Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

en-es schreef: ma 28 apr 2025, 11:10 Maar iedereen heeft toch een plastic pasje tegenwoordig? En uiteraard smartphone.
Ehm, nee, en volgens mij hebben we die discussie al eens gehad.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Ik denk dat de Duitse banken wel hierin een rol hebben. Als er nu nog mensen zijn die een rekening hebben zonder pasje (ik ken iemand die dat heeft) of alleen een Girocard hebben, dan vraag je er wel om. Gewoon iedereen (die een rekening heeft) een pasje met Mastercard Debit of Visa Debit, geen nationale systemen meer. En rekeningen betalen bij de bank met contant geld lokt mogelijk witwassen uit, dus een goede reden om daarmee te stoppen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door en-es »

Een rekening zonder pasje? Hoe kom je dan aan geld? Net als vroeger toen je een bankfiliaal binnenliep, een papiertje invulde en dat inleverde bij een loket waarna je het gewenste geldbedrag ontvangt?
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Exact!! Heel ouderwets. Maar de Sparkasse in de buurt van die kennis is onlangs gesloten en moet er naar een Sparkasse in het stadscentrum van Wuppertal gegaan worden. Inmiddels heeft de Sparkasse daar ook al aangegeven met deze service te stoppen, waardoor een pasje nu de enige oplossing zal zijn. En nu hopen dat de Sparkasse geen Girocard aansmeert.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door gpvos »

En al je transacties fijn bijgehouden door de bank, die jouw privéinformatie graag te gelde maakt, zoals in de VS allang gebeurt en de ING een paar jaar geleden ook wou gaan doen. Hier mag dat nu inderdaad niet, maar het scheelt maar een wetswijziging of twee, papier is geduldig (en bits nog meer), en het politieke klimaat kan alle kanten op gaan zoals we de laatste tijd zien.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

TomSteyl schreef: ma 28 apr 2025, 13:12 Ik denk dat de Duitse banken wel hierin een rol hebben. Als er nu nog mensen zijn die een rekening hebben zonder pasje (ik ken iemand die dat heeft) of alleen een Girocard hebben, dan vraag je er wel om. Gewoon iedereen (die een rekening heeft) een pasje met Mastercard Debit of Visa Debit, geen nationale systemen meer. En rekeningen betalen bij de bank met contant geld lokt mogelijk witwassen uit, dus een goede reden om daarmee te stoppen.
Mastercard Debit of Visa Debit is wel een flinke verbetering ten opzichte van het oude Maestro en V-Pay, zeker qua dekking in Duitsland, want de dekking in Duitsland is met Mastercard Debit en Visa Debit een stuk beter dan met Maestro en V-Pay. Veel minder last van storingen of niet kunnen pinnen in Duitsland met de nieuwe type kaarten. Alleen jammer dan het complete betalingsverkeer wereldwijd geregeld wordt door twee Amerikaanse multinationals.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Kunnen wij deze discussie niet afsplitsen naar een apart topic en weer terug gaan naar het OV in NRW? :Y
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Terug naar het OV in NRW lijkt me oké, maar afsplitsen hoeft wat mij betreft niet. Het is een discussie die op gang is gekomen door de wijze waarop de betaalwijzen met de bus in NRW worden geïnterpreteerd. Ook ticketing is onderdeel van de OV-hobby. (A)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Bij de NIAG kan je vanaf gisteren ook met de bankpas in de bus betalen:
https://www.nrz.de/lokales/moers-und-um ... glich.html
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Nu ben ik serieus wel benieuwd of hij echt alleen Girocards en Creditcards accepteert. De site van de NIAG is er niet zo duidelijk over.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Op de website van de NIAG is een foto van een dergelijke terminal te zien:

https://niag.de/news/352/bargeldlos-zah ... -und-look/

Wij hebben op onze bussen hier dezelfde terminals, en da werken zowel Duitse als ook buitenlandse bankpassen en alle bekende creditcards. Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel. Uiteindelijk is het natuurlijk afhankelijk van het contract tussen NIAG en hun terminal-aanbieder.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Vinny »

rvdborgt schreef: vr 25 apr 2025, 21:26
Daniel schreef: vr 25 apr 2025, 20:55 (Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
Daartegen helpt de vliegtuigmodus: dan verschijnt de barcode onmiddellijk.
Je moet tegenwoordig wel een spoedcursus: "Hoe werken in Duitlsland OV-vervoersbewijzen" voor gevorderden volgen -0-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

