Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Dionysusnu

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Juist op die twee punten zou ik het niet verwachten. Specifiek voor Brabant besteld: 1200 wel, 5500 niet; In Zeeland al onderhouden: 1200 niet, 5500 wel.
Maar inderdaad, wij weten het niet, en ik heb ook zoiets van ik zie wel wat ze doen :)
Hans

Bericht door Hans »

Dat heeft te maken met diverse afspraken over milieu normen/eisen.

De Iveco's kunnen op HVO100 diesel rijden en de Citea's slechts op HVO20 diesel.
Hoe hoger het getal, hoe schoner / meer CO2 reductie gehaald kan worden.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ in theorie ja. Recent is er (weer) een studie gepubliceerd dat stelt dat er veels te weinig vet-restromen zijn in de markt om voldoende HVO brandstof te maken.

(..)Oil companies are offering a ‘renewable diesel’ product dubbed ‘HVO’, which on paper deliver significant emissions savings - in some cases up to 95%. A key component of this is POME, a watery sludge that is produced during palm oil production. POME may have accounted for a quarter of all HVO biofuels consumed in the EU in 2023.

Officially, over 2 million tonnes of POME oil were consumed in European biofuels in 2023. This is way above the 1 million tonnes that is estimated to be available globally, while T&E’s calculations show that actual collection of POME oil is likely much lower in practice.(..)
https://www.transportenvironment.org/ar ... -oil-study
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ook de 1226 en 1228 rijden inmiddels in Zeeland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Zeelandman

Bericht door Zeelandman »

Die zag ik dan waarschijnlijk ook rijden gisteren over de snelweg
Dionysusnu

Weet iemand wanneer de structuur van lijn 647 is veranderd? De route van Koudekerke direct naar Krabbendijke lijkt vervallen, en er is 1 rit per richting minder in de ochtendspits.
Edit:
Op basis van dit bericht uit 2023 is het al een tijdje geleden:
BusFreakRotterdam schreef: zo 29 okt 2023, 13:02 Wat dacht je van lijn 647 Domburg-Krabbendijke... 1 rit in 1 richting vertrek 06:48 uur aankomst 08:25 uur.. rit van bijna 2 uur.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Welke bussen gaan dan nu in Zeeland aan de kant door de instroom van de Bravo-Citeas? De laatste gasbussen?
Zeelandman

Bericht door Zeelandman »

Waarschijnlijk de cng bussen dus man Lion city (G)
maurits-07

Bericht door maurits-07 »

Hans schreef: wo 30 apr 2025, 12:02 De 9246 en 9247 komen in elk geval niet meer terug naar Eindhoven.
Ik verwacht dat de 1200'en in Zeeland gaan blijven en er nog meer zullen volgen.

Nu de instroom van de elektrische VDL streekbussen en de Noorse geledes in Brabant aardig op stoom is gekomen wordt het tijd om van een aantal voertuigen definitief afscheid te gaan nemen.
Jammer te zien dat er 1200'en vertrekken uit ZOB, anderzijds blijven er ook genoeg over (ga ik dan vanuit). Er zijn immers genoeg bussen nodig in ZOB zelf. Benieuwd hoe veel het er (definitief) worden die vertrekken.

Als ze daadwerkelijk in Zeeland blijven, lijkt het me wel dat ze omgespoten of gestickerd worden (dit wordt dan in het paars wit toch?).

Ook jammer dat me 9246 en 9247 niet meer terugkeren, maar daarvan dacht menig busliefhebber geloof ik al drie keer van dat het over was in Eindhoven, maar nu dus echt. :N
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Hans

Bericht door Hans »

Chauffeurs vinden het ook jammer dat de 9246 en 9247 weg zijn. Het waren nog steeds hele fijne bussen om mee te rijden. ALS ze TOCH terug zouden komen, dan ben ik verkeerd geïnformeerd door een collega die nogal veel met het ZOB wagenpark van doen heeft vanwege zijn functie.
ICE11

Bericht door ICE11 »

CXX moet dit jaar 2 miljoen euro in Zeeland bezuinigen: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/2-milj ... ac65b7bfc/
Dionysusnu

Wordt dit niet hetzelfde verhaal als bij Arriva in Achterhoek-Rivierenland: Jammer voor de vervoerder, maar ze blijven gebonden aan de concessie?
Philip

Bericht door Philip »

Wat een nietsnut deze gedeputeerde.
- Hij heeft miljoenen gespendeerd aan een volkomen nutteloze uitbreiding op de treinverbinding als compensatie voor het vervallen van de verhuizing van de marinierskazerne, in plaats van te kiezen voor het regionaal exploiteren van de spoorlijn, wat in de oostelijke helft van Nederland leidde tot veel hogere frequenties en minder geldverspilling (eenmansbediening, kortere treinen)
- 2 miljoen is ongeveer zes euro per inwoner. Dat is vrij eenvoudig te dekken uit de opcenten op de MRB.
- Hij begrijpt niet dat Amsterdam het veel zwaarder krijgt met tientallen euro's per inwoner als bezuiniging.
- Hij begrijpt evenmin dat een bus die 8x/uur rijdt dat niet doet om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn, maar om alle reizigers te kunnen vervoeren die mee willen.
- Hij vindt het ook erg moeilijk om in te zien dat een goede OV-verbinding cruciaal is voor de regionale economie, waar hij als rechtse politicus zo op hamert. Begin eens met 2x/uur Middelburg - Goes - Zierikzee - Nieuwe Tonge - Oude Tonge - Rotterdam Zuidplein met haltes langs de grote weg.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Het zal met niet verbazen als de 133 als gevolg van de bezuinigingen straks ook doordeweeks maar nog 1x/uur rijdt....
ICE11

Bericht door ICE11 »

Inmiddels staat er bij Omroep Zeeland iets te lezen zonder in te loggen: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/174 ... eft-opties
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Hendrik

Bericht door Hendrik »

Wel opvallend dat de gedeputeerde door sommigen hier verantwoordelijk wordt gehouden voor landelijke bezuinigingen...
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het is makkelijk rochelen vanuit de onderbuik (A)
Philip

Bericht door Philip »

Het probleem is met name zo groot omdat er de afgelopen jaren door de provincie al is bezuinigd, het OV-budget minimaal is en er vanuit de provincie maatregelen zijn genomen die reizigers wegjagen, zoals het opheffen van bushaltes in Burgh-Haamstede.
waldo79

Bericht door waldo79 »

En misschien heeft Zeeland wel onhandige keuzes gemaakt, maar er zijn ook wat gebroken beloftes vanuit Den Haag. En ga zelf maar een bestuursfunctie vervullen. Er zijn zoveel thema's en gewoon een beperkte hoeveelheid geld.
ICE11

Bericht door ICE11 »

.....en dat al deze maatregelen welke ten laste van de reizigers gaan, bij voorbeeld door lagere frequenties, langere wegen van thuis naar de halte of dat men lang vooraf moet bellen als men wil reizen, door de gedeputeerde dan ook nog consequent als "verbetering" worden verkocht.
Philip

Bericht door Philip »

waldo79 schreef: do 08 mei 2025, 07:49 En misschien heeft Zeeland wel onhandige keuzes gemaakt, maar er zijn ook wat gebroken beloftes vanuit Den Haag. En ga zelf maar een bestuursfunctie vervullen. Er zijn zoveel thema's en gewoon een beperkte hoeveelheid geld.
Zeker snap ik het protest vanuit de provincies, maar de OV-visie van deze gedeputeerde is fundamenteel verkeerd.

Bijvoorbeeld de haltetaxi vereist een gebruikerspas die je weken van tevoren moet aanvragen. Waarom? Geen idee. Hoe dat werkt voor toeristen? Niet.
Vervolgens kun je alleen bellen of een e-mail sturen om de bus te reserveren, waarbij ik me afvraag of een e-mail 91 minuten voor aanvang van de reis werkt.
In de bus kun je alleen contant betalen (!).

Vergelijk bijvoorbeeld eens met Syntus Flex Woerden. Dat werkt niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk.
ICE11

Bericht door ICE11 »

En dan moet het haltetaxi ook nog naar jouw halte rijden. Want in tegenstelling tot de lijndiensten worden veel haltes niet bediend.
Ivan

Bericht door Ivan »

Philip schreef: do 08 mei 2025, 08:14 Bijvoorbeeld de haltetaxi vereist een gebruikerspas die je weken van tevoren moet aanvragen. Waarom? Geen idee. Hoe dat werkt voor toeristen? Niet.
Vervolgens kun je alleen bellen of een e-mail sturen om de bus te reserveren, waarbij ik me afvraag of een e-mail 91 minuten voor aanvang van de reis werkt.
Met het nieuwe Flex wat er kennelijk komen gaat is dat pasje verleden tijd. Wellicht dat dat het toegankelijker maakt.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Philip schreef: do 08 mei 2025, 08:14 Bijvoorbeeld de haltetaxi vereist een gebruikerspas die je weken van tevoren moet aanvragen. Waarom? Geen idee. Hoe dat werkt voor toeristen? Niet.
Het is al een paar jaar geleden dat ik een haltetaxi heb gebruikt, maar toen kon ik met een pinpas betalen. Dat pasje is inderdaad zeer onhandig maar gelukkig stuurden ze het zonder probleem op naar een Belgisch adres, op een moment dat TLS nog stelde dat de OV-chipkaart alleen voor inwoners van Nederland was en dat ze daarom niks naar het buitenland stuurden.
Plaats reactie