Kort Nederlands nieuws
-
Re: Kort Nederlands nieuws
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op het ov in en rond Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. De vijf vervoerders zetten om 14.00 uur – bij de start van het debat in de Tweede Kamer over de bereikbaarheid van Nederland – de metro’s, bussen en trams 110 seconden stil: een verwijzing naar de bezuiniging.
https://mrdh.nl/nieuws/gvb-htm-ret-conn ... iniging-ov
https://mrdh.nl/nieuws/gvb-htm-ret-conn ... iniging-ov
-
De nieuwe dienstregeling van NS laat positieve resultaten zien, zo laat het bedrijf weten. Ondanks (...) kwam 91,6 procent van de reizigers in de eerste drie maanden op tijd aan (met max. 5 minuten vertraging).
https://www.mobiliteit.nl/ov/2025/04/23 ... uchten-af/
https://www.mobiliteit.nl/ov/2025/04/23 ... uchten-af/
-
Zullen we geen artikelen posten die achter een betaalmuur zitten? Velen van ons kunnen het namelijk toch niet lezen. 

-
Gelukkig heeft NS er zelf ook een artikel over geschreven: link.
Laatst gewijzigd door ITF op wo 23 apr 2025, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Donateur
Daar bestaan workarounds voor, die de meesten inmiddels wel zullen kennen.hauptbahnhof schreef: ↑wo 23 apr 2025, 12:38 Zullen we geen artikelen posten die achter een betaalmuur zitten? Velen van ons kunnen het namelijk toch niet lezen.![]()
- Z2N
- Donateur
Optie twee is natuurlijk betalen voor journalistiek, die mensen moeten namelijk ook betaald worden. 

-
Ik, werkzaam als consultant bij een softwarebedrijf, ken die workarounds niet.TffpaA schreef: ↑wo 23 apr 2025, 12:52Daar bestaan workarounds voor, die de meesten inmiddels wel zullen kennen.hauptbahnhof schreef: ↑wo 23 apr 2025, 12:38 Zullen we geen artikelen posten die achter een betaalmuur zitten? Velen van ons kunnen het namelijk toch niet lezen.![]()
F.k.a. Bollenstad
-
- Donateur
Dat is jammer. Ik wil er hier namelijk ook geen reclame voor gaan maken - ik ben het namelijk met Z2N eens dat je voor journalistiek uiteindelijk ook wel wat over mag hebben.
-
Voor het nieuws van de titels van DPG betaal ik via mijn abonnement op de Volkskrant.
-
Mwoah, dan moet de journalistiek wel wat meer zijn dan alleen overschrijven van de woordvoerder. Lees: Duiding, context, en verificatie. Bij sommige sites is dat heel wisselend.
Of simpeler geredeneerd: als alles al in het persbericht staat, is er toch geen reden om te betalen en/of de paywall te omzeilen.
- Z2N
- Donateur
Maar dan kan er beter een link naar het persbericht geplaatst worden, die zal namelijk niet achter een paywall zitten. 

-
En laat dat nou precies de suggestie van hauptbahnhof geweest zijn 

-

Eindelijk iemand die het begrijpt.
Waar moet ik de tijd vandaan te gaan halen om paywall-sites te omzeilen

-
Geen bus meer in de avond of op zondag: reizigersvereniging noemt bezuinigingen ov 'desastreus'
De bezuiniging van 335 miljoen euro op het openbaar vervoer, die het kabinet volgend jaar wil doorvoeren, heeft mogelijk ingrijpende gevolgen voor het busvervoer. Dat zegt reizigersvereniging Rover.
Rover bracht per provincie in kaart wat de bezuinigingen voor gevolgen kunnen hebben als er geen forse prijsstijgingen zouden komen om de bezuiniging mee te dekken. Het zijn minimale varianten, maar zelfs die zijn al 'zeer ingrijpend' te noemen. Denk bijvoorbeeld aan het vervallen van alle zondagsritten, en/of geen bussen meer na 19:00 uur.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... eus-160149
En ja, het was even zoeken naar een bericht dat niet achter een paywall zat... Oorspronkelijk las ik het namelijk op dvhn.nl
De bezuiniging van 335 miljoen euro op het openbaar vervoer, die het kabinet volgend jaar wil doorvoeren, heeft mogelijk ingrijpende gevolgen voor het busvervoer. Dat zegt reizigersvereniging Rover.
Rover bracht per provincie in kaart wat de bezuinigingen voor gevolgen kunnen hebben als er geen forse prijsstijgingen zouden komen om de bezuiniging mee te dekken. Het zijn minimale varianten, maar zelfs die zijn al 'zeer ingrijpend' te noemen. Denk bijvoorbeeld aan het vervallen van alle zondagsritten, en/of geen bussen meer na 19:00 uur.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... eus-160149
En ja, het was even zoeken naar een bericht dat niet achter een paywall zat... Oorspronkelijk las ik het namelijk op dvhn.nl
-
Ook zonder paywall: https://rover.nl/actueel/83-acties/2614 ... r-vervoer

-
Een ware kaalslag.
-
In de gemeente Wijdemeren is een flexbus project gestart om bezoekers aan de recreatieplassen in de omgeving te faciliteren. Alleen in het weekend en de vrijdag ervoor.
(..)Bij het recreatiestrandje De Zuwe in Kortenhoef staat sinds vandaag een nieuwe bushalte. Niet voor de reguliere lijnbus, maar voor de VechtplassenExpress. Deze flexbus rijdt van vrijdag tot en met zondag tussen 11.00 en 21.00 op reservering bezoekers van en naar de toeristische trekpleisters en recreatiestrandjes in het plassengebied. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/348627/d ... baar-maken(..)De dorpen rond het recreatiegebied zijn al langere tijd moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer. Wethouder Gert Zagt benadrukt dat de flexbussen daarvoor geen oplossing is, omdat het specifiek voor bezoekers van buitenaf is gericht. Wel geeft hij aan dat er wordt gekeken naar een oplossing voor deze 'vervoersarmoede.'
-
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, dus vandaar: de reizigers per station voor 2024 staan online:
https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/
Persoonlijk vind ik het jammer/bijzonder om te zien dat sommige stations echt naar beneden zijn gegaan in plaats van toch een (al dan niet kleine) groei.
https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/
Persoonlijk vind ik het jammer/bijzonder om te zien dat sommige stations echt naar beneden zijn gegaan in plaats van toch een (al dan niet kleine) groei.
-
Bij Amerfoort Centraal staan 14.000 reizigers die dagelijks van en naar Amersfoort Centraal reizen vanaf Amersfoort Centraal. Ik neem aan dat dit de mensen zijn die het station passeren via de poortjes en ze die vergeten zijn eruit te filteren. Bij andere stations zie je dit namelijk niet. Verder kon je in 2024 kennelijk naar de Bokkeduinen reizen.
Gr BasG
-
Dat is Schothorst, beide stations heten namelijk Amersfoort Centraal op de kaart dus daar is iets misgegaan. Er staan ook de nodige niet-stations tussen, zo heb je 61.000 reizigers van Schiphol richting de Riekerpolder i.p.v. dat dit uitgesplitst is in Zuid en Lelylaan, en bij Hoofddorp zijn de reizigersaantallen richting Rotterdam (HSL) en Nieuw Vennep samengevoegd als Hoofddorp Midden.
-
Zijn er treinen die te Hfd halteren en de HSL op gaan?
-
Nee. Fysiek kan het wel, van/naar sporen 1 en 4.
- Suus
- Contacteer:
Ik ben inmiddels honderden keren over de HSL tussen Rotterdam en Schiphol geweest, maar ik kan mij niet herinneren ooit met een trein komende uit Rotterdam over spoor 4 langs het het perron Hoofddorp gereden te hebben. Wel richting Rotterdam meermaals langs het perron van spoor 1 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Tijdens de werkzaamheden in de Schipholtunnel waarbij de oude tunnelbuis niet beschikbaar is gebeurt dat standaard (anders kom je niet meer in de nieuwere tunnelbuis).
-
nos.nl: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd.
Het hele project gaat 358 miljoen euro kosten. Als alles goed gaat, rijdt eind 2027 de eerste elektrische trein over het traject.