Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Matt

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Matt »

Dan heeft de trein dus a.r.k.o.: Alle Ramen Kunnen Open
Hans

Bericht door Hans »

MaartenD schreef: ma 28 apr 2025, 14:03 Geen airco, dat is wel even wennen, vooral als we de zomer in gaan.
In de zomer rijdt de hele RE13 niet tussen Venlo en Mönchengladbach. Dus dat is geen probleem _O-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Alweer?! Waar is dat te vinden? Ik zit te zoeken op eurobahn.de en zuginfo.nrw maar daar zie ik niets na het weekend van 10/11 mei.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Hier: https://www.emmerich-oberhausen.de/aktu ... sen%202025
Bij alle volledige afsluitingen rijdt RE13 niet.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Het is toch te gek dat dat niet gewoon bij Eurobahn of zuginfo.nrw aangekondigd wordt?
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Eurobahn is al sinds het begin van de werkzaamheden laat met het aankondigen van uitgevallen treinen. Dat doen ze slechts enkele weken van tevoren. Het heeft wel het voordeel dat je goedkoper met de ICE naar Frankfurt kan door van te voren een ticket met de RE13 te kopen. Je zugbindung vervalt dan toch.
cassie127

Bericht door cassie127 »

MaartenD schreef: di 29 apr 2025, 08:00 Het is toch te gek dat dat niet gewoon bij Eurobahn of zuginfo.nrw aangekondigd wordt?
Er heeft een tijdje een overzicht gestaan op zuginfo.nrw maar die is na updates blijkbaar weer weggehaald.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Buenas días vanuit Euromed 1152. Na een volledig probleemloze heenreis van 18 uur vorige week is de terugweg een wat grotere zorg geworden door de stroomstoring (mocht je er nog niet van gehoord hebben). Vanochtend kwamen de berichten binnen van treindiensten die weer opgestart werden, maar Valencia - Barcelona zat er niet tussen. Er werden al plannen gemaakt om helemaal met taxi's (we zijn met z'n tienen) naar Barcelona te reizen, maar omdat onze trein maar steeds nog niet op opgeheven stond zijn we toch tegen 14:00 naar het station gegaan. Een medewerker zei gelukkig wel: voor zover wij weten gaan we rijden. Uiteindelijk zijn we met +10 vertrokken met een halfgevulde trein, de gevreesde drukte bleek er niet (meer) te zijn. Met wat boemelen achter regionale treinen en hier en daar stilstaan is het opgeklommen tot +75, maar we zitten inmiddels op de HSL en Barcelona is in zicht.
dennistd

Bericht door dennistd »

Hij gaat weer fijn. Wou om 11:22 vanuit Gronau de RB51 tot Dülmen nemen. Helaas een grote stroomstoring in Enschede waardoor ie uiteindelijk met bijna +30 binnenkwam. Vertrokken met +25, al snel na vertrek de info dat ie niet verder zou gaan dan Coesfeld, en nu net in Ahaus ook nog 20 minuten op de tegentrein staan wachten. Coesfeld +40 zometeen, en dan met +60 door naar Dülmen.

Had uiteindelijk beter in Gronau de RB64 kunnen pakken en over Münster gereisd met +30, maar toen was nog niet bekend dat mijn trein in Coesfeld opgeheven zou worden...
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

In Sachsen-Anhalt heeft de deelgemeente Giersleben, iets ten zuiden van Magdeburg, een speeltuin direct aan het spoor geplaatst, maar is daarbij wel iets essentieels vergeten om het veilig te houden:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

verfmeer schreef: di 29 apr 2025, 08:11 Eurobahn is al sinds het begin van de werkzaamheden laat met het aankondigen van uitgevallen treinen. Dat doen ze slechts enkele weken van tevoren. Het heeft wel het voordeel dat je goedkoper met de ICE naar Frankfurt kan door van te voren een ticket met de RE13 te kopen. Je zugbindung vervalt dan toch.
Is dat zo?
ICE11

Bericht door ICE11 »

Als je voor een deel van het traject maar regionale treinen hebt geboekt dan mag je ook maar deze gebruiken. Om met een hoogwaardiger trein in plaats van een vervallende regionale trein te rijden moet je dan een nieuwe ticket kopen (maar je kunt achteraf wel proberen het geld weer terug te krijgen).
gpvos

Bericht door gpvos »

Zolang je een Fernverkehrsticket hebt (dus tenminste één IC/ICE of vergelijkbaar) kan je wel degelijk ook IC/ICE's nemen in plaats van regionale treinen: https://www.bahn.de/faq/zugbindung-aufgehoben-bedeutung . En het slaat al aan zodra je 20 minuten vertraging krijgt op je eindbestemming (60 minuten voor een internationaal kaartje), dus wanneer er een trein uitvalt zit je daar al gauw aan, tenzij je ergens in het midden van je reis een hele lange overstap had gepland.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Gisteren met de nieuwe, oude RE13 naar Wuppertal geweest, heerlijk lang uit het raam gehangen.

Op de terugweg ging het rondom Mönchengladbach bijna mis voor mijzelf, maar voor een heleboel andere mensen ging het wel fout. Volgens de DB Navigator zou de Eurobahn RE13 om 18.24 uur aankomen op spoor 5 en om 18.25 uur zou ie weer naar Venlo vertrekken. Iets in mij zei dat dit niet kon kloppen. Bij het binnenkomen in Mönchengladbach zie ik dat we worden binnengenomen op spoor 4 en er op spoor 5 een TCS-stam staat die aan de vertrekprocedure begon. In de Eurobahn waar ik uit kwam zaten er veel mensen die er vanuit gingen dat deze doorreed naar Venlo. Geen omroep, helemaal niks, dat er overgestapt moest worden, inclusief die foute vermelding in de DB-navigator. Ik kon met een klein sprintje toch nog net de TCS-trein te pakken krijgen, achter mij sloten direct de deuren, terwijl op het perron mensen vertwijfeld achter bleven...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

https://bahn.expert/details/RE%2020086/ ... 577aa1c681

Wat is er zo gek aan deze reisinfo, dat men zo vertwijfeld was?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Hij stond, zoals ik eerder schreef, aangekondigd dat ie aankwam op spoor 5 en ook weer vertrok van spoor 5. Dus die spoorwijziging was niet te zien in de DB Navigator, zelfs na meerdere refreshes nadat die onverwachte overstap was gelukt.

Afbeelding
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Helemaal feilloos is DB Navigator niet. Maar stond er bij het vertrekstation dat de eerste trein zou eindigen in Mönchengladbach?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

In Wuppertal stond er Venlo op het bord ja, ik heb elders niet kunnen zien of dat aangepast was. In de trein was het balkje zwart, maar vanaf Neuss stond er Mönchengladbach op.

Ik denk dat hier flink misgecommuniceerd is richting de reizigers.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Welkom bij een nieuwe aflevering van "rijdt de Hungaria ooit wel eens zijn volledige route, op tijd en zonder problemen"?

Tot aan Děčín geen probleem. Vervolgens ging de airco in ons rijtuig stuk, of nou ja, misschien deed hij nog wel iets (volgens de HC stond hij op de maximale stand), maar dat was dan niet te merken. De airco in het rijtuig naast ons had het eerder al begeven. Vlak voor het binnenrijden van Praha hl.n. verscheen een melding in de app en werd daarna ook omgeroepen: deze trein wordt uitgewisseld. De HC wist ook niet waar we heen moesten, maar gelukkig bleek netjes op het bord aan de overkant van het perron "Budapest" te staan, terwijl bij ons aankomstspoor "niet instappen" stond. Twee minuten later kwam dan ook een Slowaakse trein binnenrijden, met al netjes EC 173 Budapest op de displays, en we zijn met maar +2 vertrokken. De hele reden voor dit circus? Een defect aan de Hungaria de andere kant op. :') Voordelen: werkende airco, betere stoelen, veel betere wifi. Nadelen: geen restauratierijtuig of minibar; ik had gedacht na Praag bij de Hongaren te gaan lunchen, maar dat gaat dus niet door. :(
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik ben begin april weer eens met de Hungaria onderweg geweest, van Brno naar Dresden. Heel de tijd op tijd, dat was wel een ongewone ervaring.
en-es

Bericht door en-es »

Mijn ervaringen in Tsjechië tijdens mijn rondreis Wenen-Krakau-Boedapest waren niet best. Vette vertragingen overal met o.a. een aankomst van 21.45 i.p.v. 13.45 in Krakau. :D
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het moet gezegd: we zijn mooi op tijd. Grootste probleem was eigenlijk dat de trein bomvol zat tussen Berlijn en Praag. En dat er op korte termijn geen restauratie was in de vervangende stam, dat was wel jammer. Maar verder heb ik niks te klagen.

Nou ja, dat de trein van 2 uur eerder stipt op de seconde voor mijn neus wegreed. Maar dat was dan ook mijn eigen schuld. :@ (A)
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ze bestaan nog, de Slowaakse handstempels. :shock: Ik heb er een op mijn kaartje. :D
en-es

Bericht door en-es »

Net de TCS uitgetest tussen Venlo en Düsseldorf. Het viel me op dat er veel personeel mee gaat. Behalve de machinist nog vijf of zes man in zwart-blauwe kleding van TCS. Wat ze onderweg doen weet ik niet maar plaatsbewijzen controleren deden ze niet. Een prettige reis, ook al omdat het niet druk was. Wel trok de trein overal veel bekijks. Stipt was de trein niet. De trein van 13.05 vertrok met 3 minuten vertraging uit Venlo en kwam met 11 minuten vertraging aan in Düsseldorf Hbf.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik heb de rit van 11.05 op de foto gezet in Venlo. Die vertrok iets te laat, de conducteur moest de deuren één voor één handmatig sluiten. En dat ze niet op tijd rijden, is in Duitsland geen bijzonderheid.
Plaats reactie