Spoordienstregeling Duitsland 2026
-
Spoordienstregeling Duitsland 2026
In 2026 is er een dienstregelingontwerp met als extra lijn FV99.G ingetekend Amsterdam - Oberhausen met een splitsing aldaar. Er is een mogelijkheid om in het andere uur van de ICE een trein te rijden op 200 km/h richting Keulen of er is een mogelijkheid om een trein te rijden op 230 km/h richting Berlijn. Hoe realistisch zijn deze ontwerpen van DB InfraGo? https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... t-data.pdf
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026
Linksboven staat al dat het een eerste indicatie is van beschikbare paden, dus allerminst zekerheid dat alles hierin ook zo gaat rijden.
Van de FV99.G die jij zag takt overigens ook nog een FV34.G2 af in Oberhausen die dan in Essen samenkomt met de FV34.G1 om uiteindelijk via Hamm - Bielefeld in Hannover weer op het pad van de FV34 Amsterdam - Berlijn uit te komen.
Van de FV99.G die jij zag takt overigens ook nog een FV34.G2 af in Oberhausen die dan in Essen samenkomt met de FV34.G1 om uiteindelijk via Hamm - Bielefeld in Hannover weer op het pad van de FV34 Amsterdam - Berlijn uit te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ICE11
Enkele plannen in het gebied van Go.Rheinland:
- RE1: Ritten om 22:37 Köln-Aachen (ma-zo) en 6:18/7:18 Aachen-Köln (za/zo) worden doorgetrokken van/naar Siegen en rijden voortaan als RE9, nieuwe expressrit Köln-Aachen in de namiddag met Düren en Stolberg als enkele tussenstops
- RE6 stopt weer met alle treinen in Köln-Deutz
- RE9: Extra ritten in de vroege ochtend en late avond tussen Köln en Siegen en Köln en Aachen, zodat dan in de avond van Aachen naar Köln tot middernacht 2x/uur een trein rijdt (nu nog tot 22:00) en doorgaande nachttreinen tussen Köln en Siegen (tot nu toe met overstap in Au)
- RE12: Het treinpaar Köln-Trier via Koblenz blijft bestaan
- RB20: Heropening Stolberg Hbf. - Eschweiler Tal gepland voor december 2025, Stolberg Rathaus - Altstadt medio 2026, Stolberg Altstadt - Breinig nog onzeker
- S23: Heropening Euskirchen - Bad Münstereifel
- RB30: Als de heropbouw op tijd gereed is heropening van de (dan elektrische) lijn tot Ahrbrück
- RB34: In het weekend 1x/uur in plaats van 1x/2 uur
- RB38: Extra ritten in de vroege ochtend tussen Bedburg en Köln-Deutz
Bron: https://gremien.gorheinland.com/sdnetri ... 1-2025.pdf
- RE1: Ritten om 22:37 Köln-Aachen (ma-zo) en 6:18/7:18 Aachen-Köln (za/zo) worden doorgetrokken van/naar Siegen en rijden voortaan als RE9, nieuwe expressrit Köln-Aachen in de namiddag met Düren en Stolberg als enkele tussenstops
- RE6 stopt weer met alle treinen in Köln-Deutz
- RE9: Extra ritten in de vroege ochtend en late avond tussen Köln en Siegen en Köln en Aachen, zodat dan in de avond van Aachen naar Köln tot middernacht 2x/uur een trein rijdt (nu nog tot 22:00) en doorgaande nachttreinen tussen Köln en Siegen (tot nu toe met overstap in Au)
- RE12: Het treinpaar Köln-Trier via Koblenz blijft bestaan
- RB20: Heropening Stolberg Hbf. - Eschweiler Tal gepland voor december 2025, Stolberg Rathaus - Altstadt medio 2026, Stolberg Altstadt - Breinig nog onzeker
- S23: Heropening Euskirchen - Bad Münstereifel
- RB30: Als de heropbouw op tijd gereed is heropening van de (dan elektrische) lijn tot Ahrbrück
- RB34: In het weekend 1x/uur in plaats van 1x/2 uur
- RB38: Extra ritten in de vroege ochtend tussen Bedburg en Köln-Deutz
Bron: https://gremien.gorheinland.com/sdnetri ... 1-2025.pdf
-
Wat is er aan de hand tussen Stolberg Rathaus en Stolberg Altstadt waardoor er geen trein kan rijden? Ik zie op Google Maps een klein stukje spoor zonder water of iets dergelijks ernaast.
En Euskirchen-Bad Münster zou toch weer in september open gaan? Is dus uitgesteld begrijp ik.
Doorgaande stoptreinen tussen Aachen en Düren (RB20) is wel weer fijn. Heeft erg lang geduurd. In Düren is er aansluiting op de RB21 richting Heimbach en bovendien worden de drukke en vertragingsgevoelige RE1 en RE9 ermee ontlast.
En Euskirchen-Bad Münster zou toch weer in september open gaan? Is dus uitgesteld begrijp ik.
Doorgaande stoptreinen tussen Aachen en Düren (RB20) is wel weer fijn. Heeft erg lang geduurd. In Düren is er aansluiting op de RB21 richting Heimbach en bovendien worden de drukke en vertragingsgevoelige RE1 en RE9 ermee ontlast.
-
- ICE11
Er kunnen in principe al sinds herfst 2021 weer (goederen)treinen naar Stolberg-Altstadt rijden. De RB20 rijdt echter nog steeds maar tot Rathaus, omdat men de heropbouw van het emplacement Altstadt (waar door de vloed niet het spoor, maar wel de hele beveiliging stuk was) met de fundamentale wijziging van het sporenplan en de (voorbereidende) werken voor elektrificatie heeft gecombineerd om toekomstig naar Breinig te kunnen rijden. Ook is het perron volledig nieuw gebouwd en deze werken lopen nu vertraging op.
-
- Donateur
Op het Drehscheibe-forum zag ik een link naar dit Poolse artikel voorbijkomen, met een hoop interessante nieuwe internationale verbindingen vanuit Polen vanaf december 2025. Naar Duitsland betekent dit het volgende:
- Extra trein Berlin-Warszawa (7 i.p.v. 6 treinen per dag)
- Een nieuwe nachttrein Przemyśl-Berlin met koersrijtuigen uit Chełm-Łódź (die zal alleen samen rijden tussen Rzepin en Berlin?)
- Koersrijtuigen vanuit Przemyśl naar München
- Twee nieuwe verbindingen per dag via grensovergang Horka: Przemyśl-Kraków-Leipzig en Kraków-Leipzig
Van die laatste vraag ik me wel af hoe lang die verbinding stand gaat houden, aangezien deze trein tussen pakweg Legnica en Leipzig geen enkele grote plaats van betekenis tegenkomt. Aangezien het nog wel tot 2088 zal duren totdat Dresden-Zgorzelec geëlektrificeerd is, is de route via Horka en Hoyerswerda wel makkelijker (volledig geëlektrificeerd), alleen rijd je dan pakweg 3½ uur door niemandsland. Wel geven deze verbindingen een snellere/makkelijkere reis van midden/zuid-Duitsland richting Polen, de huidige alternatieven (via Berlin of met veel overstappen via Dresden-Görlitz) zijn om of onhandig.
Verder had ik gehoopt op een verbinding vanuit Polen naar het Ruhrgebiet, maar ik heb het stiekeme vermoeden dat PKP dit wel wil, maar verstandig genoeg is om het niet te willen. Zij kennen de punctualiteitscijfers van de DB natuurlijk ook wel
De modernisering van de spoorlijn Angermünde-Szczecin is ook nog niet afgerond, dus hier geen nieuws.
Naast de uitbreidingen naar Duitsland, gaan ook Tsjechië, Oostenrijk en Litouwen meer verbindingen krijgen. Naast wat nieuwe koersrijtuigengroepen gaat het o.a. om het volgende:
- Extra trein Wien-Wrocław, plus de verlenging van de bestaande trein naar Poznań
- Extra trein Wien-Kraków
- De ene trein naar Litouwen (Kraków-Warszawa-Suwałki-Mockava) krijgt gezelschap van een tweede trein vanuit Szczecin/Zielona Góra-Poznań-Warszawa-Suwałki-Mockava en een derde trein Suwałki-Mockava. De overstap in Mockava op een Litouwse trein blijft, maar de uitbreiding van één naar drie treinen per dag is natuurlijk geweldig.
Naar Oekraïne blijft alles voor nu zoals het is, gezien de beperkte capaciteit van de grensovergangen (en het omsporen). Hier komt wellicht later nog nieuws over naar buiten. Naar Belarus rijdt er tot nader order geen personenvervoer. Tenslotte wordt er nog gesproken over een mogelijke verbinding naar Kroatië, maar hierover lopen de gesprekken met de Oostenrijkse, Sloveense en Kroatische spoorwegen nog.
Goed nieuws dus, al blijft het wel eerst zien, dan geloven. De PKP heeft er in ieder geval zin in, lijkt het. Laten we hopen dat andere landen hun voorbeeld gaan volgen!
- Extra trein Berlin-Warszawa (7 i.p.v. 6 treinen per dag)
- Een nieuwe nachttrein Przemyśl-Berlin met koersrijtuigen uit Chełm-Łódź (die zal alleen samen rijden tussen Rzepin en Berlin?)
- Koersrijtuigen vanuit Przemyśl naar München
- Twee nieuwe verbindingen per dag via grensovergang Horka: Przemyśl-Kraków-Leipzig en Kraków-Leipzig
Van die laatste vraag ik me wel af hoe lang die verbinding stand gaat houden, aangezien deze trein tussen pakweg Legnica en Leipzig geen enkele grote plaats van betekenis tegenkomt. Aangezien het nog wel tot 2088 zal duren totdat Dresden-Zgorzelec geëlektrificeerd is, is de route via Horka en Hoyerswerda wel makkelijker (volledig geëlektrificeerd), alleen rijd je dan pakweg 3½ uur door niemandsland. Wel geven deze verbindingen een snellere/makkelijkere reis van midden/zuid-Duitsland richting Polen, de huidige alternatieven (via Berlin of met veel overstappen via Dresden-Görlitz) zijn om of onhandig.
Verder had ik gehoopt op een verbinding vanuit Polen naar het Ruhrgebiet, maar ik heb het stiekeme vermoeden dat PKP dit wel wil, maar verstandig genoeg is om het niet te willen. Zij kennen de punctualiteitscijfers van de DB natuurlijk ook wel

Naast de uitbreidingen naar Duitsland, gaan ook Tsjechië, Oostenrijk en Litouwen meer verbindingen krijgen. Naast wat nieuwe koersrijtuigengroepen gaat het o.a. om het volgende:
- Extra trein Wien-Wrocław, plus de verlenging van de bestaande trein naar Poznań
- Extra trein Wien-Kraków
- De ene trein naar Litouwen (Kraków-Warszawa-Suwałki-Mockava) krijgt gezelschap van een tweede trein vanuit Szczecin/Zielona Góra-Poznań-Warszawa-Suwałki-Mockava en een derde trein Suwałki-Mockava. De overstap in Mockava op een Litouwse trein blijft, maar de uitbreiding van één naar drie treinen per dag is natuurlijk geweldig.
Naar Oekraïne blijft alles voor nu zoals het is, gezien de beperkte capaciteit van de grensovergangen (en het omsporen). Hier komt wellicht later nog nieuws over naar buiten. Naar Belarus rijdt er tot nader order geen personenvervoer. Tenslotte wordt er nog gesproken over een mogelijke verbinding naar Kroatië, maar hierover lopen de gesprekken met de Oostenrijkse, Sloveense en Kroatische spoorwegen nog.
Goed nieuws dus, al blijft het wel eerst zien, dan geloven. De PKP heeft er in ieder geval zin in, lijkt het. Laten we hopen dat andere landen hun voorbeeld gaan volgen!
Mijn Flickr account.
-
Goed nieuws!
Enig idee welke route de koersrijtuigen van Przemyśl naar München zullen rijden? Via Bohumin, Břeclav en Wenen?
Het zou ook kunnen dat de nachttrein naar Chełm-Łódź in Wrocław gesplitst wordt en dat er daarna via Ostrów Wielkopolski wordt gereden. Dat voelt in ieder geval logischer vanuit een commercieel perspectief.
Enig idee welke route de koersrijtuigen van Przemyśl naar München zullen rijden? Via Bohumin, Břeclav en Wenen?
Het zou ook kunnen dat de nachttrein naar Chełm-Łódź in Wrocław gesplitst wordt en dat er daarna via Ostrów Wielkopolski wordt gereden. Dat voelt in ieder geval logischer vanuit een commercieel perspectief.
-
Ik zie de laatste jaren veel rechtstreekse verbindingen met Przemysl. Waarom is dat? Populaire toeristische hotspot? Of speelt er iets anders.
- Suus
- Contacteer:
Grensplaats met Oekraïne, waar niet naar gevlogen kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
Dat is wel het meest logisch, maar ik vraag me dan wel af met welke trein die rijtuigen uit Wenen naar München zouden moeten komen. Achter een Railjet-stam lijkt me niet.
Die verbindingen met Leipzig zijn wel interessant, benieuwd hoe men die treinen voldoende vol denkt te kunnen krijgen.
-
Voor de verbindingen naar Leipzig wordt gebruikgemaakt van de goederenroute via Horka, omdat de PKP geen zin heeft in locomotiefwissels en kopmaken in Dresden, aangezien Dresden-Görlitz nog niet geëlektrificeerd is. Dit betekent dat er tussen Leipzig en Legnica waartussen ruim 300 kilometer zit, er geen grote steden worden aangedaan, enkel een aantal overstappunten voor reizigers die naar Görlitz, Cottbus of Dresden moeten.
-
-
In de tekst staat met EN 'Chopin', dus dat is EN 406/407.Matt schreef: ↑zo 06 apr 2025, 23:18 Goed nieuws!
-
- Donateur
Het kaartje op de website van de link toont een route Chełm-Warszawa-Łódź-Poznań-Berlin, dus ik denk het eigenlijk niet. Ik vind het wel een beetje onlogisch klinken dat zo'n trein alleen tussen Rzepin en Berlin samen zou rijden, 80-90% van de route rijden de delen dan apart. Het lijkt ook niet dat ze in Poznań al koppelen, want het kaartje laat ook een directe lijn vanuit Wrocław naar Berlin zien - nog even afwachten wat het gaat worden dus. Het enige voordeel van Rzepin-Berlin gekoppeld rijden is dat je maar één trein hoeft in te leggen in Duitsland, voor de rest is het vooral vervelend en wachten in het geval van vertraging.
Misschien zit er stiekem wel een gigantisch potentieel voor honderden reizigers per dag in een directe verbinding Hoyerswerda-Gliwice of Ruhland-Dębica wat nog niemand heeft weten te ontdekken - je weet het nietNitein-Repart schreef: ↑ma 07 apr 2025, 14:21 Voor de verbindingen naar Leipzig wordt gebruikgemaakt van de goederenroute via Horka, omdat de PKP geen zin heeft in locomotiefwissels en kopmaken in Dresden, aangezien Dresden-Görlitz nog niet geëlektrificeerd is. Dit betekent dat er tussen Leipzig en Legnica waartussen ruim 300 kilometer zit, er geen grote steden worden aangedaan, enkel een aantal overstappunten voor reizigers die naar Görlitz, Cottbus of Dresden moeten.

Mijn Flickr account.
-
Godzijdank, een verbinding naar Litouwen waarvoor je niet supervroeg je bed uit moet en in Suwalki of Bialystok overnachten. Nu nog hetzelfde voor Litouwen->Letland.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
- ICE11
Vanwege de "Generalsanierung" in het Rijndal wordt de IC Luxemburg-Düsseldorf vanaf Juni 2026 ingekort tot RE Luxemburg-Koblenz. Als de Eifelstrecke volledig onder draad is (2028?) zullen de CFL-KISS dan via deze lijn een doorgaande RE Luxembourg-Köln rijden.
-
Klinkt interessant om een doorgaande RE naar Luxembourg te bieden door de Eifel.
-
Lijkt mij inderdaad wel gaaf. Gaat die dan ook stoppen op allerlei gehuchten.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Het lijkt mij het meest logisch om het stoppatroon van de slechts enkele keren per dag rijdende RE12 aan te houden, dus stops te plannen in Bitburg-Erdorf, Gerolstein, Jünkerath, Kall, Mechernich, Euskirchen en Köln Süd. Met name ten zuiden van Euskirchen zijn grote delen van de lijn enkelsporig en dus zit je vast aan een aantal kruisingsstations.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Bovendien kan de RE/RB22 ten zuiden van Gerolstein ook niet op alle stations stoppen als de RE12 rijdt, omdat de RE/RB22 op sommige stations aan de kant wordt gezet om de RE12 te passeren.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-11136805
Er gaan geruchten op Drehscheibe dat de IC Königsee (Hamburg-Berchtensgaden) vanaf december 2025 met een zevendelige ICE-T gaat rijden. Tussen Nürnberg en Oberstdorf rijdt dan een aansluitende set BR612 die de IC Nebelhorn (Hamburg-Oberstdorf) gaat vervangen. Of regionale tickets en het Deutschlandticket geldig zijn op de set BR612 tussen Nürnberg en Oberstdorf is nog niet bekend.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-11136805
Er gaan geruchten op Drehscheibe dat de IC Königsee (Hamburg-Berchtensgaden) vanaf december 2025 met een zevendelige ICE-T gaat rijden. Tussen Nürnberg en Oberstdorf rijdt dan een aansluitende set BR612 die de IC Nebelhorn (Hamburg-Oberstdorf) gaat vervangen. Of regionale tickets en het Deutschlandticket geldig zijn op de set BR612 tussen Nürnberg en Oberstdorf is nog niet bekend.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 30 mei 2025, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
Wat een creatieve oplossing. Is het niet beter een ICE naar Ulm te nemen en daar overstappen.
- ICE11
Wedden, dat de aansluitende trein naar Oberstdorf dan in Nürnberg natuurlijk niet op de vertraagde ICE uit Hamburg wacht en dus de doorgaande reizigers vanuit het noorden naar het Allgäu (vooral veel senioren, want de huidige doorgaande IC heeft niet voor niets de bijnaam "Kukident-Express") voortaan de dupe zijn? 

-
De RB27 Berlin Karow-Wensickendorf gaat volgend jaar alleen nog maar op werkdagen in de spits rijden tussen Basdorf en Wensickendorf.
Het weekendverkeer naar Schmachtenhagen verdwijnt helemaal op deze lijn vanaf Basdorf
Het weekendverkeer naar Schmachtenhagen verdwijnt helemaal op deze lijn vanaf Basdorf