Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Zou het kunnen zijn dat een deel van de Iveco's in ZHN een motor heeft van ZF i.p.v. van Siemens? In dit filmpje (vanaf ongeveer 12:26) klinkt het geluid zoals een ZF motor in bijvoorbeeld de nieuwe generatie Citea.
https://youtu.be/12-RW3z6RJU?feature=shared
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De versnellingsbakken - als je ze zo kunt noemen - van de Iveco's in ZHN zijn in ieder geval van Voith, net zoals in bijvoorbeeld de Ebusco's in AML en Haarlem/IJmond. De motoren zelf zijn daarentegen gewoon van Siemens.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Zijn er elektrische bussen met een ZF versnellingsbak?
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ ZF biedt wel een zgn. e-actuator aan, dus om electronisch een schakelmoment over te kunnen brengen, voor elektrische aandrijving bij trucks en bussen.

https://www.zf.com/products/en/cv/products_74690.html

Bij elektrisch rijden heb je niet altijd een traditionele versnelling (vertragings) bak nodig. Soms kan een vaste overbrenging tussen elektromotor en aandrijfas volstaan.
dennistd

Bericht door dennistd »

Welke (in Nederland rijdende) elektrische bussen hebben wel en geen versnellingsbak eigenlijk?

De Volvo 7900e's in Twente hebben 2 versnellingen, waarvan de 1e alleen gebruikt wordt vanuit stilstand tot ±30km/h. Rolt de bus nog dan blijft ie in de 2e.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Dat hebben de 7900e's in Leiden ook. Dat schakelmoment wordt door velen als vrij hinderlijk gezien :N
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Lidee Moril

Bericht door Lidee Moril »

Als ik de vertrek/aankomsttijden in de DB navigator app bekijk valt het me op dat in vrijwel elk land behalve Duitsland en Nederland de eindbestemmingen van de treinen niet zichtbaar zijn, uitsluitend een treinnummer, tenzij de trein in Nederland of Duitsland begint/eindigt.

Waarom is dit zo? En is er nog ergens een instelling te vinden waar dit kan worden aangepast?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Was het maar zo consequent als je stelt: ik zie bv. in Zwitserland overal bestemmingen, maar in Oostenrijk deels wel en deels niet (ook bij binnenlandse treinen soms wel, soms niet). En in Denemarken zie ik ook weer overal bestemmingen.
In België en Polen echter weer alleen naar Duitsland, maar ik betwijfel gezien het bovenstaande of het wel een instelling is Lijkt meer een bug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Een leuk vraagje voor de InterRail kenners:
Mag ik met een InterRail pas van Schiedam naar Vlissingen reizen om zo naar Brugge te komen en daarvandaan verder te reizen?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt

Bericht door Matt »

Je mag maximaal 2 dagen in je eigen land met Interrail reizen. Officieel mag je geen hele rondes door je eigen land maken, maar daar wordt nooit op gecontroleerd. Dus zolang je nog niet 2 keer in Nederland hebt gereisd, dan is dit gewoon een geldige route. :Y
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Tegenwoordig zelfs drie dagen volgens mij, ik had in elk geval drie in-/uitreisdagen op mijn meest recente kaart.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: wo 07 mei 2025, 11:06 Je mag maximaal 2 dagen in je eigen land met Interrail reizen. Officieel mag je geen hele rondes door je eigen land maken, maar daar wordt nooit op gecontroleerd.
Er staat nergens dat je de kortste route naar de grens of een (lucht)haven moet volgen. Maar het interesseert inderdaad niemand hoe je reist.
Z2N schreef: wo 07 mei 2025, 12:18 Tegenwoordig zelfs drie dagen volgens mij, ik had in elk geval drie in-/uitreisdagen op mijn meest recente kaart.
Dat hangt van je woonland af. In Zweden krijgen ze er momenteel 4. In Nederland, België en (ik dacht) Zwitserland 3.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ah, als het 3 of meer dagen is maakt dat helemaal een eind aan het concept dat de ene voor een uitreis en de andere voor een inreis bedoeld is.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ik maakte achtereenvolgens een inreis, een uitreis en daarna weer een inreis. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Een uit- en inreis op dezelfde dag werkt ook prima overigens, was bij mij ooit ideaal om een resterende dag op te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef: wo 07 mei 2025, 12:18 Tegenwoordig zelfs drie dagen volgens mij, ik had in elk geval drie in-/uitreisdagen op mijn meest recente kaart.
Bij een digitale pas 3 dagen. Op een papieren pas zijn het er nog altijd 2
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Mijn digitale pas van zomer 2023 had er ook drie, maar de derde in- en uitreisdag heb ik niet gebruikt, omdat ik toen een reservedag had ingezet voor een dagtrip in Zwitserland.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es

Bericht door en-es »

Mijn papieren pas heeft er twee, staat er ook duidelijk op. Een outbound en een inbound.
teun

Bericht door teun »

Nu is het voor ons deze keer niet interessant kwa tarief maar ik vroeg me alsnog af; kan ik iemand met 40% korting meenemen als ik een abbonement heb dat op dat moment geldt (dal voordeel) maar met een ander kaartje reis (interrail)?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Nee, tegenwoordig niet meer. Je moet ingecheckt zijn met het abonnement dat de optie tot samenreiskorting geeft.

(Dit is sinds 1 maart 2025 zo. In de vorige versie stond het niet duidelijk in de voorwaarden, al beweert NS dat het altijd al een vereiste was.)
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op wo 07 mei 2025, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd

Bericht door dennistd »

Geen idee, valt me wel wat anders op daar op de Samenreiskorting-pagina van NS:
Trajecten in het buitenland waar OV-chipkaartpalen staan (bijvoorbeeld Aken, Weener en Bentheim)
Sinds wanneer staan er OV-chipkaartpalen in Bentheim?
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dank voor de antwoorden wat betreft InterRail. Kan ik daar met oma gebruik van maken :).
waldo79

Bericht door waldo79 »

dennistd schreef: wo 07 mei 2025, 23:06 Geen idee, valt me wel wat anders op daar op de Samenreiskorting-pagina van NS:
Trajecten in het buitenland waar OV-chipkaartpalen staan (bijvoorbeeld Aken, Weener en Bentheim)
Sinds wanneer staan er OV-chipkaartpalen in Bentheim?
Die zijn er niet. Er zijn 9 stations in Duitsland met OV chipkaartpalen. En Aken is niet specifiek genoeg.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Er zal vast wel een station in Aken zijn met een OV-chipkaartpaal. ;)
Plaats reactie