Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ICE11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Onlangs zijn de door MRB gereden RE Leipzig-Chemnitz de n-Wagen vervangen door van WFL gehuurde dubbeldekkers. Maar nu mogen de reizigers bij getrokken treinen het eerste rijtuig achter de lok niet gebruiken omdat de airco van het rijtuig de uitlaatgassen opzuigt:

https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/ ... g-102.html

Het lijkt wel een specifiek probleem met de ER20 (Eurorunner) te zijn, want elders in het land rijden dubbeldekkers met 218 (bij voorbeeld op de Marschbahn of in de Oberpfalz) en daar hebben ze dergelijke problemen niet, misschien omdat de 218 langere uitlaatpijpen heeft.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ik heb hier eerder geklaagd over uitlaatgassen in een EC van Alex richting Praag. Dat waren enkeldeksrijtuigen met een loc ervoor, maar welk materieel precies weet ik niet meer.
Laatst gewijzigd door gpvos op wo 09 apr 2025, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Voor de Alex zit een BR223.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

De BR223 is hetzelfde type dieselloc als degene die voor de RE6 Leipzig - Chemnitz zitten, dus dat bij de Alex dezelfde klachten optreden vind ik niet gek. Ik ben benieuwd of de Eurorunners van de ÖBB (Rh2016) ook uitlaatgassen in de rijtuigen veroorzaken als ze reizigerstreinen rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ik vermoed, dat het bij de ÖBB niet zo erg is want daar rijden de 2016 toch vooral met Cityshuttle-rijtuigen en deze zijn iets lager dan bij voorbeeld n-Wagen of IC-rijtuigen, zodat de uitlaatgassen daar misschien net overheen gaan.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

In Duitsland waren sommige series Dostos zelfs speciaal aangepast om met dieseltractie te rijden, precies vanwege dit probleem.
ÖBB Cityshuttle en n-Wagen hebben natuurlijk geen airco, dus die hebben dat probleem helemaal niet. Bij IC-rijtuigen zit de aircoinlaat ook aan de zijkant. Het zijn echt specifiek de Dostos die de airco tegen de kop in het dak hebben zitten.
Gamma

Bericht door Gamma »

IC 143 kwam om 14:36 (vertraging: 35 minuten) aan op eindbestemming Hannover Hbf, de aansluitende ICE 859 naar Berlijn Hbf vertrok om 14:32 uur. Jammer voor de overstappers...
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik ben onderweg in de regio Siegen/Dillenburg. Het valt me op dat de HLB heel veel onnodig dieselt onder de draad, zoals de RB95. Hebben ze gewoon niet zoveel elektrisch materieel?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Matt

Bericht door Matt »

Wellicht dat ze flexibiliteit van het materieel willen hebben? De helft van hun netwerk is niet geëlektrificeerd.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Afgelopen weekend werd in de buurt van Dresden opnieuw een rit met een stoomloc voortijdig gestopt (eerder was dat al in 2023 in Herzogenrath het geval) omdat trein"liefhebbers" zich niet konden gedragen en op seinen en zelfs bovenleidingspalen zijn geklommen... :X

https://www.tag24.de/dresden/lokales/da ... le-3377391
ICE11

Bericht door ICE11 »

De eerste twee 406 worden overmorgen van Dortmund naar Mukran overgebracht om daar op hun lot te wachten.
cassie127

Bericht door cassie127 »

De eerste twee stellen zijn ondertussen in Basel om gereed gemaakt te worden om buiten dienst te gaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ervaring van de RE13 ersatzbussen doen mijn haat jegens bussen weer vergroten.

Venlo, 6:37 aangekomen met de bus. Er gaan twee RE13 bussen naar Mönchengladbach, de stopbus om 6:48 en de snelbus om 6:54. Vrij gauw komt er een gelede bus aanrijden die op de Ersatzbushalte parkeert en zichzelf uit zet. Op deze bus een A4-tje met alle tussenhaltes.
Ondertussen staan er wat mensen rond te dreutelen als rond 6:45 een rode gelede bus met RE13 erop arriveert. Deze heeft alleen een A4-tje met SEV. De mensen lopen hierheen, ik dus ook, denkende dat dit de snelbus wordt. Ik vraag het nog na aan de chauffeur "sind Sie der Schnellbus?" "Ja, ja".
Maar prompt om 6:48 vertrekt hij terwijl de andere bus nog altijd blijft staan. Dat klopt niet, dus ik loop nog een keer naar de chauffeur "Halten sie in Kaldenkirchen?" "Ich nicht verstehen" -0- Geen duitser en geen duitskennis. Maar hij produceert een geplastificeerd A4-tje met wat dienstregelingen, wijst naar die van de stopbus en wijst naar zichzelf. :cry: Goed, hij is dus de stopbus, laat me er uit. Gelukkig waren we het busstation nog niet uit.
Ik loop terug naar de dode bus (waar wel een chauffeur in zit) en na korte tijd komt er een derde gelede bus aan, nu met RE13 SCHNELLBUS op de lichtbak. Ok, dat is duidelijk. Ik stap in, vraag nog eens na, de chauffeur is een ingeburgerde Duitser die begrijpelijk kan converseren en bevestigt de snelbus te zijn.
Met mij als enige reiziger vertrekken we.

Op de autosnelweg weet de chauffeur het gaspedaal niet te vinden. We rijden 70. Vrachtwagens snellen ons voorbij alsof we stilstaan. Tuk-tuks halen ons in. Desondanks zijn we redelijk op tijd bij de afrit naar Viersen en alleen zijn lamme rijgedrag (40 rijden en daardoor de groene golf missen) is de reden van +1 in Viersen. Nog niet erg, want in Mönchengladbach 8 minuten overstap op de RE13.
Maar, nu moeten we in de ochtendspits naar Mönchengladbach. Het gaat met 70 waar je 100 mag en 50 waar je 70 mag en Duitse verkeerslichten doen niet aan detectielussen en staan lang op rood, en als we om 7:40 op de Steinmetzerstraße voor weer een stoplicht staan neem ik het risico niet dat we en op tijd (nou ja, nu al +3 dus) achter het station zijn en het lukt met de 300 meter loopverbinding om de trein van 7:45 te halen en vraag de chauffeur of ik eruit mag. Dat mag, hij zegt nog iets (waarschijnlijk dat de trein wel wacht) en ik ben weg.
Ik ben om 7:43 in de trein en om 7:45 komen de medebusreizigers hijgend en puffend aan. Tja.

Ik haat bussen. En vooral als je dan een chauffeur hebt die totaal geen notie van enige vorm van dienstregeling of aansluitingen heeft.
en-es

Bericht door en-es »

Ik heb ook geen beste ervaringen met het SEV tussen Venlo en Mönchengladbach. Gaat er nogal chaotisch aan toe.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

We zitten in ICE 1221 naar Wenen, in Duitsland al flinke vertraging, in Nürnberg gaan we 8 minuten voor ICE 91 (naar Wenen een uur later) weg, nog weer extra werkzaamheden, Stellwerkstörung in Linz waardoor we vanaf Passau boemelen.
Nu in Wels, staan we stil, komt ICE 91 naast ons staan en mag voor ons weg. Omdat die minder vertraging heeft.
Er ging al een RJ voor ons weg, toen ging ICE 91, toen nog een RJ, nu weer een Westbahn.

En we staan dus nog altijd stil in Wels. Het wordt een latertje vanavond. Minstens 2 uur vertraging wordt dat.
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Tsja, dan wil je op 2e paasdag naar Glattbrugg in Zwitserland.
De overheid wil ons graag in de trein hebben en ook ik heb dat vaak gedaan. Echter de Duitse Bahn maakt er de laatste jaren steeds meer een bende van. Maar goed, toch maar eens gekeken wat mijn opties waren. Met beginstation Veenendaal Centrum (lijn 50 rijdt op een vroege zondagochtend wel van de Klomp naar Veenendaal Centrum en verder maar niet andersom) en vertrek om 8.47 uur krijg ik de volgende opties:
Vndc - Ut - Ht - Bd - Brussel Zuid - Paris Nord/Est - Strassbourg - Basel SBB - Zürich Flughafen en dan 2 haltes met tram 10/12. Aankomst 20.14 uur.
Optie 2 gaat om 9.17 uur via Ut - Köln - Stuttgart - Schaffhausen - Glattbrugg en dan 1 halte met de tram, aankomst 20.53 uur.

Beste lezer , u snapt natuurlijk dat dit niet echt een relaxte reis ging worden. Mijn keuze viel dan ook op:
Vndc 9.47 uur via Ut naar Shl. Daar de KLM om 12.15 uur genomen naar Zürich waar deze om 13.35 uur zijn wielen op het asfalt zette. Nog 2 haltes met de tram en om 14 uur was ik waar ik wezen moest. NS op tijd, KLM op tijd en de tram in Zürich ook.

Ik snap dat dit uitzonderlijk is door werkzaamheden tussen Ah en Oberhausen en tussen Karlsruhe en Basel maar zo krijg je echt de reizigers de trein niet in. Ook al is KLM dan duurder dan de DB, snelheid is ook een ding. Met de ICE 105 kon je ook om kwart voor 3 in Basel en met overstap om 4 uur in Zürich. Klopt het gezegde dan toch dat vroeger alles beter was ?
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

De ICE105 rijdt nog steeds gewoon, alleen niet meer vanuit Amsterdam.

Een volledige versperring van Baden-Baden-Freiburg maakt het wel lastig om met de trein naar Zwitserland en Italië te reizen. Gewoon een gebrek aan uitwijkmogelijkheden op die route. Eigenlijk zou Stuttgart-Zürich volledig dubbelsporig moeten worden zodat enkele ICE's vanuit Mannheim naar Zwitserland over Stuttgart en Singen geleid kunnen worden. Maar ja, voordat Stuttgart-Zürich dubbelsporig is, zijn we decennia verder.
-
Matt

Bericht door Matt »

Er gaat een paar keer per dag een rechtstreekse TGV van Parijs naar Zürich, maar die is meestal best prijzig. Vanwege die werkzaamheden bij Freiburg is de route via Duitsland niet echt een optie. De reisoptie met de minste overstappen is waarschijnlijk met de nachttrein naar München en daarna de Eurocity naar Zürich.

Hoewel ik graag reizen met de trein promoot, geef ik je nu zeker geen ongelijk om met KLM te reizen.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ik wel, want Swiss is over het algemeen goedkoper en vind ik veel prettigere toestellen hebben. *O*
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

De Airbus 220 van Swiss is zeker een fijn toestel maar bij KLM spaar ik Flying Blue miles en ik vlieg naar meer bestemmingen dan alleen Zwitserland 😉.
En qua prijs zit er niet veel verschil in hoor. De ene keer is Swiss goedkoper en de andere keer KLM, is een beetje afhankelijk van het moment van boeken.
Voordeel van KLM is dat ik terug vlieg vanaf Basel en daarvandaan vliegt Swiss niet naar Schiphol.
en-es

Bericht door en-es »

Vorig jaar noodgedwongen met Austrian naar Wenen gevlogen met duur last minute ticket. Ik ben ook Flying Blue member maar KLM was verschrikkelijk duur. Prima vlucht ondanks anderhalf uur vertraging. En daarna met de Airport Express naar Wien Mitte.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Die AirPort Express is vreselijk duur. Ga altijd met de S-baan daar.
Gr BasG
en-es

Bericht door en-es »

Klopt, maar die trein stond nog op mijn bucketlist.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Bonjour vanuit TGV 6611 richting Lyon, al 7 uur onderweg en nog niet eens op de helft. Maar goed, tot nu toe nog geen minuut vertraging met zowel de 4019, 9310 als onze huidige. Zo maar eens uitgebreid lunchen in Lyon, want de 40 minuten overstaptijd in Barcelona is wel krap om wat te eten en de IC naar Valencia heeft ook geen catering.
Matt

Bericht door Matt »

Daarnaast is het aanbod van de horeca op Barcelona Sants ook zeer beperkt, zeker voor zo'n groot station.
Plaats reactie