Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door henrivanderweijden »

BasGeluk schreef: ma 14 apr 2025, 17:17 Ik zie vooraal taalfouten in het document staan.
Inderdaad: bij de Klomp gaan de bussen ONDER de tunnel door (aldus het vervoersplan). Volgens mij rijdt je door een tunnel heen en onder een viaduct door. 😉

Verder plannen ze die haltes aan de Klomp Zuidzijde redelijk ver weg van het station. Het zal wel zijn om de bussen door te laten rijden naar de huidige locatie op de Klomp zodat chauffeurs hier hun pauze kunnen houden. Zou fijn zijn als reizigers de keuze krijgen in/uitstappen op de Klomp Zuid of de Klomp Noord.
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

En, zoals ik eerder al betoogde: heel lastig bereikbaar voor gehandicapten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: wo 16 apr 2025, 17:10 Inmiddels meer foto's op Busposities: https://busposities.nl/voertuig/keo_YutongU15_8301

Mooie kleur wel :)
Die U-liner is inderdaad best mooi, maar dat maakt de U-link ernaast eigenlijk nog lelijker. :')
Wat was er op tegen om die bus volledig oranje te maken?

Als Qbuzz ook met Yutong’s gaat rijden op lijn 395 hebben beide vervoerders op die lijn wel (bijna) identieke bussen. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door omaylie »

Syntus Utrecht heeft inmiddels een bericht geplaatst over de nieuwe Yutong bussen (met nieuwe foto's en een foutje, succes met zoeken): https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... einspectee

EDIT: fout is inmiddels gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door omaylie op do 17 apr 2025, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Milco »

Dinsdag 17 april... ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door omaylie »

Je gaat door voor de prijzenpakket! *O* *bus*

EDIT: fout is inmiddels hersteld.
Niwa ter Els
Berichten: 102
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Niwa ter Els »

Daniel schreef: di 15 apr 2025, 21:38
Niwa ter Els schreef: di 15 apr 2025, 21:08 Er is bij Pouw altijd veel over gediscussieerd en de conclusie was dat de lijnen gewoon gereden moesten worden zoals ze werden ingehuurd door Keolis.
Pouw die scholierenlijnen rijdt zoals ingehuurd??
Een jaar of vier, vijf geleden kwam dat nog wel voor. Gingen we netjes Keolis bellen wat we moesten doen als de school dicht was.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Niwa ter Els
Berichten: 102
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Niwa ter Els »

henrivanderweijden schreef: wo 16 apr 2025, 21:17 Het zal wel zijn om de bussen door te laten rijden naar de huidige locatie op de Klomp zodat chauffeurs hier hun pauze kunnen houden. Zou fijn zijn als reizigers de keuze krijgen in/uitstappen op de Klomp Zuid of de Klomp Noord.
Het hele idee is juist om de bussen niet meer door te laten rijden. Alles blijft straks aan zijn eigen kant van het station.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Wat een heerlijke bussen zijn die Utrechtse Yutongs zeg. Nog comfortabeler dan die bij Qbuzz, heel veel beenruimte (achterin zelfs extreem veel). Zien er ook echt strak uit qua interieur en exterieur.
We worden verwend vanaf december.

Alledrie de types hebben dezelfde stoelen trouwens, alleen een andere kleur. De U-liners hebben draadloze opladers achterop de stoelen, waarbij dat er in de U15 meer zijn dan in de U18. De U15 U-liner heeft daarnaast als enige een bagagerek.

Edit: en iedereen zat natuurlijk op de interieurplaatjes te wachten, hopelijk werkt dit anders wordt het wachten tot morgen: https://bsky.app/profile/dbleumink.bsky ... zwnd4z5k27
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

Interessant, hoewel er natuurlijk maar weinig telefoons zijn die er wat aan hebben. Zijn er ook usb poorten of stopcontacten?
Ik heb geen onderschrift
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Lange_Dre »

Die Ulink blijf ik echt niet snappen, had die bussen gewoon helemaal Oranje gemaakt🤷🏻‍♂️ Dan had je Geel normale bussen, Blauw Uliner en Oranje Ulink gehad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: do 17 apr 2025, 23:17 Zijn er ook usb poorten of stopcontacten?
Zeker, USB-poorten zitten er onder. De U-bus heeft alleen USB-poorten en U-link zou hetzelfde interieur als de U-bus moeten hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Zeelandman
Berichten: 44
Lid geworden op: di 20 aug 2024, 16:03

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Zeelandman »

Zijn er ook foto’s van de 18 meter vanaf de zijkant?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Dionysusnu »

Waar is de instapplank bij de 3de deur voor? Als ik de interieurfoto bekijk, lijkt er daar weinig opstelruimte aan de binnenkant.
maurits-07
Berichten: 137
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door maurits-07 »

Ik begrijp dus dat de U18 U-Liner minder zitplaatsen heeft dan de U15 U-Liner. Wat is dan het hele idee van een 18 meter op deze formule?
Uiteindelijk zal de 18 meter meer capaciteit hebben i.c.m. staanplaatsen natuurlijk. Maar dat lijkt me niet de insteek, staanplaatsen op U-Liner?. De keuze voor 18 meter is me nog niet helemaal duidelijk.

