Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Eurocity Direct

Bericht door Matt »

40% korting is niet te combineren met het Saver tarief op EC en ECD. Dat maakt dus geen verschil in prijs.

Mijn vermoeden is dat de bodemprijs nu afhangt van het tijdstip en de verwachte drukte. Je ziet zelfs voor september en oktober een prijsverschil tussen verschillende tijdstippen in de goedkoopste Saver tarieven.
cassie127
Berichten: 7253
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Bij ECD alleen voor alles wat niet tussen Rotterdam en Hazeldonk grens ligt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Eurocity Direct

Bericht door Matt »

Nee, dat is voor 100% korting in Nederland. 100% korting in Nederland is niet geldig op ECD tussen Rotterdam Centraal - hazeldonk(gr). 40% korting is niet geldig op het Saver Tarief op het hele traject op zowel EC als ECD.

Je kan niet 40% korting en Saver korting tegelijk hebben. Hetzelfde geldt ook voor 40% korting en (Super)sparpreis naar Duitsland.
cassie127
Berichten: 7253
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Ook dan is de 40% (of 100%) korting niet geldig tussen Rotterdam en Hazeldonk Grens met ECD.
https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/20783/~/eurocity-direct%2Feurocity-%C2%BB-algemeen schreef:Tariefstructuur

Er zijn 2 basistarieven:
Flex tarief
Geldig op alle vertrektijden van de gekozen trein op de gekozen route (geen treinbinding). 
Te combineren met alle kortingskaarten.
Voor Eurocity Direct is NS-korting (40 of 100%) niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk grens.

(Super)Saver tarief
Alleen geldig op de gekozen vertrektijd (treinbinding).
Te combineren met kortingskaarten die recht geven op 100% korting in België of Nederland.
Voor Eurocity Direct is NS-korting niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk grens.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 8477
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurocity Direct

Bericht door waldo79 »

Oftewel Nederlandse abonnementen zijn in het geheel niet geldig ten zuiden van Rotterdam.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurocity Direct

Bericht door gpvos »

sirvinniei schreef: ma 05 mei 2025, 17:22
met 40% korting in NL
En dit zijn geen hele specifieke momenten? De spits is best breed...
Nee, dat waren tijdstippen verdeeld over de hele dag, zowel in als buiten de spits. Ik begrijp dat jouw opvallende prijzen voor een reis in de spits waren? Die is nog steeds kleiner dan het dal, zeker aangezien de spits voor internationale kaartjes van 4 tot 9 uur 's ochtends is; tijdens het eerste deel daarvan rijden er nog nauwelijks treinen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
OVinspecteur
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Eurocity Direct

Bericht door OVinspecteur »

Hafas beoordeelt de overstap op Brussel Zuid van 6 minuten van de ECD op de TGV’s als te krap en stuurt je nu door Parijs naar Lyon en met de Eurostar Londen naar Lille (inclusief grenscontrole).
Ten opzichte van eerdere jaren zijn de reistijden naar dat soort bestemmingen flink toegenomen.

Gaat er nog wat aan die overstap gebeuren nu de ICNG B alle ritten rijdt en de geplande rijtijden wellicht verkort kunnen worden?
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

OVinspecteur schreef: di 06 mei 2025, 20:22 Gaat er nog wat aan die overstap gebeuren nu de ICNG B alle ritten rijdt en de geplande rijtijden wellicht verkort kunnen worden?
Enige versnelling zal op het Nederlandse traject zijn. De paden tussen Antwerpen en Brussel liggen vast.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

De stop in Rotterdam wordt langer zodat men in de spits kan splitsen/combineren.
cassie127
Berichten: 7253
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

In het weekend is de ECD 8 minuten eerder in Brussel ten opzichte van doordeweeks daardoor kunnen de overstaptijden ook fluctureren. Daardoor heb je in het weekend 14 Minuten overstaptijd, wat in mijn ogen nog altijd vrij krap is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

Als ik me niet vergis, heeft de NMBS de overstaptijd in Brussel-Zuid op Eurostar/TGV op 15 minuten gezet.
OVinspecteur
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Eurocity Direct

Bericht door OVinspecteur »

Dan zou het toch wel erg fijn zijn als ze die marge ook daadwerkelijk in de dienstregeling aanbrengen, want momenteel kun je daarmee dus bijna nooit overstappen in Brussel op TGV’s naar andere bestemmingen in Frankrijk dan Parijs. En de Eurostar naar Disneyland sluit ook al nergens op aan, als die al rijdt. Dat is toch niet het idee van een trans-Europees netwerk dat men voor ogen had. :neg:
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Eurocity Direct

Bericht door Gamma »

Nu je het zegt: voor reizen Nederland - Lyon/Marseille/Brest/Bordeaux (heb even een paar voorbeelden gepakt) krijg je inderdaad altijd die vervelende overstap in Parijs ipv Brussel. Wat rijdt er van Brussel dan nog niet naar Gare du Nord of Londen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Suus »

2-3 treinen naar Marseille
3 treinen naar Montpellier, waarvan 1 enkele keren doorrijdt naar Perpignan
2 treinen naar Strasbourg
2 treinen naar Le Mans, waarvan 1 naar Nantes en 1 naar Rennes doorrijdt.
1 trein eindigt in Lyon

Al deze treinen rijden via Lille-Europe en vliegveld CDG, één van de twee treinen naar Strasbourg stopt niet in MLV Disneyland, de rest wel. De treinen naar het zuiden stoppen allemaal op Lyon Part Dieu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Eurocity Direct

Bericht door Matt »

Je hebt inderdaad meestal een uur overstaptijd op Brussel-Zuid van de EC/ECD naar de TGV. Dit is natuurlijk best lang, maar daardoor heb je wel meer zekerheid bij vertraging van de EC/ECD. :)

Voor zover ik weet was dit vorig jaar met de IC Brussel ook al zo. Daar was het altijd bv. aankomst met IC Brussel om 09:17 en vertrek met TGV om 10:17.
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Eurocity Direct

Bericht door Lange_Dre »

Matt schreef: ma 05 mei 2025, 19:35 Nee, dat is voor 100% korting in Nederland. 100% korting in Nederland is niet geldig op ECD tussen Rotterdam Centraal - hazeldonk(gr). 40% korting is niet geldig op het Saver Tarief op het hele traject op zowel EC als ECD.
Ze maken het ook niet heel aantrekkelijk om die snellere trein te pakken. 🤷🏻‍♂️
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6002
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door isadora »

Over snel gesproken, wordt de HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam inmiddels weer op volle snelheid gereden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Eurocity Direct

Bericht door Lange_Dre »

Dat gaat nog wel een aantal jaar duren voordat de treinen daar weer hun normale snelheid mogen halen
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6002
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door isadora »

Dank je Dre. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Tussen Hoofddorp en de Groene Harttunnel zal voorlopig 120km/u blijven, maar op de rest van de HSL zal de s9500 wel versneld gaan worden nu TRAXX+ICR weg is van deze lijn. Vanaf eind juni wordt de rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam gelijkgetrokken met die van de 2400.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurocity Direct

Bericht door gpvos »

Zijn er geen stukken 80 of 40 meer? Dat zou ik al heel mooi vinden voor nu.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Eurocity Direct

Bericht door ITF »

Er zijn volgens mij geen stukken geweest waar de maximumsnelheid 40 was, alleen een stukje over deze brug bij Rijpwetering was de maximumsnelheid 80, ondertussen is daar de snelheid weer 120.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Suus »

Er is volgens mij een of twee dagen een nog lagere TSB geweest die gelijk voor zoveel chaos zorgde dat de dienstregeling uitgedund werd naar twee treinen per uur per richting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Eurocity Direct

Bericht door Jultar »

ITF schreef: wo 07 mei 2025, 14:28 Er zijn volgens mij geen stukken geweest waar de maximumsnelheid 40 was, alleen een stukje over deze brug bij Rijpwetering was de maximumsnelheid 80, ondertussen is daar de snelheid weer 120.
Op dat viaduct is de snelheid enkele dagen (of was het zelfs een week?) 40 km/u geweest, maar dat is alweer een tijdje terug.


Dat de dienstregeling een tijd werd uitgedund kwam vanwege het viaduct de HSL op bij Hoofddorp. De TSB begon daar toen bij het allereerste SMB, maar omdat het reguliere sein daarvoor niet de snelheid van de TSB kon tonen werden treinen met seinbeeld 'geel' de HSL opgestuurd. Door het idiote ontwerp van de HSL krijgt daardoor de trein automatisch een EOA (End of Authority, zeg maar een rood sein) bij het eerste SMB vlak voor de spanningssluis en moet de trein de MA (movement authority, de rijweg) ophalen bij dat SMB. Dankzij het ontwerp van de HSL duurt het echter 90 seconden voordat de oprijlamp gaat branden om het SMB te mogen passeren. Daarna moet de trein dus stapvoets verder rijden, het SMB passeren, en na het ontvangen van de nieuwe MA zo snel mogelijk optrekken om de spanningssluis te passeren.
Dat kost enorm veel tijd. Daarnaast strandden er meerdere E320 treinen, omdat die vanwege hun lengte niet voldoende snelheid konden maken om over de bult heen te komen. Daarop werd besloten om de treindienst uit te dunnen, voordat men met een betere oplossing kwam: namelijk de TSB één SMB verder neer te leggen, zodat men met normale snelheid de HSL op kon rijden.
OVinspecteur
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Eurocity Direct

Bericht door OVinspecteur »

Matt schreef: wo 07 mei 2025, 11:04 Je hebt inderdaad meestal een uur overstaptijd op Brussel-Zuid van de EC/ECD naar de TGV. Dit is natuurlijk best lang, maar daardoor heb je wel meer zekerheid bij vertraging van de EC/ECD. :)

Voor zover ik weet was dit vorig jaar met de IC Brussel ook al zo. Daar was het altijd bv. aankomst met IC Brussel om 09:17 en vertrek met TGV om 10:17.
Tussen 2010 en 2019 gaf Hafas steeds 5:43u - 5.45u met 1 overstap in Brussel voor A’dam C - Lyon op een vrijdag in het voorjaar en 2:36u - 2:40u naar Lille (2015-2017 o.i.d. zelfs rechtstreeks). De bypass Mechelen / lijn 25N en de ICNG zouden het allemaal nog mooier gaan maken, maar het tegendeel lijkt het geval als ik nu op Hafas kijk. En ja, er zijn natuurlijk enkele minuten bijgekomen tussen Schiphol en R’dam, maar de rest zal toch met de aansluitingen in Brussel te maken hebben denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten