Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Philip

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Bushaltes heten wel vaker naar een locatie waar de bus niet komt. Van een Delftse stadsbus die 'IKEA' als bestemming toont verwacht je toch ook niet dat die de ingang forceert? :mrgreen:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nee, maar die bus komt wel bij een halte IKEA naast het parkeerterrein daarvan. Lijn 80 stopt grofweg een kilometer van Veenendaal (de bebouwde kom dan, de gemeentegrens ligt tussen de 6e en 7e lantaarnpaal op het perron van station Veenendaal-De Klomp)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

Nou dan is het echte probleem dus dat station Veenendaal - De Klomp niet in Veenendaal ligt...

De bestemming Utrecht CS wordt gevoerd ipv Utrecht Centraal vanwege de leesbaarheid.

In Amersfoort filmt lijn 3 nu "Centraal Station via Meander MC" en lijn 5 "Amersfoort CS via station Schothorst".
Chauffeur Syntus Utrecht.
Philip

Bericht door Philip »

Daniel schreef: di 08 apr 2025, 17:04 Nee, maar die bus komt wel bij een halte IKEA naast het parkeerterrein daarvan. Lijn 80 stopt grofweg een kilometer van Veenendaal (de bebouwde kom dan, de gemeentegrens ligt tussen de 6e en 7e lantaarnpaal op het perron van station Veenendaal-De Klomp)
'Veenendaal' verwijst niet naar de plaats, maar naar het station Veenendaal-De Klomp. Ze hebben gekozen voor 'Veenendaal' in plaats van voor 'De Klomp' als verkorting van de volledige stationsnaam. Dat staat los van de plaats waarin het station ligt.
De verwarring is nihil, want elke reiziger die naar de plaats Veenendaal wil, neemt de bus naar het station Veenendaal-De Klomp. 'De Klomp' als verkorting levert meer verwarring op, terwijl de volledige stationsnaam teveel ruimte inneemt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Niwa ter Els schreef: di 08 apr 2025, 17:53 In Amersfoort filmt lijn 3 nu "Centraal Station via Meander MC" en lijn 5 "Amersfoort CS via station Schothorst".
Via Meander MC zat er toch al in? Die via van lijn 5 is wel een logischere dan "via Hooglanderveen" wat het vroeger was. Een deel van de aanpassingen was er trouwens al langer, want lijn 6 filmt nu bijvoorbeeld niet meer "CS via Rustenburg" maar "Centraal Station via Rustenburg".
Philip schreef: di 08 apr 2025, 20:03 'Veenendaal' verwijst niet naar de plaats, maar naar het station Veenendaal-De Klomp. Ze hebben gekozen voor 'Veenendaal' in plaats van voor 'De Klomp' als verkorting van de volledige stationsnaam. Dat staat los van de plaats waarin het station ligt.
De verwarring is nihil, want elke reiziger die naar de plaats Veenendaal wil, neemt de bus naar het station Veenendaal-De Klomp. 'De Klomp' als verkorting levert meer verwarring op, terwijl de volledige stationsnaam teveel ruimte inneemt.
Nee hoor, je krijgt de bestemming al feitelijk correct en nog steeds logisch door gewoon dezelfde bestemming als de haltenaam te hanteren. Dat is een kwestie van twee woorden omwisselen: niet "Veenendaal Station De Klomp" maar "Station Veenendaal De Klomp". De via die lijn 80 heeft is verder namelijk toch vooral verwarrend, met z'n "via Leusden" voor een bus die Leusden slechts schampt en slechts voor heel specifieke bestemmingen in Leusden relevant is (en die zitten weer niet in de via). En voor het onderscheid met 280 zou je eigenlijk iets als "via Scherpenzeel" moeten hebben.
Op lijn 82 hebben ze de bestemming op de bus sinds enige tijd wel aangepast naar "via Leusden Zuid" (zo heet het deel van Leusden waar die door rijdt ook werkelijk), maar daar zit weer de inconsequentie dat 280 die tussen Amersfoort en Maarsbergen dezelfde route heeft juist weer "via Woudenberg" filmt.

Reeds sinds de nieuwe dienstregeling is trouwens wel de halteomroep bij Klp al aangepast, die is nu "Station Veenendaal-De Klomp" in plaats van "De Klomp, Station Veenendaal-De Klomp".
Schapekop in de Keistad

Niwa ter Els

Voor het gros is het station sowieso gewoon Veenendaal. Ik ben in ieder geval nog nooit iemand tegengekomen die vroeg of dit de bus naar De Klomp was. Het is altijd "gaat u naar Veenendaal". Kortom, het is net zo'n issue als het bestaan van twee lijnen 74 in de provincie.

De Amersfoortse stadslijnen filmden voorheen "CS via...", wat er heel raar uitzag. Alleen lijn 15 had vanaf het begin "Centraal Station". Stuk duidelijker zo. Bij lijn 5 is het "Amersfoort CS" geworden omdat je anders twee keer het woord "station" krijgt.
Op de DRIS staat nog wel "via H'landerveen", ook op de halte Heideweg. Strikt gezien ben je Hooglanderveen dan al voorbij, maar denk niet dat iemand daardoor in de war raakt.
Philip

Bericht door Philip »

Daniel schreef: di 08 apr 2025, 21:49
Philip schreef: di 08 apr 2025, 20:03 'Veenendaal' verwijst niet naar de plaats, maar naar het station Veenendaal-De Klomp. Ze hebben gekozen voor 'Veenendaal' in plaats van voor 'De Klomp' als verkorting van de volledige stationsnaam. Dat staat los van de plaats waarin het station ligt.
Nee hoor, je krijgt de bestemming al feitelijk correct en nog steeds logisch door gewoon dezelfde bestemming als de haltenaam te hanteren. Dat is een kwestie van twee woorden omwisselen: niet "Veenendaal Station De Klomp" maar "Station Veenendaal De Klomp". De via die lijn 80 heeft is verder namelijk toch vooral verwarrend, met z'n "via Leusden" voor een bus die Leusden slechts schampt en slechts voor heel specifieke bestemmingen in Leusden relevant is (en die zitten weer niet in de via). En voor het onderscheid met 280 zou je eigenlijk iets als "via Scherpenzeel" moeten hebben.
Op lijn 82 hebben ze de bestemming op de bus sinds enige tijd wel aangepast naar "via Leusden Zuid" (zo heet het deel van Leusden waar die door rijdt ook werkelijk), maar daar zit weer de inconsequentie dat 280 die tussen Amersfoort en Maarsbergen dezelfde route heeft juist weer "via Woudenberg" filmt.

Reeds sinds de nieuwe dienstregeling is trouwens wel de halteomroep bij Klp al aangepast, die is nu "Station Veenendaal-De Klomp" in plaats van "De Klomp, Station Veenendaal-De Klomp".
Eens dat Veenendaal-Station De Klomp minder logisch is dan Station Veenendaal De Klomp, maar dat zal een intern dingetje zijn. "De Klomp, Station Veenendaal-De Klomp" is wel de meest correcte benaming vind ik. Uiteindelijk boeit het allemaal vrij weinig.
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Nou ja bij deze vanuit het Utrecht Buiten topic:

https://www.instagram.com/p/DIMd5m2tugq ... V6Z2wxdA==

Nieuwe plaatjes van de Qbuzz Setra S415 LE's die door Pouw Vervoer gereden gaan worden in de huidige huisstijl van U-OV.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
OVSpotterReko

TFT Schermen nieuwe concessie

Bericht door OVSpotterReko »

Ik weet niet helemaal zeker of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar ik kon zo snel geen beter onderwerp vinden. Door alle recente berichtgeving over het concept-vervoersplan voor 2026 vroeg ik me namelijk af hoe de TFT-informatieschermen eruit zullen zien binnen de nieuwe concessie.

Bij Qbuzz is inmiddels de overstap gemaakt naar de nieuwe standaard die is opgesteld door CROW en DOVA. Voor zover ik weet, is U-OV op dit moment de enige concessie waar deze nog niet is doorgevoerd. Aangezien de provincie inzet op een uniforme U-OV-uitstraling, lijkt het me logisch dat er straks één vaste basis komt die door zowel Transdev als Keolis wordt gebruikt.

Ik las dat deze aanpak ook bij RRReis wordt toegepast, dus heel ingewikkeld lijkt het me niet. Heeft iemand hier toevallig meer informatie over? Of is dit iets dat we pas in december echt gaan zien?

Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf alvast een opzetje gemaakt van hoe het eruit zou kunnen zien, gebaseerd op de richtlijnen en de nieuwe U-OV-stijlwijzer.

Afbeelding
Durashift

Bericht door Durashift »

Wat vinden de chauffeurs die in Amersfoort rijden van de werkzaamheden aan de rotonde naast het Eemplein? (de Nieuwe Poort).

Men is nu bezig de tijdelijk afscheiding om te zetten in een definitieve vorm met sluitbanden en steentjes. Het kan misschien komen door de werkzaamheden maar ik vind het moeizamer om in de groothoekspiegel te kijken doordat ik gedwongen wordt er nu haakser voor het fietspad moet staan. Naar mijn idee stonden die betonnen barriers aan de binnenzijde van de belijning en kon je meer in lijn met het fietspad staan en via de spiegel kijken of er nog een malloot aankwam.

Volgens mij is de beredenering van deze aanpak vooral uit het oogpunt van de personen automobilist genomen, alhoewel ik mij kan voorstellen dat er door de ruiten in de bus wat meer zicht naar rechts is dan bij een (korte) vrachtwagencabine.

https://archive.ph/U388R
Nicketick

Re: TFT Schermen nieuwe concessie

Bericht door Nicketick »

OVSpotterReko schreef: ma 14 apr 2025, 22:40 Bij Qbuzz is inmiddels de overstap gemaakt naar de nieuwe standaard die is opgesteld door CROW en DOVA. Voor zover ik weet, is U-OV op dit moment de enige concessie waar deze nog niet is doorgevoerd.
Groningen-Drenthe is ook nog niet over op de nieuwe standaard
ovVeluwe

Bericht door ovVeluwe »

Durashift schreef: ma 14 apr 2025, 23:28 Wat vinden de chauffeurs die in Amersfoort rijden van de werkzaamheden aan de rotonde naast het Eemplein? (de Nieuwe Poort).
Het is te doen, maar bij voorkeur zet ik de bus nog even (zo goed als) stil voor het fietspad. De busbaan is (komende vanaf het station) ook niet altijd even goed begaanbaar vanwege paaltjes die bij de rotonde staan. Vandaag wordt de halte richting CS aangepakt waardoor in- en uitstappen op de busbaan moet.
Niwa ter Els

Durashift schreef: ma 14 apr 2025, 23:28 Wat vinden de chauffeurs die in Amersfoort rijden van de werkzaamheden aan de rotonde naast het Eemplein? (de Nieuwe Poort).

Men is nu bezig de tijdelijk afscheiding om te zetten in een definitieve vorm met sluitbanden en steentjes. Het kan misschien komen door de werkzaamheden maar ik vind het moeizamer om in de groothoekspiegel te kijken doordat ik gedwongen wordt er nu haakser voor het fietspad moet staan. Naar mijn idee stonden die betonnen barriers aan de binnenzijde van de belijning en kon je meer in lijn met het fietspad staan en via de spiegel kijken of er nog een malloot aankwam.

Volgens mij is de beredenering van deze aanpak vooral uit het oogpunt van de personen automobilist genomen, alhoewel ik mij kan voorstellen dat er door de ruiten in de bus wat meer zicht naar rechts is dan bij een (korte) vrachtwagencabine.

https://archive.ph/U388R
Je hebt wel meer zicht, maar daar heb je in die situatie weinig aan. De hoek waarin je staat en de curve van de rotonde maken het lastig, zelfs met gebruik van je dodehoekspiegel.
Kun je oplossen door zo haaks mogelijk in te sturen maar dan nog is het niet ideaal. Het is gewoon te druk met allerlei verkeer wat in twee richtingen en op verschillende snelheden voor je langs kruist.
Dat die blokken weg zijn is eigenlijk een groot nadeel want nu verwacht iedereen dat je meer snelheid gaat maken omdat het ruimer is. Maar het is en blijft een gevaarlijk punt.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ja, precies. Ze hebben ook extra hoge sluitbanden gebruikt, lijkt mij om te voorkomen dat verkeer er alsnog 'overheen' sluipt bij opstoppingen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Iets anders: een stukje N225 tussen Doorn en Leersum wordt volgende maand van nieuw asfalt voorzien én tegelijkertijd van wat extra drempels en de snelheid naar 60 km/h max + de intussen al bekendere paarse strook verf op de middenas van de rijbaan. :roll:

