunctie van treinbeveiliging en infovoorziening aan de machinist over. De klassieke snelheidsmeter wordt dus vervangen door een beeldscherm. De STM is dan nodig om de informatie van de bakens naar ERTMS-taal te vertalen.

Desondanks snap ik niet helemaal waarom de STM ATB NG per sé nodig zou zijn. Het emplacement van Leeuwarden is EG, dus in principe zou je op Hlgh-Lw geen NG tegenkomen na de ombouw. Dan heb je wel dat de omgebouwde WINKs alleen nog maar op die lijn kunnen rijden, maar dat lijkt me niet zó'n groot probleem. De rapportage heeft het over een beperkte serie van 6 treinstellen voor het proefbedrijf.
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

De ETCS installatie blijft actief als er onder ATB gereden wordt, de balises moeten immers nog wel uitgelezen worden in ATB gebied want de trein moet al van te voren gaan inbellen (als je van Schiphol naar Utrecht rijdt kom je vlak na Amsterdam Zuid al de eerste balises tegen, terwijl de dual signalling pas vanaf Bijlmer is).

De transitie komt overigens net voorbij Deinum te liggen, dus de trein zal nog een klein stukje onder NG moeten rijden voor deze in Leeuwarden komt.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: ma 07 apr 2025, 17:02 De ETCS installatie blijft actief als er onder ATB gereden wordt, de balises moeten immers nog wel uitgelezen worden in ATB gebied want de trein moet al van te voren gaan inbellen (als je van Schiphol naar Utrecht rijdt kom je vlak na Amsterdam Zuid al de eerste balises tegen, terwijl de dual signalling pas vanaf Bijlmer is).
(Wat is hier de relevantie van? Ik snap niet waar je op reageert)
Bemined schreef: ma 07 apr 2025, 17:02 De transitie komt overigens net voorbij Deinum te liggen, dus de trein zal nog een klein stukje onder NG moeten rijden voor deze in Leeuwarden komt.
Dus van Leeuwarden naar Deinum krijg je vertrek met EG, omschakelen naar NG, en net daarna naar ETCS? :') Maar weet je het zeker? Richting Leeuwarden staan de borden "ATB" en "CODE" voor de overgang naar EG nu al vlakbij Deinum, net na het voorsein.
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Bemined »

De code borden staan bij de inrijdseinen van Leeuwarden, zie hier: https://youtu.be/H2KNgSYpqNY?t=3199
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Project] ERTMS

Bericht door Dionysusnu »

Oh, die zullen bij de ombouw van Leeuwarden verplaatst zijn. In 2024 stonden ze nog wel bij Deinum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten