Concessie Vechtdallijnen (2029-2043)
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Concessie Vechtdallijnen (2029-2043)
De provincie Overijssel is vandaag samen met provincie Drenthe het aanbestedingsproces begonnen voor de Vechtdallijnen
Aanbesteding treinconcessie Vechtdalverbinding van start
De provincies Overijssel en Drenthe gaan op zoek naar een vervoerbedrijf, dat vanaf eind 2028 gaat rijden op de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie Vechtdallijnen bestaat uit de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg. De provincies hebben besloten dat vandaag, 10 juli, de inschrijfperiode begint. De concessie geldt voor een periode van 15 jaar, die ingaat in december 2028. Op dat moment loopt de concessie af voor de huidige vervoerder Arriva. Voor de nieuwe concessieperiode kunnen naast Arriva ook andere vervoerders weer inschrijven. Begin volgend jaar maken Overijssel en Drenthe de keuze wie de nieuwe vervoerder wordt.
Hoge waardering van reizigers
De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd.
Verantwoordelijk gedeputeerde van Overijssel Martijn Dadema: “De huidige lijnen worden door de reizigers hoog gewaardeerd. Dat niveau willen we minimaal behouden.” Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 20 januari 2025 de tijd om hun aanbod in te dienen. In april 2025 wordt bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer € 15 miljoen per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden.
Alle Overijsselse spoorlijnen uiteindelijk elektrisch
In de nieuwe concessie wil Overijssel voor het eerst elektrische treinen laten rijden op het traject tussen Almelo en Mariënberg, dat deel uitmaakt van de Vechtdallijnen. Nu wordt daar nog met dieseltreinen gereden. Het Rijk heeft toegezegd om € 98 miljoen bij te dragen aan de elektrificatie van de diesel-spoorlijnen in Overijssel. Met deze toezegging op zak verwacht de provincie dat de werkzaamheden voor Almelo-Mariënberg afgerond zijn in december 2028. Provinciale Staten van Overijssel hebben eind vorig jaar al ingestemd met het verlenen van de opdracht aan ProRail voor een planuitwerking voor de elektrificatie. Voor de dieselspoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal duurt de elektrificatie naar verwachting langer. Om die reden geldt deze nieuwe aanbestedingsprocedure alleen voor de Vechtdallijnen.
Bron: https://www.overijssel.nl/nieuws/aanbes ... van-start/
Plan van Eisen: https://overijssel.notubiz.nl/document/14385506/1
Aanbesteding treinconcessie Vechtdalverbinding van start
De provincies Overijssel en Drenthe gaan op zoek naar een vervoerbedrijf, dat vanaf eind 2028 gaat rijden op de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie Vechtdallijnen bestaat uit de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg. De provincies hebben besloten dat vandaag, 10 juli, de inschrijfperiode begint. De concessie geldt voor een periode van 15 jaar, die ingaat in december 2028. Op dat moment loopt de concessie af voor de huidige vervoerder Arriva. Voor de nieuwe concessieperiode kunnen naast Arriva ook andere vervoerders weer inschrijven. Begin volgend jaar maken Overijssel en Drenthe de keuze wie de nieuwe vervoerder wordt.
Hoge waardering van reizigers
De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd.
Verantwoordelijk gedeputeerde van Overijssel Martijn Dadema: “De huidige lijnen worden door de reizigers hoog gewaardeerd. Dat niveau willen we minimaal behouden.” Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 20 januari 2025 de tijd om hun aanbod in te dienen. In april 2025 wordt bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer € 15 miljoen per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden.
Alle Overijsselse spoorlijnen uiteindelijk elektrisch
In de nieuwe concessie wil Overijssel voor het eerst elektrische treinen laten rijden op het traject tussen Almelo en Mariënberg, dat deel uitmaakt van de Vechtdallijnen. Nu wordt daar nog met dieseltreinen gereden. Het Rijk heeft toegezegd om € 98 miljoen bij te dragen aan de elektrificatie van de diesel-spoorlijnen in Overijssel. Met deze toezegging op zak verwacht de provincie dat de werkzaamheden voor Almelo-Mariënberg afgerond zijn in december 2028. Provinciale Staten van Overijssel hebben eind vorig jaar al ingestemd met het verlenen van de opdracht aan ProRail voor een planuitwerking voor de elektrificatie. Voor de dieselspoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal duurt de elektrificatie naar verwachting langer. Om die reden geldt deze nieuwe aanbestedingsprocedure alleen voor de Vechtdallijnen.
Bron: https://www.overijssel.nl/nieuws/aanbes ... van-start/
Plan van Eisen: https://overijssel.notubiz.nl/document/14385506/1
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 11 apr 2025, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
De aanbesteding op TenderNed: https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/348251 (TenderNed-kenmerk: 473097)
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Ik neem aan dat de Stadler GTW-treinen die nu tussen Zwolle en Emmen rijden nog wel een concessieperiode door kunnen (tot 2043). Eventueel kunnen Merwede-Lingelijn-GTW's straks nog de boel versterken op met name de spitstreinen of kunnen de Merwede-Lingelijn-GTW's op Almelo-Hardenberg ingezet worden.
-
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Staan ook als verplichte overname (en inzet) in het PvENitein-Repart schreef: ↑za 05 okt 2024, 11:43 Ik neem aan dat de Stadler GTW-treinen die nu tussen Zwolle en Emmen rijden nog wel een concessieperiode door kunnen (tot 2043).

-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Dat is afhankelijk van wie het vervoer gaat uitvoeren en welk contract QBuzz met Stadtler heeft. Het is niet zo dat treinen zo snel van de ene naar de andere vervoerder gaan in een andere concessie.Nitein-Repart schreef: ↑za 05 okt 2024, 11:43 Ik neem aan dat de Stadler GTW-treinen die nu tussen Zwolle en Emmen rijden nog wel een concessieperiode door kunnen (tot 2043). Eventueel kunnen Merwede-Lingelijn-GTW's straks nog de boel versterken op met name de spitstreinen of kunnen de Merwede-Lingelijn-GTW's op Almelo-Hardenberg ingezet worden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Daarnaast zijn niet alle GTW's geschikt om met elkaar te rijden heb ik wel eens gehoord. Weet niet of deze stellen uit 2008 en 2011 gelijk zijn aan de techniek in de stellen van de Vechtdallijnen uit 2012/2013.
Als het wel kan en je gaat kijken naar de levensduur etc, dan lijkt mij dat het het meest logisch is met de drie stellen uit 2011 te gaan rijden, die kun je dan ongeveer tegelijk met de huidige stellen van de Vechtdallijnen vervangen voor nieuw materieel aangezien deze stellen in 2041 de dertig jaar aantikken.
Als het wel kan en je gaat kijken naar de levensduur etc, dan lijkt mij dat het het meest logisch is met de drie stellen uit 2011 te gaan rijden, die kun je dan ongeveer tegelijk met de huidige stellen van de Vechtdallijnen vervangen voor nieuw materieel aangezien deze stellen in 2041 de dertig jaar aantikken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Is er al iets bekend over welke vervoerders hebben ingeschreven? Deadline was 20 januari.
Aanbod indienen kan tot 20 januari 2025
De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 20 januari 2025 de tijd om hun aanbod in te dienen. In april 2025 wordt bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer € 15 miljoen per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden. (bron Provincie Drenthe, website)
Aanbod indienen kan tot 20 januari 2025
De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 20 januari 2025 de tijd om hun aanbod in te dienen. In april 2025 wordt bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer € 15 miljoen per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden. (bron Provincie Drenthe, website)
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
De deadline is verschoven naar 8 april, in de gewijzigde publicatie van 12 december.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Is eigenlijk al bekend wat de ambitie is van de provincie om in de toekomst de railconcessies te gaan indelen? Laten we stellen dat pas rond 2030 de spoorlijn Zutphen-Hengelo ook geëlektrificeerd is. De korte concessie Twente loopt in 2027 al af en de concessie Zwolle Kampen/Enschede loopt pas in 2032 af. Gaan dit allemaal kleine concessies worden of zouden de railconcessies allemaal bijeengevoegd worden? Anders zijn er straks in het slechtste geval drie railconcessies met drie vervoerders en drie kleine materieel- en personeelseilandjes:
- Zwolle-Marienberg-Emmen/Almelo (Vechtdal)
- Zwolle Kampen/Enschede
- Zutphen-Oldenzaal.
Om optimaal gebruik te maken van personeel en materieel zou je zeggen dat het handig is om alles in één concessie te stoppen. Maar dat gaat al niet meer nu Vechtdal apart wordt aanbesteed. Hooguit zouden Zp-Odz en Zl-Kpn/Es bij elkaar gevoegd kunnen worden. Maar die begin/einddata liggen ook erg ver uit elkaar dus dat is ook onwaarschijnlijk.
- Zwolle-Marienberg-Emmen/Almelo (Vechtdal)
- Zwolle Kampen/Enschede
- Zutphen-Oldenzaal.
Om optimaal gebruik te maken van personeel en materieel zou je zeggen dat het handig is om alles in één concessie te stoppen. Maar dat gaat al niet meer nu Vechtdal apart wordt aanbesteed. Hooguit zouden Zp-Odz en Zl-Kpn/Es bij elkaar gevoegd kunnen worden. Maar die begin/einddata liggen ook erg ver uit elkaar dus dat is ook onwaarschijnlijk.
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
De elektrificatie van Zutphen-Hengelo wordt, net als Almelo-Marienberg, al in 2027 verwacht.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Oké, ik ben benieuwd of ze dat gaan halen. Nergens is informatie te vinden over definitieve besluitvorming daarvan, terwijl van Aml-Mrb al wel was besloten dat daar bovenleiding kwam dus daar kunnen ze nu voortvarend aan de slag. Als besluitvorming nog moet plaatsvinden voor Zp-Hgl en planning, aanbesteding etc. dan kom ik zelf pas rond 2030 uit, maar we gaan het zien.
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Denk ook dat dat lastiger gaat gezien ook gelderland in moet stemmen met de plannen op hun grondgebied
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
In de wandelgangen gehoord dat Keolis, Qbuzz en Arriva hebben ingeschreven voor deze concessie. De voorlopige gunning is eind juni.
-
- Berichten: 371
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
En hier is het nieuwsbericht op de website van de provincie Overijssel:
https://www.overijssel.nl/nieuws/drie-v ... 2028-2043/
Arriva en Keolis had ik verwacht, maar Qbuzz?
Volgens het artikel wordt de winnaar begin juli bekendgemaakt.
https://www.overijssel.nl/nieuws/drie-v ... 2028-2043/
Arriva en Keolis had ik verwacht, maar Qbuzz?

Volgens het artikel wordt de winnaar begin juli bekendgemaakt.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Qbuzz is geen vreemde keuze denk ik hoor, ze hebben immers al een treintraject en deze concessie sluit in de regio Emmen wellicht mooi aan op hun busconcessie.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Zijn de bestaande elektrische GTW's genoeg om ook op Almelo-Hardenberg te rijden? Of moeten er extra treinen komen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Voor Qbuzz is het niet moeilijk om aan stellen te komen, die hebben straks de elektrische GTWs over van de MerWedeLingelijn.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Maar die stellen zijn nog van Arriva
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Welke stellen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Voor zo ver ik weet zijn de 6350 t/m 6359 niet van Arriva maar al een jaar of 6 van Qbuzz...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
En anders door naar ZHO als dat electrisch gaat.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Die worden gehuurd van ArrivaThatPCDude schreef: ↑di 08 apr 2025, 16:04Voor zo ver ik weet zijn de 6350 t/m 6359 niet van Arriva maar al een jaar of 6 van Qbuzz...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Waar haal je die onzin vandaan? Die stellen zijn bij de concessiewissel verplicht door Arriva aan de nieuwe vervoerder Qbuzz overgedragen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
QBuzz, interessant, maar wel de enige die zo 3 elektrische stellen over heeft. Maar nieuw aanschaffen zou vast ook behoren tot de opties voor de overige vervoerders.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Vechtdallijnen (2028-2043)
Stond er in de concessie eisen niet iets over nieuw aan te schaffen materieel (en dst gebruikt niet was toegestaan?)
Al zou men natuurlijk theoretisch gezien de laatste tweedelige GTW stellen naar Zwolle - Hardenberg kunnen verschuiven. Dat zijn er precies 3. En voor bijvoorbeeld de spitspendels Zwolle - Coevorden (- Emmen) nieuwe stellen kunnen aanschaffen.
Al zou men natuurlijk theoretisch gezien de laatste tweedelige GTW stellen naar Zwolle - Hardenberg kunnen verschuiven. Dat zijn er precies 3. En voor bijvoorbeeld de spitspendels Zwolle - Coevorden (- Emmen) nieuwe stellen kunnen aanschaffen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten