Jacht 2.0

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
ZO6176
Donateur

Re: Jacht 2.0

Bericht door ZO6176 »

Episode 6, Dag 6

Ik reis met 2 bussen en sta op station Emmen.

Reisschema:
1: Zwolle - Hardenberg. Met de sprinter. Hint sloeg op restaurant Kota Radja dat tegenover het station zit. Kota Radja schijnt volgens Google Koningsstad te betekenen.
2: Hardenberg - Gieten P+R. Met de sneltrein naar Emmen en dan bus 300. Dionysusnu had de hint door. Complimenten.
3: Gieten P+R - Veendam. Bus 310.
4: Veendam - Emmen Centrum. Om 22.06 met bus 310 tot P+R Gieten, Dan bus 300 tot Frieslandweg en lopen. Hint sloeg inderdaad op de weekmarkt. Alleen die in Emmen.
5: Emmen Centrum - Spier Dwingelenderveld. Eerst weer lopen tot de Frieslandweg. Dan bus 22 om 13.40 tot Beilen. Dan bus 28. De hint was goed begrepen.
6: Spier Dwingelenderveld - Emmen Station. Bus 28 tot Oosterstraat. Dan bus 22. Meer mogelijkgheden had ik ook niet meer.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Jullie succes met vangen, ik ben te ver weg dus ik ga vast terug voor de volgende ronde. :lol:
En wel met de bus en trein naar Meppel.
Spoiler: show
21:24 Busstation Transferium Oost, Drachten
Qbuzz Qliner Bus 324
21:50 Busstation Busstation, Heerenveen
4 min. lopen
21:54 Treinstation Heerenveen
NS Sprinter
22:18 Treinstation Meppel
Ivan

Bericht door Ivan »

Bus 300 van Groningen naar Emmen station kan in 57 min.
Gepakt dus!
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Ivan mag de volgende episode doen. Jullie hebben het goed gespeeld.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

@ZO6176: De hint van dag 5 was vrij snel te kraken. Alleen ik wist niet precies waar je stond en dus heb ik besloten om te blijven staan. Zodat je niet via het zuiden Drenthe uit kon.

Voor de volgende ronde reis ik van station Meppel naar station Lelystad Centrum.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Goedmorgen allen tezamen.
Ik heb me (nog?) niet aangemeld als jager omdat er teveel dagen zijn dat ik niet in de gelegenheid ben om de site te bezoeken en mijn zet te doen.
Ik heb wel het spel geobserveerd.

Even uw geheugen opfrissende v.w.b. de dag in de episode dat de crimineel gepakt werd:
Episode 1 dag 6
Episode 2 dag 4
Episode 3 dag 6
Episode 4 dag 2
Episode 5 dag 9
Episode 6 dag 6
(gemiddeld: dag 5.5)

De episodes zijn vrij kort en de reden is vrij eenvoudig: een uur reizen is echt veel.
Dag 3 is de dag dat de crimineel zich bekend maakt. De jagers staan dan nog een beetje verspreid door Nederland.
Op dag 6 staan de jagers vrijwel altijd zo dicht bij de crimineel dat een van hen de crimineel kan vangen (indien niet al voor dag 6 gevangen).
Criminelen die het heel slim spelen- zoals in Episode 5-, kunnen het rekken to dag 9, maar dan zijn ze toch echt wel de pisang.

Ik vind het persoonlijk een beetje korte episodes op deze manier (maar jullie kunnen er wat anders van vinden, even goede vrinden :) )
Als je het een beetje in proportie wilt brengen / als je het wat meer vergelijkbaar met het bordspel -waar een speler maar korte afstanden zoals 1 halte of 1 station kan reizen- wilt maken, is het wellicht een goed idee de reistijd te verkorten. Bijvoorbeeld 45 minuten in plaats van een uur.

Een toevoeging ter overweging: In het bordspel heeft de crimineel ook de beschikking over "black tickets" en dubbele zetten.
Black ticket = je reist zonder bekend te maken waarmee.
Dubbele zet = dubbele zet :)

Is het een idee om de crimineel bijvoorbeeld 2 black tickets en een dubbele zet te geven per episode teneinde wat mogelijkheden te hebben uit penibele situaties te ontsnappen?
Julius

Bericht door Julius »

Ik reis van Hoogeveen naar Groningen.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Ik reis met lijn 350 van Kop Afsluitdijk, Zürich naar Smuigelweg, Heerhugowaard.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

Ik reis van Beilen naar Zwolle
Spoiler: show
07:32 SPR Beilen naar Zwolle
08:07 Aankomst Zwolle
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

@erjeebee: ik zou het even zo laten. We hebben ook heel veel jagers. Dus je kan alles klem zetten. Met 4 of 5 jagers wordt het al lastiger
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Terug naar Amersfoort.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

erjeebee schreef: wo 16 apr 2025, 00:47 Grondige analyse met enkele tips
Goed opgemerkt, het was mij ook al opgevallen. In versie 1.0 is echter ook af en toe de 30 dagen gehaald met (nagenoeg) dezelfde regels. Ik zou dus, zoals @ZO6176 al zei, even afwachten.

Ik kan mij in elk geval van mijn eigen beurt in episode 3 herinneren dat ik op dag 4 instinctief een onhandige set heb gedaan, waardoor ik vlak voor dag 5 al door had dat het zeer lastig werd om weg te komen (al helemaal met het weekend in aantocht). Misschien dat er meer mensen dat soort onhandige foutjes gemaakt hebben (mede omdat we ook wat nieuwe deelnemers hebben) en dat men in de komende episodes steeds sluwer wordt.

Eventueel zouden we de regel ook nog kunnen aanpassen dat er tussen het vangen van de crimineel en het posten van dag 1 van de volgende crimineel niet gereisd mag worden, zodat het iets langer duurt om te verspreiden. Volgens mij is dat momenteel namelijk schaduwgebied.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

erjeebee schreef: wo 16 apr 2025, 00:47 Ik vind het persoonlijk een beetje korte episodes op deze manier (maar jullie kunnen er wat anders van vinden, even goede vrinden :) )
Als je het een beetje in proportie wilt brengen / als je het wat meer vergelijkbaar met het bordspel -waar een speler maar korte afstanden zoals 1 halte of 1 station kan reizen- wilt maken, is het wellicht een goed idee de reistijd te verkorten. Bijvoorbeeld 45 minuten in plaats van een uur.
Die 45 minuten reistijd zou eigenlijk voor de jagers moeten gelden tussen twee episodes of op de eerste dag van een nieuwe episode :idea: .
Dionysusnu

Ik herhaal mijn pleidooi om aan de eerste dagen iets aan te passen. Het verspreiden kost wel tijd, maar er is niks aan. Tenzij de hints heel raadbaar zijn, zit er weinig strategie in.

De bufferdag weghalen lijkt mij juist de verkeerde kant op. Dat de crimineel nu verder dan dag 3 haalt, is meestal omdat de jagers er nog niet zijn, en niet per sé vanwege het goed reizen van de crimineel. Als je de bufferdag weghaalt, krijg je nog meer saaie tijd aan het begin van een episode, terwijl je niet oplost dat de crimineel het op dag 6 zo moeilijk heeft.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Dan wil ik voorstellen dat de jagers op de die reizen tussen twee episodes slechts 45 minuten mogen reizen. En dat alle jagers op dat 1 van een nieuwe episode ook slechts 45 minuten mogen reizen. Vanaf dag 2 mag er dan weer 1 uur gereid worden.

(Dit heb ik nu trouwens zelf ook gedaan).
Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

ODRAIL schreef: wo 16 apr 2025, 12:43 (Dit heb ik nu trouwens zelf ook gedaan).
Ik ben er perongeluk ook binnen gebleven
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
Philip

Bericht door Philip »

Wat mij betreft passen we de regels inderdaad iets aan vanwege het grote aantal jagers.

Mijn voorstel op hoofdlijnen:
- De jagers mogen tussen twee episodes in 2 uur reizen. Dit voorkomt eindeloos wachten als iedereen in Groningen zit en de crimineel in Zeeland start
- De crimineel maakt daarna zijn startprovincie bekend en gaat dan reizen. Dit ook weer om de jacht eerder te laten starten.

Het vervolg vooralsnog zoals voorheen.
Ivan

Bericht door Ivan »

Ik zal morgen de nieuwe episode starten, in afwachting van eventuele wijzigingen.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Ik heb bovenstaande gelezen en over nagedacht. Ik ben bang dat wanneer de crimineel meer minuten mag maken dan de jager de crimineel ongrijpbaar is.
Het bekend maken op dag 1 van de provincie maakt het aantal dagen juist korter
Ik zou eerder het bekend maken willen verschuiven naar dag 3, 7, 11 etc. Of dag 2, 6, 10 etc.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op wo 16 apr 2025, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip

Bericht door Philip »

Het probleem is niet zozeer dat het aantal dagen nu te kort is, maar dat je de eerste dagen af zit te wachten en zodra je een idee hebt, is het gauw voorbij. Die afwacht-periode verkorten lijkt me wenselijk. Verder kan om de vier dagen een locatie bekend maken ook helpen idd.
iamthedutchdude

Dionysusnu schreef: wo 16 apr 2025, 11:37 De bufferdag weghalen lijkt mij juist de verkeerde kant op. Dat de crimineel nu verder dan dag 3 haalt, is meestal omdat de jagers er nog niet zijn
Ten dele waar. De jagers zijn er nog niet omdat ze het land nog niet door kunnen zijn (je hebt vier dagen nodig om van Vlissingen tot in Zwolle te komen, of van Maastricht naar de kop van Noord-Holland), maar ook omdat ze nog geen idee hebben waar de crimineel zit en dus logischerwijs verspreiden. Die verspreiding heeft de crimineel juist nodig om de kans te hebben om na dag 3 mogelijk weg te kunnen komen: het helpt de crimineel niet dat alle jagers dan al in dezelfde regio als de crimineel zitten.
ODRAIL schreef: wo 16 apr 2025, 12:43 Dan wil ik voorstellen dat de jagers op de die reizen tussen twee episodes slechts 45 minuten mogen reizen. En dat alle jagers op dat 1 van een nieuwe episode ook slechts 45 minuten mogen reizen. Vanaf dag 2 mag er dan weer 1 uur gereid worden.
Daarmee bereik je juist het tegenovergestelde: Jagers hebben dan plots 5 dagen (dus t/m dag 4) nodig om de hierboven genoemde afstanden af te leggen. Volgens mij krijg je dan juist nog meer saaie begintijd, zelfs als je de locatie van de jager op dag 3 weet: dan ben je er namelijk "nog lange niet". En dan is het nog zo dat op dag 6 de crimineel het al heel moeilijk kan hebben als de jagers de knooppunten goed dichtzetten.
Philip schreef: wo 16 apr 2025, 12:53 Mijn voorstel op hoofdlijnen:
- De jagers mogen tussen twee episodes in 2 uur reizen. Dit voorkomt eindeloos wachten als iedereen in Groningen zit en de crimineel in Zeeland start
- De crimineel maakt daarna zijn startprovincie bekend en gaat dan reizen. Dit ook weer om de jacht eerder te laten starten.

Het vervolg vooralsnog zoals voorheen.
Dit klinkt al iets logischer inderdaad: het verkort het aantal dagen dat je nodig hebt om door het land heen te komen. Daarnaast kan je dan op dag 3 al redelijk in de buurt zitten. Echter lost dit plan op zichzelf de korte episodes niet op. Het bekendmaken van de startprovincie zou ik afraden, dan heb je mogelijk op dag 3 al de situatie die we momenteel rond dag 6 zien.

-----------------------------

In het algemeen lijken alle bovenstaande plannen er niet voor te zorgen dat de episodes langer worden (eerder korter), hooguit dat de "loze" begintijd iets anders wordt. Maar dat was niet wat volgens de analyse van @erjeebee het probleem was: die wees juist op de korte episodeduur. Die stoort mij ook meer dan de tijd die de andere deelnemers als "loos" ervaren.

Overigens, nu ik die analyse nog eens gelezen heb, valt me op dat episode 4 gewoon is meegerekend in het gemiddelde, terwijl de crimineel toen eigenlijk nog niet gevangen was (want ongeldige vangst). Die episode zou je dus eigenlijk niet mee moeten rekenen. Het gemiddelde wordt daarmee 6,2 dagen.
ZO6176 schreef: wo 16 apr 2025, 15:19 Ik zou eerder het bekend maken willen verschuiven naar dag 3, 7, 11 etc. Of dag 2, 6, 10 etc.
Hier zie ik meer in: de crimineel zit langer "onder de radar" en het valt dus minder snel op als deze een sluwe uitweg probeert te gebruiken. Een crimineel heeft dus meer kans om winst te halen uit zijn/haar sluwigheden. Specifiek die tweede variant (dus 2, 6, 10, ...) zorgt ervoor dat de jagers minder loze kilometers maken en dus eerder gericht kunnen reizen (in plaats van verspreiden). Als we al één van deze plannen zouden gebruiken, zou ik deze aanraden.

-----------------------------

Echter wil ik ook de aandacht nog op een ander punt uit de analyse van @erjeebee halen:
erjeebee schreef: wo 16 apr 2025, 00:47 Een toevoeging ter overweging: In het bordspel heeft de crimineel ook de beschikking over "black tickets" en dubbele zetten.
Black ticket = je reist zonder bekend te maken waarmee.
Dubbele zet = dubbele zet

Is het een idee om de crimineel bijvoorbeeld 2 black tickets en een dubbele zet te geven per episode teneinde wat mogelijkheden te hebben uit penibele situaties te ontsnappen?
Ik denk dat hiermee ook nog wel wat te doen is. Even los van de benamingen: het kan voor een crimineel gunstig zijn om een enkele keer iets meer te kunnen doen dan de jagers (of de jagers juist iets minder informatie te kunnen geven). Bijvoorbeeld in Episode 5 had een dubbele zet ervoor kunnen zorgen dat @Ivan wel de route via Tholen had kunnen proberen: hij had immers meer tijd gehad om uit de buurt te komen. En als je in je reis bijvoorbeeld de Waterbus wil nemen, dan is het wel gunstig om een black ticket te kunnen gebruiken: noemen dat je een veer neemt geeft namelijk heel veel informatie aan de jagers (er staan immers nauwelijks veerponten in 9292). Het toevoegen van deze opties zorgt er ook voor dat het als crimineel minder problematisch wordt om in Zeeland terecht te komen.

Echter had ik nog een idee: de rookbom/invisibility potion (of verzin een andere leuke naam), waarmee je over een halte/station heen kan reizen waar een jager staat, zonder dat deze je ziet en dus vangt.

Een juiste mix van deze vormen van jokers kan het spel ook op een interessante manier verlengen. Het spel wordt op deze manier nog iets tactischer.
Dionysusnu

Het plan van Philip steun ik, dat is zeker effectief tegen de loze tijd.

Wat betreft de korte duur van de episodes, denk ik dat dit wel ook een rol speelt:
iamthedutchdude schreef: wo 16 apr 2025, 10:17 Ik kan mij in elk geval van mijn eigen beurt in episode 3 herinneren dat ik op dag 4 instinctief een onhandige set heb gedaan, waardoor ik vlak voor dag 5 al door had dat het zeer lastig werd om weg te komen (al helemaal met het weekend in aantocht). Misschien dat er meer mensen dat soort onhandige foutjes gemaakt hebben (mede omdat we ook wat nieuwe deelnemers hebben) en dat men in de komende episodes steeds sluwer wordt.
En dus zou ik nog even wachten met aanpassingen op dat vlak. Maar ik sta zeker niet negatief tegenover de suggestie om de publicatiedagen naar 2,6,10etc op te schuiven, en/of zwart/dubbeltickets in te voeren.
ZO6176 schreef: wo 16 apr 2025, 15:19 Ik heb bovenstaande gelezen en over nagedacht. Ik ben bang dat wanneer de crimineel meer minuten mag maken dan de jager de crimineel ongrijpbaar is.
Ik denk niet dat dit zo'n probleem is. In Scotland Yard mag de crimineel met de gebruikte tickets van de jagers reizen. Die heeft dus, na verloop van tijd, meer reistijdopties dan de jagers. Maar de jagers hebben het voordeel van de massa: een deel ervan kan vooruit reizen met de intercity, terwijl de anderen met de bus achtervolgen.
iamthedutchdude

Daarom ook dat ik al (dikgedrukt) zei: Als we al aanpassen....

---------------------------

Dan nog even het volgende: Doordat ik dankzij @Philip nu de meerwaarde zie van het "rondje reizen" in plaats van "blijven staan", merkte ik in 9292 het volgende op:

Buurtbus 599 Hardenberg (de lus Hardenberg - De Krim - Hardenberg) rijdt een uursdienst. In de reisinfo is deze lusroute geknipt op de halte Hoofdweg in De Krim. Als ik die hele lus zou willen rijden, maar ook als ik een rondje Hardenberg - Coevorden - De Krim - Hardenberg had willen rijden, levert me dat een overstap van precies één uur op bij die halte waar de knip ligt, terwijl je in praktijk al in die bus zit en je die overstap van 0 minuten daar dus altijd haalt. De regels maken het dus onmogelijk om die lus te kunnen rijden terwijl deze in de praktijk altijd mogelijk is. Het doel van het zo in de reisinfo opnemen kan ik wel raden: anders gaan reizigers van nabij De Krim structureel de route 129-599 gebruiken naar Hardenberg (in plaats van 129-30), terwijl dat in dat 8-persoonsbusje nooit past en het tegelijk lijn 30 minder rendabel maakt.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het enige punt in Nederland is waar dit (een langere reistijd door een zogenaamd onhaalbare overstap) op deze manier gerealiseerd is. Mijn vraag is dus: is het een idee om aan de regels toe te voegen dat (alleen) in dit soort gevallen (onhaalbare overstap bij doorgaand materieel) van 9292 afgeweken mag worden.
Philip

Bericht door Philip »

iamthedutchdude schreef: wo 16 apr 2025, 17:13 Het bekendmaken van de startprovincie zou ik afraden, dan heb je mogelijk op dag 3 al de situatie die we momenteel rond dag 6 zien.

In het algemeen lijken alle bovenstaande plannen er niet voor te zorgen dat de episodes langer worden (eerder korter), hooguit dat de "loze" begintijd iets anders wordt. Maar dat was niet wat volgens de analyse van @erjeebee het probleem was: die wees juist op de korte episodeduur. Die stoort mij ook meer dan de tijd die de andere deelnemers als "loos" ervaren.
Volgens mij hebben we twee problemen:
- De voorbereiding op de jacht duurt te lang.
- De jacht is te makkelijk/kort

Als je op dag 3 de situatie hebt die je nu op dag 6 hebt, heb je in ieder geval drie saaie dagen overgeslagen. Dat lijkt me dus een verbetering. Het plan schaadt ook niemand; het maakt de uiteindelijke jacht niet makkelijker. Een slimme crimineel gaat op het uiterste randje van een provincie staan om zo snel weg te kunnen komen. Je weet helemaal niet zoveel, maar je voorkomt wel dat je in Zeeland zit terwijl je in Groningen moet zijn.
iamthedutchdude schreef: wo 16 apr 2025, 17:13
ZO6176 schreef: wo 16 apr 2025, 15:19 Ik zou eerder het bekend maken willen verschuiven naar dag 3, 7, 11 etc. Of dag 2, 6, 10 etc.
Hier zie ik meer in: de crimineel zit langer "onder de radar" en het valt dus minder snel op als deze een sluwe uitweg probeert te gebruiken. Een crimineel heeft dus meer kans om winst te halen uit zijn/haar sluwigheden. Specifiek die tweede variant (dus 2, 6, 10, ...) zorgt ervoor dat de jagers minder loze kilometers maken en dus eerder gericht kunnen reizen (in plaats van verspreiden). Als we al één van deze plannen zouden gebruiken, zou ik deze aanraden.
Mijn voorstel zou zijn om te kiezen voor startprovincie bekendmaken en dag 3, 7 en 11, maar ik vind 2, 6 en 10 zonder startprovincie ook prima.
Ondertussen kunnen we dan nadenken over ingewikkelder opties als 'black ticket' 'rookbom' en 'dubbele zet'.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Ik zou de black ticket voorstellen dat de crimineel anderhalf uur mag reizen in plaats van 2 uur . Deze mag slechts 1 keer worden ingezet
Verder zou ik kiezen om bekend te maken op dag 2, 6, 10 enz. Zullen we dit voor episode 7 dit proberen?
Plaats reactie