Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Dionysusnu

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: wo 09 apr 2025, 19:25 De gedachte om deze wel in te tekenen was meer dat ze soms wel gebruikt worden bij reizigersvervoer bij omleidingen, waar dat voor niet getoonde spoorinfra niet geldt. Uit het oogpunt van hoeveelheid informatie heb ik alle spooremplacementen en goederensporen maar achterwege gelaten.
Punt is dat de Watergraafsmeerboog dat niet wordt. Daarmee kom je alleen op het opstelterrein uit, dus die is ook bij omleidingen niet geschikt voor reizigers. Voor de duidelijkheid: ik bedoel Diemen Zuid-Science Park. Dat je de boog ArenA-Diemen Zuid tekent, snap ik.
TffpaA schreef: wo 09 apr 2025, 19:25
Stations Lelylaan, Zuid en Sloterdijk staan er als "Station []", maar Bijlmer ArenA en Duivendrecht als simpelweg "[]"
Tsja, GVB-nomenclatuur... Het prefix 'station' is bij de metro niet (meer) te vinden, maar bij de tram (nog) wel. En dat verklaart het verschil hier :Y
Die stations staan wel in metrostijl geschreven (met hoofdletters). Of noemt de metro ze dáár dan weer wel "Station []"? :')
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hmm - niet? Ik meende eens opgevangen te hebben dat ook deze boog weleens voor omleidingen is gebruikt - ik meen er vanuit mijn toenmalige flatje in Diemen zelfs eens een trein met reizigers over gespot te hebben... :|
Dionysusnu schreef: wo 09 apr 2025, 19:47 Die stations staan wel in metrostijl geschreven (met hoofdletters). Of noemt de metro ze dáár dan weer wel "Station []"?
Ja, want óók metro dús hoofdletters - máár 'station' omdat tram :Y Voor verdere klachten en inlichtingen wende u zich tot GVB zelve (A)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

* Hoofddorpplein is in twee richtingen te gebruiken als keerlus.
* Het Haarlemmermeercircuit is vanuit alle richtingen te gebruiken als keerlus, en heeft bovendien door het midden een doorsteek van trams van de Cornelis Krusemanstraat naar de Amstelveenseweg zuidwaarts.
* Weteringcircuit is vanuit elke richting te gebruiken als keerlus. Van/naar de Vijzelgracht kan je niet naar links of rechts maar moet je altijd het circuit voor minstens driekwart nemen (en vanuit Vijzelgracht naar Leidseplein of vanaf Frederiksplein naar Vijzelgracht een meer dan volledige ronde maken.
* Tropencircuit is vanuit alle richtingen als keerlus te gebruiken.
* Keerlus Diemen Sniep is met de klok mee, niet tegen de klok in.
* Burgemeester Röellcircuit is vanuit elke richting te gebruiken als keerlus.
* De Dam is te gebruiken als keerlus (tegen de klok in)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: wo 09 apr 2025, 18:42
- De verbinding metro-spoor tussen werkplaats Diemen en Diemen-Zuid
Hmm - was/is dit niet één remise/werkplaats? Zo heb ik het nu althans wel bedoeld.
De discussie of het één of twéé werkplaatsen zijn, dat is voor organisatiefetishisten. Ik bedoelde de verbinding tussen (metro)werkplaats en NSProrail-spoor.
- De half-opgebroken eindlus bij Zoutkeetsgracht
- De sporen Haarlemmerplein-Centraal Station ;-)
Zie ook mijn eerdere commentaar over sporen die niet berijdbaar zijn.
Ik volg je, maar wellicht die bij Zoutkeetsgracht als "under construction" intekenen. Die wordt "binnenkort" als de kade klaar is - daadwerkelijk weer (terug)gelegd.

Nog een grafisch ding wat ik mij bedacht: Je richtingpijltjes zijn nu twéé witte chevrons. Wellicht wordt het beeld, vooral in de keerlussen, rustiger als je er één witte chevron van maakt.

Bij sommige eindpunten heb je chevrons ín de lijn gebruikt, bij sommige een pijltje er naast, maar bij sommige allebei. Ik heb nog geen patroon er in kunnen ontdekken.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Moet bij Frederiksplein een deel van de keerlus "niet voor reizigers" ipv "niet in gebruik" zijn, vanwege het keren van lijn 24?

Ik denk dat je het naar aanleiding van Suus' opmerkingen toch al verandert, maar de tramhalte Amstelveensweg ligt niet zo duidelijk aan de naam gekoppeld.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Suus schreef: wo 09 apr 2025, 20:02 * Hoofddorpplein is in twee richtingen te gebruiken als keerlus.
* Het Haarlemmermeercircuit is vanuit alle richtingen te gebruiken als keerlus, en heeft bovendien door het midden een doorsteek van trams van de Cornelis Krusemanstraat naar de Amstelveenseweg zuidwaarts.
* Weteringcircuit is vanuit elke richting te gebruiken als keerlus. Van/naar de Vijzelgracht kan je niet naar links of rechts maar moet je altijd het circuit voor minstens driekwart nemen (en vanuit Vijzelgracht naar Leidseplein of vanaf Frederiksplein naar Vijzelgracht een meer dan volledige ronde maken.
* Tropencircuit is vanuit alle richtingen als keerlus te gebruiken.
* Keerlus Diemen Sniep is met de klok mee, niet tegen de klok in.
* Burgemeester Röellcircuit is vanuit elke richting te gebruiken als keerlus.
* De Dam is te gebruiken als keerlus (tegen de klok in)
Tsja, áls ik dan keermogelijkheden ga intekenen, moet ik dat natuurlijk overál doen... :')
Dionysusnu schreef: wo 09 apr 2025, 20:29 Moet bij Frederiksplein een deel van de keerlus "niet voor reizigers" ipv "niet in gebruik" zijn, vanwege het keren van lijn 24?
Goed gespot.

Enfin, versie 0.2:

Afbeelding
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Indrukwekkend werkstuk!

Wij kijken uit naar de Den Haag-Rotterdam tram-trein-metro kaart!
trolly

Bericht door trolly »

Eens. Jammer dat de Lekstraat niet vanaf de Vrijheidslaan bereikt kan worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Na een nachtje slapen toch weer wat nieuwe/andere ideeën. Het onderscheid tussen 'niet in gebruik' en 'niet voor reizigersvervoer' is toch wat te gekunsteld. Ook al die pijltjes maken het geheel onoverzichtelijk. MAAR: daar heb ik ideeën voor. Naast wat nog aan bestaande observaties moet worden aangepast, komen er dus nog de nodige veranderingen aan.

Jullie zijn nog niet van me af.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

TffpaA schreef: wo 09 apr 2025, 19:25
Dionysusnu schreef: wo 09 apr 2025, 19:09 Stations Lelylaan, Zuid en Sloterdijk staan er als "Station []", maar Bijlmer ArenA en Duivendrecht als simpelweg "[]"
Tsja, GVB-nomenclatuur... Het prefix 'station' is bij de metro niet (meer) te vinden, maar bij de tram (nog) wel. En dat verklaart het verschil hier :Y
En dan vergeten jullie nog de derde variant binnen GVB: []station, te vinden als Muiderpoortstation & Amstelstation. :X

Maar het is inderdaad niet TffpaA die hier een bende van maakt, dat doet GVB zelf wel. :roll:

Al zou TffpaA er wel voor kunnen kiezen (dat is het voordeel als je zelf een kaart maakt: je kunt eigen keuzes maken) om de bende van het GVB enigszins op te ruimen en Bijlmer ArenA, Holendrecht en Duivendrecht de naam van de bijbehorende bushalte te geven. Dan heb je nog maar twee varianten over: station [] & []station. Dat zorgt misschien ook nog voor extra nadruk op de overstapfunctie 'metro ⇄ trein' van de betreffende stations. Al begrijp ik de huidige keuze ook.
trolly

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: do 10 apr 2025, 08:28 Jullie zijn nog niet van me af.
Zo mag ik het horen.

En als je toch bezig bent nog een puntje ter overweging: in de remise-emplacementen Havenstraat, Legmeerpolder en Verrijn Stuartweg liggen ook keerlussen. Benieuwd welke overwegingen je hebt bij om die al dan niet in te tekenen.

________________________________________________________________________________________________
IIVQ

Bericht door IIVQ »

^^ En in de remise Diemen (tram) ook!

Over stations: "Vroeger" (niet zo heel lang geleden) waren bushaltes bij metrostations ook Station. Station Ganzenhoef, Kraaienneststation, Station Gein* en Station Reigersbos, maar grappig genoeg gewoon Gaasperplas.

Is men daar van af gestapt of zat en zit dat alleen in de omroep?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: do 10 apr 2025, 16:53 Benieuwd welke overwegingen je hebt bij om die al dan niet in te tekenen.
Hoewel ik het met tante Suus eens ben dat mijn doel in te tekenen welke verbindingen er in het tramnet allemaal mogelijk zijn met zich meeneemt dat ik ook alle keervoorzieningen - hoe onwaarschijnlijk het ook is dat ze ooit zo gebruikt worden - inteken, vind ik de sporenlayout in remises in dat opzicht niet relevant. Een remise is een plek waar je in- en ook weer uit kunt - en dan volstaat het de toeleidende infrastructuur in te tekenen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Graag gedaan! Kijk je bij de nieuwe versie ook nog even naar het Tropencircuit, die klopt in de bij mij laatst bekende versie nog niet helemaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

...et voilà:

Afbeelding
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nice! Veel rustiger beeld.

En gelijk al een fout gespot: Van het Olympisch stadion kan je ook "rechtdoor" naar het Haarlemmermeerplein.

Je hebt op veel posts inhoudelijk gereageerd, op deze van mij niet en de gemelde zaken niet verwerkt, dus wellicht dat je 'm gemist had. Ik mis dus de in construction zijnde eindlus bij Zoutkeetsgracht en de verbinding tussen remise Diemen en het ProRail-spoor bij Diemen Zuid.

Verder lijkt het alsof je tram altijd "boven" de metro en die weer "boven" het spoor tekent (jouw keuze), maar tussen het ProRail-spoor bij centraal en de NZL lijkt deze separatie er niet te zijn

Micromierenneuken: Ten westen van Centraal lopen de dashes in de drie treinsporen eerst gelijk en dan het noordelijkste ineens niet meer, nog voor de twee zuidelijk "t.h.v. Zaanstraat" afbuigen.

Volgens mij loopt de keerlus van de IJburgtram bij Centraal andersom, met de klok mee.

Het blokje lijnen bij Centraal staan twee keer "Centraal Station", het nut ontgaat me een beetje, en bij de onderste staat er een overbodige "a" achter.
ITF

Bericht door ITF »

De lus van de IJtram bij Centraal loopt tegen de klok in, afgelopen maandag ben ik er namelijk nog uitgestapt :)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
trolly

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: do 10 apr 2025, 18:23 Hoewel ik het met tante Suus eens ben dat mijn doel in te tekenen welke verbindingen er in het tramnet allemaal mogelijk zijn met zich meeneemt dat ik ook alle keervoorzieningen - hoe onwaarschijnlijk het ook is dat ze ooit zo gebruikt worden - inteken, vind ik de sporenlayout in remises in dat opzicht niet relevant. Een remise is een plek waar je in- en ook weer uit kunt - en dan volstaat het de toeleidende infrastructuur in te tekenen.
Jouw feessie. Maar bij de Lekstraat klopt die toeleidende infrastructuur nog altijd niet.

iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu je keuze is met betrekking tot de verschillende benamingen van tramhaltes en trein- en metrostations. Op de stations waar alle drie de modaliteiten komen zie ik alle verschillende namen (bijv. [Amstelstation, AMSTEL, Amsterdam Amstel] & [Centraal Station, CENTRAAL STATION, Amsterdam Centraal]), bij de combinatie TREIN+TRAM zie ik ook beide namen (bijv. [Muiderpoortstation, Amsterdam Muiderpoort]), maar bij de combinatie METRO+TRAM zie ik dan weer alleen de naam van het metrostation (bijv. [DE VLUGTLAAN], terwijl de bijbehorende tramhalte Burg. De Vlugtlaan heet).
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Een nieuwe editie, hopelijk met de geconstateerde fouten en inconsistenties eruit. Ik heb een aantal 'remises' maar weer weggelaten omdat het een beetje een rommeltje werd. Wel heb ik de Watergraafsmeer en Lijnwerkplaats Zaanstraat ingetekend. Op die manier ontstaat een compleet beeld van spoorinfrastructuur die in het kader van reizigersvervoer is aangelegd en wordt gebruikt.

Afbeelding
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Leuk he? Iets ontwerpen waar je trots op bent en dan reacties met "Mooi, maar <50 fouten> en <100 zaken die ik anders zou doen>". Trek het je niet teveel aan en doe gewoon wat je mooi vind!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik toon 'm hier juist omdat ik weet dat OVinNL'ers de fouten er wel uit weten te vissen. Én het heeft me ten aanzien van bepaalde ontwerpkeuzes op andere gedachten gebracht. Ik vind dat juist een waardevol onderdeel van het ontwerpproces - het maakt een 'goede' kaart 'nog beter' :)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Goed dat je het zo opvat. Ik heb zelf wel eens een lijnennetdiagram ontworpen (te zien in het drgl-boekje van G&V) en het alternatief was iets wat in Powerpoint gemaakt was. Het doel was heel duidelijk: moet op een verticale pagina passen, en is eigenlijk alleen bedoeld voor ROCOV om de aansluitingen te tonen. En dan kreeg ik eindeloos kritiek van vrienden dat de richting van de lijnen niet klopte en haltes ontbraken, bovendien waren er zaken waar ik zelf ontevreden over was maar dat herstellen zou het min of meer compleet hertekenen betekenen, en daar had ik de tijd niet voor. Op een gegeven moment heb ik alles maar genegeerd en was dit het.

Ik ben nu (zijdelings) betrokken bij de reisinfo voor "een concessie die we implementeren" en daar is het over elk detail 5 personen, 6 meningen...
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

IIVQ schreef: vr 11 apr 2025, 14:02 Ik ben nu (zijdelings) betrokken bij de reisinfo voor "een concessie die we implementeren" en daar is het over elk detail 5 personen, 6 meningen...
:Y

Er is een reden dat ik kaartjes tekenen altijd in de hobbysfeer heb gehouden.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Goed, nog wat laatste tweaks, en een iets ander kleurenschema:

Afbeelding
Plaats reactie