Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
hauptbahnhof

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: do 17 apr 2025, 16:43 Bij Thalystar Red kon je altijd al alleen raam- of gangplaats kiezen. Maar als je op een laat moment boekt is er soms geen keuze meer en wordt de vraag niet gesteld.
Dat klopt. En dat dat weet ik. Maar beide treinen zijn Eurostar-treinen. Waarom dat verschil? Waarom nog steeds de Thalys-werkwijze blijven hanteren?
Visgraatmodel

Bericht door Visgraatmodel »

Ik zit nu in een SLT. Wat is de rechthoekige ruimte in de wagon waar de klapzitjes zijn?
Bemined

Bericht door Bemined »

Er zijn een aantal SLT's met kast voor de Sandite-installatie waarmee antiherfstblaadjessmeersel op het spoor gespoten kan worden.
Matt

Bericht door Matt »

hauptbahnhof schreef: vr 18 apr 2025, 12:57Dat klopt. En dat dat weet ik. Maar beide treinen zijn Eurostar-treinen. Waarom dat verschil? Waarom nog steeds de Thalys-werkwijze blijven hanteren?
Er is een verschil omdat het twee verschillende type tickets zijn, maar wel van dezelfde vervoerder.

Het is mij ook een raadsel waarom je nu überhaupt geen zitplaatsvoorkeur meer kan opgeven. Vroeger kon je ook (via de klantenservice) een specifieke zitplaats boeken, zodat je naast iemand anders kan zitten. Dat is nu helaas allemaal niet meer mogelijk. De enige reden die ik mij kan bedenken is dat er nu 3 type treinen met verschillende stoelindelingen op de route Frankrijk-België-Nederland/Duitsland rijden.
hauptbahnhof

Dat begrijp ik. Maar de tickets gelijktrekken is geen optie?

Wat dat telefonisch boeken betreft... Ik ga ervan uit dat het type trein wat ingezet wordt van te voren bekend is, aangezien iedereen gewoon een zitplaats krijgt? Ik kan het niet begrijpen. Als er een ander bedrijf was die ritten naar Parijs verzorgde, zou ik die alleen hiervoor al nemen :')
Matt

Bericht door Matt »

Ik werk bij de klantenservice van NS International en wij begrijpen het ook niet. Echt een achteruitgang. -0-

En inderdaad, het is meestal van tevoren al bekend welk type rijtuig er wordt gebruikt (Blue, Red oude indeling of Red Ruby) ...
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Rijdt de E320 dan ook op de route Amsterdam - Parijs?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
hauptbahnhof

Jazeker. Komt niet veel voor, maar is er wel af en toe dat ze voor een periode op een vaste trein gepland staan.
Matt

Bericht door Matt »

Het is meestal één slagje op een doordeweekse dag tussen Parijs en Amsterdam en soms ook één avondrit van Amsterdam naar Brussel, zodat er de volgende dag met dit treinstel naar Londen kan worden gereden. Sinds deze maand komt het weer minder vaak voor, omdat de Eurostar Snow niet meer rijdt.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Binnenkort ben ik een weekendje in Luxemburg. Ik weet dat het meeste ov daar gratis is. Hebben jullie aanbevelingen? Welke buslijnen/spoorlijnen moet ik bereden hebben? De enige voorwaarde is dat de bus/trein op za-zo rijdt.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Sowieso kan ik de vele korte branch lines wel adviseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Kautenbach - Wiltz, Ettelbruck-Diekirch, maar ook de grensoverschrijdende lijntjes naar Frankrijk (Bettembourg - Volmerange-les-Mines en Esch-zur-Alzette - Audun-le-Tiche). De spoorlijn naar het noorden, richting Gouvy, heeft ook wel mooie uitzichten.

Mocht je niet van terugsteken per trein zijn, er rijden vanuit bijna het hele land bussen richting Luxemburg-Stad terug. Zo ook vanuit Volmerange-les-Mines, direct tegenover het station *O*

En vergeet uiteraard de tram niet, over de Pont Grand-Duchesse Charlotte en dwars door het oude centrum van de stad ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
en-es

Bericht door en-es »

Bij mijn laatste reis naar Luxemburg stapte ik uit in Kirchberg-Pfaffenthal en nam daar de kabelbaan naar beneden. En vervolgens per tram naar het centrum.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Precies andersom. De trein stopt beneden en de tram boven.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Je bent me net voor Waldo, maar dat hoogteverschil daar is wel indrukwekkend inderdaad.
De panoramalift vlak naast het viaduct bij Pfaffenthal-Kirchberg is ook wel leuk om een keer te doen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Matt

Bericht door Matt »

Ik zou het lijntje Kautenbach - Wiltz zeker niet overslaan, een erg leuk lijntje.

Ik heb in Luxemburg de volgende dagtrip gemaakt: Luxemburg - Diekirch - Vianden - Stolzembourg - Clervaux - Kautenbach - Wiltz - Esch-sur-Sûre - Ettelbruck - Luxemburg. Op sommige stukken voelde het erg verlaten, zeker in Esch-sur-Sûre, heerlijk.

En ik sluit mij aan bij Daniel wat betreft de panoramalift Pfaffental.

Toen ik er was had Luxemburg-stad ook een zelfrijdende auto die dienst deed als een bus beneden in het Pfaffental. Ik weet niet of deze nog steeds rijdt.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ThatPCDude schreef: di 22 apr 2025, 19:05 Sowieso kan ik de vele korte branch lines wel adviseren. <knip> Esch-zur-Alzette - Audun-le-Tiche
Deze lijn rijdt toch alleen tijdens de spitsuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Bedankt voor de snelle reacties! Dan kan ik lekker gaan puzzelen :D :pos:
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik wil er graag ook nog even op wijzen dat de CFL wandelroutes tussen een groot aantal van hun treinstations op de site heeft staan: https://www.cfl.lu/fr-fr/getaway/loisirs/hike-rail

Landschappelijk gezien zijn de regio's ten noorden en oosten van de hoofdstad interessanter om een stukje te gaan wandelen dan het zuidwesten, tenzij je echt tegen de Franse grens aankomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Wat is het idee erachter dat deze lijn op zaterdag alleen aan de dagranden rijdt?
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Is het een probleem als je bij Deutsche Bahn een ticket hebt geboekt, waarbij je per ongelijk de leeftijd van je medereizigers verkeerd hebt doorgegeven (doorgegeven leeftijden 65 en 67, daadwerkelijke leeftijd medereizigers 66 en 68)?
-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ik was verbaasd toen ze de precieze leeftijd op de kaartjes begonnnen te zetten (ik vulde altijd een makkelijk in te typen leeftijd in die er een stukje naast zat, denk 55, 44, 33, enz.). Als het toch niet uitmaakt voor de controle, waarom doen ze het dan?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat ze je leeftijd willen weten is vooral van belang vanwege bepaalde leeftijdsgrenzen voor als je reist met leeftijdskortingen (zoals het jongerentarief van Interrail). Daarom zijn conducteurs ook bevoegd je identiteitsbewijs te vragen als ze aan de aangegeven leeftijd twijfelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het is maar een enkeling die om identificatie vraagt.
Plaats reactie