Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
- Meltrain
- Donateur
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Maar voor Duitse bussen zou dan toch hetzelfde argument moeten gelden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Maar cashless en Duitsland.
- ThatPCDude
- Donateur
Duitsland loopt zo'n 10 jaar achter op Nederland hè Meltrain 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
10 jaar? Nee joh
Ze lopen op zoveel zaken echt jaren verder achter.

Ze lopen op zoveel zaken echt jaren verder achter.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Donateur
Ik heb gehoord dat ze onlangs het eerste huishouden in Duitsland op het internet hebben aangesloten. Verloopt over een 1200 bauds modem waar je betaalt door er muntjes in te werpen.
-

Er zijn dorpen en straten op het platteland waar er nog "papieren" telefoonkabels bestaan (koperen draadje met een papieren wikkel), stand 1926. Gelukkig beginnen ze een beetje met glasvezel wat meters te maken.
Maar bijvoorbeeld nog steeds een apart betaalsysteem voeren, een dwangmatige wijze van vasthouden aan post, nog steeds Fax-nummers hebben, moeilijk doen over digitale zaken... Ze kunnen beter eens in gesprek gaan met omliggende landen die dit allemaal beter op orde hebben.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
funklochhausen kom ik steeds minder tegen 

-
En juist vanwege die Funklöcher heb ik een Dticket als chipkaart
Laatst in Wuppertal gewoon 0 netwerk en in het grensgebied blijft het ook ingewikkeld. In Kaldenkirchen rij ik meestal even een blokje extra om, want inmiddels heb ik door waar het netwerk overschakelt.

Laatst in Wuppertal gewoon 0 netwerk en in het grensgebied blijft het ook ingewikkeld. In Kaldenkirchen rij ik meestal even een blokje extra om, want inmiddels heb ik door waar het netwerk overschakelt.

-
In Kaldenkirchen werken Nederlandse netwerken ook.
-
Op een paar plekken in Duitsland (in elk geval Berlijn) kan je in de bus niet meer contant betalen. Maar Duitsers hebben gezien hun geschiedenis een wat beter gevoel van privacybescherming en houden daarom vast aan contante betaling, in tegenstelling tot Nederland waar gemakzucht en vermeende efficiëntie heersen.
Het lijkt me terecht dat een chauffeur reizigers zonder kaartje en zonder contanten opdraagt een geldautomaat te zoeken en de volgende bus te nemen. Hopelijk heeft de bus daarna dan genoeg wisselgeld voor tien mensen met een vijftigje...
Het lijkt me terecht dat een chauffeur reizigers zonder kaartje en zonder contanten opdraagt een geldautomaat te zoeken en de volgende bus te nemen. Hopelijk heeft de bus daarna dan genoeg wisselgeld voor tien mensen met een vijftigje...
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Ik vrees voor jou dat je ook in Duitsland in toenemende mate teleurgesteld gaat raken.
-
Zonder internetverbinding werkt de QR-code van het Deutschlandticket ook, alsmede van bijvoorbeeld de tickets die via de DB Navigator-app besteld zijn.TomSteyl schreef: ↑vr 25 apr 2025, 13:37 En juist vanwege die Funklöcher heb ik een Dticket als chipkaart![]()
Laatst in Wuppertal gewoon 0 netwerk en in het grensgebied blijft het ook ingewikkeld. In Kaldenkirchen rij ik meestal even een blokje extra om, want inmiddels heb ik door waar het netwerk overschakelt.![]()
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ehm, nou nee... Ergens in een funkloch in Bayern duurde het toch een behoorlijke tijd voordat de QR-code van m'n ticket in de DB-navigator wilde laden een maandje terug. Nou zijn Duitse conducteurs dat op zich gewend, die gaan gewoon verder met hun ronde en komen later terug.
(Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
(Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Daartegen helpt de vliegtuigmodus: dan verschijnt de barcode onmiddellijk.
-
Tot maximaal aan de REWE. Bij de Penny is het weer een Funkloch (behalve als je via de A61 uit de richting Breyell komt).
Er zijn ook apps die anders werken. Om eventueel gezeik te voorkomen, doe ik altijd een chipkaart nemen.Nitein-Repart schreef: ↑vr 25 apr 2025, 20:40Zonder internetverbinding werkt de QR-code van het Deutschlandticket ook, alsmede van bijvoorbeeld de tickets die via de DB Navigator-app besteld zijn.TomSteyl schreef: ↑vr 25 apr 2025, 13:37 En juist vanwege die Funklöcher heb ik een Dticket als chipkaart![]()
Laatst in Wuppertal gewoon 0 netwerk en in het grensgebied blijft het ook ingewikkeld. In Kaldenkirchen rij ik meestal even een blokje extra om, want inmiddels heb ik door waar het netwerk overschakelt.![]()
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dat is leuk, maar als je een vliegtuig in Weeze moet halen en de volgende bus pas 2 uur later gaat...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Duitsland associeer ik met contant betalen. Over het algemeen heb ik wat cash bij me al is het om niet direct in de problemen te komen als ik niet digitaal kan betalen.
-
- ICE11
Ja, maar niet op het platteland. Want daar zeggen de aanbieders vaak dat het voor hun niet loont om kilometers glasvezel in de grond te leggen voor maar weinige huishoudens...
- ICE11
-
- Donateur
Maar wel gewoon lekker allemaal op Facebook zitten en AfD stemmen.
Ik denk dat het met dat historisch besef kortom wat tegenvalt, en dat een oerconservatieve volksaard de Duitsers misschien wat meer in de weg zit om de contanten vaarwel te zeggen.
Ik denk dat het met dat historisch besef kortom wat tegenvalt, en dat een oerconservatieve volksaard de Duitsers misschien wat meer in de weg zit om de contanten vaarwel te zeggen.
- Meltrain
- Donateur
Van mij hoeven ze contant geld helemaal niet af te schaffen, maar laat ze dan wel met een alternatief komen voor degenen die geen contant geld hebben.
Het verbaast me overigens wel dat de Duitse vakbonden contante betalingen in de bus nog niet hebben veroordeeld wegens de onveiligheid.
Het verbaast me overigens wel dat de Duitse vakbonden contante betalingen in de bus nog niet hebben veroordeeld wegens de onveiligheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Hainje
Als het in Nederland bij een of twee overvallen op buschauffeurs was gebleven, dan hadden we nu ook nog gewoon cash in de bus.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
En als je ziet wat de oplossing destijds was om die overvallen te verminderen... er werden op alle bussen ticketboxen geïnstalleerd, dat heeft miljoenen en mogelijk meer gekost, daarbij hebben zelfs OV-chipkaartgebruikers in sommige gebieden een hoger kilometertarief mogen gaan betalen daarvooe. En inmiddels zijn, na een paar jaar, alweer veel concessies ticketboxloos.
Ik denk dat investeren in betere veiligheid voor chauffeurs goedkoper was geweest dan allemaal die ticketboxapparaten te installeren. Door het afschaffen daarvan zijn op een aantal relaties de tarieven flink verhoogd doordat mensen nu van OVPay gebruik moeten maken t.o.v. een dalkaart e.d.
Even terug naar de gelijke discussie in Duitsland: daar is de wagenverkoop afgeschaft in o.a. Berlijn, HVV-gebied en er zijn meer gebieden van kleinere omvang. Het verschil daarbij is dat er prepaidkaarten zijn geïntroduceerd waarbij je bij loketten, kiosken e.d. de kaart met contant geld kunt opladen, zodat je toch de chauffeurs kunt ontlasten. Dat lijkt me nog altijd een aardig systeem. In Nederland heeft men na het afschaffen van het contant geld in de bus een beetje geprobeerd om door te verwijzen naar Primeras en Brunas, maar de vervoermaatschappijen faalden daarin gigantisch door lijsten op hun site te publiceren die verwezen naar winkels die het geboden alternatief (wegwerpchipkaarten) niet aanboden. Daar zijn toen de nodige krantenartikelen aan gewijd.
Ik denk dat investeren in betere veiligheid voor chauffeurs goedkoper was geweest dan allemaal die ticketboxapparaten te installeren. Door het afschaffen daarvan zijn op een aantal relaties de tarieven flink verhoogd doordat mensen nu van OVPay gebruik moeten maken t.o.v. een dalkaart e.d.
Even terug naar de gelijke discussie in Duitsland: daar is de wagenverkoop afgeschaft in o.a. Berlijn, HVV-gebied en er zijn meer gebieden van kleinere omvang. Het verschil daarbij is dat er prepaidkaarten zijn geïntroduceerd waarbij je bij loketten, kiosken e.d. de kaart met contant geld kunt opladen, zodat je toch de chauffeurs kunt ontlasten. Dat lijkt me nog altijd een aardig systeem. In Nederland heeft men na het afschaffen van het contant geld in de bus een beetje geprobeerd om door te verwijzen naar Primeras en Brunas, maar de vervoermaatschappijen faalden daarin gigantisch door lijsten op hun site te publiceren die verwezen naar winkels die het geboden alternatief (wegwerpchipkaarten) niet aanboden. Daar zijn toen de nodige krantenartikelen aan gewijd.
-
Maar iedereen heeft toch een plastic pasje tegenwoordig? En uiteraard smartphone.