Het Grote Asfalt- en AutoTopic
- nvdw
- Donateur
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
En geen gordel gedragen. Het geluk is met de dommen, blijkt maar weer... 

Feed the childrens
- ArrivaBas
- Contacteer:
Gevalletje Darwin-award op het nippertje misgelopen zal ik maar zeggen... 

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- ICE11
Kennen jullie al "filespotters"?
https://cp.tagesanzeiger.ch/de/stories/ ... ie-schweiz
(Ok - het is een satirisch verhaal gemaakt door de reclame-afdeling van de SOB, maar......
)
https://cp.tagesanzeiger.ch/de/stories/ ... ie-schweiz
(Ok - het is een satirisch verhaal gemaakt door de reclame-afdeling van de SOB, maar......

-
- Donateur
Re: Mag ik even kwijt
De Petitieman heeft een clubje voor mensen zonder auto opgericht:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b5aa9763/
Gaat vast een doorslaand succes worden.
-
46 leden per einde van de middag, hoorde ik.TffpaA schreef: ↑wo 30 apr 2025, 10:14 De Petitieman heeft een clubje voor mensen zonder auto opgericht:
Jij kent de oprichter uit zijn tijd bij Rover

Een discussie over nut en noodzaak kan je hier horen.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... -wel-nodig
-
Ik ken de meneer niet uit mijn ROVER tijd, maar hij is lichtelijk (and the trophy for the understatement of the year/decade/century goes to..... yours truly!!!) optimistisch met zijn duizenden leden in de komende maanden 

-
- Donateur
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik heb de petities van de heer Rustema niet helder op mijn netvlies, maar dat wil niet zeggen dat ze per definitie kansloos zijn. Als het gaat om het terugbrengen van vaste verbindingen tussen niet al te kleine plaatsen waar de belbus het OV de nek omgedraaid heeft, ben ik zeker voorstander.
Wel ben ik inmiddels van mening dat de door de EU als heilige graal aangeprezen marktwerking haaks staat op het aanbieden van een goed en betrouwbaar openbaar vervoer. In plaats van bereikbaarheid is geld (lees: winst maken) nu de belangrijkste pijler van de meeste OV-bedrijven. En zo worden dunne vervoersaders die ook vraag richting het kernnet genereren geschrapt en vervangen voor een product dat voor de meeste keuzereizigers een nog grotere drempel opwerpt dan dat de bus al niet zo heel vaak rijdt. Ze moeten ervoor bellen met een klantenservice én zorgen dat ze op tijd klaarstaan, in plaats van alleen dat laatste.
Ik reed zondagavond (met mijn autootje weliswaar) vanuit Luxemburg-stad dwars door het noorden van het land Luxemburg en via België en het zuidoosten van Nederland naar huis. In een uur reizen over het platteland van Luxemburg was het aantal streekbussen dat mij tegemoet kwam niet op één hand te tellen. In België en Nederland heb ik er precies nul gezien. Dat in Luxemburg zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bijna elk gat wel te bereiken is, komt doordat het regelen van het OV bij de juiste overheid ligt en geld in mindere mate een rol speelt bij de financiering (want voor de gebruiker is het gratis). Voor de RGTR is een strak geformuleerde basisbereikbaarheid in ieder geval het belangrijkst, en wanneer die denkwijze ook in Nederland zou landen, kan het aanbod een heel stuk aantrekkelijker worden, ondanks dat we in Nederland te maken hebben met personeelstekorten in het openbaar vervoer.
Wel ben ik inmiddels van mening dat de door de EU als heilige graal aangeprezen marktwerking haaks staat op het aanbieden van een goed en betrouwbaar openbaar vervoer. In plaats van bereikbaarheid is geld (lees: winst maken) nu de belangrijkste pijler van de meeste OV-bedrijven. En zo worden dunne vervoersaders die ook vraag richting het kernnet genereren geschrapt en vervangen voor een product dat voor de meeste keuzereizigers een nog grotere drempel opwerpt dan dat de bus al niet zo heel vaak rijdt. Ze moeten ervoor bellen met een klantenservice én zorgen dat ze op tijd klaarstaan, in plaats van alleen dat laatste.
Ik reed zondagavond (met mijn autootje weliswaar) vanuit Luxemburg-stad dwars door het noorden van het land Luxemburg en via België en het zuidoosten van Nederland naar huis. In een uur reizen over het platteland van Luxemburg was het aantal streekbussen dat mij tegemoet kwam niet op één hand te tellen. In België en Nederland heb ik er precies nul gezien. Dat in Luxemburg zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bijna elk gat wel te bereiken is, komt doordat het regelen van het OV bij de juiste overheid ligt en geld in mindere mate een rol speelt bij de financiering (want voor de gebruiker is het gratis). Voor de RGTR is een strak geformuleerde basisbereikbaarheid in ieder geval het belangrijkst, en wanneer die denkwijze ook in Nederland zou landen, kan het aanbod een heel stuk aantrekkelijker worden, ondanks dat we in Nederland te maken hebben met personeelstekorten in het openbaar vervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
Nederland is een autoland. Dat zie je in de opzet van de ruimtelijke ordening na de Tweede Wereldoorlog, in het landdekkende en uitstekend onderhouden snelwegennet, in de enorme uitbreidingsprojecten van deze eeuw (verbredingen, ondertunnelingen) en in alle voordelige fiscale regelingen voor zakelijke rijders. Dat ik met mijn salaris in een auto met een nieuwprijs van 35k kan rondrijden, terwijl ik voor een tweedeklasabonnement met de trein per maand al duurder uit zou zijn, onderstreept dat nog maar eens.
Leuk idee om het ov weer bij de markt weg te halen en vanuit een andere focus in te richten - en op zich ben ik vanuit een meer ideologisch oogpunt helemaal voor - maar zolang aan die factoren niks wezenlijks wordt veranderd kun je tien bussen per minuut naar Lubbekutteschans laten rijden, maar zullen die gewoon lucht blijven vervoeren.
Leuk idee om het ov weer bij de markt weg te halen en vanuit een andere focus in te richten - en op zich ben ik vanuit een meer ideologisch oogpunt helemaal voor - maar zolang aan die factoren niks wezenlijks wordt veranderd kun je tien bussen per minuut naar Lubbekutteschans laten rijden, maar zullen die gewoon lucht blijven vervoeren.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Een bedrijf dat reiskosten niet vergoedt, of het nou om autokilometers gaat of om de ritprijs van het OV, staat 1-0 achter op de huidige arbeidsmarkt. Tegenwoordig kun je meestal zelfs per dag een keuze maken welke soort reiskosten je declareert. In mijn geval is dat tegenwoordig altijd de auto, omdat mij dit in het gunstigste geval een half uur tot drie kwartier reistijd per enkele reis scheelt, maar toen ik in Tilburg werkte pakte ik altijd de trein.
-
In het onderwijs is het nog steeds vaak maar beperkt aantal kilometers, helaas.
-
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn auto bewust verkocht. Er zijn voor mij in en rond de stad voldoende alternatieven. Het kost soms wat meer plannen om ergens te komen, maar dat went vanzelf.TffpaA schreef: ↑wo 30 apr 2025, 10:14 De Petitieman heeft een clubje voor mensen zonder auto opgericht:
Leuk zo'n clubje, maar het gaat nogal weinig over hoe je dan zonder een (eigen) auto kan leven. Want ook al heb ik geen eigen auto meer, ik heb een dozijn deelauto's op loopafstand van mijn appartement. Het geeft mij zo meer flexibiliteit, bijvoorbeeld voor de periodes dat ik geen auto nodig heb.
-
Heb nooit een auto en rijbewijs gehad. Ook niet nodig gehad. Heb ooit rijlessen gehad maar dat was geen succes.
-
- Donateur
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik heb wel een rijbewijs, maar toch nooit een auto bezeten. De reiskostenvergoeding dekt OV-gebruik ruimschoots. Ooit een OR-lid verbaasd nadat ze net i.v.m. OV-tarieven de vergoeding naar boven hadden bijgesteld dat ik er nu alleen maar meer van over hield.
In m'n huidige baan krijg ik 21 cent per autokilometer op de kortste route, maar dat is per 4 weken al iets van 70 euro meer dan m'n reiskosten (en gezien ik een bus jaarabonnement heb houd ik nog meer over want dat gaat in 10 termijnen terwijl ik 13 salarisperiodes per jaar heb).
In m'n huidige baan krijg ik 21 cent per autokilometer op de kortste route, maar dat is per 4 weken al iets van 70 euro meer dan m'n reiskosten (en gezien ik een bus jaarabonnement heb houd ik nog meer over want dat gaat in 10 termijnen terwijl ik 13 salarisperiodes per jaar heb).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- trolly
Ik heb dan weer nog nooit een auto onbewust verkocht. Ben ik de enige? 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- marvinkok
Zonder auto kan ik niet werken
Probeer wel eens de auto te laten staan, maar dat is dan al sporadisch want om 05:00 kom ik niet in Aml met het OV, en ook thuiskomen om 02:00 is wel een uitdaging

Probeer wel eens de auto te laten staan, maar dat is dan al sporadisch want om 05:00 kom ik niet in Aml met het OV, en ook thuiskomen om 02:00 is wel een uitdaging

-
- Donateur
- dylanwild94
- Donateur
Dat is wel het lot van een buschauffeur.

Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
- marvinkok
Correct, maar ik ben dan ook al een tijdje geen buschauffeur meer 

- dylanwild94
- Donateur
Treinmeester ook goed.
In ieder geval de laaste en eerste bus/trein moet ook gereden worden.
In ieder geval de laaste en eerste bus/trein moet ook gereden worden.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
- Visgraatmodel
Ik ook niet, het is dat ik ‘s nachts niet op Rotterdam Centraal kan komen met het OV. Anders had ik overwogen om de auto weg te doen.
Maar ik heb ook momenten gehad waarop ik werd gebeld en dat ik mij binnen 60 minuten van deur tot terminal/gate moest verplaatsen.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik rijd niet veel en heb (sinds ik niet meer werk) mijn auto vooral voor mijn vrijwilligerswerk op de Willem Alexander roeibaan waar je op zondagochtend om half acht ook niet met OV kunt komen. Ik heb nog steeds mijn eerste auto.
-
- Donateur
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Mijn vader en ik hebben een Citroën Visa 11 RE uit 1985, wat feitelijk een opvolger is van de 2CV oftewel de Eend. Visaatje rijdt best lekker en strijkt alle hobbels en kuilen glad. Nu hebben we er al veel aan vernieuwd, maar daarentegen is ons karretje zowat heel Europa door geweest door al 6x een Rammelbakken Reis mee te rijden. 
Zijn er hier eigenlijk meer leden met een oude(re) auto of rijdt hier iedereen van de ene laadpaal naar de andere?

Zijn er hier eigenlijk meer leden met een oude(re) auto of rijdt hier iedereen van de ene laadpaal naar de andere?

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!