Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
maurits-07

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door maurits-07 »

Op pagina 43 staat een tabel met "aansluitingen sprinterstations". Hierin wordt gesproken van een overstap van 5-8 minuten op lijn 77 <-> sprinter Zwolle / Baarn.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Philip schreef: di 15 apr 2025, 21:13 @Daniel: mag ik een opmerking maken voor de advisering van het ROCOV als reiziger op lijn 77 in Bilthoven?
We hebben ook Bilthovense vertegenwoordiging in het Rocov, dus maak je daarover geen zorgen ;)
Sowieso hanteren we een soort van norm van minstens 6 minuten overstaptijd op de kleine stations, die stond al in onze wensen en suggesties die begin dit jaar naar de vervoerders gegaan zijn. En ik heb zomaar een donkerbruin vermoeden dat die ook in het advies gaat komen... dat schijnt zomaar uit hetzelfde toetsenbord te komen als dit bericht.
(Mits dat nog niet versleten is halverwege, d'r zijn nogal wat wijzigingsvoorstellen om op te reageren :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

6 klinkt weer als ietwat veel. Wat m.i. vooral uitmaakt is de betrouwbaarheid/variatie in rijtijden: Haalt 90% procent van de ritten een norm van, zeg, 3 of 4 minuten?
Philip

Bericht door Philip »

Fijn! Zowel de Bilthovense vertegenwoordiging als het plan van Transdev om 5-8 minuten aansluiting te bieden.

Het is op Bilthoven wat verder lopen dan op de meeste kleine stations (perron af, afhankelijk van de machinist), poortjes door, lift/trap af, lift/trap op en dan nog een klein stukje. Lijn 77 vertrekt ook van een verderaf gelegen halte dan lijn 29/31.

Drie minuten is te weinig denk ik. De punctualiteit van lijn 77 is ook niet om over naar huis te schrijven.

Maar wie ooit bedacht heeft om de bus om .58 aan te laten komen en om .01 weer te vertrekken als de trein er om .00 is... Gelukkig is dat verleden tijd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Dionysusnu: 6 minuten is niet gek veel hoor, zeker in Bilthoven heb je vanuit de trein op 77 ook nog eens een ongelukkige halteligging (je moet oversteken en komt een heel eind achter de bus de halte op). Daarnaast heb je natuurlijk ook rekening te houden met verschillende typen reizigers: een jongere stapt sneller over dan een bejaarde om maar wat te noemen. En je wilt niet gelijk je trein missen als de bus een keer laat is.
Overigens is die 6 minuten in ons wensenlijstje beland n.a.v. een opmerking over de huidige krappe overstap in Bilthoven.
Schapekop in de Keistad

Philip

Bericht door Philip »

Het is inmiddels weer redelijk op orde overdag. Met een frequentie van 6x/uur heb je niet gauw problemen. In de avond - maar dan werk ik niet - blijft het poep (13-15 minuten overstaptijd op een kwartierdienst).
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ah, dat geeft een iets beter beeld. Bij "klein station" zat ik in mijn hoofd met "bus stopt voor de deur van het perron". Met een hoogteverschil en looptijd snap ik dat je 5 of 6 minuten rekent.
Daniel schreef: di 15 apr 2025, 21:53 En je wilt niet gelijk je trein missen als de bus een keer laat is.
Dat was mijn punt: De rijtijden haalbaar houden is net zo, of zelfs nog belangrijker dan alleen de overstaptijd op papier. Als je alleen 6 minuten in de wensenlijst hebt, loop je het risico dat de vervoerder alleen de rijtijdmarge weghaalt en laat zien "kijk, 6 minuten", maar dat die bus alsnog de helft van de tijd maar 3 minuten geeft en je dus de trein mist. (Ik bedoel niet te zeggen dat het Rocov Utrecht daar niet al op let).