Weer een paar extra stuiteringen erbij voor je lijf. :X

Als ik het zo begrijp dan rijdt lijn 50 tijdens de werkzaamheden niet over dit stuk, via het fietspad (is ook wel een lang traject natuurlijk).
Pendelwerk of via Maarn?

https://www.heuvelrug.nl/werkzaamheden- ... m-en-doorn

Verkeersbesluit.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-3123.pdf

De verkeerskundige van de politie (landelijke eenheid) heeft negatief geadviseerd. :pos:

Ik lees echter niks over de verkeerskundige van de vervoersonderneming die in opdracht van dezelfde provincie over die weg rijdt. :(
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Lijn 50 rijdt in de week van 28 april, en halverwege mei wederom, een omleiding tussen station Driebergen en Leersum via de A12. Tussen station Driebergen en Doorn rijdt lijn 950.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Talbot
Contacteer:

Bericht door Talbot »

De haltes in Amerongen geven aan dat de haltes zijn vervallen en dat de bestaande halte Doorn Centrum is. Dat lijkt me onjuist dan, toch?
ovforens

Bericht door ovforens »

Durashift schreef: do 17 apr 2025, 21:29 ^^ Ja, precies. Ze hebben ook extra hoge sluitbanden gebruikt, lijkt mij
Verkeersbesluit.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-3123.pdf

De verkeerskundige van de politie (landelijke eenheid) heeft negatief geadviseerd. :pos:

Ik lees echter niks over de verkeerskundige van de vervoersonderneming die in opdracht van dezelfde provincie over die weg rijdt. :(
Ach ja, je schrikt je een hoedje als je berekent wat er komende jaren aan DRU door de plee wordt gespoeld aan snelheidsverlagingen in binnensteden en provinciale wegen.

Uiteindelijk kunnen er alsnog ongelukken komen als iemand gewoon 90 rijdt. 999 promille van de weggebruikers moet echter hinder ondervinden omdat 1 promille onverantwoord rijdt.

Hopelijk worden die afwaarderingen ooit nog teruggedraaid maar ik ben er bang voor.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Zeker in de binnenstad valt dat nog te bezien: De behaalde snelheid van busverkeer op 30-wegen is niet per definitie slechter dan op 50; Vooral als je kijkt naar het "nieuwe 30" op doorgaande wegen. Het tijdverlies van snelheid wordt gecompenseerd door betere doorstroming. Zie bijvoorbeeld https://www.mobiliteit.nl/ov/bus/2021/0 ... usvervoer/. In Tilburg concludeerde een onderzoek zelfs dat bussen op 30-wegen sneller reden dan bij 50.

Verder heeft een lagere snelheid zeker een grote impact op de verkeersveiligheid. Botsingen en dergelijke worden lang niet alleen veroorzaakt door wegpiraten. Als je met 30 een fietser over het hoofd ziet, sta je sneller stil dan met 50.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op vr 18 apr 2025, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ja, en vergeet ook niet dat er genoeg straten zijn waar een bus op zich nu 50 mag maar dat in de praktijk nooit haalt. Als je dan de limiet naar 30 brengt vertraagd dat amper.
Van lange stukken provinciale weg naar 60 op doorgaande wegen in de kom naar 30 heb meer last.
Schapekop in de Keistad

IIVQ

Bericht door IIVQ »

Grappig, bij het spoor is het haast andersom. Je verliest méér tijd door 1km 40 te rijden waar je 80 mag, dan 1km 80 te rijden waar je 300 mag (of 5km 180 waar je 300 mag)
Niwa ter Els

Talbot schreef: vr 18 apr 2025, 18:46 De haltes in Amerongen geven aan dat de haltes zijn vervallen en dat de bestaande halte Doorn Centrum is. Dat lijkt me onjuist dan, toch?
Je kunt vanaf Doorn Centrum met de bus richting Driebergen/Utrecht, daar gaat het om. Dat het met overstap is moet je er niet bij zeggen. Te veel info is alleen maar verwarrend.
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Snelheidsverlaging an sich is ook niet het probleem. Het probleem zijn de vele hoge drempels die doorgaans met deze snelheidsverlaging gepaard gaan.Op een van 80 naar 60 afgewaardeerde weg waar de bus eerst 80 reed, moet een bus soms 30 rijden vanwege de drempels. Dat kost veel tijd en is enorm oncomfortabel en lokt ook gevaarlijk gedrag uit bij automobilisten die graag wat sneller willen rijden, wat volstrekt begrijpelijk is. Wordt het er dan veiliger op, denk het niet.

Zelfde van 50 naar 30. Geen probleem maar de vele hoge drempels kosten pas veel tijd. Kortom, snelheidsverlaging prima maar laat ze eens kappen met die drempels en ga gewoon op snelheid handhaven om de excessen eruit te halen.
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op vr 18 apr 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Niwa ter Els

Daniel schreef: vr 18 apr 2025, 20:04 Ja, en vergeet ook niet dat er genoeg straten zijn waar een bus op zich nu 50 mag maar dat in de praktijk nooit haalt. Als je dan de limiet naar 30 brengt vertraagd dat amper.
Van lange stukken provinciale weg naar 60 op doorgaande wegen in de kom naar 30 heb meer last.
Mooi voorbeeld is de weg tussen Leusden en Woudenberg. Die wordt tzt vanaf 80 terug gezet naar 60. Maar in praktijk zal het weinig uitmaken want die 80 gemiddeld red je toch niet.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Nee, gemiddeld zal je dat nooit gered hebben, ook niet toen het deel bij Leusden-Zuid niet afgewaardeerd was naar 50 km/h (door de kom te verleggen).

Tussen de twee rotondes kan je nu nog wel snelheid maken (ik druk 'm in ieder geval door tot de 90) maar het is in tijd natuurlijk erg kort maar het lucht wel ff op na al die drempels bij Zuid. *O*

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik heb vanmiddag de herinrichting van de rotonde Eemplein mogen benutten. :evil:

De aannemer (of de tekenaar of hoge pief die iets bedenkt..) heeft zelfs grote keien op de hoeken van het nu betegelde deel geplaatst :shock: . Idioot, vind ik. Zo maak je het voor groot verkeer nog krapper (ondanks dat enkele delen een stuk verdrijvingsvlak hebben zodat een trailer kan inlopen bij de draai). Ik zat achter een trailer van de Action.. het ging nét maar die chauffeur moet zich al druk maken om al hetgeen hij aan kruisend verkeer links en rechts moet waarnemen én dan ook nog extra in de spiegels kijken (wat dus afleiding is voor wat er voor je auto gebeurd) om niet je zij-afscherming of een band lek te rijden op de hoek van zo'n kei.

Voor fietsers vind ik het ook gevaarlijk, aan de oostkant ligt de kei praktisch naast het fietspad, op het puntje van de bocht. Ff een verkeerde slinger of uitwijken en een fietser klapt op de kei, volgens mij.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Niwa ter Els schreef: vr 18 apr 2025, 21:17
Talbot schreef: vr 18 apr 2025, 18:46 De haltes in Amerongen geven aan dat de haltes zijn vervallen en dat de bestaande halte Doorn Centrum is. Dat lijkt me onjuist dan, toch?
Je kunt vanaf Doorn Centrum met de bus richting Driebergen/Utrecht, daar gaat het om. Dat het met overstap is moet je er niet bij zeggen. Te veel info is alleen maar verwarrend.
Vanaf Amerongen gezien zou je dan weer terug moeten reizen vanaf Driebergen-Zeist. ;) Iets wat mijn dochter dan zou moeten doen, áls ze op school in Doorn wil komen.. maar 'gelukkig' is het die eerste week van werkzaamheden nog vakantie. Ik zal haar wel waarschuwen want ze heeft een afspraak met een vriendin in Doorn die week, dus dat wordt (verplicht) fietsen. :D
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Niwa ter Els schreef: vr 18 apr 2025, 21:19 Mooi voorbeeld is de weg tussen Leusden en Woudenberg. Die wordt tzt vanaf 80 terug gezet naar 60. Maar in praktijk zal het weinig uitmaken want die 80 gemiddeld red je toch niet.
Ik zat ook te denken aan Scherpenzeel. Daar mag je 30 maar dat haal je er echt niet fatsoenlijk.

Over omleidingen gesproken trouwens... reisde gisteren toevallig eens in het tijdvak waarin de Stadsring afgesloten is. Met lijn 8 via Wijersstraat en Smallepad de Kersenbaan op, Saffierweg richting Ringweg Dorrestein en over de Ringweg Randenbroek naar de Hogeweg was ook wel de toeristische route. Geinig om een keer zo te rijden.
Schapekop in de Keistad

Plaats reactie