Dienstregeling 2026

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef: wo 23 apr 2025, 17:15 Dat eerste komt omdat NS na jaren nog altijd niet snapt dat het niet handig is met de trein zowat in Bunnik te stoppen terwijl de meeste perrontoegangen op de andere helft van het perron liggen. (Er ontbreken bakborden op handige plekken)

Vaak zat gezien dat de reizigers wel degelijk verspreid op het perron stonden maar dan achter de trein aan mogen rennen.
Nou, nou.. tussen de uitersten van de trappen van de stationshal zit ook daadwerkelijk zo'n 150 meter. Dan heb je ook nog te tunnels. Alles korter dan zes klassieke bakken staat dus altijd niet goed. Wel zou je kunnen stellen dat de borden nog iets teveel naar het zuiden hangen. De langere treinen steken twee bakken meer aan de zuidzijde uit dan aan de noordzijde. De borden ca. 25 meter verhangen verbetert het behoorlijk.
erwinraasveld
OVNL-beheerder

Bericht door erwinraasveld »

MdJ schreef: wo 23 apr 2025, 16:47 De 1700 heeft nooit exclusief met VIRM gereden.
Dacht een jaartje of 2 in de periode 2015 - 2017 waarbij het VIRM uit de 3500 en het ICM uit de 1700 met elkaar waren geruild?
Maar dat had dacht ik alleen maar te maken met de verbouwing van Utrecht Centraal destijds.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik kan me wel VIRM herinneren tussen Den Haag en Utrecht, maar ook DDZ in de periode 2015-2017.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Toendertijd reed de 1700 met een treinstel naar Rotterdam ter vervanging van de 2800, vandaar de keuze voor VIRM toen. Het was vooral behelpen toen, want de 12 bakken VIRM waren niet in staat om de drukte van de ICM'en uit de 1700 en 2800 te vervangen, terwijl de ICM'en in de 3500 (toen nog naar Heerlen en Venlo) ook voor propvolle treinen zorgde in de spits.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik reisde destijds regelmatig in de spits tussen Rotterdam en Amersfoort, maar ik had zelden last van volle treinen.
Vooral 's middags kon je bij vertrek vanuit Amersfoort richting Utrecht een kanon afschieten in de voorste bak.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat laatste is niet zo gek in de tegenspitsrichting ;) Maar destijds forensde ik nog met de 1700 en kan me zo gauw ook geen overvolle treinen in de spitsrichting herinneren. Die waren er vooral in de tijd met ICM waarin NS op sommige dagen wat enthousiast inkortte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De problemen zaten toen vooral tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam ('s ochtends vanuit Utrecht), zes bakken VIRM vervangt namelijk geen 10/12 bakken ICM aan reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined

Bericht door Bemined »

Reactie NS op advies Locov: https://www.locov.nl/publicaties+en+adv ... 48465.aspx

Hierin ook de bevestiging dat de s9500 voorlopig nog niet in Duivendrecht zal gaan halteren, men gebruikt de extra rijtijd door 200km/u te rijden op het deel van de HSL waar dat wel kan liever om de splitsen/combineren in Rotterdam zodat er op het binnenlandse deel met ICNG13 gereden kan worden in de spits.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

En Veenendaal-de Klomp krijgt weer 3 aparte bedieningspatronen, omdat NS de punctualiteit van de 3000 te slecht vindt als die er in de avonduren stopt.

Erg jammer dat veel van de adviezen afgedaan worden met de reactie "Deze treinen vallen niet binnen het volume van de HRN-concessie en naar verwachting ook niet m.b.t. artikel 8 lid 4d." - ook waar het voor (een deel van) dat advies niet klopt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: vr 09 mei 2025, 20:10 En Veenendaal-de Klomp krijgt weer 3 aparte bedieningspatronen, omdat NS de punctualiteit van de 3000 te slecht vindt als die er in de avonduren stopt.
Dank voor de tip, kan ik daar nog rekening mee houden in het advies naar de busvervoerder... (op zich verandert hier niet eens zoveel door, want een patroon dat op de 3200 aansluit sluit ook op de 3100 aan, zij het wat ruimer, dus dan kan je nog steeds met slechts één patroonwissel af voor de aansluiting).
De onhandigheid zit 'm vooral in dat er een paar uur verschil per richting in die patroonwissel zit, maar van die afstemming waar NS het over heeft in z'n besluit verwacht ik na ervaringen uit eerdere jaren niet zo veel.
Schapekop in de Keistad

RobertT

Bericht door RobertT »

Dionysusnu schreef: vr 09 mei 2025, 20:10
Erg jammer dat veel van de adviezen afgedaan worden met de reactie "Deze treinen vallen niet binnen het volume van de HRN-concessie en naar verwachting ook niet m.b.t. artikel 8 lid 4d." - ook waar het voor (een deel van) dat advies niet klopt.
En dat daar nog geen voldoende vraag voor is,is ook een standaard antwoord.Iemand wel eens gezien hoe de IC's tussen het zuiden(Maastricht/Eindhoven)en Utrecht/Amsterdam er op vrijdagmiddag en zaterdag overdag uitzien?Daar is een uitbreiding echt wel gerechtvaardigd!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dan zou je weer ETMET moeten rijden op vrijdag tot en met zondag. Ik geloof dat men daar niet meer aan wil.
RobertT

Bericht door RobertT »

klopt,maar de reden die ze dan geven is plausibel(de reizigersvraag rechtvaardigt uitbreiding niet)
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Was het niet dat een 10-minutendienst Amsterdam-Eindhoven slecht te combineren viel met kwartiersdiensten op Leiden-Utrecht en Utrecht-Arnhem?
-
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Die kwartierdienst naar Arnhem die ze lange tijd niet eens reden in het weekend?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Heeft dat hele ETMET eigenlijk niet geleid tot een grotere verrommeling? Bij storingen is het net een dominoeffect van problemen. Ik zie eigenlijk meer in een stabiele kwartierdienst op volle sterkte. Als daarmee bijvoorbeeld ook problemen in het patroon richting Limburg mee opgelost kunnen worden en sowieso in die hele werkensituatie rondom Vught, dan zou ik het zeker terugbrengen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Juist de kwartierdiensten op vr-za-zo leveren de problemen bij Vught op en de interessante bediening van Weert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu

In combinatie met het vasthouden aan het combineer/splitspatroon naar Heerlen.
sneltram

Bericht door sneltram »

Nee, in combinatie met het rijden van treinen op voldoende lengte. Serie 2900 is eigenlijk niet geschikt voor lange treinen. In Hn heb je een kort perron en in Mt ook. Dat kun je aan de noordkant omzeilen door niet naar Hn/Ekz te rijden, maar naar Amr (en dat gaat NS dan ook doen). Aan de zuidkant kun je kiezen voor aftrappen of bijplaatsen in Ehv of een vleugeltrein Ehv-Hrl te rijden. In beide gevallen heb je voldoende halteertijd in Ehv nodig en juist dat heb je niet in de 2900 als bij Vg de snelheid omlaag gaat door de werkzaamheden aldaar. Oplossing: ene halfuur met een lange trein van/naar Mt rijden (dat kan één keer per uur wel). Andere halfuur Wt overslaan en daarmee meer halteertijd krijgen in Ehv. Je combineert/splitst met de vleugeltrein van/naar Hrl.

Let wel, je kan dus ook kiezen voor simpelweg aftrappen/bijplaatsen in Ehv, maar het effect blijft hetzelfde: Wt overslaan. Door te kiezen voor de vleugeltrein heb je in ieder geval 10 minuten later/eerder een alternatief voor Wt.

In de ETMET structuur heb je langere halteertijd en dus geen issues. Laat op de avond heb je minder noodzaak tot lange treinen, dus ook geen probleem. ETMET zou het probleem van Wt/Vg dus oplossen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Waarom kan dat deel naar Heerlen niet gewoon in Sittard afsplitsen dan?
Schapekop in de Keistad

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Dat kan. Sta je daar langer stil dan nu en heb je gelijk het probleem van Maastricht opgelost: dan kunnen alle treinen keren op het langste spoor omdat er een minuut of 2 per richting bij moet. Hoef je dus ook niet meer te combineren/splitsen met het Heerlense deel. O wacht...
MdJ

Bericht door MdJ »

In Maastricht keert vandaag de 2900 al weer op 1 spoor. Of gaat de TSB bij Geleen er uit voor start nieuwe dienstregeling?
Daniel schreef: zo 11 mei 2025, 12:55 Waarom kan dat deel naar Heerlen niet gewoon in Sittard afsplitsen dan?
Dan gaan Weert van 3x naar 2x per uur; Roermond van 4 naar 2x per uur en Sittard van 4x naar 2x per uur naar Eindhoven.
Bij twijfel: gebruik beton.
Dionysusnu

MdJ schreef: zo 11 mei 2025, 14:21 In Maastricht keert vandaag de 2900 al weer op 1 spoor. Of gaat de TSB bij Geleen er uit voor start nieuwe dienstregeling?
Nee, sterker nog, in het besluit zei NS die nog te gaan verwerken.
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 12:19 ene halfuur met een lange trein van/naar Mt rijden (dat kan één keer per uur wel).
Ok, dat wist ik niet. (Dankjewel voor de verheldering.. jammer dat dat niet in de adviesvraag gedaan wordt). Is dat ook nog zo met de TSB in Geleen, die voor kort keren in Maastricht zorgt? (Nou ja, 26 minuten, maar met maar 1 omloop tegelijk in Maastricht).
Het dubbel willen rijden op de 2900 staat wel haaks op de redenering "geen reizigersvraag voor ETMET".
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op zo 11 mei 2025, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Als er genoeg ICNG is ingestroomd zodat er 6x per uur een IC over de HSL kan rijden (700/800 verlengen naar Rotterdam) en het ICR-materieel uit dienst kan, dan zou de 1100 ook weer naar Venlo verlengd kunnen worden en de 3500 naar Heerlen. Dan heb je gelijk het probleem van splitsen en combineren in Eindhoven opgelost en de enige treinseries die keren op Eindhoven zijn de 3900 en straks de RE13. Alleen de 1600 kan dan mogelijk nog niet hersteld worden, dus de reizigers uit Apeldoorn, Salland en Twente moeten nog wel voor Schiphol overstappen in Amersfoort op de 1800.
-
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

De 3500 en de 3900 sluiten nu niet op elkaar aan in Eindhoven, dus dan zul je nog wat in je dienstregeling moeten doen om een verbinding Heerlen - Schiphol te kunnen maken.
Plaats reactie