Ik snap eigenlijk niet waarom er bij busconcessie's niet gekeken wordt naar aankomstpunctualiteit. Bij lijnen die lang bufferen, en de laatste rit van een omloop, is er zo geen stimulans om de rijtijdmarge op peil te houden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: di 15 apr 2025, 22:06Ik snap eigenlijk niet waarom er bij busconcessie's niet gekeken wordt naar aankomstpunctualiteit. Bij lijnen die lang bufferen, en de laatste rit van een omloop, is er zo geen stimulans om de rijtijdmarge op peil te houden.
Snap ik ook niet helemaal. Is eigenlijk al best lang een strijdpunt van mij persoonlijk. Andere concessie, zelfde provincie: op lijn 80 zie je bijvoorbeeld dat er diverse rijtijdaanpassingen zijn geweest maar het resultaat eigenlijk steeds hetzelfde blijft. De bus staat aan het begin van de route om de haverklap te bufferen omdat de rijtijden daar ruim zijn, heeft vervolgens relatief weinig marge op het stuk waar 'ie echt druk wordt en dan op het eind nog wat rijtijdmarge. Resultaat is dan dus dat je de minuten die je in het begin hebt staan bufferen op het eindpunt alsnog te kort komt, terwijl het veel relevanter is om daar op tijd te komen voor de treinaansluiting dan dat je halverwege de route stipt op tijd rijdt.

(Overigens is 2025 het eerste jaar waarin ik de werkgroep dienstregeling van het Rocov Utrecht voorzit, dus op zich wel nieuwsgierig of jullie uiteindelijk verschillen zien wanneer het advies openbaar wordt. Het is toch weer een nieuwe generatie die er nu in rolt, als veertiger ben ik een jonkie in de vergaderingen :mrgreen: Hoewel het advies voor dienstregeling 2025 ook al wel voor een heel groot deel door mij op papier gezet was)
Schapekop in de Keistad

omaylie

Bericht door omaylie »

In dit bericht van Syntus Utrecht staat ook een stukje over de bussen in Utrecht Binnen. Aangezien ze het hier hebben over 69 over te nemen bussen, lijkt het erop dat de oudste Ebusco's (4601-4611), die nu voornamelijk op lijn 1 rijden, ook meegaan.
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

Lange_Dre schreef: ma 14 apr 2025, 22:08
010rdamm schreef: ma 14 apr 2025, 20:34 Forse uitbreidingen! Goede zaak.
Staat haaks op de plannen in de 3 andere grote steden.
Overigens komt er op de Haagse stadsbus wel degelijk een grote uitbreiding aan. De huidige CNG bussen worden dit jaar vervangen door nieuwe e-citaro's waarbij meer dan de helft van het nieuwe wagenpark uit 18 meter bussen gaat bestaan. Tot verkort had de HTM nog geen enkele 18 meter bus.

Er komen dus niet persee meer buslijnen in Den Haag, maar je kan wel zeker van een grote capaciteit upgrade spreken.
Ze draaien gewoon weer terug wat ooit moest verdwijnen. Voor de komst van de gasbussen reden er 23 gelede bussen.
Chauffeur Syntus Utrecht.
jeroenn

Bericht door jeroenn »

Heeft Transdev ook al foto’s van de nieuwe bussen?
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Er is nog weinig bekend over de bussen van Transdev omdat er bij het CBB nog een bezwaarprocedure loopt.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Transdev heeft nog geen nieuwe bussen binnen zover mij bekend (bij Keolis is de voorloopserie die er nu is ook bovengemiddeld vroeg aanwezig)
Schapekop in de Keistad

sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Misschien past dit beter in concessie regio Utrecht, maar wat is het nut van lijn 9?
Hij rijdt praktisch als een versterkingslijn van lijn (3)41.

Mooi trouwens dat lijn 2 ook weer met een hogere frequentie gaat rijden. Geen druk lijntje, maar door hem vaker dan 2x per uur te laten rijden is hij tenminste aantrekkelijker voor bezoekers van de binnenstad.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 18 apr 2025, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat is exact waar die lijn voor rijdt.
Schapekop in de Keistad

sirvinniei

Aha, apart dat ze deze twee lijnen niet gewoon allebei in concessie buiten hebben gegooid bij de aanbesteding.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik denk dat je het prima kan vergelijken met de lijnen 12 en 120; 12 is Binnen en 120 is Buiten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
sirvinniei

Lijn 12 heeft dan weer een extra rondje Maarssen en eindigt bij station Maarsen.
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Desondanks zijn die wel samen tot een 10-minutendienst afgestemd op het stuk waar ze parallel rijden.
sirvinniei schreef: vr 18 apr 2025, 15:15 Aha, apart dat ze deze twee lijnen niet gewoon allebei in concessie buiten hebben gegooid bij de aanbesteding.
Onder welke concessie Wijk bij Duurstede valt wisselt om de paar jaar. Het was daar eerst BRU, toen streekvervoer Wijk bij Duurstede van de provincie, toen Regiovervoer Utrecht van het BRU, Regio Utrecht van BRU en later provincie en nu wordt het weer Utrecht Buiten.

Op de huidige concessie na is de versterking in de Sterrenwijk altijd een andere concessie geweest. In de Connexxion-tijd reed GVU de versterking op momenten dat 12s reed.
Schapekop in de Keistad

OVinspecteur

Bericht door OVinspecteur »

Mooie uitbreidingen voor 2026. Hopelijk zullen die de tand des tijds blijven doorstaan deze keer. Ook fijn voor de gemoedsrust van onze Oost-Aziatische medeburgers dat lijn 4 komt te vervallen.

Wel vind ik de route van de nieuwe lijn 6 net zo lastig te begrijpen als die van lijn 8 op dit moment al. Diverse trajecten zijn sneller op de fiets af te leggen of met (een combinatie van) andere bussen. Wissel de helften van deze twee lijnen om en maak er mooie noord-zuid- en oost-westverbindingen van: Overvecht - CS - Lunetten en Wilhelminapark - CS - Maximapark. Waarom is daar niet voor gekozen?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

OVinspecteur schreef: zo 20 apr 2025, 13:51 Ook fijn voor de gemoedsrust van onze Oost-Aziatische medeburgers dat lijn 4 komt te vervallen.
Wat bedoel je hiermee?
OVinspecteur schreef: zo 20 apr 2025, 13:51 Wel vind ik de route van de nieuwe lijn 6 net zo lastig te begrijpen als die van lijn 8 op dit moment al. Diverse trajecten zijn sneller op de fiets af te leggen of met (een combinatie van) andere bussen. Wissel de helften van deze twee lijnen om en maak er mooie noord-zuid- en oost-westverbindingen van: Overvecht - CS - Lunetten en Wilhelminapark - CS - Maximapark. Waarom is daar niet voor gekozen?
Simpel: lijn 8 heeft een hogere frequentie dan lijn 6.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Bedoel je de huidige lijnen 6 en 8? Volgens de wiki rijden beide lijnen nu veelal 4x/uur, alleen rijdt lijn 8 in de spits wel 6x/uur waar lijn 6 4x/uur rijdt met een enkele verdichtingsrit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
OVinspecteur

Meltrain schreef: zo 20 apr 2025, 14:13
OVinspecteur schreef: zo 20 apr 2025, 13:51 Ook fijn voor de gemoedsrust van onze Oost-Aziatische medeburgers dat lijn 4 komt te vervallen.
Wat bedoel je hiermee?
Lijn 13 landt bij sommige reizigers ook niet goed tussen de oren. :X
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Oh.
Spoiler: show
Ongeluksgetallen.
Jammer voor Leusdenaren met Italiaanse roots, dan.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
OVinspecteur

Lijn 8 zou qua lijnnummer wel mooi samengaan met verdichtingslijn 18 in Langerak en aan de oostkant kun je lijn 9 niet naar Galgenwaard laten rijden, maar de Van Ostadelaan op enz. ter aanvulling van lijn 8.

Vanuit Lunetten zou je de extra bussen tot het CS kunnen laten rijden (van lijn (1)6 dan en/of lijn 47).
Plaats reactie