Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
giant

Re: Korte vragen

Bericht door giant »

Ik vind de zone’s erg handig. Je kunt in stappen op het dichtstbijzijnde station.
Heb er in België diverse keren gebruik van gemaakt.
gpvos

Bericht door gpvos »

cassie127 schreef: zo 06 apr 2025, 16:51Misschien wil NMBS er ook wel vanaf omdat een Dagkaart binnen een zone nu €2,50 kost (ticket voor enkele reizen binnen dezelfde zone mag je oneindig gebruiken op de dag van geldigheid)
Dat is dus precies wat ik zojuist voorstelde, om die regel af te schaffen, maar voor het overige (of in elk geval de langere afstanden) de zones te behouden.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Matt

Bericht door Matt »

Het afschaffen van gemeenschappelijke tariefpunten is sowieso een trend die we de laatste jaren meer hebben gezien. Zo zijn tickets naar/door Duitsland nu ook alleen nog maar geldig naar het geboekte station en niet meer naar elk station binnen de zone.

Ik ben het zeker eens dat de zones moeten blijven bestaan voor langere (internationale) reizen. Zeker als je een ticket aan het Flex tarief boekt zou je de mogelijkheid moeten hebben om zelf te kiezen of je vanaf Brussel-Zuid, Brussel-Centraal of welk station dan ook in Brussel vertrekt.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik woon zelf in Amsterdam Zuidoost, dicht bij metrostation Ganzenhoef. Als ik vanaf Rotterdam of Zuidelijker kom, hangt het nogal van de precieze tijd af of het handigste station voor mij via Gouda en dan naar Holendrecht (bus 41), Bijlmer (66 of 47), Duivendrecht (41) of Amstel (M53), of via HSL en Schiphol en dan Zuid (M50+53), Centraal (53), Duivendrecht of Diemen Zuid (53 of lopen) is.
Voor binnenlandse reizen maakt dat niet uit vanwege de OVC, maar als ik vanuit het buitenland kom maakt vooral het halen van de Breda-shuffle (Ja: Binnendoor is sneller; Nee: blijven zitten tot Shl en dan Asd, Asb, Dvd of Dmnz) uit. Ik boek vaak een kaartje tot Amstel of Diemen Zuid, maar daarmee reis ik afhankelijk van de route eigenlijk zwart. Dus voor dat soort reizen zouden zones zeer handig zijn - ook zonder het recht de rest van de dag gratis binnen Amsterdam te reizen.
En het lijkt mij prima als dat alleen geldt voor reizen die een bepaald kilometrage te boven gaan.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ik heb zojuist een paar foto's gezien van een aantal ex-Arriva ZHN citea's voor de export op een boot met logo's van een vervoerbedrijf met afkorting ESU of ESUN. Een soort times new roman lettertype met de letters ESU en een gestileerde N. Weet iemand wat voor maatschappij dit is?

Edit: de bestemming is als ik het goed is Cuba.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

Op Busposities staat dat de 139 van Bak is gesloopt, zonder onderliggende informatie. Iemand die hier meer over weet?
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
Hendrik

Bericht door Hendrik »

ThatPCDude schreef: ma 07 apr 2025, 17:55 Ik heb zojuist een paar foto's gezien van een aantal ex-Arriva ZHN citea's voor de export op een boot met logo's van een vervoerbedrijf met afkorting ESU of ESUN. Een soort times new roman lettertype met de letters ESU en een gestileerde N. Weet iemand wat voor maatschappij dit is?

Edit: de bestemming is als ik het goed is Cuba.
Ik las dat ze bestemd zijn voor het vervoer van o.a. werknemers van de Grupo Empresarial del Níquel. De gestileerde N is het logo van dat bedrijf, als ik het goed zie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Dus als ik het goed begrijp is een enkele reis van zone Gent naar zone Gent geldig als dagkaart?? Is dit ergens terug te lezen?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Lijn D(aan)

Bericht door Lijn D(aan) »

Ik heb een korte vraag want kon dit nergens vinden

Deze maand opent als het goed is de tram van Luik, is het Euregioticket dan ook geldig in de tram?