En ik zag ook U15 voor de U-Bus voorbijkomen, waarbij ik eerst dacht, 15 meter op een Amersfoortse stadslijn? Maar dit zijn straks alle reguliere buslijnen natuurlijk. Zijn de U15 U-Bus voor een aantal specifieke lijnen? En waarom is zo’n specifieke lijn dan niet U-Link, bijvoorbeeld? Gezien de hogere vraag waardoor er 15 meters zijn?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Kopri »

U15 U-Bussen lijken mij voor de USP-lijnen bedoelt te zijn ter vervanging van de Setra S418's die er nu rijden. De U-18 is logisch want deze bieden veel meer sta plaatsen aan en dat is handig op drukke delen van bepaalde lijnen zoals Utrecht CS - Zeist (lijn 350) of Bunnik - Utrecht CS (lijn 341).
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
marcel.nl
Berichten: 709
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door marcel.nl »

Lange_Dre schreef: do 17 apr 2025, 23:28 Die Ulink blijf ik echt niet snappen, had die bussen gewoon helemaal Oranje gemaakt🤷🏻‍♂️ Dan had je Geel normale bussen, Blauw Uliner en Oranje Ulink gehad.
eens, het ziet er naar mijn mening uit als Lego. Oh, de gele steentjes waren op, dan plakken we er wat oranje bovenop en voorop en achterop.

Kan iemand mij trouwens uitleggen wat nu het onderscheid wordt?

U-bus de gewone huidige gele stadsbussen?
U-Link de huidige grijze u-link buslijnen?
Maar wat is dan een U-Liner?
Laatst gewijzigd door marcel.nl op vr 18 apr 2025, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Milco »

U-link zijn HOV-streeklijnen in de stedelijke gebieden en U-liner is vooral voor de langere afstand, vergelijkbaar met Q-link en Q-liner in Groningen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
marcel.nl
Berichten: 709
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door marcel.nl »

Oke, U-Liner 41 en 50 ofzo? ipv huidige U-link?

En ik zie 15 en 18 meter U-Liners; komt er ook 12?
En ik zie 12 en 15 meter U-bussen; komen die ook in 18 zoals huidige?
En ik zie 12 meter U-Link; komen die er ook in 15 en 18?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Milco »

Er komen wel meer U-Liner verbindingen, zoals 376 (Amersfoort - Spakenburg), 380 (Amersfoort - Veenendaal) en 395 (Utrecht - Rotterdam). Een exact overzicht is te vinden in het vervoerplan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

maurits-07 schreef: vr 18 apr 2025, 11:04 Ik begrijp dus dat de U18 U-Liner minder zitplaatsen heeft dan de U15 U-Liner. Wat is dan het hele idee van een 18 meter op deze formule?
Uiteindelijk zal de 18 meter meer capaciteit hebben i.c.m. staanplaatsen natuurlijk.
De U-liners waar geleed gaat rijden hebben ook drukke stadstrajecten. De 15-meters zitten inderdaad meer zitplaatsen in, ook voornamelijk in de rijrichting, waar de 18-meters net wat meer vierzits hebben.
En ik zag ook U15 voor de U-Bus voorbijkomen, waarbij ik eerst dacht, 15 meter op een Amersfoortse stadslijn? Maar dit zijn straks alle reguliere buslijnen natuurlijk. Zijn de U15 U-Bus voor een aantal specifieke lijnen? En waarom is zo’n specifieke lijn dan niet U-Link, bijvoorbeeld? Gezien de hogere vraag waardoor er 15 meters zijn?
Er zijn natuurlijk ook drukke lijnen die minder directe routes rijden en daarom geen U-link worden, bijvoorbeeld lijn 4 in Amersfoort.
marcel.nl schreef: vr 18 apr 2025, 11:26 En ik zie 15 en 18 meter U-Liners; komt er ook 12?
En ik zie 12 en 15 meter U-bussen; komen die ook in 18 zoals huidige?
En ik zie 12 meter U-Link; komen die er ook in 15 en 18?
Volgens mij heb ik het hele setje wat in 2026 komt te rijden gezien gisteren. U-bus stond er in 12-, 15 en 18 meter, U-liners in 15 en 18 meter en U-link alleen in 12 meter. In de toekomst komt daar in elk geval nog wat 15-persoons bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

Interessant genoeg rijd lijn 102 hetzelfde stadstraject als 307 in Utrecht, maar rijdt 307 geleed en 102 niet.

Volgens mij is het gewoon niet allemaal even goed doordacht: de routes moesten grotendeels hetzelfde blijven, maar Ulink en Uliner moesten wel al geimplementeerd worden, ondanks dat er geen eisen voor frequenties en haltes zijn meegegeven. In het netwerkperspectief werd nog gesproken over 4-6x per uur U-liner en 6-8x per uur voor U-link, met grote halte afstanden, maar daar is niks mee gedaan.
Ik vind bijvoorbeeld lijn 50 wel weer een goed voorbeeld van een doordacht U-liner concept. Haltes geschrapt en routes gestrekt.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 18 apr 2025, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Milco »

Hoe rijdt lijn 302 (Amersfoort-Vianen) hetzelfde traject als lijn 307 (Utrecht-Gouda)? Volgens mij blijft lijn 102 gewoon een streekbus/U-bus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

Correctie: 102. Het klopt dat 102 een streekbus blijft, ik ging in op Daniel
De U-liners waar geleed gaat rijden hebben ook drukke stadstrajecten
Dit lijkt me geen geweldig argument, omdat de 102 hetzelfde traject rijdt met 12m bussen.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 87 gasten