Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Binnenkort is het einde verhaal voor de rechtstreekse verbinding tussen Aberdeen en Penzance.
http://independent.co.uk/travel/news-an ... 93338.html
ICE11

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: zo 06 apr 2025, 10:09 Ik heb al een melding gehoord dat via de HVV-Switch app je de ingangsdatum nu alleen nog maar 1 of 2 dagen vooruit kunt kiezen. Dus niet meer begin van de maand aanschaffen voor een periode aan het eind van de maand en dan voor de 10e opzeggen zodat je dus maar voor een paar dagen betaalt.

Hierdoor moet je dus altijd minstens 20 dagen betalen (als je voor de 10e koopt) tot een maand + aantal dagen (als je het na de 10e koopt).
Dat dat überhaupt kon was een fout in de App welke nu is gefixed: https://www.bild.de/leben-wissen/sparfo ... erestModel
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ik vind het erg moeilijk te geloven dat dat bijna 2 jaar moest duren.
Afgelopen december hadden ze het even afgezet, naar verluidt wegens de prijsstijging in januari. Daarna kwam de mogelijkheid gewoon weer terug.
Plutona

Bericht door Plutona »

en-es schreef: za 12 apr 2025, 08:15 Binnenkort is het einde verhaal voor de rechtstreekse verbinding tussen Aberdeen en Penzance.
http://independent.co.uk/travel/news-an ... 93338.html
Jammer! Twee keer gedaan, vond het altijd wel een belevenis.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Slecht nieuws voor de liefhebbers van een verse omelet of verse schnitzel met gebakken aardappels: afgelopen maandag heeft CD op een nationale verbinding voor het eerst een volwaardige Comfortjet-stam ingezet (dus inclusief Speisewagen en stuurstandrijtuig). Tot nu toe waren die laatste twee rijtuigen niet toegelaten, waardoor er in de EC's naar Berlijn werd gewerkt met een ander type restauratierijtuigen. Voor Duitsland zijn beide rijtuigen bij mijn weten nog niet toegelaten, maar dat is een kwestie van tijd.

Concreet betekent dit dat er enkel nog magnetron-kost is. Schnitzel blijft beschikbaar, weliswaar enkel met aardappelsalade. Omelet blijft ook beschikbaar, maar uit de magnetron en dus niet vers gebakken. De huidige restauratierijtuigen 'verhuizen' volgens zeggen naar de EC's richting Polen. Dat is een vooruitgang, want daar rijden nu rijtuigen met een half rijtuig restauratie en de andere helft eerste klasse.

Door de Generalsanierung van Berlijn-Hamburg vanaf dit najaar rijden de EC's enkel nog tussen Praag en Berlijn. Daar zal CD blij mee zijn, want dat scheelt een hoop rijtuigen.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dat is heel erg jammer :cry:
ICE11

Bericht door ICE11 »

Vanaf vandaag geld het fotoverbod op "kritieke infrastructuur" in Polen. Dus ook fotos van spoorwegen kunnen nu strafbaar zijn.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ICE11 schreef: do 17 apr 2025, 08:06 Vanaf vandaag geld het fotoverbod op "kritieke infrastructuur" in Polen. Dus ook fotos van spoorwegen kunnen nu strafbaar zijn.
Alleen als er een bord "fotograferen verboden" bij staat.
en-es

Bericht door en-es »

Etienne schreef: di 25 mar 2025, 19:07 De indienstname van de tram in Luik/Liège wordt twee weken later; 28 april
Ziet er naar uit dat dit ook de datum wordt. Verder zijn er in Luik allerlei feestelijke evenementen rond de tram op 10 mei.
http://nouveaureseau.letec.be/liege/tra ... programme/
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Op maandag opent de tram, en op dinsdag is er vervolgens een algemene staking waaronder in het Belgisch openbaar vervoer (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Jep. En wie komt er bijna nooit in België, maar uiteraard wel op die ene stakingsdag op doorreis naar Londen? Juist. Ik ben echt een ongeluksmagneet...
24 uur van te voren wordt duidelijk of ook internationale treinen getroffen worden en of we alsnog moeten vliegen.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Matt

Bericht door Matt »

Op de website van NS International kan je al checken welke treinen sowieso niet zullen rijden: Staking in België op 29 april | NS International
Je ticket is flexibel te gebruiken voor een eerdere trein, als dat ook in je planning past.
en-es

Bericht door en-es »

Hou wel rekening met propvolle treinen. Ik spreek uit ervaring. :Y
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Dank voor die link! Das handig. Het leuke is wel alleen dat we vanuit Köln komen, dus ik ga DB ook goed in de gaten houden..
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het valt mee, alleen de ICE 10, 17, 317 en 318 vallen uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Gelukkig, wij hebben de 316 :mrgreen:
Gamma

Bericht door Gamma »

Laat je weten hoe de reis ging?
ICE11

Bericht door ICE11 »

Omdat ze zo "betrouwbaar" zijn rijden EC7 van Hamburg en EC9 van Dortmund vanaf morgen planmatig niet meer verder dan Basel SBB. Het resterende stuk van Basel naar Interlaken ofwel Zürich wordt voortaan apart door een binnenlandse SBB-trein gereden. Omgekeerd rijdt EC6 wel nog vanaf Interlaken en EC8 vanaf Zürich naar Duitsland.

https://news.sbb.ch/medien/artikel/1130 ... -umsteigen
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

De EC6, EC7, EC8 en EC9 worden toch vanaf aanstaande december opgeheven. Alleen wel een beetje jammer van de energieverspilling om leeg tussen Basel en Zürich/Interlaken te pendelen met een locomotief en 12 rijtuigen.
-
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ik denk niet dat de stammen leeg van Basel naar Zürich en Interlaken rijden, maar gewoon dan als binnenlandse trein met genoeg buffertijd in Basel.

Vanaf december verdwijnen de getrokken stammen Basel-Köln-Dortmund-Hamburg en worden vervangen door ICE4, welke wederom vrij worden door Hamburg-Hannover-Frankfurt-Basel gedeeltelijk met Giruno te rijden.
ITF

Bericht door ITF »

ICE lijn 20 gaat dus gedeeltelijk met Giruno gereden worden? Zijn dat dan de treinen die door rijden van/naar Chur?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

ICE-Lijn 20 is Hamburg-Frankfurt-Zürich en wellicht dat er enkele treinen doorrijden naar Chur, alleen krijg ik dat niet uit de reisplanner.
-
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De doorgaande ICEs Hamburg - Chur zijn al even geknipt in Basel aldus de eerder in dit topic geplaatste link. Mogelijk rijdt er nog wel een binnenlands Zwitserse rit met ICE, maar dat weet ik zo even niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es

Bericht door en-es »

In 2009 zat ik al eens in een late IC Interlaken-Basel die met een ICE werd gereden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ja 's ochtends vroeg was er ook eentje die dan in Interlaken op een ICE naar Hamburg keerde. Die had ik twee jaar terug nog. En het jaar daar weer voor geregeld met een ICE richting Chur gereisd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie