Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
De bus is bijna aan het einde van de straat, dus die auto was nog niet eens in de buurt toen de bus de straat in reed. Waarom zou de buschauffeur dan fout zijn?
Ik zie wel vaker bizar gebrek aan verkeersinzicht in smalle straatjes. Hoe vaak er in Scherpenzeel al niet iemand op snelheid een bus heeft ingehaald en bijna op de tegemoetkomende bus klapt waarvoor eerstgenoemde stilstond...
Ik zie wel vaker bizar gebrek aan verkeersinzicht in smalle straatjes. Hoe vaak er in Scherpenzeel al niet iemand op snelheid een bus heeft ingehaald en bijna op de tegemoetkomende bus klapt waarvoor eerstgenoemde stilstond...
-
Ik heb tijdens mijn rijlessen (theorie en praktijk) geleerd dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. Als er een voertuig aan jouw kant staat, of een wegversmalling whatever, dan moet je het naderende verkeer voor moeten laten gaan. In basis heeft de bestuurder van de bus dat niet gedaan want ten tijde van de aanrijding reed hij links van de weg en de bestuurder van de auto netjes rechts.
Wat we niet zien op de foto's is of de trailer binnen vijf meter van de kruising staat, want je mag voor en na een kruising niet parkeren binnen vijf meter van de kruising. We zien ook niet hoe hard de voertuigen hebben gereden en of er alcohol oid is gebruikt. Dat moet allemaal blijken uit onderzoek wat wordt gedaan en dat is niet in een uurtje geregeld en bekend.
Wat we niet zien op de foto's is of de trailer binnen vijf meter van de kruising staat, want je mag voor en na een kruising niet parkeren binnen vijf meter van de kruising. We zien ook niet hoe hard de voertuigen hebben gereden en of er alcohol oid is gebruikt. Dat moet allemaal blijken uit onderzoek wat wordt gedaan en dat is niet in een uurtje geregeld en bekend.
Gr BasG
-
Inderdaad, je moet naderend verkeer voor laten gaan, maar een bus is een groot voertuig en heeft zeker in een wat krappere straat als dit een behoorlijke lengte (zo'n 50m) nodig om om zo'n trailer te rijden. Dan kan een auto van de andere kant nog niet eens zichtbaar zijn.BasGeluk schreef: ↑vr 25 apr 2025, 21:22 Ik heb tijdens mijn rijlessen (theorie en praktijk) geleerd dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. Als er een voertuig aan jouw kant staat, of een wegversmalling whatever, dan moet je het naderende verkeer voor moeten laten gaan. In basis heeft de bestuurder van de bus dat niet gedaan want ten tijde van de aanrijding reed hij links van de weg en de bestuurder van de auto netjes rechts.
Je hebt ook nooit "recht om een ongeval te veroorzaken". Als de bus al bijna rond het obstakel was moet de auto hem gewoon de ruimte geven. Helaas is dat bij het wegverkeer niet zo duidelijk gecodificeerd. Bij de scheepvaart is het veel duidelijker, artikel 1 van het binnenvaartpolitieregelement zegt dat je als schipper de plicht hebt de regels te breken als de situatie dat vereist in verband met de veiligheid of de goede orde. Men noemt dat goed zeemanschap.
In het wegverkeer zou zo'n plicht er ook in moeten staan, en dat je je moet gedragen als een "heer in 't verkeer", waarbij een groot voertuig dat al bezig is met een manœuvre ook even de ruimte gegeven wordt.
Of de trailer wel of niet binnen 5m van de kruising staat is voor het ontstaan van dit ongeval verder niet van belang.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
@BasGeluk: Praktisch gezien kan je dat dus wel zien: de werkbus waarvoor de bus uitweek is nergens op de foto's te zien, dus die moet haast wel achter de bus verborgen zijn op de foto's. Dan was de bus nog bezig met inhalen. Tussen bus en kruising zit ook meer dan 5 meter, want er staat op één van de foto's een ambulance tussen en die dingen zijn zo'n 6 meter lang.
En gezien de bus op de Eikenlaan reed en de auto van de Verlengde Kolonieweg af kwam, kwam de auto uit een zijstraat en had de chauffeur 'm dus überhaupt niet kunnen zien aankomen toen hij begon met inhalen.
Overigens na even op Streetview kijken blijkt dit de locatie te zijn. Dat combinerend met de tekst en de rijrichting van de bus op de foto's kwam de auto dus van links en had deze voorrang aan de bus moeten verlenen!
En gezien de bus op de Eikenlaan reed en de auto van de Verlengde Kolonieweg af kwam, kwam de auto uit een zijstraat en had de chauffeur 'm dus überhaupt niet kunnen zien aankomen toen hij begon met inhalen.
Overigens na even op Streetview kijken blijkt dit de locatie te zijn. Dat combinerend met de tekst en de rijrichting van de bus op de foto's kwam de auto dus van links en had deze voorrang aan de bus moeten verlenen!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ovVeluwe
Wat ik begreep stond de bus ten tijden van het ongeluk ook stil, de auto (met een bestuurder op leeftijd) reed dus tegen een stilstaande bus aan en gaf gas bij ipv dat hij ging remmen tijdens het afslaan.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
-
Zeker wel. Check Artikel 5 van de Wegenverkeerswet maar. Daar staat in dat je je niet zo mag gedragen dat je het verkeer hindert of kan hinderen. Door een je te dicht op een kruising te zetten van een smalle straat die ook nog een busroute is overtreed je Artikel 5. Als het voor de rechter komt kan het best zo zijn dat een ieder in deze zaak voor 1/3 schuldig is. Dus laten we dat afwachten ipv mensen kneus te noemen.
Gr BasG
-
Ik kan me niet indenken dat je een artikel 5 gaat krijgen voor het parkeren langs de stoep op een woonstraat - zelfs als je daardoor de hele straat blokkeert.
Op zo'n type weg zijn obstakels gebruikelijk. De weggebruiker zal ook zelf moeten opletten en kan er zéker niet blindelings op vertrouwen dat de weg voor hem leeg is. Ik denk dat geen enkele rechter met je mee zal gaan en hooguit een boete voor verkeerd parkeren geven - en zoals gezegd, stond de werkbus waarschijnlijk niet binnen 5m van een kruising. Ter plekke mág je zelfs gewoon parkeren (er zijn geen inritten, parkeerhavens of gele streep te zien).
En dan nog, de bus reed rechtdoor, dus als de werkbus wél binnen 5m van de kruising had gestaan of juist 50m er van af, dan nog had de bus er links langs gemoeten. Of de werkbus (of trailer) wel of niet binnen 5m van de kruising staat is voor het ontstaan van dit ongeval verder niet van belang.
Een bevriend buschauffeur vertelde me nog dat in zo'n nauwe straat met paaltjes je als buschauffeur trouwens wel links moet rijden als je de bocht naar rechts wil halen. Dat is hier niet het geval (de bus rijdt rechtdoor), maar het maakt duidelijk dat je als buschauffeur niet altijd rechts kán houden.
Ik noem niemand een kneus, maar ik begin, getuige je verkeersinzicht, te denken dat je zelf een Wagon R-rijder bent.
Op zo'n type weg zijn obstakels gebruikelijk. De weggebruiker zal ook zelf moeten opletten en kan er zéker niet blindelings op vertrouwen dat de weg voor hem leeg is. Ik denk dat geen enkele rechter met je mee zal gaan en hooguit een boete voor verkeerd parkeren geven - en zoals gezegd, stond de werkbus waarschijnlijk niet binnen 5m van een kruising. Ter plekke mág je zelfs gewoon parkeren (er zijn geen inritten, parkeerhavens of gele streep te zien).
En dan nog, de bus reed rechtdoor, dus als de werkbus wél binnen 5m van de kruising had gestaan of juist 50m er van af, dan nog had de bus er links langs gemoeten. Of de werkbus (of trailer) wel of niet binnen 5m van de kruising staat is voor het ontstaan van dit ongeval verder niet van belang.
Een bevriend buschauffeur vertelde me nog dat in zo'n nauwe straat met paaltjes je als buschauffeur trouwens wel links moet rijden als je de bocht naar rechts wil halen. Dat is hier niet het geval (de bus rijdt rechtdoor), maar het maakt duidelijk dat je als buschauffeur niet altijd rechts kán houden.
Ik noem niemand een kneus, maar ik begin, getuige je verkeersinzicht, te denken dat je zelf een Wagon R-rijder bent.

