Oh, dan ben ik abuis. Excuses.rvdborgt schreef: ↑do 24 apr 2025, 18:23Ik weet niet welke dienstregeling je voor je hebt, maar in de jaardienstregeling halen ze elkaar tussen Rotterdam en Antwerpen niet in.
Eurocity Direct
-
Re: Eurocity Direct
-
De ECD heeft daarnaast ook een relatief klein geografisch gebied dat significant beter/exclusief bediend wordt t.o.v. de EC.
De enige groep reizigers die niet door zowel de EC als de ECD bediend wordt is de groep die in Amsterdam of Flevoland opstapt. M.a.w., reizigers uit de regio Amsterdam, kop van Noord-Holland, Flevoland en alles ten noorden van Zwolle. Daarbij hebben al deze reizigers natuurlijk ook de keuze om naar Rotterdam te reizen en daar op de EC over te stappen.
Reizigers die in Rotterdam opstappen kunnen op basis van geldende tarieven bepalen of ze een half uur tijdswinst het prijsverschil waard vinden. Waar Nederlanders toch wel vaak voor de goedkopere optie gaan. Dat geld voor de oude lijn zuidelijk van Haarlem, Den Haag, iedereen die over Utrecht reist en de regio Rotterdam zelf.
Ook bedient de EC nog een markt die de ECD overslaat met haar stop in Breda, de meest logische opstapplaats voor reizigers uit Zeeland, Brabant, Limburg (hoewel Maastricht dan ook in de picture komt), en Gelderland/Overijssel potentieel totaan Zwolle met overstap vanaf de 7500.
En als laatste bedient de EC in België nog een aantal bestemmingen die de ECD nu natuurlijk over slaat, waar je als reiziger mischien wel heen zou willen. Belangrijkste zijnde Zaventem Airport.
Lang verhaal kort: er is eigenlijk maar een vrij kleine groep reizigers voor wie de ECD een significant beter product bied t.o.v. de EC, als de prijsstelling wel flink hoger is dan zal de ECD relatief rustig blijven.
De reistijdvermindering is fijn, maar de grootste winst zit hem nu vooral in de capaciteitsverhoging tussen NL/BE. De tarieven wat meer naar elkaar toetrekken en meer vrijheid geven m.b.t. treinbinding zou deze route denk ik goed doen.
De enige groep reizigers die niet door zowel de EC als de ECD bediend wordt is de groep die in Amsterdam of Flevoland opstapt. M.a.w., reizigers uit de regio Amsterdam, kop van Noord-Holland, Flevoland en alles ten noorden van Zwolle. Daarbij hebben al deze reizigers natuurlijk ook de keuze om naar Rotterdam te reizen en daar op de EC over te stappen.
Reizigers die in Rotterdam opstappen kunnen op basis van geldende tarieven bepalen of ze een half uur tijdswinst het prijsverschil waard vinden. Waar Nederlanders toch wel vaak voor de goedkopere optie gaan. Dat geld voor de oude lijn zuidelijk van Haarlem, Den Haag, iedereen die over Utrecht reist en de regio Rotterdam zelf.
Ook bedient de EC nog een markt die de ECD overslaat met haar stop in Breda, de meest logische opstapplaats voor reizigers uit Zeeland, Brabant, Limburg (hoewel Maastricht dan ook in de picture komt), en Gelderland/Overijssel potentieel totaan Zwolle met overstap vanaf de 7500.
En als laatste bedient de EC in België nog een aantal bestemmingen die de ECD nu natuurlijk over slaat, waar je als reiziger mischien wel heen zou willen. Belangrijkste zijnde Zaventem Airport.
Lang verhaal kort: er is eigenlijk maar een vrij kleine groep reizigers voor wie de ECD een significant beter product bied t.o.v. de EC, als de prijsstelling wel flink hoger is dan zal de ECD relatief rustig blijven.
De reistijdvermindering is fijn, maar de grootste winst zit hem nu vooral in de capaciteitsverhoging tussen NL/BE. De tarieven wat meer naar elkaar toetrekken en meer vrijheid geven m.b.t. treinbinding zou deze route denk ik goed doen.
Bij twijfel altijd klagen
-
Ah daarom zitten die intercity directs tussen Schiphol en Rotterdam zo leegWaar Nederlanders toch wel vaak voor de goedkopere optie gaan. Dat geld voor de oude lijn zuidelijk van Haarlem, Den Haag, iedereen die over Utrecht reist en de regio Rotterdam zelf.

Ik vind die prijsgevoeligheid wel erg sterk aangedikt worden. HOV buslijnen waren bijvoorbeeld ook voor lange tijd duurder en toch waren dat juist de lijnen die groeiden en het onderliggende streeknet juist hetgeen wat steeds meer kromp.
Nederlanders vinden het best om iets meer te betalen voor een beter product. Vooral op reistijd wordt daar snel meer geld voor neergelegd. Kijk maar naar de cijfers van hoeveel ritjes onder de 5 kilometer met de auto wordt afgelegd.
Ik denk vooral dat mensen op ovnl hun fancy Weekend Vrij of Dal Vrij als standaard zien en daarom ervan uitgaan dat iedereen in Nederland met de trein gratis reist.
Het ED heeft zijn nut, maar ik niet OV-hobbyisten niet zo snel een langzamere trein nemen. Idem voor bijvoorbeeld Deutschland tickets in Duitsland. Ja, ze zijn goedkoper, maar toch hoor ik ov leken bijna altijd de ICE nemen als in Duitsland moeten zijn en niet willen autorijden.
Ik heb geen onderschrift
-
De ICD-toeslag is, zowel absoluut als relatief, veel lager dan wat je extra betaalt voor de ECD boven de EC.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Dat ligt dus aan het moment van boeken en de drukte. Er zijn geen vaste tarieven.
Voor mijn laatste ritje scheelde het rond de 5 euro retour.
In Nederland zijn we gewoon geen treinvervoer op basis van drukte gewend, in het buitenland is het heel normaal.
In Nederland zijn we gewoon geen treinvervoer op basis van drukte gewend, in het buitenland is het heel normaal.
Ik heb geen onderschrift
-
Naar München of Berlin met regionale treinen is nogal een uitdaging en je verliest met name veel tijd door allerlei overstappen. Hoe langer de reis en hoe groter het reistijdverschil, hoe aantrekkelijker een dure trein als de Thalys of ICE wordt. Daarentegen is Amsterdam-Brussel en zeker Rotterdam-Brussel een relatief kort traject en wegen de voordelen voor de ECD niet op tegen de extra reistijd van de EC. Voor het langere traject Amsterdam-Parijs geldt wel dat de Thalys significant sneller is als de route via Lille en dus is de Thalys wel een populaire trein, ondanks de hoge prijzen. Brussel is daarentegen gewoon te dichtbij om een echt snelle trein (de huidige ECD) rendabel te maken.sirvinniei schreef: ↑za 03 mei 2025, 13:42Ah daarom zitten die intercity directs tussen Schiphol en Rotterdam zo leegWaar Nederlanders toch wel vaak voor de goedkopere optie gaan. Dat geld voor de oude lijn zuidelijk van Haarlem, Den Haag, iedereen die over Utrecht reist en de regio Rotterdam zelf.![]()
Ik vind die prijsgevoeligheid wel erg sterk aangedikt worden. HOV buslijnen waren bijvoorbeeld ook voor lange tijd duurder en toch waren dat juist de lijnen die groeiden en het onderliggende streeknet juist hetgeen wat steeds meer kromp.
Nederlanders vinden het best om iets meer te betalen voor een beter product. Vooral op reistijd wordt daar snel meer geld voor neergelegd. Kijk maar naar de cijfers van hoeveel ritjes onder de 5 kilometer met de auto wordt afgelegd.
Ik denk vooral dat mensen op ovnl hun fancy Weekend Vrij of Dal Vrij als standaard zien en daarom ervan uitgaan dat iedereen in Nederland met de trein gratis reist.
Het ED heeft zijn nut, maar ik niet OV-hobbyisten niet zo snel een langzamere trein nemen. Idem voor bijvoorbeeld Deutschland tickets in Duitsland. Ja, ze zijn goedkoper, maar toch hoor ik ov leken bijna altijd de ICE nemen als in Duitsland moeten zijn en niet willen autorijden.
-
- Z2N
- Donateur
We zijn pas begin mei, de eerste drukke zomerperiode moet nog komen dus om nu al te zeggen dat het kansloos is om de Eurocity Direct te hebben is misschien wat overdreven. Nieuwe treinverbindingen hebben een ingroeitijd nodig, maar een extra treinverbinding naar Brussel was hoe dan ook nodig gezien de drukte in de jaren ervoor.
-
Ook om capaciteit te creëren in de reguliere Eurocity. Het jammere is dat Eurocity Direct geen extra's biedt behalve een kortere reistijd.
-
Eurocity Direct biedt momenteel wel kleine extra's:
• Schermen met reisinformatie (ipv alleen een lichtkrant met zeer sporadisch reisinformatie)
• Wifi
• stopcontacten bij elke (twee) zitplaats(en) (wat uiteindelijk ook in de i11 moet komen)
• gelijkvloerse instap
• Schermen met reisinformatie (ipv alleen een lichtkrant met zeer sporadisch reisinformatie)
• Wifi
• stopcontacten bij elke (twee) zitplaats(en) (wat uiteindelijk ook in de i11 moet komen)
• gelijkvloerse instap
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Komt vooral door de inzet van moderner materieel. Maar kom op, WiFi is al bijna achterhaald anno 2025. En qua comfort is ICNG geen hoogvlieger.
-
En je vergeet overstapvrij reizen vanaf Amsterdam, Lelystad en Almere.
Die extra's maken overigens niet veel uit. Reizigers kijken in eerste instantie vooral naar reistijd en daarna naar tarief.
Die extra's maken overigens niet veel uit. Reizigers kijken in eerste instantie vooral naar reistijd en daarna naar tarief.
Ik heb geen onderschrift
- Suus
- Contacteer:
Ik denk dat ICNG de comfortabelste trein van België is.waldo79 schreef:Komt vooral door de inzet van moderner materieel. Maar kom op, WiFi is al bijna achterhaald anno 2025. En qua comfort is ICNG geen hoogvlieger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
*Kuch* i6, i10, i11, MS96 *kuch*
- Suus
- Contacteer:
Geen competitie met ICNG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Ivan
Ik vind ICNG zeker niet beter dan de i6/10/11 of MS96, maar ICNG evenaart het algemeen comfort toch zeker wel.
-
Meningen kunnen verschillen, maar ik zit liever in Desiro dan in een ICNG. Maar ik vind ICNG eigenlijk het momenteel op een-na-minst-fijne materieel van NS, na de SNG. Dat heeft voor mij vooral met de zithouding, lage hoofdruimte en weinig beenruimte*, hokkerigheid en storende geluiden te maken.
*Ik heb voor mijn lengte van 1m98 nog eens lange benen.
*Ik heb voor mijn lengte van 1m98 nog eens lange benen.
-
Belgische treinen zijn inderdaad erg comfortable tegenwoordig met al de renovaties, behalve de onpraktische bankjes dan, die ze er bij de renovatie in willen laten.
Ik heb geen onderschrift
-
Te weinig beenruimte in ICNG? Dat is wel een hele opmerkelijke klacht, aangezien juist de meest gehoorde klacht over beenruimte is dat er juist te veel is, waardoor mensen niet prettig aan het tafeltje kunnen werken omdat het te ver weg is.
Ik weet niet of je vaak op dezelfde plek gaat zitten, maar probeer eens wat andere stoelen door de trein heen, want de steek verschilt namelijk door de trein heen, dus grote kans dat het ergens anders beter zit.
Ik weet niet of je vaak op dezelfde plek gaat zitten, maar probeer eens wat andere stoelen door de trein heen, want de steek verschilt namelijk door de trein heen, dus grote kans dat het ergens anders beter zit.
-
Tekort aan beenruimte herken ik niet in ICNG.
-
Het gaat mij vooral om de ruimte onder de tafels in de vierzits.
-
Er zijn wel coupés waarin de stoelpoot hindert.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vooral de tafelpoot dan, in het voorbeeld van IIVQ. Dat soort tafeltjes zijn wel vaker lastig langs te komen om bv. aan het raam te gaan zitten, in de 1e klas in een FLIRT net zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Ik bedoelde de tafelpoot, stop de tijd 

-
Nou, dan reis je denk ik op hele specifieke momenten waarop het in de ECD rustig is en in de EC druk, of je hebt gewoon geluk. Voor een enkele reis Asd-Bxl eind mei zie ik 39(-57) euro met ECD en (27-)32 met EC* met 40% korting in NL, en dat is vrij typisch voor wat ik tot nu toe ben tegengekomen, al heb ik de EC ook wel eens voor 8 euro gedaan met 100% korting in Nederland en iets ruimere vooruitboeking. Voor een tijdstip waarop ik tussen 32 en 39 euro kan kiezen zou het inderdaad wel eens de ECD kunnen worden voor mij. Er zijn overigens ook vaste tarieven.sirvinniei schreef: ↑za 03 mei 2025, 21:46 Dat ligt dus aan het moment van boeken en de drukte. Er zijn geen vaste tarieven.
*Met deze notatie bedoel ik: vooral 39 resp. 32 euro, maar met enkele uitschieters naar 57 resp. 27 euro.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
En dit zijn geen hele specifieke momenten? De spits is best breed...met 40% korting in NL
Ik heb geen onderschrift