ICE11 schreef: di 29 apr 2025, 19:58Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel.
Het zijn toch juist creditcards waarmee offline betalen doorgaans wel werkt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

Vinny schreef: di 29 apr 2025, 20:34
rvdborgt schreef: vr 25 apr 2025, 21:26
Daniel schreef: vr 25 apr 2025, 20:55 (Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
Daartegen helpt de vliegtuigmodus: dan verschijnt de barcode onmiddellijk.
Je moet tegenwoordig wel een spoedcursus: "Hoe werken in Duitlsland OV-vervoersbewijzen" voor gevorderden volgen -0-
Mijn opmerking ging over de Rail Planner app en is dus niet specifiek voor Duitsland.
Verder doet elke Duitse vervoersregio zijn eigen ding, dus ook die spoedcursus zal vrij uitgebreid moeten zijn, vrees ik...
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Als je alleen al ziet hoe de aanvraagprocedure voor een Dticket verloopt bij de verschillende vervoersmaatschappijen, dan zie je pas hoe "failliet" Duitsland is. Van uiterst vriendelijke ondernemingen als de Rheinbahn in Düsseldorf en de bedrijven rondom Aachen, tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee". En als je daarbij ook nog kan rekeningen op wat lekkere stugge Duitsers, dan heb je weer een mooi stereotype beeld van Duitsland te pakken.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 [...] tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".
In dat soort gevallen moet je zonder pardon naar het meldpunt gaan.
Dat soort bedrijven heb je in Nederland overigens ook, al is de situatie wel wat verbeterd sinds het Europese Hof van Justitie daar iets van vond in een zaak tegen DB. Daarnaast schuurt ook NS tegen de grenzen van het toelaatbare aan. Probeer maar eens een abonnement af te sluiten met een buitenlands adres en rekeningnummer.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Daniel schreef: di 29 apr 2025, 20:49
ICE11 schreef: di 29 apr 2025, 19:58Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel.
Het zijn toch juist creditcards waarmee offline betalen doorgaans wel werkt?
In Duitsland is het net omgekeerd. De "offline-functie" voor creditcards is niet altijd mogelijk, maar bij gewone bankpassen is het een oude functie, dat deze ook werken als het betaalterminal offline is. Dat heet dan "Lastschrift", wat vroeger, toen pinnen nog altijd met handtekening in plaats van pincode was de gewone werkwijze was en waarbij het terminal de gegevens van de bankpas bewaard tot het weer online is en op de bankrekening wordt het dan verwerkt zoals een SEPA-incasso.
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".

Dat kunnen Nederlanders echter ook, ik zeg alleen maar "Spoordeelwinkel".... :Y
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

ICE11 schreef: wo 30 apr 2025, 07:48 In Duitsland is het net omgekeerd. De "offline-functie" voor creditcards is niet altijd mogelijk, maar bij gewone bankpassen is het een oude functie, dat deze ook werken als het betaalterminal offline is. Dat heet dan "Lastschrift", wat vroeger, toen pinnen nog altijd met handtekening in plaats van pincode was de gewone werkwijze was en waarbij het terminal de gegevens van de bankpas bewaard tot het weer online is en op de bankrekening wordt het dan verwerkt zoals een SEPA-incasso.
Lastschrift = incasso. Eenmalige incasso's werden (worden?) Nederland ook wel gebruikt als de pinapparatuur het even niet laat afweten.
Pinnen is overigens per definitie met pincode :)
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

ICE11 schreef: wo 30 apr 2025, 07:48
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".
Dat kunnen Nederlanders echter ook, ik zeg alleen maar "Spoordeelwinkel".... :Y
Het zou idd netjes zijn als er ook een optie voor creditcardbetalingen zou zijn in de Spoordeelwinkel. Maar als Ideal op den duur wordt opgevolgd door Wero, dan ga ik er vanuit dat dit probleem bij eenmalige tickets is opgelost. Bij NS Flex e.d. zijn EU-rekeningnummers wel toegestaan in de automatische incasso die maandelijks uitgevoerd wordt (abonnementen hebben in mijn ogen toch een iets andere status dan een eenmalige deal in de Spoordeelwinkel). Kortom, het blijft een ingewikkeld iets in het internationale betalingsverkeer vs (internationaal) ov.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 08:10 Het zou idd netjes zijn als er ook een optie voor creditcardbetalingen zou zijn in de Spoordeelwinkel. Maar als Ideal op den duur wordt opgevolgd door Wero, dan ga ik er vanuit dat dit probleem bij eenmalige tickets is opgelost.
Alleen voor de klanten van banken die Wero ondersteunen, momenteel uit NL/BE/LU/DE/FR. Of banken in de rest van de EU volgen, is nog maar afwachten.
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 08:10 Bij NS Flex e.d. zijn EU-rekeningnummers wel toegestaan in de automatische incasso die maandelijks uitgevoerd wordt (abonnementen hebben in mijn ogen toch een iets andere status dan een eenmalige deal in de Spoordeelwinkel). Kortom, het blijft een ingewikkeld iets in het internationale betalingsverkeer vs (internationaal) ov.
Voor NS Flex moet je zonder NL-IBAN of Nederlands adres telefonisch (of aan het loket) een abonnement afsluiten en vaak het NS-personeel ervan weten te overtuigen dat zij dat toch echt moeten regelen. Bij NS Flex werpt NS sinds een tijdje ook andere, nog discutabelere drempels op, zoals een kredietcheck die alleen in Nederland werkt, waarbij NS aanvragen zonder resultaat (dus o.a. met een buitenlands adres) kennelijk automatisch afwijst.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Dan lijkt me dat de Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Financiële Markten hiervan toch op de hoogte gesteld moeten worden, zodat ze NS een tik kunnen uitdelen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3833
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Tom024 »

Kunnen we weer on topic verder gaan?
Plutona
Berichten: 587
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Plutona »

regenmaker schreef: vr 25 apr 2025, 08:45 Zit nu in de SB46. Hoeveel mensen in Nijmegen proberen met de OV-kaart in te checken of met de bankpas te betalen. :') Chauffeur van Fabian's Reisen ja boeit me niet, loop maar door. Als er controle komt eigen schuld. De halve bus reist gratis mee.

Maar zeker een stuk of 10 man in de bus, valt me niet tegen voor de eerste weken. OV-chipkaart geldig maken zou ook helpen.
Vandaag ook in de SB46 gezeten. Ik denk zeker 20 in- en uitstappers, hoewel ik tussen Weeze Airport en Kevelaer de enige overgebleven passagier was. Passagiers gebruiken deze bus niet alleen voor het vliegveld, maar volgens mij ook als echte snelbus tussen Nijmegen en Kranenburg en als verbinding tussen Nijmegen en Goch.
In Kevelaer stond de bus in de andere richting al klaar, die zat rammetje vol, maar ook daar kan ik me voorstellen dat er na het vliegveld misschien weinig over blijft. Uiteindelijk is het ook een snelle variant van lijn 73 aldaar.
maurits-07
Berichten: 137
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door maurits-07 »

Mooi om te horen dat mensen de lijn weten te vinden. Al is een stampvolle bus vanaf Kevelaer denk ik vooral komt door een snel reisadvies naar Weeze airport.

In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GTb1P_tpG7g wordt er (rond 7:40) gesproken over dat de huidige frequentie te wijten is aan:
- De buslijn in testfase is, en er eerst gekeken wordt hoe de bus gebruikt wordt.
- Er momenteel tekorten zijn in personeel en materieel.

In hoe deze meneer het deelt kun je veronderstellen dat op het moment deze lijn goed gebruikt wordt + de tekorten in personeel en materieel opgelost zijn de frequentie (dan wel tijdens de bedieningsperiode overdag) opgehoogd wordt naar ieder uur. Was dit al bekend via officiele informatie of is dit alleen maar speculeren op basis van de info van een buschauffeur?

P.S: Wellicht speelt financiering ook nog een rol. Ik dacht dat verschillende plannen voor buslijnen waren gewijzigd of uitgesteld vanwege een lager beschikbaar budget waarvoor kreis Kleve in aanmerking komt
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door waldo79 »

Zo'n Duitse bus naar Nijmegen moet niet ten koste gaan van regionale verbindingen binnen Kreis Kleve. Elk uur zou behoorlijk luxe zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten