Klopt, dat kan. Maar in dit geval is het wel een raar besluit, zeker aangezien de coalitiepartijen zelf óók voor die motie hebben gestemd.
Trein Veendam - Stadskanaal
-
Re: Trein Veendam - Stadskanaal
-
Hoeveel zou het reactiveren van enkel Veendam-Stadskanaal kosten dan? Ik ga ervan uit dat de grootste kostenpost de heraanleg van Stadskanaal-Emmen is. Hoeveel reistijd zou de trein Stadskanaal-Groningen hebben eigenlijk en hoeveel reistijdbesparing levert een trein Stadskanaal-Groningen op in vergelijking met de huidige QLiner? Ik denk dat een QLiner Stadskanaal-Assen met aansluiting op de 500/700 richting Zwolle al een behoorlijke stap in de goede richting is voor een snellere verbinding tussen Stadskanaal en Zwolle/rest van Nederland. Misschien is een QLiner Stadskanaal-Assen in combinatie met de Intercity naar Zwolle wel sneller dan met de trein via Emmen, waar reizigers waarschijnlijk ook moeten overstappen.
-
-
Dat laatste ligt ook deels aan hoe het t.z.t. wordt aanbesteed
Maar ik denk dat er voor reizigers van Stadskanaal en Veendam inderdaad misschien wel meer te winnen valt met aanpassing van de Qlinerverbindingen over Gieten, aangezien er over de Nedersaksenlijn alleen een RS (en als je mazzel hebt een RE) komt te rijden. Dan duurt het dus nog ca. 1u30 (vanaf Stadskanaal, want Stadskanaal-Emmen is ongeveer even ver als Groningen-Veendam) voordat je in Zwolle bent. Dat is ongeveer even snel dan nu van Stadskanaal naar Zwolle via Gieten en Assen (waarbij je in Assen ongunstig in de Sprinter terecht komt).

Maar ik denk dat er voor reizigers van Stadskanaal en Veendam inderdaad misschien wel meer te winnen valt met aanpassing van de Qlinerverbindingen over Gieten, aangezien er over de Nedersaksenlijn alleen een RS (en als je mazzel hebt een RE) komt te rijden. Dan duurt het dus nog ca. 1u30 (vanaf Stadskanaal, want Stadskanaal-Emmen is ongeveer even ver als Groningen-Veendam) voordat je in Zwolle bent. Dat is ongeveer even snel dan nu van Stadskanaal naar Zwolle via Gieten en Assen (waarbij je in Assen ongunstig in de Sprinter terecht komt).
- The Greyhound
Dit lijkt op een sabotage actie van de BBB. Zij zijn (vooral in Friesland) tegen de aanleg van de Lelylijn omdat zij een overloop van mensen uit de Randstad vrezen. Door 1,7 miljard uit het budget te halen en over te hevelen naar een spoorlijn waar bijna niemand wat aan heeft maar wel past in hun populistische retoriek over het ontwikkeling van het platteland en proberen ze zo de Lelylijn die ze zien als een bedreiging van het platteland tegen te houden.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op do 17 apr 2025, 11:26, 3 keer totaal gewijzigd.
-
-
Over populistische retoriek gesproken, maar goed... De BBB (en de andere partijen, maar BBB mag het "claimen") heeft gewoon de rekensom gemaakt en zijn (terecht denk ik helaas) tot de conclusie gekomen dat er in nabije toekomst geen geld vrijgemaakt gaat worden voor de Lelylijn, en dan is dus de afweging gemaakt van óf de lelylijnpot gebruiken voor de andere zo gewenste (spoor/infra)projecten, óf de lelylijnpot intact laten en geen enkel project dat uitgevoerd wordt. Ik zelf denk dat het een best faire afweging is geweest.The Greyhound schreef: ↑do 17 apr 2025, 10:37 Dit lijkt op een sabotage actie van de BBB. Zij zijn (vooral in Friesland) tegen de aanleg van de Lelylijn omdat zij een overloop van mensen uit de Randstad vrezen. Door 1,7 miljard uit het budget te halen en over te hevelen naar een spoorlijn waar bijna niemand wat aan heeft maar wel past in hun populistische retoriek over het ontwikkeling van het platteland en proberen ze zo de Lelylijn die ze zien als een bedreiging van het platteland tegen te houden.
Ik denk wel dat er vanuit coalitie/kabinet wel een belofte gedaan had moeten zijn om bijvoorbeeld af te spreken dat geld wat de komende jaren "over" is, eerst met een minimaal van x miljoen richting in de Lelylijnpot gaat, voordat het ergens anders uitgegeven wordt (bijvoorbeeld, defensie kan nu al het geld niet uitgeven wat ze elk jaar krijgen, die krijgen er nu weer 1.1 miljard per jaar bij wat waarschijnlijk voorlopig op de plank gaat blijven liggen (de zogenoemde onderuitputting), stort dat dan in de Lelylijnpot komende 10/20 jaar, komen we een heel end mee uiteindelijk).
Grt. Stefan
-
- Donateur
Als je als kabinet al de mond vol hebt van 'goed bestuur', om vervolgens het ene potje leeg te trekken omdat je echt geen extra geld wilt vrijmaken om het andere potje afdoende aan te vullen, ben je de boel simpelweg keihard aan het bedriegen, vind ik. Want dit is wat er uiteindelijk gewoon weer achter schuilgaat: dit kabinet roert de trom met allerlei plannen die uitgevoerd zullen gaan worden om Nederland een beter land te maken, maar als puntje bij paaltje komt heeft men er de centen niet voor over.
-
Het is eigenlijk vrij simpel en logisch dat er nu voor de Nedersaksen lijn wordt gekozen. Die levert namelijk, uiteindelijk, per geïnvesteerde euro het meeste op aan de zgn. brede welvaart voor (die hoek van) Nederland.
Dit zegt hoogleraar ruimtelijke economie Erik Verhoef.
Vanaf minuut 2.05
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... -eigenlijk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Enfin, uiteindelijk hoeven jullie je niet druk te maken om het (voor nu) verlies van de Lelylijn. Want volgens CvdK René Paas heeft onze regering gewoon aan de EU (commissie) beloofd dat die Lelylijn er ligt in 2050.
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/n ... 1-journaal
(minuut 2.15)
Vanaf minuut 2.12 start zijn gesprek en hoor je het hele verhaal want hij zegt, terecht, ook dat de Nedersaksenlijn nodig is én de flessenhals tussen Meppel en Zwolle moet ook aangepakt worden. Het is een drie-eenheid wat hem betreft. Deltaplan noemde hij het ook.
Ik weet niet of die realisatie belofte van de Lelylijn aan de EU in Brussel zo definitief is gedaan. Lijkt mij dat dit eerder ligt in het verkrijgen van financieringsgelden en als er niet gerealiseerd wordt dat dit dan aan de EU terugbetaald moet worden.
Vanaf minuut 2.05
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... -eigenlijk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Enfin, uiteindelijk hoeven jullie je niet druk te maken om het (voor nu) verlies van de Lelylijn. Want volgens CvdK René Paas heeft onze regering gewoon aan de EU (commissie) beloofd dat die Lelylijn er ligt in 2050.

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/n ... 1-journaal
(minuut 2.15)
Vanaf minuut 2.12 start zijn gesprek en hoor je het hele verhaal want hij zegt, terecht, ook dat de Nedersaksenlijn nodig is én de flessenhals tussen Meppel en Zwolle moet ook aangepakt worden. Het is een drie-eenheid wat hem betreft. Deltaplan noemde hij het ook.
Ik weet niet of die realisatie belofte van de Lelylijn aan de EU in Brussel zo definitief is gedaan. Lijkt mij dat dit eerder ligt in het verkrijgen van financieringsgelden en als er niet gerealiseerd wordt dat dit dan aan de EU terugbetaald moet worden.
-
Afgaande op dit artikel van de Leeuwarder Courant (paywall: https://lc.nl/friesland/BBB-Lelylijn-46166093.html juist niet. En hoewel de BBB-afdeling Fryslân niet de meest luidruchtige voorstander van de Lelylijn is geweest, zijn ze wel degelijk voor. Je haalt de standpunten door de war met de lokale FNP, al geruime tijd de voornaamste tegenstander. De coalitie in de Friese Staten, waar de FNP ook inzit maar waarin de BBB groter is dan alle coalitiegenoten bij elkaar, is duidelijk voorstander gebleven, wat wel aangeeft waar de BBB daadwerkelijk staat.The Greyhound schreef: ↑do 17 apr 2025, 10:37 Dit lijkt op een sabotage actie van de BBB. Zij zijn (vooral in Friesland) tegen de aanleg van de Lelylijn omdat zij een overloop van mensen uit de Randstad vrezen. Door 1,7 miljard uit het budget te halen en over te hevelen naar een spoorlijn waar bijna niemand wat aan heeft maar wel past in hun populistische retoriek over het ontwikkeling van het platteland en proberen ze zo de Lelylijn die ze zien als een bedreiging van het platteland tegen te houden.
-
Als je nu de keuze wil maken om ten minste één van beiden aan te leggen, dan is de Nedersaksenlijn o.b.v. de groei aan brede welvaart wel de meest logische keuze inderdaad. Het enige wat ik mij afvroeg was of er in deze regio niet meer brede welvaart te bereiken was geweest met slim investeren in het busnetwerk. In het algemeen geldt in deze regio van het land namelijk dat veel volwassenen het OV niet als degelijk alternatief zien voor de auto, vanwege de hoge reiskosten (soortgelijke kilometertarieven maar over langere afstanden dan in de Randstad) en de lage frequenties (1x/uur of ontbrekende verbindingen buiten de spits zijn geen uitzondering). Eventuele investeringen in verdichting of frequentieverhogingen zouden dus ook voor groei in brede welvaart kunnen zorgen, en het OV in deze regio weer een alternatief voor de auto kunnen bieden.Durashift schreef: ↑do 17 apr 2025, 21:11 Het is eigenlijk vrij simpel en logisch dat er nu voor de Nedersaksen lijn wordt gekozen. Die levert namelijk, uiteindelijk, per geïnvesteerde euro het meeste op aan de zgn. brede welvaart voor (die hoek van) Nederland.
Tegelijkertijd tonen 6 bussen per uur op Qliner Emmen-Groningen wel aan dat er een redelijke vervoersvraag op deze verbinding is. Voeg daar de reizigers op Qliner Stadskanaal-Gieten-Groningen aan toe en dan is de aanleg van de treinverbinding waarschijnlijk wel te rechtvaardigen. En misschien levert de hoogstwaarschijnlijk daarop volgende frequentieverlaging op Qliner Emmen-Groningen i.c.m. aanpassingen op Qliner Stadskanaal-Gieten-Groningen wel weer de ruimte op om elders in de regio in het busnetwerk te kunnen investeren.
-
- Oud-beheerder OVNL
De huidige Qliner Emmen - Groningen doet er 52 minuten over. De huidige stoptrein Groningen - Veendam doet dat in 29 minuten. Dat wordt iets meer dan 20 minuten als dit een sneltrein wordt. Zijn er nog 30 minuten over om van Veendam in Emmen te komen. Dat is zo'n 45 kilometer, dus je moet een gemiddelde snelheid van 90 km/uur halen om even snel te zijn als de bus. Dat gaat nooit lukken.
Met de Nedersaksenlijn gaat de reistijd Emmen - Groningen dus achteruit, de frequentie omlaag en waarschijnlijk de kosten omhoog (want de afstand is langer). Ik zou er als reiziger Emmen - Groningen dus niet zo blij mee zijn.
Met de Nedersaksenlijn gaat de reistijd Emmen - Groningen dus achteruit, de frequentie omlaag en waarschijnlijk de kosten omhoog (want de afstand is langer). Ik zou er als reiziger Emmen - Groningen dus niet zo blij mee zijn.
-
Exact dit dus, wanneer de trein met een hogere snelheid kan rijden zou het wel voor enige tijdwinst kunnen zorgen. Al is dat vaak ook niet zo aangezien de bus op meer plekken in/ aan dorpen/steden kan stoppen dan een trein. Dus bij de reistijd met de trein moet je eigenlijk ook het vervoer van huis naar het station mee rekenen voor een eerlijk beeld. En daar gaat je reistijd winst dan al vaak.Wubbo schreef: ↑ma 21 apr 2025, 11:03 De huidige Qliner Emmen - Groningen doet er 52 minuten over. De huidige stoptrein Groningen - Veendam doet dat in 29 minuten. Dat wordt iets meer dan 20 minuten als dit een sneltrein wordt. Zijn er nog 30 minuten over om van Veendam in Emmen te komen. Dat is zo'n 45 kilometer, dus je moet een gemiddelde snelheid van 90 km/uur halen om even snel te zijn als de bus. Dat gaat nooit lukken.
Men had dat geld beter kunnen gebruiken voor de Lelylijn waar het geld voor gereserveerd was. Dit is gewoon makkelijk en snel scoren met "kijk eens wat we doen"!
-
Nee, dat snap ik, en dat is mede de reden waarom ik ook niet zo happig ben op die Nedersaksenlijn (woon zelf in Emmen, reis wel meer zuidwaarts dan noordwaarts). Leuk plannetje, maar voor een flink deel van de verbindingen die nu rechtstreeks of met korte overstap op Gieten met de Qliner kunnen win je nauwelijks iets (Stadskanaal-Zwolle of Veendam-Zwolle blijft ongeveer even lang, Emmen-Groningen duurt iets langer. Grootste winst wordt gehaald met Ter Apel/Stadskanaal-Groningen, maar zoiets is waarschijnlijk ook met een busverbinding over provinciale wegen en rijkswegen te bereiken.). Dan zie ik liever uitbreiding op die Qliners of op andere/nieuwe buslijnen.
Maar ik zou de Nedersaksenlijn verdedigbaar vinden als de DRU die dan vrijkomen van die verschillende Qliners weer elders in GD ingezet kunnen worden. Uiteindelijk zien we wel vaker met een dienstregelingswisseling reistijden iets langer worden (al dan niet door verziekte overstaprelaties), na een paar jaar hoor je daar niets meer van. Als je er met de trein ca. één uur over doet van Emmen via Stadskanaal en Veendam naar Groningen zie ik daar niet te veel commentaar over komen. En gezien de afstanden lijkt één uur mogelijk te zijn (zoals @Wubbo al zei ca. 25 minuten voor Groningen - Veendam, Stadskanaal-Emmen is soortgelijke afstand en dus tijd, houd je ca. 10 minuten over voor Veendam-Stadskanaal). Echter ben ik bang dat met de komst van de Nedersaksenlijn er juist weer gekort moet worden in GD vanwege minder rijksbijdrage (lees: zelfde rijksbijdrage maar dan voor de trein- en busconcessie gezamenlijk).
Maar ik zou de Nedersaksenlijn verdedigbaar vinden als de DRU die dan vrijkomen van die verschillende Qliners weer elders in GD ingezet kunnen worden. Uiteindelijk zien we wel vaker met een dienstregelingswisseling reistijden iets langer worden (al dan niet door verziekte overstaprelaties), na een paar jaar hoor je daar niets meer van. Als je er met de trein ca. één uur over doet van Emmen via Stadskanaal en Veendam naar Groningen zie ik daar niet te veel commentaar over komen. En gezien de afstanden lijkt één uur mogelijk te zijn (zoals @Wubbo al zei ca. 25 minuten voor Groningen - Veendam, Stadskanaal-Emmen is soortgelijke afstand en dus tijd, houd je ca. 10 minuten over voor Veendam-Stadskanaal). Echter ben ik bang dat met de komst van de Nedersaksenlijn er juist weer gekort moet worden in GD vanwege minder rijksbijdrage (lees: zelfde rijksbijdrage maar dan voor de trein- en busconcessie gezamenlijk).
-
Hoeveel luxe je een bus ook geeft, een trein blijft wel een veel aantrekkelijker reismiddel dan een bus.
Ik heb geen onderschrift
-
Precies, daarom voorzie ik ook weinig klachten over een kleine reistijdverlenging als dat de omslag van bus naar trein betekent.
-
Dit is precies waar ik zelf ook bang voor ben. Lijn 300 en 312 doen er beide 51-55 minuten over. Een sneltrein Groningen-Veendam-Stadskanaal-Emmen zou Stadskanaal misschien binnen 40 minuten kunnen doen, maar zal naar Emmen waarschijnlijk minstens een uur bezig zijn. Daar komt bij dat een trein slechts op één station stopt (in Emmen misschien twee, als de trein op termijn doorrijdt naar Emmen Zuid en verder), terwijl de Qliners op dit moment een veel betere ontsluiting bieden. In Emmen gaat het om maar twee extra haltes, maar lijn 312 rijdt half Stadskanaal door om bij het busstation te komen, een route van zo'n tien minuten met een uitstekende bediening van Stadskanaal-Noord. Daarentegen heeft de gemeente Stadskanaal Dideldom als locatie aangewezen voor het treinstation; een afgelegen plek op een industrieterrein aan de zuidkant van Stadskanaal.Wubbo schreef: ↑ma 21 apr 2025, 11:03 De huidige Qliner Emmen - Groningen doet er 52 minuten over. De huidige stoptrein Groningen - Veendam doet dat in 29 minuten. Dat wordt iets meer dan 20 minuten als dit een sneltrein wordt. Zijn er nog 30 minuten over om van Veendam in Emmen te komen. Dat is zo'n 45 kilometer, dus je moet een gemiddelde snelheid van 90 km/uur halen om even snel te zijn als de bus. Dat gaat nooit lukken.
Als je aan de noordkant woont, duurt het nog maar zo'n drie kwartier om met de Qliner in Groningen te komen, terwijl je naar het treinstation eerst nog een flink eind zou moeten fietsen en dus al gauw een uur onderweg bent naar Groningen. Tel daar nog de veel hogere frequentie van de bus bij op t.o.v. maximaal elk halfuur een trein, en ik zie de meerwaarde van deze spoorlijn niet voor reizen naar Groningen. De verbinding Veendam-Stadskanaal-Emmen zal sterk verbeteren, maar naar Groningen zal voor de meeste reizigers de Qliner het meest aantrekkelijk blijven.
Voor Emmen geldt sowieso dat lijn 300 de snelste route naar Groningen is, met ook nog eens een veel hogere frequentie. Daarbij zou je, als je echt snelle reistijden wilt realiseren, er ook nog voor kunnen kiezen om een echte sneldienst te introduceren die Borger, Westlaren en eventueel zelfs Gieten overslaat — daarmee zou je nog wel 5 minuten kunnen winnen.
Er wordt hier ook gezegd dat met het opheffen / in frequentie verlagen van de Qliners weer DRU's worden vrijgespeeld om de rest van het busnetwerk te verbeteren. Dit zou ik in eerste instantie wel verwachten, maar ik denk dat dat hier tegenvalt; de Qliners zijn namelijk zeer goedlopende lijnen en zowat de enige lijnen die rendabel zijn. Ik heb de cijfers niet, maar ik verwacht van lijn 300 en 312 wel dat deze kostendekkend zijn, en als reizigers met de trein gaan (als; want ik verwacht dat velen toch liever met de bus zouden gaan, voor zover die aantrekkelijk blijft), vallen die inkomsten dus weg. Daarmee kunnen de lijnen dus alleen in afgeslankte vorm blijven bestaan zonder dat dit geld oplevert om elders het busnetwerk te versterken. En met het afwaarderen van de buslijnen worden ze nóg minder aantrekkelijk, waardoor je nog minder reizigers overhoudt. De lijnen zullen dan nog wel blijven bestaan, maar of ze nog rendabel zijn, betwijfel ik, en je speelt dus geen extra DRU's vrij voor andere lijnen.
-
Och, er is nu geld voor beschikbaar gesteld. Zegt nog niet alles over de realisatie ervan, natuurlijk. Kan maar zo zijn dat het geld weer terug stroomt, t.z.t, toch?
- Vinny
Met het autoluw maken van het centrum en de komende projecten ben ik er niet zeker van of de reistijden voor de bus behouden kunnen blijven, vooral in de spits. Ik ga er vanuit dat het toch wel richting de 60 minuten gaat, zeker als ze het Emmaviaduct gaan afbreken. Met de trein zal het tussen de stations een vergelijkbare reistijd zijn, een beetje afhankelijk hoe ze specifiek omgaan met knelpunten op de route. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er tussen Emmen en Groningen geen verandering is. Met de trein ben je iets comfortabeler en betrouwbaarder maar wellicht ietsje langzamer dan in de huidige situatie. Echter de enorme verbetering zie ik ook niet. Wel is het zo dat Emmen-Stadkanaal en Emmen-Veendam (en vice versa) verbetert. Zuidelijk heb je Harderberg, Vroomshoop en Vriezenveen die kunnen profiteren, alleen dan moet de huidige bediening met stoptreinen wel in tact blijven en ik wee niet hoe de knoop bij Mariënberg dan uitvalt, zeker omdat ik ook denk dat de sneltrein Zwolle-Emmen ook wel zal blijven.Wubbo schreef: ↑ma 21 apr 2025, 11:03 De huidige Qliner Emmen - Groningen doet er 52 minuten over. De huidige stoptrein Groningen - Veendam doet dat in 29 minuten. Dat wordt iets meer dan 20 minuten als dit een sneltrein wordt. Zijn er nog 30 minuten over om van Veendam in Emmen te komen. Dat is zo'n 45 kilometer, dus je moet een gemiddelde snelheid van 90 km/uur halen om even snel te zijn als de bus. Dat gaat nooit lukken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- The Greyhound
De kop van deze link zegt denk ik genoeg:Jonkervoort schreef: ↑zo 20 apr 2025, 20:20Afgaande op dit artikel van de Leeuwarder Courant (paywall: https://lc.nl/friesland/BBB-Lelylijn-46166093.html juist niet. En hoewel de BBB-afdeling Fryslân niet de meest luidruchtige voorstander van de Lelylijn is geweest, zijn ze wel degelijk voor. Je haalt de standpunten door de war met de lokale FNP, al geruime tijd de voornaamste tegenstander. De coalitie in de Friese Staten, waar de FNP ook inzit maar waarin de BBB groter is dan alle coalitiegenoten bij elkaar, is duidelijk voorstander gebleven, wat wel aangeeft waar de BBB daadwerkelijk staat.The Greyhound schreef: ↑do 17 apr 2025, 10:37 Dit lijkt op een sabotage actie van de BBB. Zij zijn (vooral in Friesland) tegen de aanleg van de Lelylijn omdat zij een overloop van mensen uit de Randstad vrezen. Door 1,7 miljard uit het budget te halen en over te hevelen naar een spoorlijn waar bijna niemand wat aan heeft maar wel past in hun populistische retoriek over het ontwikkeling van het platteland en proberen ze zo de Lelylijn die ze zien als een bedreiging van het platteland tegen te houden.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... r-lelylijn
- Vinny
Het verwoordt een sentiment dat breder leeft, alleen het is wel een val waar populistische politici wel vaker in trappen. De huizenprijzen stijgen in Friesland, Groningen en Drenthe mee met de algemene woningmarkt en daarom hoor je gemekker uit de betrokken regio's. Als de Lelylijn wordt aangelegd, met focus op investeren in de regio (dus woningbouw in Lemmer, Joure, Drachten) dan hoeft de huizenprijs niet extra te stijgen, alleen een betere regie vanuit de overheid is dan wel nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Neuh.. Het busstation wordt naar de zuidzijde van station Groningen verplaatst en het viaduct wordt zo aangepast dat de bus heel soepel naar dit busstation zal kunnen rijden. Dat levert eerder minder dan meer rittijd op. Sowieso zal op de A28 in Noordelijke richting het verkeer ook beter doorstromen met de oplevering van de vernieuwde Zuidelijke ringweg. Ik denk dat je spoken ziet.Vinny schreef: ↑ma 21 apr 2025, 16:49Met het autoluw maken van het centrum en de komende projecten ben ik er niet zeker van of de reistijden voor de bus behouden kunnen blijven, vooral in de spits. Ik ga er vanuit dat het toch wel richting de 60 minuten gaat, zeker als ze het Emmaviaduct gaan afbreken.Wubbo schreef: ↑ma 21 apr 2025, 11:03 De huidige Qliner Emmen - Groningen doet er 52 minuten over. De huidige stoptrein Groningen - Veendam doet dat in 29 minuten. Dat wordt iets meer dan 20 minuten als dit een sneltrein wordt. Zijn er nog 30 minuten over om van Veendam in Emmen te komen. Dat is zo'n 45 kilometer, dus je moet een gemiddelde snelheid van 90 km/uur halen om even snel te zijn als de bus. Dat gaat nooit lukken.
Dat gezegd hebbende heeft Wubbo daadwerkelijk een punt. 20 minuten voor Groningen-Veendam is serieus ambitieus gezien de halteertijden van de huidige treindienst. Met non-stop Groningen-Veendam redt je dat niet zonder serieuze snelheidsverhogingen. Waarschijnlijk is er tussen Veendam en Emmen te weinig markt voor meer dan twee treinen per uur dus dat wordt een trein die twee tot drie keer stopt in 45 km en meerdere krappe bogen moet maken en ook Veendam zal moeten aandoen om daar een overstap op de stopper te kunnen bieden. Het gaat gewoon niet gebeuren dat 60 minuten reëel is.
Dan heb je dus meteen de ellende van de Nedersaksenlijn te pakken... Een snelle trein Groningen-Emmen rijdt idealiter langs de N34 en sluit bij De Punt aan op Assen-Groningen met als second best optie in ieder geval de kortst mogelijke route van Emmen naar Veendam (dus niet via Ter Apel) gecombineerd met een sneltrein tussen Veendam en Groningen. Tegelijkertijd moet het platteland mee in de vaart der volkeren met aansluiten van oorden als Musselkanaal en Ter Apel. Dat zorgt voor extra slingers en omrijden waarmee de route weer trager wordt. Echt een stevige verbetering op Groningen-Emmen gaat het in ieder geval niet opleveren. Dan vergeten we nog even Groningen-Enschede wat waarschijnlijk meer baat zou hebben bij het verbeteren van Zwolle-Wierden en sporen in Twente zodat de sneltreinen in de knoop Zwolle kunnen vallen. Plan overigens voor de grap eens een reisje Emmen-Enschede in de reisplanner.. BBB is dus sowieso niet voor de inhoud maar voor de beeldvorming gegaan..
-
Eerst maar zien of het een reëel voorstel is om de Nedersaksenlijn naar voren te trekken ten laste van de Lelylijn.
- Vinny

Dit is het voorgestelde tracé. In ieder geval het kopmaken bij Ter Apel lijkt er niet meer te zijn. Het aanmeldcentrum voor asielzoekers wordt wel een stuk beter per openbaar vervoer bereikbaar

-
Hoe is dat een probleem? Als iets, ontstaat er minder overlast door een overstap minder.
Ik heb geen onderschrift
-
^^ dan heb je t.z.t. ellende / overlastgevers in de trein i.p.v. de bus.
Denk op z'n minst poortjes installeren op de stations.
Denk op z'n minst poortjes installeren op de stations.