Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Tom024
OVNL-beheerder

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Tom024 »

Je bent niet de eerste die zich dat afvraagt, even terug scrollen.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik snap niet waarom mijn verdere reis (met een andere trein) bepalend is voor bij wie ik hier moet inchecken. Of ik nu met NS of Arriva verder reis, deze reis blijft toch hetzelfde?
Ivan

Bericht door Ivan »

Als je hier de vervoerder waarbij je incheckt slim kiest, dan hoef je in Maastricht niet om te checken.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

De verbinding van Maastricht naar Luik valt formeel onder de concessie Hoofdrailnet en dus de NS.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Uit het feit dat Liège bij Arriva staat maak ik op dat men geen zin heeft in België dubbele paaltjes te plaatsen. Wat dan toch weer vreemd is, want dan moet je voor Eindhoven-Luik iets anders doen dan voor Eindhoven-Eijsden. Of zou het gewoon een fout zijn?
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

Misschien kan die lijn het voorbeeld worden van single checkin/-out. Lijkt me niet onmogelijk en scheelt een hoop ellende
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In navolging van de OV-chipkaartinstructies in Eijsden (waarvan een foto op de vorige pagina in dit topic staat), heb ik nu ook de OV-chipkaartinstructies van Maastricht Randwyck op de foto:
Afbeelding

Hier staat Luik niet op, dat klopt alvast beter, maar de grote vraag hier blijft: wat doe je als je naar Maastricht wilt? :mrgreen:
Of er nou in Maastricht ook nog een bord staat, weet ik niet. Ik heb er bij de toegang tot spoor 1 geen gezien; wellicht staat er een op spoor 5/6 maar daar ben ik nu niet geweest. Ik had wel tijd om te kijken, maar heb er niet meer aan gedacht.

Een verdere observatie: sinds ongeveer een maand zijn deze stickers in de trein verschenen (sorry voor de slechte hoek van de foto). De Belgische vertrekprocedure ging al een stuk soepeler dan in het begin, behalve in Eijsden waar de deuren niet open gingen. HC (loopt de cabine binnen): "de deuren gaan niet"; machinist: "Ah, de deuren! Ik dacht al, ik ben iets vergeten." :mrgreen:
Afbeelding

En dan nog een laatste observatie, al gaat het hier niet om iets nieuws. Stel, je bent in Luik, het Belgische nummersysteem niet machtig, en je zoekt de RE18 omdat dat is hoe Arriva je trein noemt... Stel, je bent in Luik, geen expert in buitenlandse plaatsnamen in het Frans, en je bent op weg naar Aachen... :')
Afbeelding
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Het spoor naar Maastricht is op een ander perron dan waar je foto gemaakt is. Staat daar geen ander bord?

Staat de NMBS kaartautomaat er nog waar je een papieren kaartje naar Maastricht in kunt kopen? :)
Gr BasG
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Dit is zeker wel het spoor naar Maastricht, hier ben ik namelijk uit de trein van Luik naar Maastricht gestapt. (A) De NMBS-automaat staat er nog, wat op zich ook logisch is want aan de tariefstructuur van/naar België is niets veranderd.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dat zal. Maar het bord meldt niets over papieren vervoersbewijzen op het NS traject.
Gr BasG
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ben gisteren met Youth Holidays en een los ticket van Luik naar Mt gereisd. Ik liet m'n MoBIB zien voor het stuk tót Wezet en een papieren Belgisch grensticket voor het stuk van Wezet tot Maastricht en de treinbegeleider vond het prima.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ThatPCDude schreef: di 22 apr 2025, 17:40 Ben gisteren met Youth Holidays en een los ticket van Luik naar Mt gereisd. Ik liet m'n MoBIB zien voor het stuk tót Wezet en een papieren Belgisch grensticket voor het stuk van Wezet tot Maastricht en de treinbegeleider vond het prima.
Uiteraard, want dat is een geldige combinatie.
Had je in Nederland geen korting of abonnement??
IIVQ

Bericht door IIVQ »

BasGeluk schreef: di 22 apr 2025, 12:24 Het spoor naar Maastricht is op een ander perron dan waar je foto gemaakt is. Staat daar geen ander bord?
Op Luik-Maastricht rijden treinen links ;)
ThatPCDude
Donateur

rvdborgt schreef: di 22 apr 2025, 17:55 Uiteraard, want dat is een geldige combinatie.
Nouja ik kwam er dus met inchecken pas achter dat een week vrij abo niet geldig is op 2e paasdag... Ik heb zo weinig met feestdagen dat ik dacht dat het een normale maandag was _O_ Dus als ik een kaartje met 100% in NL had gekocht had ik evengoed een probleem gehad.

rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ThatPCDude schreef: di 22 apr 2025, 18:31
rvdborgt schreef: di 22 apr 2025, 17:55 Uiteraard, want dat is een geldige combinatie.
Nouja ik kwam er dus met inchecken pas achter dat een week vrij abo niet geldig is op 2e paasdag... Ik heb zo weinig met feestdagen dat ik dacht dat het een normale maandag was _O_ Dus als ik een kaartje met 100% in NL had gekocht had ik evengoed een probleem gehad.
Dan had je 40% korting kunnen krijgen. Of een doorgaand kaartje vanaf Visé met 40% korting in Nederland. Alhoewel dat niet meer per se goedkoper is nadat NS de grenstoeslag voor alle grensovergangen heeft heringevoerd.
ThatPCDude
Donateur

Ja het jammere is dat de automaten in BE niet echt aan opties voor tickets met korting doen. Vanaf Mt naar huis heb ik overigens wel gewoon met 40% korting gereisd, ook al was dat niet een heel plezante verrassing haha. Als ik het grensticket van Wezet naar Mt aan het Belgische loket had gekocht had ik alles wat ik ermee had bespaard weer extra kwijt geweest aan lokettoeslag.

rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ThatPCDude schreef: di 22 apr 2025, 18:59 Ja het jammere is dat de automaten in BE niet echt aan opties voor tickets met korting doen.lokettoeslag.
Daarom koop ik eigenlijk bijna alles online tegenwoordig, na een check wat er de goedkoopste combinatie is.
ThatPCDude
Donateur

Het probleem daar weer bij is dat ik graag tastbare herinneringen heb aan de reizen die ik maak in de vorm van de vervoerbewijzen die ik daarvoor gebruikt heb (A) (A)

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: di 22 apr 2025, 10:53 In navolging van de OV-chipkaartinstructies in Eijsden (waarvan een foto op de vorige pagina in dit topic staat), heb ik nu ook de OV-chipkaartinstructies van Maastricht Randwyck op de foto:
Afbeelding

Hier staat Luik niet op, dat klopt alvast beter, maar de grote vraag hier blijft: wat doe je als je naar Maastricht wilt? :mrgreen:
In principe bij Arriva, lijkt me, maar inchecken bij NS zal wel niet fout zijn.
umbusko schreef: di 22 apr 2025, 10:53 Een verdere observatie: sinds ongeveer een maand zijn deze stickers in de trein verschenen (sorry voor de slechte hoek van de foto). De Belgische vertrekprocedure ging al een stuk soepeler dan in het begin,
Afbeelding
Sorry, maar hoe kan een klapstoel een vertrekprocedure beïnvloeden? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ThatPCDude
Donateur

Ik geloof dat het iets temaken had met het feit dat de treinbegeleider moest sleutelen vanuit de cabine omdat er geen sleutelpunten bij de deuren zijn.

Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Die sleutelpunten zijn er wel, anders was die klapstoel ook geen probleem.
Vanwege de Belgische regelgeving mag de machinist niet vanuit de cabine vertrekbevel geven. Dus nu loopt de treinbegeleider naar de deur, kijkt, roept "Fermez la porte" en dan sluit de machinist de deuren. De treinbegeleider sleutelt de deur waar hij staat weer open, controleert of alle deuren gesloten zijn en niemand klem zit en laat vervolgens de machinist opnieuw de deuren sluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Om precieser te zijn:
* treinbegeleider komt uit de cabine en loopt naar de deur
* opent de deur en loopt naar binnen naar de cabine en roept "fermer la porte"
* deuren gaan dicht
* treinbegeleider loopt terug naar de voorste deur, sleutelt die open en kijkt naar buiten of er niemand tussen de deuren zit
* treinbegeleider sleutelt de deur dicht en loopt naar de cabine.

Een heel erg zeer intensief en ouderwets proces dat niet goed loopt met hoe de FLIRT is gebouwd en de treinbegeleider moet dus een paar keer heen en weer.
Waarom kan het daar niet werken zoals het in Nederland werkt? Deuren gaan dicht, machinist rijdt weg. Ik weet niet of die dan nog een visuele controle doet.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar waarom komt de treinbegeleider überhaupt uit de cabine?
Kan hij/zij niet gewoon bij een deur sleutelen, waarna er een groene lamp gaat branden in de cabine?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De machinist mag van de Belgische wet niet vertrouwen op technologie in de cabine dat de deuren goed gesloten zijn, maar moet dit door de treinbegeleider bevestigd krijgen via LINDA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Maar waarom de Belgische wetgeving toepassen in Nederland?
Plaats reactie