-
Het e.e.a. lezende én in combinatie met de locatiedeling door Daniel doet mij vermoeden dat de buschauffeur wellicht al in de smiezen had dat die Suzuki bestuurder niet de goede kant op keek bij het inrijden van de Eikenlaan. Want dat is volgens mij wat er aan de hand was: Suzuki bestuurder wil rechtsaf, kijkt naar zijn linkerkant, de straat is vrij, vergeet naar rechts te kijken en draait zo, pardoes, de straat in en kijkt tegen een manshoge voorruit van een bus aan.

De bus reed daar zeker omdat de grote kruising (bij het tankstation) nog niet klaar is?
Mán man man, als er tóch iets zo traag gaat, op de besluiten van onze huidige regering na dan, zijn het wel de werkzaamheden voor een nieuw riool, vind ik. (..en niet alleen in Soest, elders ook in mijn ervaring als beschouwer tijdens werktijd). Ze zijn me er toch al een tijd aan het werk daar, in Soest-Zuid. Dan is die straat weer weken dicht, denk je de omleiding te weten, zit een andere straat weer dicht.

Maar misschien is het nog een idee om in de zijstraten van de Eikenlaan een tijdelijk, geel, tekstbord te plaatsen met: pas op, kans op busverkeer. Maar ja, zo'n rechthoekig bord neemt dan ook weer zicht op die bus weg..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Over artikel 5 in het wegverkeer. Tja, de basis is dat je een andere verkeersdeelnemer niet mag hinderen. Ach, er wordt zoveel gehinderd tegenwoordig, daar kan je niet tegenop schrijven, volgens mij.
Persoonlijk vind ik dat ik al gehinderd wordt door al die (te) felle verlichting van moderne auto's. Of een Setra die (weer eens) scheel kijkt met zijn dimlicht (lampje verkeerd om vervangen, denk ik dan altijd maar) of de Citea's met hun flikkerende (door bewegingen van de koets) LED verlichting op afstand (lijkt soms zo blauw dat ik denk dat er een hulpdienst aankomt..).
Jup, ik denk vaak bij zo'n actie: ik sta stil met een reden, denken jullie soms dat ik voor JanDaniel schreef:(..) Hoe vaak er in Scherpenzeel al niet iemand op snelheid een bus heeft ingehaald en bijna op de tegemoetkomende bus klapt waarvoor eerstgenoemde stilstond... (..)

Bij een OV bus zou ik mij nog voor kunnen stellen dat inhalende bestuurders denken dat de bus aan de halte stil staat. Maar goed, dat is meestal ook een kwestie van niet goed kijken en waarnemen. Irritant blijft het.
-
Had afgelopen week bijna een auto in m’n bus.. ik sta te wachten voor een obstakel aan mijn kant, geef notabene nog richting aan naar links, maar toch besloot meneer om er vol gas langs te vliegen 

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
Dat kan kloppen, want ik had de benaming verkeerd.

Uitpluizen viel wel mee:

- Spoiler: show
Ja, juist voor mensen die veelal op dergelijke feestdagen moeten werken is eens in de vijf jaar zo'n mazzeltje als een officiële nationale feestdag wel welkom, denk ik.
Aan de andere kant: de (commerciële) samenleving is al zo open tegenwoordig.. ééns in de vijf jaar op bevrijdingsdag alle winkels / DC's dicht en het vervoer aan de kant krijg je ook niet meer voor elkaar.
Goed, dit was het breuk in de draad deel wel, wat mij betreft.

-
- Contacteer:
Vandaag reed de chauffeur van dienst (na het drukken op de stopknop) compleet mijn halte voorbij, na het oproepen van de bus die ons tegemoet kwam rijden, en gevraagd of deze wou wachten bij onze eerstvolgende halte. Uiteindelijk 10 minuten later op mijn bestemming aangekomen. Complimenten voor beide chauffeurs.
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
-
En complimentje voor jou dat je complimenten geeft aan beide chauffeurs. Vergissen is menselijk, een vergissing goed opvangen is écht vakmanschap.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vanmorgen wat verwarring in Amersfoort: de Heiligenbergerweg ten zuiden van de Ringweg Randenbroek bleek afgesloten, maar bij de uitvoerders ter plekke bleek de afspraak dat bussen door het werkvak mochten niet bekend. Leverde wat exotische last minute omrijroutes op.
In de loop van de dag was het misverstand uit de wereld en mochten de bussen, inclusief slalomparcours, er weer door. Hoewel dat voor de 1302 niet helemaal goed afliep. Ik zag bij halte Haydnstraat al een bandenspoor door een berg gruis van weggefreest asfalt en een halte verder bij de Nijenstede stond de 1302 met alarmlichten aan en een hoopje van dat asfaltgruis onder de voorbumper. Die zal wel wat schade opgelopen hebben door het over het hoofd zien van die berg gruis.
In de loop van de dag was het misverstand uit de wereld en mochten de bussen, inclusief slalomparcours, er weer door. Hoewel dat voor de 1302 niet helemaal goed afliep. Ik zag bij halte Haydnstraat al een bandenspoor door een berg gruis van weggefreest asfalt en een halte verder bij de Nijenstede stond de 1302 met alarmlichten aan en een hoopje van dat asfaltgruis onder de voorbumper. Die zal wel wat schade opgelopen hebben door het over het hoofd zien van die berg gruis.
Schapekop in de Keistad
-
Een auto is geen bus. En theorie is geen praktijk. Op het moment dat de bus een obstakel moet passeren zal hij, zeker in dit straatje, ruim op tijd naar links moeten. Wanneer eenmaal positie is gekozen kàn de bus simpelweg niet meer terug, omdat je toch echt recht voor de vrije ruimte moet komen om te kunnen passeren. Daarbij kun je ook maar heel zwak insturen omdat je rekening te houden hebt met je uitzwaai en de objecten langs de weg. Je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat het zeer onverstandig is om dichter dan een halve meter bij de rand van de vrije ruimte te komen. Want op het moment dat je gaat sturen is je bus ineens een halve meter breder ten opzichte van "rechtuit".BasGeluk schreef: ↑vr 25 apr 2025, 21:22 Ik heb tijdens mijn rijlessen (theorie en praktijk) geleerd dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. Als er een voertuig aan jouw kant staat, of een wegversmalling whatever, dan moet je het naderende verkeer voor moeten laten gaan. In basis heeft de bestuurder van de bus dat niet gedaan want ten tijde van de aanrijding reed hij links van de weg en de bestuurder van de auto netjes rechts.
De eerder genoemde 50 meter is in dit straatje heel redelijk. De route in Soest heeft erg veel van dit soort plekken en is daarom altijd een leuke uitdaging en meestal gaat het goed omdat mensen het wel gewend zijn. In dit geval dus niet en daar kan de eigenaar van het stilstaand/geparkeerd voertuig never nooit aansprakelijk voor zijn omdat die op dat moment niet aan het verkeer deelnam, al had hij hem midden op de kruising gezet.
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
Gaat Syntus nog een ander dienstenpakket rijden als de A12 dicht is vanaf 9 mei? Lijkt mij lastig om vanaf de garage Bunnik snel Utrecht te bereiken bijv, zeker als de marathon ook is.
Verder zullen de N-wegen het ook wel wat drukker krijgen
Verder zullen de N-wegen het ook wel wat drukker krijgen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Aannemelijk, maar er is nog niks gepubliceerd inderdaad. Wat ik gehoord heb is dat 280 dan niet zou rijden i.v.m. voorkomen dat vertraging doorwerkt op omloopmatig gekoppelde ritten in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
-
- OVNL-beheerder
Lijn 280 vervalt in het geheel zag ik zonet op het station in Veenendaal.
Er lijkt ook geen alternatief te zijn.
Er lijkt ook geen alternatief te zijn.
-
Op syntusutrecht.nl staat onder werkzaamheden en verstoringen een bericht over lijn 123 en 280. Er staat "halte vervallen". En vervolgens een enorme lijst haltes.
Gr BasG
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ah, dat bericht stond er gistermiddag nog niet vandaar mijn opmerking. De combinatie met 123 lijkt een foutje: op 123 zijn toevallig in dezelfde periode andere werkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
-
-
- OVNL-beheerder
Ja het is weer hopeloos de laatste dagen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
87 heeft vaak veel ritten achter elkaar met dezelfde chauffeur, dus daar is niet veel nodig voor veel uitval.
Het lijkt erop dat vooral stalling Ede problemen in de bezetting heeft nu het meivakantie is, want de uitval concentreert best sterk aan die kant van de concessie. Op 50 zag ik bijvoorbeeld ook al meermaals juist de vroegste ritten uit Veenendaal en Wageningen uitvallen en op 80 zie je bv. wel uitval op de eerste bussen vanaf De Klomp, maar niet vanuit Amersfoort.
Het lijkt erop dat vooral stalling Ede problemen in de bezetting heeft nu het meivakantie is, want de uitval concentreert best sterk aan die kant van de concessie. Op 50 zag ik bijvoorbeeld ook al meermaals juist de vroegste ritten uit Veenendaal en Wageningen uitvallen en op 80 zie je bv. wel uitval op de eerste bussen vanaf De Klomp, maar niet vanuit Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
-
In Amersfoort vielen gisteren een stuk of vijf ritten achter elkaar van lijn 2 uit. Gelukkig heeft Syntus alweer een nieuw recruitmentteam om de personeelstekorten op te lossen 

Gr BasG
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Uitval in Amersfoort hoeft geen personeelsgebrek in Amersfoort te betekenen he. Er zijn namelijk best veel ritten in de stad Amersfoort die door chauffeurs uit Ede gereden worden.
En als je al ziet hoeveel er daarvan vanmiddag niet naar Amersfoort komen door de uitval op 280 dan gaat het in Amersfoort ook hard.
En als je al ziet hoeveel er daarvan vanmiddag niet naar Amersfoort komen door de uitval op 280 dan gaat het in Amersfoort ook hard.
Schapekop in de Keistad
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Inmiddels heeft Syntus een bericht geplaatst over de afsluiting van de A12: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... wacht-in-h
Nu verwacht ik ook wel een soortgelijk bericht vanuit allGo over de afsluiting van de A1 en daarna A10 in Amsterdam rond dezelfde periode...
Nu verwacht ik ook wel een soortgelijk bericht vanuit allGo over de afsluiting van de A1 en daarna A10 in Amsterdam rond dezelfde periode...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!