Ik ben benieuwd want zou wel even een tripje willen doen.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Euregioticket is zeker geldig op de tram van Luik.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

De tram wordt door de TEC gereden, dus het Euregioticket is automatisch geldig.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TomSteyl schreef: di 08 apr 2025, 09:20 Dus als ik het goed begrijp is een enkele reis van zone Gent naar zone Gent geldig als dagkaart?? Is dit ergens terug te lezen?
https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... strictions
NMBS schreef:Als je vertrekstation en je aankomststation in dezelfde zone ligt:

Je kan onbeperkt in- en uitstappen op elk station binnen die zone gedurende de dag waarop je ticket geldig is. Om deze trajecten binnen dezelfde zone af te leggen, kies je best voor het Standard Ticket enkele reis (je hoeft dus geen heen- en terugticket te kopen).
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Thanks Rian! Dat had me wat kosten kunnen schelen in het verleden :lol:
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zag gister een HC met een broche op z'n tas met een handje met een oogje. Ik vroeg waar dat voor stond, dat is het nieuwe "toezichthouder"-logo.
Hij wist te vertellen dat de HC's geen BOA (logo: handje met stok) maar toezichthouder (logo kan ik online niet vinden) zijn, dat deze mensen geen bijzondere rechten hebben t.o.v. gewone burgers, behalve dat ze wél om ID mogen vragen om het innen van bedrijfsboetes mogelijk te maken.

Wanneer is dit over gegaan en blijft Service & Veiligheid wél BOA?
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Sinds 2022 zijn de HC's geen BOA meer. Veiligheid & Service blijft wel gewoon BOA.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Sinds april 2023, dacht ik. Het besluit daartoe is wel al in 2022 genomen; daarover is toen ook een procedure bij de Ondernemingskamer gevoerd.
Anoniem.

Bericht door Anoniem. »

Hai
Bus 38 rijdt een omleiding vanwege Werkzaamheden Hofplein en lijkt ook ineens geknipt te zijn op rotterdam cs.
2 trams rijden ook omleiding daarbij door zelfde Werkzaamheden.
Kan dit geupdated worden?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Aan wie vraagt u iets te updaten? Ik zou u willen vragen contact op te nemen met de RET. Deze website heeft geen relatie met de RET.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ik gok zomaar dat het om de OVinNL wiki gaat ;)
Lijn 38 heb ik bijgewerkt, en ik zal zo ook even naar de tramlijnen kijken.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Met een niet ingelogd gebruiker weet je het nooit :mrgreen:
Lidee Moril

Bericht door Lidee Moril »

Vanwege een grote file op de snelweg reed ik vandaag binnendoor van Emmerich naar Arnhem. Ik passeerde daarbij meerdere malen het spoor tussen Emmerich en de grens. En het viel me op dat er op dat stuk spoor totaal geen sporen zijn te vinden van werkzaamheden aan de uitbreiding van het spoor, terwijl die werkzaamheden op allerlei delen voorbij Emmerich in volle gang zijn.

Gaat daar ook nog iets gebeuren? Of zijn die werkzaamheden puur gefocust op het stuk Oberhausen-Emmerich?
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Goeie vraag inderdaad, want er gaat wel wat gebeuren. Zo is het derde spoor in Nederland tot exact de grens al jarenlang klaar en zie je dat station Elten van tijdelijke materialen is. Maar op het moment lijken ze nog niet eens begonnen, terwijl het rondom Haldern, Voerde en Dinslaken al zowat af is. Ik snap die planning ook niet helemaal..
Gediplomeerd ongeluksmagneet
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Ze doen ook maar wat _O-
(Althans zo lijkt het)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In Elten moet eerst de B8 verlegd worden naar de noordzijde van het spoor, helaas zijn sinds 2022 de websites hierover niet meer bijgewerkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gast

Dienstregeling lijn bus 149 naar uithoorn

Bericht door Gast »

Wat is de reden dat bus 149 tussen uithoorn en Amstelveen in de avond en weekeinden en vakantiedagen niet rijdt?
Plaats reactie